معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۱/۱۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۸۹

اخبار اقتصادی بولیوی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی بولیوی در هفته دوم فروردین‌ماه 1402، مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

کاهش رتبه ی اعتباری بولیوی

آژانس ارزیابی ریسک مودی (Moody’s)، رتبه ی اعتباری بولیوی در بدهی بلندمدت را از B2 به Caa1 به دلیل عواملی مانند مدیریت دولتی ضعیف، محافظت از نرخ ارز به صورت ناپایدار، و کاهش ذخایر ارزی که شوکی به اعتماد مردم ایجاد نموده، کاهش داد. طبق استانداردهای مودی، رتبه بندی Caa نشان می دهد که بازپرداخت بدهی در معرض خطر بسیار بالایی است. بر اساس آژانس مذکور، حمایت از نرخ ارز ثابت به صورت ناپایدار، باعث شده است که ذخایر ارزی بانک مرکزی از ابتدای سال به میزان قابل توجهی کاهش یافته و از 709 میلیون دلار در پایان سال 2022 به 370 میلیون دلار در تاریخ 8 ماه فوریه سال جاری برسد. همچنین هشدار داد که بدون اقدام سریع و قابل توجه جهت معکوس نمودن آن وضعیت و بازگرداندن ثبات اقتصادی، توانایی بولیوی جهت پرداخت بدهی در معرض خطر است. از ابتدای سال جاری، کاهش ذخایر ارزی به میزان قابل توجهی سرعت گرفته است؛ علاوه بر این شوک واردشده به اعتماد مردم منجر به افزایش تقاضای ارز توسط عموم مردم شده و ثبات اقتصاد کلان بولیوی را در معرض خطر قرار داده است.

https://www.la-razon.com/economia/2023/03/24/moodys-rebaja-calificacion-de-bolivia-por-tipo-de-cambio-insostenible-el-gobierno-defiende-la-politica-economica/

سود بولیوی از سرمایه گذاری در طلا

وزیر اقتصاد مارسلو مونته نگرو، اعلام نمود که بولیوی از سال 1997 تا 2022، در حدود 99.8 میلیون دلار سود، از سرمایه گذاری در ذخایر طلا به حجم 43 تن، کسب نمود. وی افزود: «بولیوی رتبه ی پنجم در میان کشور های منطقه از لحاظ حجم طلا در ذخایر ارزی خود را دارد.» نامبرده تصریح کرد که صادرات طلا در سال 2022 نسبت به سال قبل از آن از 50 به 60 تن افزایش یافت و به 2 میلیارد و 739 میلیون دلار رسید.

https://www.la-razon.com/economia/2023/03/24/hasta-2022-bolivia-genero-us-998-millones-de-intereses-por-inversion-del-oro/

اخذ 139 میلیون دلار وام از دولت چین

وزیر امور خارجه روخلیو مایتا و سفیر چین، قراردادی به منظور اخذ وام به مبلغ 139 میلیون دلار از دولت چین، امضا نمودند. وام مذکور جهت تقویت نظام بهداشتی، فعال نمودن مجدد اقتصاد، و سایر موارد استفاده خواهد شد. لازم به ذکر است که پارلمان در روزهای اخیر لایحه‌های مربوط به اخذ وام هایی به مبلغ 400 میلیون دلار از سازمان‌های بین المللی را تصویب نمود و به گفته ی وزیر اقتصاد، لوایح مربوط به وام های دیگری به مبلغ 800 میلیون دلار در انتظار تصویب می‌باشند.  

https://www.paginasiete.bo/economia/gobierno-saca-otro-credito-internacional-de-139-millones-de-dolares-IK6972974

ورود ارز به کشور توسط صادر کنندگان

وزیر برنامه ریزی برای توسعه، سرخیو کوسیکانکی، اعلام نمود که دولت به دنبال اعمال سازوکارهایی جهت ورود ارز توسط صادرکنندگان به کشور می‌باشد. وی افزود:« باید مکانیسم هایی جهت تقویت اقتصاد بولیوی اعمال گردد که از طریق آن شرکت های خصوصی و صادرکنندگان بتوانند ارزهای خود را به کشور بیاورند و از این طریق، وضعیت اقتصادی به حالت عادی بازگردد.» آلوارو گارسیا لینرا، معاون سابق رئیس جمهور اخیرا کمبود دلار در اقتصاد را به انحراف ارز به مقصد کشورهای دیگر توسط صادرکنندگان نسبت داد. وی افزود صادرکنندگان سویا در میامی و صادرکنندگان چوب در پاناما دلار خود را ذخیره می نمایند. لازم به ذکر است که بر اساس گزارش موسسه ی آمار بولیوی، صادرات کشور در سال گذشته به 13 میلیارد و 653 میلیون دلار رسید. فروش محصولات غیرسنتی مانند مشتقات سویا (2 میلیارد و 200 میلیون دلار)، اوره و کربنات لیتیوم و غیره به سطوح چشمگیر رسید.

https://www.la-razon.com/economia/2023/03/30/buscan-mecanismos-para-que-exportadores-ingresen-dolares-al-pais/

صادرات آهن از طریق بندر بوش

رئیس شرکت فولاد موتون خورخه آلوارادو،  پیش بینی نمود که امسال در حدود 255 هزار تن سنگ آهن از طریق بندر بوش صادر خواهد شد، و تصریح کرد که بر استفاده از بندر مذکور به عنوان یک خروجی مستقل به اقیانوس اطلس تاکید خواهند کرد. وی افزود:« در سال گذشته 152 هزار تن سنگ آهن از طریق بندر بوش به رومانی، بریتانیا و لهستان صادر شد.» لازم به ذکر است که بندر بوش در 137 کیلومتری شهر پورتو سوارز در استان سانتا کروز واقع شده است.

https://www.la-razon.com/economia/2023/03/31/por-puerto-busch-la-empresa-del-mutun-preve-exportar-255-000-toneladas-de-hierro-en-2023/

افزایش صادرات و واردات از طریق آبراه پاراگوئه - پارانا

بر اساس داده‌های موسسه تجارت خارجی بولیوی (IBCE)، صادرات و واردات از طریق آبراه پاراگوئه-پارانا در سال گذشته، رکورد تاریخی را به ثبت رساند و 84 درصد از لحاظ حجم و 91 درصد از لحاظ ارزش افزایش یافت و به یک میلیارد دلار رسید. بر اساس گزارش مذکور، در سال 2022، هفت محصول از طریق آبراه پاراگوئه-پارانا صادر شد که بیشترین حجم صادرات مربوط به سویا و مشتقات آن به خصوص کیک سویا (78 درصد) بود، و پس از آن دانه سویا (30 درصد) سنگ آهن (12 درصد)،  اوره (9 درصد) و غیره قرار دارند.

https://eldeber.com.bo/dinero/bolivia-supera-us-1000-millones-en-trafico-de-carga-por-la-hidrovia_320068

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما