معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۱/۱۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۴۸

اخبار اقتصادی جمهوری آذربایجان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی جمهوری آذربایجان در هفته دوم فروردین ماه 1402مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

حجم تجارت بین چین و آذربایجان در 30  سال گذشته بیش از 800 برابر شده است

خانم گائو یوانیوان، رئیس انجمن همکاری‌های اقتصادی بین المللی چین گفت: در حالی که حجم مبادلات تجاری آذربایجان و چین در آغاز روابط دیپلماتیک، در سال 1992 میلادی 1.49 میلیون دلار بود، در سال 2021 بیش از 800 برابر شد و به1.2  میلیارد دلار رسید.  به گفته وی، در سال 2022 طی 30 سال پس از برقراری روابط دیپلماتیک بین چین و آذربایجان، روابط تجاری و اقتصادی دوجانبه روند توسعه سالم و پایداری را حفظ کرده و همکاری در زمینه‌های مختلف به طور فعال توسعه یافته است.

 https://vergiler.az/news/economy/23296.html

 

گائو یوانیوان: همکاری چین و آذربایجان در زمینه انرژیهای نو و تجدیدپذیر به موفقیت بزرگی دست یافته است

خانم گائو یوانیوان، رئیس انجمن همکاری‌های اقتصادی بین المللی چین گفت: آذربایجان یکی از اولین کشورهایی است که به ترویج مشترک طرح «یک کمربند، یک جاده» پیوست و فعالانه در این طرح مشارکت کرد. وی خاطرنشان کرد: استراتژی توسعه ملی «احیای جاده ابریشم» که توسط حیدر علی اف، رهبر ملی آذربایجان در سال 1998 ارائه شد، با ابتکار «یک کمربند، یک جاده» بسیار سازگار است. این کارشناس گفت: چین و آذربایجان فرصت های گسترده ای برای همکاری در زمینه حمل و نقل، لجستیک و انبارداری، ساخت بندر و تجارت الکترونیک در چارچوب «یک کمربند، یک جاده» دارند. به گفته وی، چین و آذربایجان در زمان همه گیری کووید-19 با تأکید بر دوستی دیرینه خود در کنار یکدیگر ایستادند و به یکدیگر کمک کردند: برخی از داروهای ضد اپیدمی ارائه شده توسط چین توسط خطوط قطار سریع السیر چین-اروپا به آذربایجان آورده شد. در سال های اخیر تعداد قطارهای ترانزیتی که با قطار سریع السیر چین- اروپا از خاک آذربایجان عبور می‌کنند افزایش چشمگیری داشته است. این کارشناس تاکید کرد: اجرای پروژه راه آهن باکو - تفلیس - قارص امکانات و سطح حمل و نقل ترانزیتی آذربایجان را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد. خانم گائو یوانیوان گفت: همکاریهای چین و آذربایجان در زمینه انرژیهای نو و تجدیدپذیر به موفقیتهای بزرگی دست یافته است. شرکت های چینی به طور مداوم پروژه‌های انرژی خورشیدی و بادی را در آذربایجان اجرا می‌کنند. چین آماده است در چارچوب «یک کمربند، یک جاده» مفهوم حفاظت از محیط زیست را تحقق بخشد، همکاری با طرف آذربایجان را در زمینه «اقتصاد سبز» بیشتر توسعه دهد، مسیر توسعه پایدار را جستجو کند و در ساختن جامعه ای با آینده ای مشترک برای بشریت مشارکت کند.

 https://vergiler.az/news/economy/23297.html

 

بانک جهانی: کارهای مربوط به ایجاد «دهکده‌های هوشمند» در آذربایجان را گسترش خواهیم داد

کارهای مربوط به ایجاد »دهکده‌های هوشمند« در آذربایجان را گسترش خواهیم داد. سارا مایکل، مدیر بانک جهانی در آذربایجان این موضوع را به «آپا-اکونومیکس» گفته است. وی گفت: «دهکده‌های هوشمند» یکی از حوزه‌های مورد توجه اتحادیه اروپا و بانک جهانی در آذربایجان در کنار سایر کشورها است. سارا مایکل افزود: چند سال پیش مطالعه ای برای تهیه برنامه «دهکده‌های هوشمند» در آذربایجان انجام دادیم. تلاش کردیم فعالیت ها و سرمایه گذاری‌های لازم برای ایجاد «دهکده‌های هوشمند» در سراسر کشور و میزان آمادگی کشور را برای این امر بررسی کنیم.

https://apa.az/az/maliyye/dunya-banki-azerbaycanda-agilli-kendlerin-yaradilmasi-ilebagli-isleri-genislendireceyik-756276

 

آذرانرژی: کاهش سطح آب دریای خزر بر تولید انرژی تاثیر می‌گذارد

در سالهای اخیر افت سطح آب در مخازن، رودخانه‌ها از جمله دریای خزر تأثیر جدی بر کاهش تولید انرژی نیروگاههای آبی در ترازنامه «آذرانرژی» و بهره برداری از نیروگاه‌های حرارتی که از آب برای مقاصد خنک کننده استفاده می‌کنند، داشته است. بر اساس اطلاعات ارائه شده توسط «آذرانرژی»، به همین دلیل، استفاده بهینه و برنامه ریزی شده از منابع آب در چارچوب فعالیت کمیسیون استفاده بهینه از منابع آبی، هماهنگ می‌شود. همزمان کارهای پیچیده ای با انجام اقدامات پیشگیرانه در بزرگترین نیروگاه‌های کشور که به دلیل کمبود آب با تهدید توقف فعالیت خود مواجه هستند در حال انجام است.

 https://apa.az/az/senaye-ve-energetika/azerenerji-xezerde-su-seviyyesinin-dusmesienerji-istehsalina-tesir-edir-video-756273

 

جریان بار از طریق کریدور حمل و نقل بین المللی شمال-جنوب دو برابر شده است

 جریان بار از جنوب غربی آسیا و خاورمیانه در امتداد کریدور حمل و نقل بین المللی شمال- جنوب دو برابر شده است. به گزارش »ترند« به نقل از رسانه‌های روسی، حجم حمل و نقل کالا از هند، ایران و آذربایجان در ژانویه تا فوریه نسبت به مدت مشابه سال 2022 میلادی 60 درصد افزایش یافته است.

https://az.trend.az/business/3727912.html

 

آذربایجان دومین صادرکننده گاز به ترکیه

ترکیه در ژانویه سال جاری 881 میلیون و 850 هزار متر مکعب گاز از آذربایجان وارد کرده است که در مقایسه با سالانه 10.7 درصد بیشتر است. در ژانویه 2022، ترکیه 796.32 میلیون متر مکعب گاز از آذربایجان وارد کرده است.. بر اساس این اطلاعات، آذربایجان پس از روسیه (2144.03 میلیون مترمکعب) در رتبه دوم واردات گاز ترکیه و الجزایر با 763.81 میلیون متر مکعب در رتبه سوم قرار دارند.

https://apa.az/en/energy-and-industry/azerbaijan-is-the-second-among-the-countries-that-export-gas-to-turkiye-399759

 

آذربایجان صادرات نفت خام به آلمان را افزایش داده است

در ماههای ژانویه تا فوریه سال جاری، آذربایجان 391 میلیون و 93 هزار تن نفت خام و فرآورده‌های نفتی به ارزش 248 میلیون و 823.84 هزار دلار به آلمان صادر کرد. به گزارش پرتال خبری «ورگیلر آذ» به نقل از کمیته دولتی گمرک، این از نظر ارزش 198 میلیون و 288.11 هزار دلار (بیش از 4.9 برابر) و از نظر حجم 299 هزار و 330.71 تن (بیش از 4.2 برابر) از همان شاخص های سال 2022 فراتر رفته است.

تنها در ماه فوریه امسال 245 میلیون و 152.3 تن فرآورده نفت خام به ارزش 157 میلیون و 104.14 هزار دلار به این کشور صادر شد که نسبت به ماه ژانویه از نظر ارزش 65 میلیون و 384.44 هزار دلار (71.3 درصد) و از نظر حجم 99 هزار و 211.35 تن (68 درصد) افزایش داشته است.

https://vergiler.az/news/economy/23389.html

 

صادرات غیرنفتی آذربایجان در سه ماهه اول 23.2 درصد افزایش یافت

ارزش صادرات غیرنفتی آذربایجان در ماه‌های ژانویه تا مارس سال جاری بالغ بر 912.2 میلیون دلار بوده است. بر اساس اطلاعات ارائه شده توسط «آپا-اکونومیکس» به نقل از آژانس توسعه صادرات و سرمایه گذاری - آذپرومو، این میزان 23.2 درصد بیشتر از مدت مشابه سال 2022 است.  لازم به یادآوری است که صادرات غیرنفتی آذربایجان در سال 2022 نسبت به مدت مشابه سال قبل 12.3 درصد افزایش داشته و به 3 میلیارد و 47 میلیون دلار رسیده است.

https://apa.az/az/maliyye/azerbaycanin-qeyri-neft-ixraci-i-rubde-232-artib-757069

 

آذربایجان صادرات خود به چین را بیش از دو برابر کرده است

حجم کل مبادلات تجاری آذربایجان با چین در ماههای ژانویه تا فوریه سال جاری با افزایش 90 میلیون و 375.42 هزار دلاری معادل 29.1 درصد به 400 میلیون و 962.86 هزار دلار رسید. به گزارش پرتال خبری «ورگیلر آذ» به نقل از کمیته دولتی گمرک، در دو ماهه نخست سال جاری، 21 میلیون و 46 هزار دلار کالا از آذربایجان به چین صادر شده که نسبت به سال 2022 میلادی، 11 میلیون و 73 هزار دلار یا بیش از 2.1 برابر بیشتر است.

ارزش محصولات وارداتی از چین به آذربایجان با 26.4 درصد معادل 79 میلیون و 301.9 هزار دلار افزایش به 379 میلیون و 916.22 هزار دلار رسید. بر اساس نتایج ژانویه تا فوریه سال جاری، سهم تجارت با چین از کل مبادلات تجاری این کشور 5.59 درصد بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 1.68 واحد درصد افزایش داشته است.

https://t.me/economy_az/9685

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما