معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۲/۲۹- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۸۶

اخبار اقتصادی جمهوری آذربایجان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی جمهوری آذربایجان در هفته چهارم اسفند 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

رئیس جمهور آذربایجان: با توجه به افزایش تقاضا برای گاز طبیعی در اروپا، قصد داریم ظرفیت خط لوله خود را گسترش دهیم

  الهام علی اف، رئیس جمهور آذربایجان در دیدار با سران شرکت های برجسته آلمانی در 13 مارس در برلین گفت: بیش از دو سال پیش، برخی کشورها خرید برق و البته گاز طبیعی آذربایجان را آغاز کرده اند. با این حال، با توجه به افزایش تقاضا برای گاز طبیعی از منابع جدید در اروپا، ما در حال حاضر در حال برنامه ریزی برای توسعه ظرفیت خط لوله خود هستیم.

رئیس جمهور آذربایجان با تاکید بر اینکه قرار است «تاناپ» با ظرفیت 16 میلیارد مترمکعب به 32 میلیارد مترمکعب و «تاپ» با ظرفیت 10 میلیارد مترمکعب به 20 میلیارد متر مکعب توسعه یابد، گفت: این عمدتا به دلیل افزایش تقاضا از سوی اروپا است، زیرا می‌توانید تصور کنید که خط لوله 3500 کیلومتری که 3 سیستم خط لوله را به هم متصل می‌کند و در 1 ژانویه 2021 به بهره برداری رسید، اکنون نیاز به توسعه دارد.

https://apa.az/az/resmi-xeber/azerbaycan-prezidenti-avropada-tebii-qaza-telebatin-artmasi-ile-elaqedar-kemer-imkanlarimizi-genislendirmeyi-planlasdiririq-753754

 

گمرک مرزی «خانوبا» بین آذربایجان و روسیه به بهره برداری رسید

پست گمرکی «خانوبا» اداره کل گمرک قلمرو شمالی واقع در مرز فدراسیون روسیه و آذربایجان به بهره برداری رسید. بر اساس اطلاعات ارائه شده شاهین مصطفی اف معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان، آلکسی اورچوک معاون نخست وزیر فدراسیون روسیه، شاهین باقروف رئیس کمیته دولتی گمرک جمهوری آذربایجان، عبدالمسلوم عبدالمسلوموف رئیس دولت جمهوری داغستان و سایر مقامات در این مراسم شرکت کردند. ابتدا هیئت از پست های گمرک سمور و یراق گازمالار بازدید و در خصوص فرآیندهای عبور و مرور مرزها و قابلیت صدور تبادل نظر کردند. سپس زیرساخت های بازسازی شده در گذرگاه مرزی «خانوبا» افتتاح شد. مساحت کل پروژه 6.85 هکتار، فضای سبز 3331.7 متر مربع، مساحت ساختمان‌ها 20104.23 متر مربع و مساحت گذرگاه مرزی 22000 متر مربع است. شاهین مصطفی اف در مراسم افتتاحیه گفت: همکاری‌های کارآمد و تجاری بین دو کشور در همه زمینه‌ها ایجاد شده است و روابط اقتصادی و تجاری با فدراسیون روسیه که یکی از شرکای تجاری اصلی آذربایجان است در حال توسعه است که در نتیجه آن گردش مالی تجاری در سال گذشته به 2.7 میلیارد دلار رسید. شاهین مصطفی اف در خصوص همکاری‌های موثر در کریدور حمل و نقل شمال-جنوب، اقدامات انجام شده توسط طرف آذربایجانی در راستای بازسازی زیرساخت های جاده ای و گسترش قابلیت های لجستیکی صحبت کرد و خاطرنشان کرد: گذرگاه مرزی بازسازی شده «خانوبا» نقش مهمی در تسریع فرآیندهای تردد مرزی، افزایش حمل ونقل بار و تنظیم کارآمد تردد خودروها و مسافران خواهد داشت. شاهین باقروف، رئیس کمیته دولتی گمرک خاطرنشان کرد: گذرگاه مرزی «خانوبا» که مطابق با استانداردهای بین المللی در کریدور شمال ـ جنوب ساخته شده است، فرصت های صادرات و واردات دو کشور را بیش از پیش گسترش می دهد.

 https://apa.az/az/infrastruktur/azerbaycanla-rusiya-arasinda-xanoba-gomruk-postuistifadeye-verilib-foto-video-yenilenib-754768

 

 آذربایجان و روسیه در مورد هماهنگ سازی رویه‌های گمرکی توافق کردند

آذربایجان و روسیه در مورد هماهنگ سازی رویه‌های گمرکی توافق کردند. به گزارش ترند، شاهین مصطفی یف معاون نخست وزیر آذربایجان این مطلب را در مراسم افتتاحیه پست گمرک خانوبا گفت. وی گفت: بخش حمل و نقل نقش مهمی در همکاری بین کشورهای ما دارد. آذربایجان به بیانیه باکو که در سپتامبر سال گذشته امضا شد متعهد است. در چارچوب این بیانیه، کشور پروژه‌هایی را با هدف افزایش ظرفیت انتقال پایانه‌های مرزی اجرا می‌کند. همچنین کار ساخت بزرگراه‌ها و پل ها نیز در حال انجام است. ما در مورد هماهنگ سازی رویه‌های گمرکی آذربایجان و روسیه به توافق رسیده ایم. شاهین مصطفی اف اضافه کرد: ساخت بزرگراه چهار خطه بین پستهای‌های سامور و خانوبه به طول 24 کیلومتر ظرف یک ماه آینده به پایان می رسد. همچنین بزرگراهی از باکو تا مرز روسیه در حال ساخت است که انتظار میرود این کار ظرف دو ماه به پایان برسد. بازسازی راه آهن باکو- یالاما نیز در حال انجام است.

 https://az.trend.az/business/3724548.html

 

اروپا مقصد 44 درصد از صادرات گاز آذربایجان

صادرات گاز آذربایجان در ژانویه تا فوریه سال جاری 13 درصد افزایش یافته و به 4.3 میلیارد متر مکعب رسیده است. بر اساس اطلاعات ارائه شده از سوی وزارت انرژی، 44 درصد (1.9 میلیارد مترمکعب) صادرات به اروپا، 40 درصد (1.7 میلیارد مترمکعب) به ترکیه و 16 درصد (0.7 میلیارد متر مکعب) به گرجستان انجام شده است. در دوره گزارش، خط لوله تاناپ 0.9 میلیارد متر مکعب گاز به ترکیه عرضه کرده است.

https://vergiler.az/news/economy/23217.html

 

حجم تجارت خارجی آذربایجان 10 درصد کاهش یافت

حجم تجارت خارجی آذربایجان در ژانویه تا فوریه سال جاری بالغ بر 7 میلیارد و 171 میلیون دلار آمریکا بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 9.7 درصد کاهش داشته است. صادرات کل کشور در دو ماه گذشته با 24.3 درصد کاهش به 4 میلیارد و 520 میلیون دلار رسید. در مقابل واردات با 34.4 درصد افزایش به 2 میلیارد و 651 میلیون دلار رسید. با وجود اینکه تراز مثبت یک میلیارد و 869 میلیون دلاری در گردش تجارت خارجی ایجاد شد، اما این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل 2.1 برابر کمتر بود.

https://apa.az/az/maliyye/azerbaycanin-xarici-ticaret-dovriyyesi-10-e-yaxin-azalib-754543

 

آذربایجان امسال واردات گندم را 78 درصد افزایش داد

در ژانویه تا فوریه ماه سال جاری 268 هزار و 114.16 تن گندم به ارزش 81 میلیون و 987 هزار دلار به آذربایجان وارد شد. به گزارش «آپا اکونومیکس» به گزارش کمیته دولتی گمرک، این شاخص نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر حجمی 78 درصد معادل 117 هزار و 517 تن و از نظر ارزش 57.8 درصد معادل 30 میلیون و 34 هزار دلار بیشتر است. لازم به ذکر است که قیمت واردات گندم در ژانویه تا فوریه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال 2022 معادل 11.6 درصد کاهش داشته است.

https://apa.az/az/aqrar-senaye-kompleksi/bu-il-azerbaycan-bugda-idxalini-78-artirib-754558

 

جمهوری آذربایجان، روسیه و ایران در نظر دارند برای تکمیل پروژه «شمال-جنوب» توافقنامه امضا کنند

جمهوری آذربایجان، روسیه و ایران در حال آماده سازی توافقنامه ای بین دولتی برای ساخت آخرین قسمت مورد نیاز برای تکمیل مسیر راه آهن زمینی کریدور «شمال-جنوب» هستند. به گزارش «رپورت» با استناد به رسانه‌های گروهی روسیه، سرگئی پاولوف، معاون اول مدیر کل «راه آهن روسیه» در حاشیه نشست شورای اقتصاد کشورهای مستقل مشترک المنافع گفت: وزارت‌های حمل‌ونقل در حال آماده‌سازی دو موافقت‌نامه بین‌دولتی ایران-روسیه و قرارداد سه جانبه آذربایجان-روسیه-ایران هستند. بر اساس اطلاعات، این سند قرار است در سال 2023 امضا شود.

https://report.az/infrastruktur/azerbaycan-rusiya-ve-iran-simal-cenub-layihesinin-tamamlanmasina-dair-sazis-imzalamagi-planlasdirir/

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما