معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۱/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۴۵

اخبار اقتصادی اتیوپی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور اتیوپی در هفته چهارم فروردین ماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

ابراز علاقه کارخانه چینی تولید سیمان جهت سرمایه‌گذاری در اتیوپی

شرکت چینی تولید سیمان، SINOMA International، علاقه شدید خود را برای کشف فرصت‌های سرمایه‌گذاری این بخش در اتیوپی ابراز کرد. سفیر اتیوپی در چین طی دیدار با لیو یان رئیس هیات مدیره شرکت مذکور به ایشان توصیه به سرمایه‌گذاری در بخش سیمان اتیوپی را نمود. وی همچنین از این شرکت به خاطر مشارکتش در طراحی و ساخت کارخانجات سیمان در اتیوپی تشکر کرد. نماینده اتیوپی توضیح داد که با توجه به گستره عظیم ساخت و ساز در کشورش، تقاضا برای سیمان در حال افزایش است و اگر این شرکت از فرصت سرمایه‌گذاری در اتیوپی با توجه به تقاضای بالای سیمان در این کشور استفاده کند، سود متقابل گسترده‌ای در بر خواهد داشت. سفیر همچنین از شرکت چینی دعوت کرد تا در مجمع سرمایه‌گذاری "Invest Ethiopia" که در پایان ماه جاری در آدیس آبابا برگزار می‌شود، شرکت کند. لیو یان نیز نوبه خود گفت که سیمان و فولاد منابع مهمی‌برای توسعه یک کشور هستند. وی همچنین تایید کرد که شرکت او علاقه‌مند به ساخت کارخانه‌ای مجهز به فناوری پیشرفته است که به جلوگیری از تغییرات آب و هوایی کمک می‌کند.

https://www.fanabc.com/english/chinese-cement-manufacturing-firm-keen-on-investing-in-ethiopia/

تاکید بانک جهانی بر حمایت قوی از اقتصاد اتیوپی

دیوید مالپاس، رئیس بانک جهانی بر حمایت قوی این بانک از اتیوپی، از جمله حمایت‌های بودجه‌ای در قالب کمک‌های بلاعوض و امتیازات اعتباری بسیار بالا به دلیل اینکه دولت اتیوپی در حال اجرای یک برنامه اصلاحی قوی برای بازگرداندن ثبات اقتصاد کلان و کاهش فقر است، تاکید کرد. این موضوع پس از دیدار رئیس بانک جهانی با احمد شیده، وزیر اقتصاد اتیوپی مطرح گردید. وی در گفتگوی خود با احمد شیده، پیشرفت‌های بدست آمده توسط مقامات اتیوپی در اجرای توافقنامه صلح نوامبر 2022 را مورد بحث قرار داد. مالپاس بر مزایای اصلاحات سریع و قاطع در سیاست‌ها در شرایط چالش‌برانگیز خشکسالی، درگیری‌های داخلی، مشکلات بدهی و چالش‌های ساختاری مرکب تأکید و از دولت اتیوپی خواست تا انحرافات اقتصاد کلان را که به کاهش تورم و بازگشایی سرمایه‌گذاری کمک می‌کند، حذف کند.

https://www.ena.et/web/eng/w/eng_2695281

صندوق بین المللی پول: اقتصاد اتیوپی در سال 2023 سومین اقتصاد بزرگ آفریقای زیرصحرا

صندوق بین‌المللی پول خاطرنشان کرد که اقتصاد اتیوپی در سال 2023 سومین اقتصاد بزرگ آفریقای زیرصحرا خواهد بود. طبق گزارش پیش‌بینی عملکرد اقتصاد جهانی صندوق، تولید ناخالص داخلی اتیوپی به 156.1 میلیارد دلار خواهد رسید و این بدین معناست که اتیوپی از کنیا به عنوان بزرگترین اقتصاد شرق آفریقا عبور خواهد کرد. بر اساس این گزارش اقتصاد اتیوپی تا سال 2028 در شرق آفریقا به رشد خود ادامه خواهد داد و بزرگترین اقتصاد منطقه باقی خواهد ماند. نیجریه با 506.6 میلیارد دلار و آفریقای جنوبی با 399 میلیارد دلار رشد تولید ناخالص داخلی همچنان اولین و دومین اقتصاد بزرگ قاره خواهند بود. پیش‌بینی می‌شود که اتیوپی توانایی خود را برای جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی از طریق توسعه کشاورزی و صنعت افزایش دهد. گزارش صندوق بین المللی پول که به کاهش رشد اقتصادی اتیوپی در سال گذشته به دلیل تورم، جنگ و خشکسالی اشاره کرده بود، پیش بینی کرده است که رشد اقتصادی اتیوپی در سال جاری 6 درصد خواهد بود. این گزارش بیان می‌دارد که اتیوپی در کنار آفریقای جنوبی بهتر می‌تواند سرمایه گذاران خارجی را جذب کند.

https://www.fanabc.com/archives/189260

در تنگنا قرار گرفتن صادرکنندگان و تولید کنندگان گوشت اتیوپی

تقلا برای ارز خارجی توسط صادرکنندگان گوشت غیر کشتارگاهی، شرکت‌های تولیدکننده و صادرکننده گوشت را در تنگنا قرار داده است. این شرکت‌ها به مقامات اتیوپی شکایت کرده‌اند که رقابت‌های تجاری ناعادلانه آنها را از بازار صادرات گوشت خارج می‌کند. اوایل هفته گذشته گروه‌های نفوذ این شرکت‌ها اعلام کردند که صادرات گوشت را متوقف می‌کنند و دو روز پس از اعلام آن به دلیل فشار مقامات دولتی از این طرح صرف نظر کردند. کشتارگاه‌های صادراتی، صادرکنندگان غیر کشتارگاهی را متهم می‌کنند که گوشت را با قیمت‌های متورم به بازار محلی عرضه می‌کنند و سپس گوشت را با قیمت پایین‌تر  فقط به قصد کسب درآمد ارزی با وجود ضرر، می‌فروشند.

https://www.thereporterethiopia.com/33207/

میزبانی اتیوپی از یازدهمین کنوانسیون ذینفعان هوانوردی

اتیوپی از تاریخ 7 لغایت 9 مه 2023 میزبان یازدهمین کنوانسیون ذینفعان هوانوردی خواهد بود. این کنوانسیون به طور مشترک توسط اتیوپین ایرلاین و انجمن خطوط هوایی آفریقا (AFRAA) برگزار می‌گردد. کنوانسیون ذینفعان هوانوردی یکی از مجمع‌های اصلی آفریقا برای ذینفعان صنعت حمل و نقل هوایی برای گفتگو، تبادل دانش و تجربیات برای توسعه اکوسیستم سفر است. این کنوانسیون برای گرد هم آوردن همه ذینفعان برای بحث در مورد چالش های منحصر به فرد هوانوردی آفریقا و یافتن راه حل‌هایی برای چالش‌ها مفید خواهد بود.

https://press.et/herald/?p=71966

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما