معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۲/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۴۶

اخبار اقتصادی اتریش

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی اتریش در نیمه اول اردیبهشت 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

وضعیت تورم در اتریش

در حالی که نرخ تورم در اتریش در ماه آپریل در مقایسه با ماه مارس افزایش یافته و به 9.6 درصد رسیده است، رسانه‌ها از کاهش نرخ تورم در کشور همسایه یعنی سوئیس به 2.6 درصد خبر داده‌اند. علاوه بر افزایش هزینه‌های خانوار در اتریش در مقایسه با دیگر کشورهای همسایه مانند آلمان، اکنون موسسه تحقیقات اقتصادی اتریش در گزارش اخیر خود با بیان اینکه نرخ تورم در اتریش یک سوم بیش از میانگین کل اتحادیه اروپا و دو برابر کشوری مثل اسپانیاست تصریح می‌کند که اتریش در راه مبارزه با نرخ تورم، تقریبا همه اقدامات را اشتباه انجام داده است. در همین خصوص، رسانه‌ها خبر دادند که به دلیل افزایش بیش از انتظار نرخ تورم در اتریش طی ماه‌های اخیر، مارتین کوخر وزیر اقتصاد از کارشناسان مربوطه خواسته تا طرح‌های خود در زمینه راهکارهای مبارزه با گرانی و کاهش نرخ کنونی تورم را ارائه دهند.

https://www.diepresse.com/6283856/in-sachen-teuerung-macht-oesterreich-fast-alles-falsch

https://www.kleinezeitung.at/wirtschaft/6283676/Kocher-beruft-Expertenrunde-ein_Preisrechner-fuer-Lebensmittel

کسری بودجه 3.2 درصدی اتریش

ماگنوس برونر وزیر دارایی اتریش اعلام کرد که این کشور بودجه 2023 را با کسری 3.2 درصدی به کمیسیون اتحادیه اروپا تقدیم کرده است که رقمی معادل 15.4 میلیارد یورو را شامل خواهد شد. در عین حال وی اعلام نمود که از سال بعد، روند کاهش کسری بودجه شروع خواهد شد و تا سال 2026 به 1.3 درصد تولید سرانه داخلی خواهد رسید. میزان بدهی‌های عمومی نیز که در حال حاضر 77 درصد کل تولید سرانه داخلی است، تا سال 2026 به 71.4 درصد کاهش خواهد یافت.

https://www.diepresse.com/6280312/regierung-meldet-defizit-von-32-prozent-nach-bruessel

افزایش آمار بیکاری در اتریش پس از دو سال

اداره کار اتریش اعلام کرد پس از دو سال روند نزولی در تعداد بیکاران و افراد جویای کار در اتریش، در ماه آپریل، این آمار روندی صعودی به خود گرفت. اکنون نرخ بیکاری در اتریش 6.2 درصد می‌باشد که شامل 331 هزار و 156 نفر است. در آپریل 2022 این نرخ برابر با 5 درصد بود. در عین حال مارتین کوخر وزیر اقتصاد و کار اتریش، این آمار را با توجه به بحران‌های کنونی در جهان در ابعاد اقتصادی، آمار بسیاری پایینی دانست.

https://www.derstandard.at/story/2000146037096/arbeitslosigkeit-erstmals-seit-2-jahren-gestiegen

طرح وزیر اقتصاد برای اضافه‌کاری بدون مالیات

روزنامه استاندارد مطلبی با عنوان «تلاش وزیر اقتصاد برای جذاب کردن اضافه‌کاری» به همین مورد پرداخته و می‌نویسد: وزارت اقتصاد در طرحی برای مقابله با کمبود نیروی کار در اتریش قصد دارد تا میزان دستمزد اضافه‌کاری را مورد تجدیدنظر قرار دهد. در این راستا و در اولین گام قرار است ساعات اضافه‌کار، بدون مالیات باشد تا افراد برای انجام آن ترغیب شوند. وزیر اقتصاد البته این مدل را ایده‌آل نمی‌داند و بهترین راه‌حل را جذب نیروهای جدید در بازار کار عنوان می‌نماید، اما در عین حال بر ضرورت یافتن راه‌حلی کوتاه‌مدت و میان‌مدت تاکید کرد.

https://www.derstandard.at/story/2000145777189/wirtschaftsminister-will-anreize-fuer-ueberstunden-ist-das-der-richtige-weg

کاهش سرانه تولید ناخالص داخلی اتریش

براساس گزارش موسسه تحقیقات اقتصادی اتریش، میزان سرانه تولید ناخالص داخلی این کشور در سه ماه اول سال جاری در مقایسه با سه ماه پیش از آن، 0.3 درصد کاهش داشته است. با این وجود، این موسسه پیش‌بینی نمود که اقتصاد اتریش و سرانه تولید ناخالص داخلی در کل سال جاری در مقایسه با سال 2022 حدود 1.8 درصد رشد داشته باشد. این موسسه، کاهش تقاضا برای خدمات در زمینه‌های مختلف تجاری و صنعتی را عامل کاهش آمار فوق در سه ماه نخست سال جاری دانست. علاوه بر آن، این موسسه کاهش صادرات به دلیل بحران‌های منطقه‌ای و جهانی را موضوعی دانست که در میان‌مدت و بلندمدت می‌تواند اقتصاد اتریش را تحت تاثیر جدی قرار دهد.

https://www.diepresse.com/6281366/oesterreichs-wirtschaft-bremst-sich-weiter-ein

وضعیت فقر در اتریش

روزنامه استاندارد در گزارشی به نقل از موسسه تحقیقات اقتصادی سورا می‌نویسد که در حال حاضر 201 هزار نفر در اتریش از خطر فقر شدید رنج می‌برند که نه تنها درآمد کافی و پولی ندارند، بلکه برای تامین نیازهای اولیه زندگی با مشکل روبرو هستند. این تحقیق که در مصاحبه با 400 نفر تهیه شده است، نشان می‌دهد که این افراد طی یک سال اخیر و با بحران‌های اقتصادی که گریبان‌گیر اتریش و اروپا شده است، فقیرتر نیز شده‌اند.

75 درصد از افرادی که برای مشاوره به خدمات اجتماعی مراجعه می‌کنند، اعلام کرده‌اند که توانایی پرداخت هزینه‌های گرمایش را ندارند. در سال 2021 هر فردی که در اتریش کمتر از 1371 یورو در ماه درآمد داشت، با خطر فقر روبرو بود. در سال 2022 بیش از 1.5 میلیون نفر فرد بالغ در اتریش کمتر از این میزان درآمد داشتند.

https://www.derstandard.at/story/2000146109482/die-aermsten-in-oesterreich-sind-noch-aermer-geworden

قیمت مواد غذایی در اتریش 13 درصد بالاتر از آلمان

براساس تحقیقات مستندی که روزنامه استاندارد با همکاری نهادی تحقیقی انجام داده است، قیمت محصولات غذایی مشابه در اتریش به صورت میانگین 13 درصد بالاتر از آلمان است. اتحادیه فروشگاه‌های مواد غذایی در اتریش از این موضوع انتقاد کرده و آن را به دلیل ضعف قوانین نظارتی و مدیریتی عنوان کرد. در عین حال گفته می‌شود که وزیر امور اجتماعی، کمیته‌ای اضطراری برای بررسی این موضوع تشکیل داده است.

https://www.derstandard.at/story/2000145831924/supermarktpreise-sind-in-oesterreich-um-13-prozent-hoeher-als-in

خسارت میلیاردی اتریش به دلیل فقدان نیروی متخصص IT

رییس اتحادیه مشاوران فناوری اطلاعات شرکت‌ها و سازمان‌ها در اتریش اعلام کرد که براساس تحقیقات انجام شده، در حال حاضر اتریش نیاز به 28 هزار نیروی متخصص در زمینه فناوری اطلاعات دارد. وی در این راستا گفت که این موضوع خسارت‌های عمده‌ای را به اقتصاد و صنعت اتریش وارد کرده و می‌توان جمع‌بندی کرد که خسارت اتریش از کمبود نیروهای متخصص آی‌تی، سالیانه 4 میلیارد و 900 میلیون یورو می‌باشد. وی یکی از دلایل این موضوع را انصراف از تحصیل حدود 40 درصد از دانشجویان فناوری اطلاعات در اتریش عنوان کرد و خواستار بازنگری مراکز آموزش عالی در محتوای دروس شد.

https://www.diepresse.com/6279604/mangel-an-it-fachkraeften-kostet-oesterreich-bis-zu-fuenf-milliarden-euro-pro-jahr

کاهش چشمگیر سود بزرگترین شرکت ساختمانی و راهسازی اتریش

شرکت Strabag، بزرگترین شرکت راهسازی و ساختمانی اتریش اعلام کرد که میزان درآمد این شرکت در سال 2022 با 19 درصد کاهش به 472 میلیون و 500 هزار یورو رسید. میزان کل فروش این شرکت در سال 2022 در مقایسه با سال پیش از آن با 11 درصد کاهش به 17 میلیارد یورو سقوط کرد. اگرچه سال گذشته ارزش قراردادهای این شرکت با 6 درصد افزایش به 23 میلیارد و 700 میلیون یورو رسید، اما هازل لیتنر، رئیس این شرکت، سال 2022 را سالی چالش‌برانگیز خواند که در آن جنگ اوکراین تاثیر مستقیمی‌بر فعالیت‌های این شرکت داشت.

https://kurier.at/wirtschaft/strabag-2022-mit-deutlich-weniger-gewinn/402427652

افزایش سود بانک آستریا به دلیل نرخ بالای سود بانکی

یونی کردیت، شرکت ایتالیایی و مالک بانک آستریای اتریش اعلام کرد که در سه ماهه نخست سال جاری، سود خالص 2 میلیارد و 60 میلیون یورویی را بدست آورده که عمده آن را ناشی از افزایش نرخ سود توسط بانک مرکزی اتحادیه اروپا عنوان کرده است. سهم بانک آستریا از این سود نیز 223 میلیون یورو بوده است که در مقایسه با زمان مشابه سال گذشته، حدود 250 درصد رشد داشته است. نرخ سود این بانک در سه ماه نخست سال 2022 حدود 86 میلیون یورو بود.

https://www.diepresse.com/6283225/steigende-zinsen-unicredit-und-tochter-bank-austria-verzeichneten-deutliches-plus

عدم توفیق اتریش در دستیابی به اهداف اقلیمی اتحادیه اروپا در 2030

براساس گزارشی که سازمان محیط‌زیست اتریش منتشر کرد، این کشور اهداف تعهدآور اتحادیه اروپا تا سال 2030 را نمی‌تواند برآورده کند. براساس این گزارش، اتریش به این اهداف با 20 سال تاخیر و در سال 2050 دست خواهد یافت. یکی از مهمترین نکات آن، میزان تولید دی اکسید کربن در اتریش است که در حال حاضر 42 میلیون تن بیشتر از اهداف سال 2030 می‌باشد. عدم آمادگی اتریش برای بحران انرژی ناشی از جنگ اوکراین و عدم سرمایه‌گذاری مناسب در انرژی‌های تجدیدپذیر، از مهمترین عوامل این ناکامی عنوان شده‌اند.

https://www.diepresse.com/6279839/oesterreich-wird-an-eu-klimazielen-2030-scheitern

ضرر و زیان شرکت Rosenbauer

شرکت اتریشی Rosenbauer از مطرح‌ترین شرکت‌های تولیدکننده خودروهای آتش‌نشانی اعلام کرد که در سال 2022 میزان درآمد این شرکت به شدت سقوط کرده است. براساس گزارش‌ها، میزان خسارت این شرکت در سال گذشته 22 میلیون و 300 هزار یورو اعلام شد. یکی از مهمترین دلایل این موضوع، ضعف و نقصان در زنجیره تامین قطعات برای این شرکت به دلیل بحران‌های بین‌المللی بود که بر تولید آن تاثیر زیادی داشت. لازم به ذکر است حجم کلی تبادلات این شرکت در سال 2022 حدود 972 میلیون یورو بود، اما امسال رقم قراردادهای جدید برای این شرکت به رکود جدید 1 میلیارد و 230 میلیون یورو رسید که نشان‌دهنده جبران احتمالی خسارت‌های سال پیش در سال 2023 خواهد بود.

https://ooe.orf.at/stories/3203931

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما