معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۱/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۸۰

اخبار اقتصادی ویتنام

گزیده اخبار اقتصادی روزنامه‌ها و رسانه‌های ویتنام در هفته سوم فروردین ماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

کاهش صادرات بخش نساجی ویتنام در سه ماهه ابتدای سال جاری

بر اساس اطلاعات اداره آمارهای عمومی ویتنام، صادرات بخش نساجی این کشور در سه ماهه ابتدای سال جاری به 17 درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال قبل، به رقم 7.1 میلیارد دلار رسیده است. نهاد ویتنامی اعلام نموده است این کاهش که در نتیجه اثرات تورم جهانی ایجاد شده است، شدیدترین میزان کاهش در صادرات در فصل اول سال از سال 2009 میلادی می‌باشد. افزایش تورم جهانی و کاهش مخارج افراد بر روی کالاهای غیرضروری دلایل این کاهش ذکر گردیده است. بسیاری از پیش‌بینی‌ها حاکی از کاهش صادرات بخش نساجی و البسه ویتنامی در سال جاری می‌باشد. از سه ماهه چهارم سال 2022، بسیاری از کارخانجات تولیدی بخش نساجی ویتنام با کاهش شدید سفارشات مواجه بوده‌اند.

https://e.vnexpress.net/news/industries/garment-exports-slump-in-q1-4591518.html

افزایش بیکاری در فصل اول سال جاری در ویتنام

بر اساس اطلاعات اداره آمارهای عمومی ویتنام، نزدیک به 149 هزار ویتنامی در سه ماهه ابتدای سال جاری در نتیجه کاهش سفارشات کارخانجات تولیدی شغل خود را از دست داده‌اند که نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود 13 درصد افزایش نشان می‌دهد. بیشترین میزان بیکاری در استانهای صنعتی ویتنام نظیر دونگ نای، بینگ زونگ، بک نین و بک زونگ گزارش شده است. منطقه دلتای مکونگ بیشترین تاثیرات را ناشی از کاهش سفارشات پذیرفته است. کارگران در شهر هوشی‌مین شاهد کاهش درآمد خود به میزان 1.75 درصد بوده‌اند. اداره مزبور اعلام کرده است به منظور تضمین اشتغال، نیروی کار، نیازمند آموزش مستمر می‌باشد.

https://e.vnexpress.net/news/economy/unemployment-rises-in-q1-as-manufacturing-orders-fall-4590980.html

 برنامه ویتنام برای صادرات 30 میلیارد دلاری مواد و محصولات غذایی بصورت سالیانه

ویتنام برنامه عملی را برای ایجاد سیستم پایدار مواد و محصولات غذایی تا سال 2030 طراحی نموده است که هدف اصلی آن، صادرات بیش از 30 میلیارد دلار در سال می‌باشد. هدف از این برنامه، تضمین امنیت غذایی این کشور و مسئولیت ویتنام در برابر تضمین امنیت غذایی منطقه و جهان می‌باشد. هدفگذاری این برنامه اتصال بیش از 50 درصد شرکتهای فعال در بخش کشاورزی، جنگلداری و محصولات شیلاتی به زنجیره ارزش شبکه قابل ردیابی ملی می‌باشد.

https://e.vnexpress.net/news/economy/vietnam-eyes-30b-in-food-food-stuff-exports-annually-4591021.html

  افزایش قیمت بنزین در ویتنام به بالاترین میزان در 7 ماه گذشته

قیمت بنزین در ویتنام در تاریخ 11 آوریل با 5 درصد افزایش، به بالاترین میزان از آگوست سال 2022 رسید. با این میزان افزایش قیمت، هر لیتر بنزین N95  به قیمت 24240 دونگ معادل 1.03 دلار در هر لیتر رسیده است. وزارت صنعت و تجارت این کشور که بصورت دوره ده روزه قیمت حامل‌های انرژی را در این کشور تعیین می‌کند اعلام داشته است در ده روز گذشته قیمت‌های جهانی نفت در نتیجه کاهش 1.5 میلیون بشکه‌ایی اعضای اوپک و همچنین نگرانی از افزایش تورم و اتخاذ سیاست‌های پولی سختگیرانه توسط برخی از کشورها، افزایش یافته است.

https://e.vnexpress.net/news/business/markets/gasoline-prices-hit-7-month-high-4592150.html

توقف عملیات احداث نیروگاه 4 میلیارد دلاری بر پایه LNG در ویتنام

عملیات احداث نیروگاه برق برپایه سوخت LNG در ویتنام که مقرر است با صرف هزینه 4 میلیارد دلار در جنوب این کشور احداث گردد، علیرغم گذشت سه سال از تایید اولیه، به دلیل اختلاف در قیمت فروش برق هنوز آغاز نگردیده است. مدیرعامل این نیروگاه اعلام نموده است علیرغم 9 دور مذاکرات شرکت برق دولتی ویتنام EVN و شرکت سنگاپوریDelta Offshore Energy  به عنوان سرمایه گذار این پروژه، مذاکرات به نتیجه نرسیده است. سایر موارد نظیر اخذ تضمین دولتی ویتنام توسط سرمایه‌گذار و یا مواردی نظیر نرخ ارز حل و فصل گردیده است. این نیروگاه 3200 مگاواتی بزرگترین پروژه سرمایه‌گذاری خارجی در منطقه دلتای مکونگ در جنوب ویتنام می‌باشد. شرکت آمریکایی Bechtel امور مهندسی، تدارک و ساخت این نیروگاه را بر عهده خواهد داشت.

https://e.vnexpress.net/news/economy/4b-lng-fired-plant-delayed-by-electricity-price-haggle-4591988.html

 ژاپن مهمترین واردکننده محصولات شیلاتی ویتنام در سه ماهه ابتدای سال

بنا بر اعلام اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان آبزیان ویتنام، در سه ماهه ابتدای سال جاری میلادی، ژاپن با واردات 310 میلیون دلاری محصولات شیلاتی از ویتنام، رتبه نخست مقصد صادراتی محصولات آبزیان ویتنام بوده است. هر چند این میزان صادرات نسبت به مدت مشابه سال قبل، 11 درصد کاهش نشان می‌دهد. این میزان کاهش در نتیجه افت شدید صادرات برخی از انواع محصولات شیلاتی نظیر میگوی پا سفید با کاهش 35 درصدی، ماهی سالمون با کاهش 5 درصدی و اختاپوس با کاهش 6 درصدی بوده است. آمریکا با واردات 290 میلیون دلاری محصولات شیلاتی از ویتنام در رتبه دوم قرار دارد. چین با 255 میلیون دلار و کره‌جنوبی با واردات 178 میلیون دلار محصولات شیلاتی از ویتنام، در رتبه‌های بعدی قرار دارند. محصولات شیلاتی ویتنام با فشار مضاعفی از سوی سایر رقبا از جمله هند، اکوادور و اندونزی مواجه می‌باشد.

https://e.vnexpress.net/news/business/industries/japan-tops-importers-of-vietnam-s-fishery-products-in-q1-4593401.html

شرکت سامسونگ، ویتنام را مرکز تولید جهانی خود معرفی کرد

آقای پارک مدیرعامل شرکت سامسونگ کره‌جنوبی در دیدار با آقای فام مین چین، نخست وزیر ویتنام اعلام داشته است این شرکت به ویتنام به عنوان‌هاب و مرکز تولید در جهان نگریسته و در نظر دارد این کشور را مرکز تحقیق و نوآوری خود قرار دهد. وی همچنین اعلام نموده است شرکت سامسونگ محیط تجاری و سرمایه‌گذاری ویتنام را مورد توجه ویژه قرار داده است. سال گذشته شرکت سامسونگ، اولین مرکز تحقیق و توسعه خود را در خارج از کره جنوبی، در کشور ویتنام احداث نمود. بیش از 2 هزار مهندسی در این مرکز مشغول به کار شده اند.

https://e.vnexpress.net/news/companies/samsung-says-vietnam-is-global-manufacturing-hub-4593282.html

خودروسازی تویوتا، پرفروش‌ترین در چهار سال گذشته در ویتنام

محصولات شرکت خودروسازی تویوتا در چهارسال گذشته، پرفروشترین محصولات در میان سایر برندهای خودرویی در ویتنام بوده اند. در فاصله ژانویه 2019 تا ژانویه 2023، شهر هانوی با ثبت 211,491 خودرو و شهر هوشی‌مین با ثبت 167,643 خودرو بالاترین میزان ثبت خودرو در میان شهرهای ویتنام را داشته‌اند. 19 درصد خودروهای به فروش رفته در شهر هانوی، تویوتا بوده است. پس از محصولات تویوتا، محصولات شرکت هیوندای، کیا و مزدا بیشترین فروش را در مدت یاد شده در ویتنام داشته‌اند.

https://e.vnexpress.net/news/data-speaks/toyota-vietnams-top-car-seller-in-four-years-4592680.html

 کاهش 30 درصدی قیمت مسکن در مناطق جنوبی ویتنام

در نتیجه کاهش فروش املاک در سه ماهه ابتدای سال جاری میلادی، قیمت املاک و ویلا در مناطق جنوبی ویتنام 10 الی 30 درصد کاهش یافته است. بسیاری از فروشندگان املاک به دنبال تامین نقدینگی و کاهش زیان انباشه خود، قیمت املاک خود را از 15 تا 30 درصد کاهش داده‌اند. همزمان با عدم اطمینان‌های اقتصادی و افزایش موارد قانونی و دادگاهی و همچنین پیش‌بینی کاهش تقاضا تا اواسط سال جاری میلادی و سایر مشکلات اقتصادی بخش مسکن ویتنام، بسیاری از سازندگان مسکن پروژه‌های جدید خود را متوقف نموده‌اند.

https://e.vnexpress.net/news/property/southern-house-prices-down-30-4593306.html

 بسته اعتباری 5 میلیارد دلاری برای توسعه مسکن اجتماعی ویتنام

بر اساس اعلام کارشناسان، بسته اعتباری 120 تریلیون دونگی معادل 5.12 میلیارد دلار با نرخ بهره‌های تشویقی برای سازندگان مسکن اجتماعی و متقاضیان این واحدها در نظر گرفته شده است. این نرخ بهره‌های تشویقی ممکن است انگیزه ورود سازندگان مسکن به توسعه و ساخت مسکن اجتماعی را با توجه به نرخ‌های بهره بالاتر بخش بانکی فراهم نماید. نرخ بهره مسکن اجتماعی 8.7 درصد در نظر گرفته شده است که با حداقل نرخ بهره بانکی 11 درصدی بخش بانکی، تفاوت 3درصدی داشته که می‌تواند انگیزه‌ایی برای ورود سازندگان مسکن به ساخت مسکن اجتماعی باشد. چهار بانکی دولتی ویتنام متعهد به تامین بسته اعتباری تامین مسکن اجتماعی در ویتنام شده‌اند. در حال حاضر 2.7 میلیون کارگر ویتنام در پارکهای صنعتی مشغول به کار می‌باشند که 1.2 میلیون آنها نیازمند مسکن اجتماعی هستند.

https://e.vnexpress.net/news/industries/5b-credit-package-to-stir-up-social-housing-development-4592118.html

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما