معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۱/۲۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۷۳

وضعیت پروژه‌های سرمایه گذاری منطقه جنوبی فدرال روسیه در سال 2022

خبرگزاری تحلیلی اینترنتی «اکسپرت – یوگ» در گزارشی وضعیت بزرگترین پروژه‌های سرمایه گذاری مناطق جنوبی فدرال روسیه را به شرح زیر مورد بررسی قرار داده است.

بر اساس نتایج سال 2022، تعداد 256 پروژه سرمایه ای به سبد سرمایه گذاری این مناطق اضافه شده است. ارزش کل پروژه‌ها 5.2 تریلیون روبل (برابر با 68.4 میلیارد دلار) بود که از لحاظ  میزان کل سبد سرمایه گذاری حدود 7 درصد نسبت به سال قبل (4.8 تریلیون روبل برابر با 61.5 میلیون دلار) رشد داشته است.

اگرچه میزان تورم سال 2022 در فدراسیون روسیه به11.9 درصد رسید اما میزان کل پروژه‌های سرمایه گذاری نیز روند رو به بالایی را طی نمود. این روند مثبت نشانگر سازگاری کسب و کار بخش خصوصی به چالش ها و تحریم های خارجی و تقویت جذابیت سرمایه گذاری مناطق جنوبی فدرال روسیه است.

در ادامه این گزارش وضعیت جذب سرمایه گذاری در مناطق و استانهای واقع در جنوب فدرال روسیه و تعیین فهرست پروژه‌های در حال انجام آن مورد بررسی قرا می‌گیرد.

 

جدول رتبه بندی بزرگترین پروژه‌های سرمایه گذاری منطقه جنوبی فدرال روسیه در سال 2022

 

زمینه گردشگری دومین سال از لحاظ جذب سرمایه گذاری به عنوان صنعت پر تحرک محسوب می‌گردد. طی یک سال اخیر تعداد پروژه‌های گردشگری افزایش یافته و مبلغ آنها بیش از دو برابر رشد داشته است. در نتیجه صنعت گردشگری از لحاظ سهم در سبد سرمایه گذاری جایگاه دوم (بعد از صنایع نفت و گاز) را به خود اختصاص داده است. سهم پروژه‌های گردشگری از 6 تا 12 درصد افزایش نشان می دهد .

 

جدول مقایسه ای رتبه بندی عناوین بزرگترین پروژه‌های سرمایه گذاری منطقه جنوبی فدرال روسیه در سال2022

 

صنعت نفت و گاز در روسیه همچنان در فهرست جایگاه اول از لحاظ میزان سرمایه گذاری را به خود اختصاص داده است. پروژه‌های نفت و گاز به تنهایی 48 درصد از کل میزان سرمایه گذاری را تشکیل می دهند . مبلغ کل سه پروژه نفت و گاز (بهره برداری از میدان نفت و گاز بخش شمالی خزر، ساخت و ساز پالایشگاه نفت در منطقه تواپسه و ایجاد مجموعه واحدهای پالایش نفت و گاز در استان راستوف) 2/2 تریلیون روبل (برابر با 29.3 میلیارد دلار) می‌باشد.  همچنین افزایش سهم مبلغ کل پروژه‌های مهندسی، حمل و نقل و انرژی ثبت گردیده است. این صنایع 11 و 4 درصد از سهم ارزش کل پروژه را به خود اختصاص داده اند.

در سال 2022 صنعت کشاورزی و غذایی حدود 40 درصد شرکت ها را از دست داده است. سال گذشته برای شرکت های کشاورزی و فرآوری محصولات کشاورزی روسیه بسیار سنگین بود. تحریم های اعمال شده و ایجاد اختلال در صادرات تجهیزات خارجی و مواد اولیه سرمایه گذاران را به تغییر برنامه راه اندازی واحدهای جدید تولیدی وادار کرد. جایگزینی زنجیره‌های لجستیک باعث افزایش جذابیت مجتمع های انبار داری و توزیع کننده در مناطق جنوبی روسیه گردید. افزایش سرمایه گذاری در زیرساخت مهندسی، حمل و نقل و املاک تجاری عکس العمل به وضعیت موجود بود.

 

جدول بزرگترین پروژه‌های سرمایه گذاری استان آستراخان

 

بر اساس داده‌های منتشر شده، استان کراسنودار دومین سال پیاپی از لحاظ مبلغ کل سرمایه گذاری در میان مناطق جنوبی فدرال جایگاه اول را به خود اختصاص داده است. این استان که در مجاورت آستراخان واقع شده است حدود 40 درصد از کل سبد سرمایه گذاری منطقه جنوبی فدرال را به خود اختصاص داده است. منطقه کوبان (استان کراسنودار) نسبت به سال های قبل حدود 12 درصد به کل میزان سرمایه گذاری اضافه نموده است. 483 پروژه بزرگ سرمایه گذاری به ارزش کل بیش از 34.6 میلیارد دلار در مرحله اجرا قرار دارند. تعداد آنها نسبت به دوره مشابه سال 2021 به میزان 16 عدد (3.4 درصد) و ارزش آنها به میزان 5.4 میلیارد دلار (18.2درصد) افزایش یافته است.

 استان آستراخان از لحاظ مبلغ سرمایه گذاری (24.3 میلیارد دلار) در میان همه مناطق جنوبی فدرال در جایگاه دوم قرار دارد. برنامه بهره برداری جامع میادین نفت و گاز بخش شمالی خزر با مبلغ سرمایه گذاری 20.3 میلیارد دلار، جایگاه اول را در میان 50 پروژه‌ بزرگ سرمایه گذاری منطقه جنوبی فدرال به خود اختصاص داده است. همچنین احداث مجتمع تولید پلیمر با مبلغ1.5 میلیارد دلار در آستراخان در رتبه هشتم فهرست پروژه منطقه جنوبی فدرال قرار دارد. در حال حاضر هماهنگی‌های لازم در مرحله طراحی اسناد و مدارک انجام می‌پذیرد.

یک قرارداد مقدماتی با شرکت «گازپرم» نیز امضاء شده است. پروژه سرمایه گذاری گسترش واحدهای تولیدی مجتمع پالایش گاز آستراخان با مبلغ 996 میلیون دلار از 50 پروژه سرمایه گذاری منطقه جنوبی فدرال جایگاه 11 را کسب نموده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما