معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۱/۱۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۶۷

اخبار اقتصادی امارات عربی متحده ـ دبی

گزیده اخبار اقتصادی امارات متحده عربی در هفته دوم فروردین ماه 1402، مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

اتاق اقتصاد دیجیتال دبی سعید القرقاوی را به عنوان معاون رئیس اتاق منصوب کرد

دبی: گلف نیوز 27 مارس 2023 : اتاق اقتصاد دیجیتال دبی، یکی از سه اتاق فعال زیر نظر اتاق های دبی، انتصاب سعید القرقاوی به عنوان معاون این اتاق را اعلام کرد. قرار است ال گرگاوی اتاق را به سمت اهداف خود برای ایجاد بهترین زیرساخت دیجیتال جهان برای دبی هدایت، امارت را به یک مرکز فناوری بین المللی تبدیل، از منافع شرکت های فناوری حمایت و نقش اقتصاد دیجیتال در امارت را تقویت کند. ال قرقاوی پیش از این مدیر آکادمی آینده دبی بود. او همچنین پروژه‌هایی را برای این بنیاد مانند ابتکار جهانی کدگذاران، پروژه 1 میلیون کدگذار عرب و همچنین برنامه ارتقای مهارت بنیاد را رهبری کرده است. علاوه بر این، او تجربه قابل‌توجهی در مرکز فضایی MBR به عنوان استراتژیست ماموریت برای مریخ و مدیر برنامه Mars 2117  در کارنامه خود دارد.

پیشرفت های آماده سازی میزبانی از اجلاس تغییرات آب و هوایی COP28 توسط امارات

ابوظبی، 27 مارس 2023 (WAM) : شیخ محمد بن زاید آل نهیان رییس جمهور و شیخ محمد بن راشد آل مکتوم، معاون رئیس جمهور، نخست وزیر و حاکم دبی، با اعضای کمیته عالی ناظر بر برنامه ریزی میزبانی از اجلاس تغییرات آب و هوایی موسوم به COP28 آخرین آمادگی‌های لازم  برای برگزاری این رویداد مهم را مرور کردند. شیخ محمد بن زاید گفت: "امارات متحده عربی از زمان حیاتش عزم راسخ خود برای مواجهه با تغییرات آب و هوایی را آغاز کرده است. توسعه پایدار و اقدام اقلیمی‌بخش‌جدایی‌ناپذیر استراتژی ما برای دستیابی به رشد اقتصادی و اجتماعی مستمر برای نسل های فعلی و آینده است." وی افزود امارات متحده عربی به نقش خود برای میزبانی  ازیک کنفرانس جهانی متعهد است و مطابق با رویکرد تعیین شده توسط پدر موسس امارات، مرحوم شیخ زاید بن سلطان آل نهیان، به ترویج رفاه زیست محیطی و اقتصادی جوامع اطراف ادامه خواهد داد. شیخ محمد بن راشد، نخست وزیر هم رویکرد امارات متحده عربی به شرایط اقلیمی را از طریق باز کردن فرصت‌های نوآورانه و قابل دوام برای رفاه مشترک و توسعه پایدار، مورد تایید قرار داد. عبدالله بن زاید، وزیر امور خارجه و همکاری‌های بین المللی و رئیس کمیته عالی COP28، بار دیگر تاکید کرد که امارات متحده عربی به عنوان کشوری در چهارراه جهان، موقعیت ایده آلی برای ایجاد پل هایی بین شمال و جنوب جهانی دارد. وی همچنین خاطرنشان کرد امارات متحده عربی می‌تواند نقش سازنده ای در ارائه پیشرفت ملموس برای جهانی امن از منظر آب و هوایی با فرصت هایی برای توسعه پایدار اجتماعی و اقتصادی ایفا کند.

تصویب 24 ابتکار ملی برای تقویت صنعت صادرات مجدد

گلف نیوز 28/3/2023 : دولت امارات 24 طرح ملی را تصویب کرده است تا صنعت صادرات مجدد کشور را طی 7 سال آینده به میزان 100 درصد افزایش دهد. این ابتکارعمل که از طریق فعالیت 50 دفتر و شبکه تجاری امارات در سراسر جهان عملی خواهد شد در جلسه کابینه به ریاست شیخ محمد بن راشد آل مکتوم، معاون رئیس جمهور، نخست وزیر امارات و حاکم دبی در قصرالعرب به تصویب رسید. در این جلسه، کابینه بیش از 19 طرح برای تبدیل امارات به مرکز استعدادهای جهانی را بررسی کرد. شیخ محمد در توییتی نوشت: با احراز رتبه دوم جهانی در فهرست مدیران ارشد متخصص، ما تلاش می‌کنیم تا با انتقال بهترین تجربیات برای اصلاح کادرهای ملی، تفکر جهانی، عملکرد حرفه ای و قابلیت های رقابتی استعدادهای ملی خود را ارتقا دهیم. کابینه همچنین نتایج کمیته عالی مذاکرات تجارت آزاد را مورد بررسی قرار داد. ما با موفقیت توافقنامه‌های مشارکت اقتصادی جامع را با چهار کشور امضا کرده ایم و در حال حاضر با چندین کشور دیگر در حال مذاکره هستیم. در حال حاضر تأثیر مثبت این توافق‌ها را بر ارقام تجارت خارجی خود مشاهده می‌کنیم. مطمئن هستیم که 2023 سال قابل توجهی برای اقتصاد ما خواهد بود که از نظر قدرت و رشد اقتصادی تاریخ ساز خواهد شد. شورای وزیران امارات همچنین میزبانی کنگره جهانی حفاظت از محیط زیست IUCN 2025 را تصویب کرد که قرار است 10000 کارشناس و متخصص محیط زیست از 160 کشور جهان را جذب کند. معاون رئیس جمهور خاطرنشان کرد: این کنگره تعهد امارات به توسعه اقتصادی پایدار و حفظ محیط زیست برای نسلهای آینده را به نمایش خواهدگذاشت. شیخ محمد اعلام کرد که شورای رفاه دیجیتال و شورای ژنوم امارات برای بازسازی به تصویب رسیدند. هدف این دو شورا بهبود کیفیت زندگی دیجیتال و سلامت همگانی  ساکنان امارات است.

 افزایش تقاضا، قیمت خودروهای دست دوم را بالا برده است

گلف نیوز-31 مارس 2023 : اگر در سال 2022 تقاضا برای وسایل نقلیه پیش‌فروش برای مدل‌های SUV لوکس یا گران قیمت بالا بود، امسال این موضوع به دسته‌های با قیمت متوسط و پایین‌تر نیز گسترش یافته است. یکی از اپراتورهای ناوگان خودروها پس از بررسی تجربه نمایشگاه‌های مختلف در دبی گفت: «نمایندگان دست دوم حاضر نیستند قیمت ها را پایین بیاورند حتی اگر مدل مورد نظر ما 100000 کیلومتر را در 3 سال طی کرده باشد. تنها چیزی که ما می‌خواستیم مدل‌های نیسان سانی بود، اما فروشندگان حاضر به در نظر گرفتن تخفیف نمادین از برچسب 40000 درهم نبودند. در مورد اکثر مدل‌های محبوب تقریباً وضعیت مشابهی وجود داشته و تاجران خودروهای دست دوم می‌توانند هر قیمتی را برای خودرو خود پیشنهاد بدهند؛ زیرا تقاضا هیچ نشانه‌ای از کاهش سرعت نشان نمی‌دهد. تنها مشکل آنها این است که خودروهای کافی برای فروش با تمام تقاضایی که در بازار خودرو امارات وجود دارد، دریافت نمی‌کنند.

بازار مالی دبی و اتاق بازرگانی دبی برنامه جامعی را برای پیگیری سریع برنامه شتاب دهنده IPO راه اندازی کردند

emirates247-30 مارس 2023 : بازار مالی دبی (DFM) و اتاق بازرگانی دبی، با مشارکت 20 مشاور منطقه ای و جهانی، امروز از راه اندازی "برنامه شتاب دهنده IPO" برای حمایت از کسب و کارها در منطقه در مسیر رشد افزایش کارایی خبر دادند. از بازارهای سرمایه امارات این برنامه بخشی از پروژه‌های D33 اقتصاد دبی است که هدف آن تقویت موقعیت پیشرو دبی به عنوان یک مرکز تجاری و مالی جهانی است. DFM و اتاق بازرگانی دبی، یکی از سه اتاقی که زیر نظر اتاق‌های دبی فعالیت می‌کنند، با شرکت‌های مشاوره محلی و بین‌المللی متعددی که بخش مهمی از اکوسیستم مالی و تجاری دبی هستند برای تسریع رشد شرکت‌های خصوصی منطقه‌ای و پرورش آنها فعالیت می‌کنند. با توجه به فرصت هایی که از اقتصاد به سرعت در حال رشد دبی ایجاد می‌شود و همچنین اشتیاق شرکت ها برای استفاده از بازارهای سرمایه برای اجرای استراتژی‌های رشد خود، این برنامه به علاقه فزاینده بخش خصوصی در دبی برای استفاده از بازارهای سرمایه پاسخ می دهد.

کاهش نسبی قیمت سوخت خودروها در ماه آوریل در مقایسه با ماه مارس

گلف نیوز مورخ 31 مارس 2023 : ابوظبی/دبی: کمیته قیمت سوخت امارات قیمت بنزین و گازوئیل را برای ماه آوریل 2023 اعلام کرد. قیمت بنزین سوپر 98 در هر لیتر 3.01 درهم است، در حالی که در ماه مارس هر لیتر بنزین 3.09 درهم بود. همچنین قیمت بنزین ویژه 95 در مقایسه با 2.97 درهم برای هر لیتر در ماه قبل، 2.90 درهم  اعلام شد. بنزین E-Plus هم با قیمت 2.82 درهم در لیتر نرخ گذاری شد، که در ماه مارس 2.90 درهم در هر لیتر عرضه شد. قیمت دیزل در حال حاضر 3.03 درهم در هر لیتر است، که در ماه قبل 3.14 درهم در هر لیتر بوده است.

بانک مرکزی امارات مجوز بانک MTS روسیه را لغو کرد. تعطیلی شعبه ابوظبی

گلف نیوز 31 مارس 2023 دبی: بانک مرکزی امارات مجوز فعالیت بانک MTS روسیه را لغو کرد و بر این اساس بانک یاد شده باید در مدت شش ماه از تاریخ تصمیم گیری، فعالیت خود را متوقف کند. MTS یک شعبه در ابوظبی دارد. بانک مرکزی امارات در بیانیه‌ای اعلام کرد: این تصمیم پس از بررسی گزینه‌های موجود در مورد وضعیت جدید بانک MTS و در نظر گرفتن ریسک‌های تحریمی مرتبط با این بانک صورت پذیرفته است. در این فرآیند لغو مجوز فعالیت، شعبه بانک MTS از افتتاح حساب جدید و انجام تراکنش‌ها منع می‌شود، به استثنای تسویه تعهدات قبلی و استفاده بانک از سیستم‌های پرداخت بانک مرکزی.

اکسپو 2020 دبی 154.9 میلیارد درهم به اقتصاد امارات کمک کرده است

focus.hidubai.com- مورخ 31 مارس 2023 : طبق گزارش EY، انتظار می‌رود اکسپو 2020 دبی و نتایج آن از سال 2013 تا 2042 بیش از  154.9 میلیارد درهم (معادل 42.2  میلیارد دلار) ارزش افزوده ناخالص (GVA) به اقتصاد امارات متحده عربی کمک کنند. همچنین انتظار می‌رود در نتیجه برگزاری نمایشگاه جهانی اکسپو دبی که در طول شش ماهه خود بیش از 24.1 میلیون بازدید کننده داشت حدود 1039000 سال فرصت شغلی تمام وقت (FTE) ایجاد کند که برابر با بیش از 35000 فرصت شغلی در سال امارات طی مدت مشابه است. بخش‌هایی که بیشترین سهم را در GVA - معیاری برای بهره‌وری اقتصادی - دارند، سازمان‌دهی رویدادها و خدمات تجاری (75.5 میلیارد درهم / 20.6 میلیارد دلار آمریکا)، ساخت‌وساز (31.9 میلیارد درهم / 8.7 میلیارد دلار آمریکا) و رستوران‌ها و هتل‌ها (23.1 میلیارد درهم / 6.3 میلیارد دلار) بشمار می روند.

امارات میزبان سومین کنفرانس ایکائو در زمینه حمل و نقل هوایی و سوخت های جایگزین شد

emirates247.com 1 آوریل 2023 : امارات به نمایندگی از اداره کل هواپیمایی کشوری، میزبان سومین دوره کنفرانس ایکائو در مورد هوانوردی و سوخت های جایگزین شده است. در نشست اخیر این شورا که در مقر ایکائو در مونترال کانادا برگزار شد، همه کشورهای عضو شورای سازمان بین‌المللی هوایی کشوری (ایکائو) به اتفاق آرا پیشنهاد امارات را پذیرفتند. این کنفرانس هر هفت سال یکبار برگزار می‌شود.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما