معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۱/۲۲- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۲۷

اخبار اقتصادی سوئد

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی سوئد در هفته سوم فروردین 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

دولت در حال تقویت برنامه‌های نوآوری و تحقیقاتی است که به راه حل های دیجیتالی آینده کمک می‌کند

بنابر اعلام سایت دولت، وظیفه آژانس نو آوری سوئد( Vinnova ) افزایش تلاش ها در برنامه نوآوری و تحقیقات دیجیتالی سازی پیشرفته است. این برنامه بر اساس یک همکاری خصوصی و دولتی است که در آن جامعه تجاری با مشارکت دولت، مطابقت دارد. از طریق این همکاری، دولت می‌خواهد به برنامه فناوری ملی تهاجمی‌تر کمک کند.  Vinnova  باید حداقل 300 میلیون کرون در سال 2023 و 500 میلیون کرون در سال در سال های 2024-2027 سرمایه گذاری کند. در ادامه این بیانیه آمده است، توسعه در طیف گسترده ای از حوزه‌های فناوری در حال ظهور بسیار سریع است، در حالی که رقابت جهانی در حال تشدید است. موضوعات تحقیقاتی، تجاری و امنیتی به طور فزاینده ای در هم تنیده شده اند و نیاز به سرمایه گذاری‌های هدفمند و بلند مدت وجود دارد.

پیوستن سوئد به منشور بین‌المللی داده باز

سوئد به منشور بین‌المللی داده‌های باز ملحق شده است، یک همکاری بین‌المللی برای ترویج داده‌های باز و قابل دسترس از سوی اداره عمومی و در عین حال حفاظت از حقوق افراد. منشور دارای شش اصل برای توسعه قابلیت های داده‌های باز و اهدافی برای شفافیت، فراگیری و مسئولیت در مدیریت دولتی است. دولت آژانس دولتی دیجیتال (DIGG) را موظف کرده است تا اصول منشور را برای دسترسی به داده‌ها اجرا کند.

ضرورت وجود پول نقد

بیورن اریکسون، نماینده cash rebellion، در SvD می نویسد که رهبر سابق حزب میانه رو، آنا کینبرگ باترا (M)، که سیستم های پول دیجیتال بانک ها را بررسی کرده است، آشکارا مشکلات جامعه بدون پول نقد را نادیده گرفته است. تنها پیشنهاد مثبتی که اریکسون در گزارش خود می یابد این است که داروخانه‌ها باید اجازه دریافت پول نقد برای داروهای تجویزی را داشته باشند. با این حال، سازمان اریکسون در عوض می‌خواهد شاهد تغییری در قانون فعلی باشد که افراد را قادر می‌سازد تا از پول نقد به عنوان پرداخت در همه فروشگاه‌ها و خدمات استفاده کنند، به استثنای برخی استثناهای خاص. او می خواهد از تبدیل شدن محدودیت های نقدی پیشنهادی به قانون سوئد جلوگیری کند.

افزایش بدبینی خرده فروشان به آینده

بنابر اعلام فدراسیون تجارت سوئد در سال گذشته، شاخص‌های آتی خرده‌فروشی، تجارت الکترونیک و عمده‌فروشی زیر ارزش 100 بوده است که نشان‌دهنده انتظارات منفی برای سه ماه آینده از نظر فروش، تعداد کارکنان و سودآوری است. همچنین، این احتمال وجود دارد که وضعیت قبل از اینکه بهتر شود بدتر شود. خرده فروشان سوئدی در حال حاضر دوره بسیار سختی را با سطوح بی سابقه بدبینی نسبت به آینده تجربه می‌کنند. سودآوری فروشگاه‌های خرده‌فروشی با کاهش قابل‌توجه نسبت به سال گذشته، نگرانی اصلی است. چشم انداز تجارت الکترونیک نیز بد به نظر می رسد، با کاهش انتظارات برای رشد و استخدام در آینده، به ویژه به دلیل برنامه دولت برای افزایش سهم کارفرمایان برای جوانان. فدراسیون تجارت سوئد اکنون هشدار می دهد که برخی از مشاغل ممکن است از بین بروند. در هیمن ارتباط اعلام شده ورشکستگی مشاغل در ماه مارس افزایش یافته است. تعداد ورشکستگی‌های تجاری در ماه مارس نسبت به ماه مشابه سال قبل 4 درصد افزایش یافته است. طبق یک بیانیه مطبوعاتی، این آمار توسط شرکت اطلاعات تجاری و اعتباری UC نشان داده شده است. ورشکستگی در ماه مارس برای هفت صنعت از صنایع آن زمان که در این آمار گنجانده شده بودند، افزایش یافت. در صنعت ساختمان ورشکستگی 14 درصد افزایش یافت. با این حال، صنعتی که در آن ورشکستگی‌ها در ماه مارس بیشترین افزایش را داشت، تجارت خرده فروشی با افزایش 27 درصدی نسبت به مارس 2022 بود. صنعت هتل‌داری و رستوران‌داری نیز در ماه گذشته تحت تأثیر تعداد زیادی ورشکستگی قرار گرفته است که نسبت به مارس 2022 رشد 19 درصدی داشته است.

پیش بینی سوئد بانک از افزایش نرخ بهره در تابستان

تحلیلگران Swedbank با تجدید نظر در پیش بینی خود انتظار دارند که بانک مرکزی نرخ بازپرداخت را 50 واحد در ماه آوریل و به همان میزان در ژوئن افزایش دهد. رادیو سوئد در این زمینه گزارش می دهد که این در واقع منجر به نرخ بازپرداختی می‌شود که تا تابستان به 4.0٪ افزایش می یابد. تحلیلگران بانکی این پیش بینی را پس از تورم بالا در فوریه افزایش دادند و افزایش نرخ ها می‌تواند نرخ بهره متغیر وام مسکن را تا تابستان به 4.5 درصد برساند.

مداخله بانک مرکزی در صورت تداوم تضعیف ارزش کرون

به گفته تحلیلگران بین المللی بلومبرگ، رشد ضعیف کرون سوئد ممکن است بانک مرکزی را مجبور کند برای اولین بار از سال 2001 در بازار ارز مداخله کند. کنت بروکس، استراتژیست SocGen گفت: 1 یورو در 3 آوریل 11.3 کرون هزینه داشت که به طور خطرناکی به حد مجاز مداخله نزدیک است. به گفته وی، سطح 11.4تا11.5 "منطقه پرخطر" تلقی می‌شود. در همان زمان، Aino Bunge معاون رئیس بانک  مرکزی،  اظهار داشت که این بانک می‌خواهد شاهد افزایش نرخ ارز برای کرون باشد، اما مداخله در حال حاضر مهم نیست. وی گفت: «البته این یکی از ابزارهایی است که ما در اختیار داریم، اما چیزی نیست که در مورد آن بحث کرده باشیم.

فروش خودروهای تمام الکتریکی Volvo

به گزارش Dagens PS، فروش شرکت خودروسازی ولوو در سوئد در ماه مارس نسبت به مدت مشابه سال قبل ۸ درصد افزایش یافته و به ۶۳ هزار و ۱۳۲ خودرو رسیده است. مجموع فروش خودروهای این گروه ۲۲ درصد در ماه فوریه افزایش یافت که مدل های شارژی با جهش ۱۸۷ درصدی و خودروهای تمام الکتریکی نیز با فروش ۱۹ درصدی از کل فروش همراه شدند. این خودروساز چینی-سوئدی افزایش فروش 10 درصدی را در سه ماهه اول 23 نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان داد. خودروهای شارژی – تمام الکتریکی یا هیبریدی – 41 درصد از کل خودروهای ولوو فروخته شده در سطح جهان را تشکیل می دهند. فروش در اروپا 12 درصد، در آمریکا 16 درصد و در چین 2 درصد افزایش یافت.

جنگ قیمت مواد غذایی

قیمت مواد غذایی در هفته‌های اخیر تیتر رسانه‌ها شده است. غول‌های سوپرمارکت سوئدی بارها در مورد افزایش قیمت‌ها در واکنش به تورم فزاینده که باعث افزایش نرخ بازپرداخت توسط بانک مرکزی شد، اعتراض کرده اند. سوپرمارکت‌های زنجیره‌ای آلمانی لیدل اولین شرکتی بود که در سوئد قیمت‌های خود را برای طیف وسیعی از کالاها کاهش داد و رقبای سوئدی خود را به انجام همین کار واداشت. با این حال، یاکوب یوزفسون، رئیس سوئد لیدل، تمایلی به اجرای این جنگ قیمتی ندارد. او در مصاحبه ای با SvD Näringsliv گفت: "ما روی خودمان تمرکز می‌کنیم، نه کارهایی که دیگران انجام می دهند."

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما