معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۱/۲۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۸۰۹

آشنایی با مقررات واردات خودرو در جمهوری آذربایجان

واردات خودروهای برقی به آذربایجان از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف هستند. همچنین از اول ژانویه 2022 واردات و فروش شارژرهای برقی سطح 2 و 3 این خودروها و همچنین خودروهای هیبریدی با تاریخ تولید حداکثر 3 سال و حجم موتور حداکثر 2500 نیز از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده به مدت 3 سال معاف می‌باشند.

بر اساس مصوبه 94 هیأت وزیران در سال 2023 ، واردات خودروهای بالای 10 سال به آذربایجان ممنوع شد. تا قبل از این قانون 80 درصد خودروهای وارداتی به این کشور را خودروهای بالای 10 سال تشکیل می دادند. حفاظت از جان و سلامتی مردم، حفظ محیط زیست و کاهش میزان انتشار مواد مضر در هوا از اهداف این مصوبه است.

عوارض گمرکی واردات خودرو در آذربایجان از سال 2018 به این شرح می‌باشد: عوارض واردات خودروهای نو با حجم موتور 1500 سی سی و بالاتر به ازای هر سی سی 0.7 دلار و برای خودروهای دست دوم با حجم موتور یکسان 1.2 دلار به ازای هر سی سی خواهد بود.

عوارض گمرکی برای واردات خودروهای نو و دست دوم با حجم موتور کمتر از 1500 سی سی، به ترتیب 0.4 دلار و 0.7 دلار به ازای هر سی سی می‌باشد.

علاوه بر عوارض فوق الذکر رقمی معادل 18 درصد نیز ارزش افزوده از وارد کننده خودرو دریافت می‌شود.

شایان ذکر است کمیته گمرکی دولتی آذربایجان به منظور شفاف سازی و آگاهی اشخاص حقوقی و حقیقی از نحوه محاسبه عوارض و حقوق گمرکی مترتب بر خودروهای وارداتی به این کشور نسبت به راه اندازی سایت الکترونیکی به آدرس : https://e.customs.gov.az/for-individuals/calculator اقدام نموده که در آنجا علاقمندان به واردات خودروهای خارجی نو و دست دوم می‌توانند به راحتی با انتخاب گزینه‌های مورد نظر اعم از نوع خودرو، سال ساخت، نوع سوخت و غیره از میزان عوارض مترتب بر خودروی مورد نظر خود کسب اطلاع نموده و نسبت به واردات آن اقدام نمایند.

هر خانواده مجاز است فقط یک خودرو وارد آذربایجان نماید و اصل صورتحساب خرید و مشخصات کامل خودرو برای ورود به آذربایجان الزامی است.

اطلاعات اظهار شده توسط اظهارکننده در مورد ارزش گمرکی و تعیین آن باید دقیق، کمی و مستند باشد.

گمرک این حق را برای خود محفوظ می دارد که صحت اظهارنامه یا هرگونه اطلاعات، مدارک و اسناد ارائه شده را به منظور تعیین ارزش گمرکی به دقت بررسی و در صورت کشف مغایرت مخالفت نماید.

تعیین ارزش گمرکی برای وسایل نقلیه وارد شده به قلمرو گمرکی جمهوری آذربایجان مطابق با اظهارنامه وارد کننده خودرو و بر اساس اصول بین‌المللی مانند ماده هفتم گات، کد تعرفه‌های گمرکی جمهوری آذربایجان و سایر قوانین جاری این کشور تعیین می‌شود.

از ابتدای سال 2014 کلیه خودروهای وارداتی و یا تولیدی در داخل جمهوری آذربایجان باید دارای استانداردهای یورو 4 باشند.

اگر یک تبعه خارجی به طور دائم در آذربایجان اقامت نداشته باشد، می‌تواند وسیله نقلیه خود را برای مدت دو سال در آذربایجان استفاده کند. اداره گمرک گواهینامه ای صادر می‌کند که یک سال اعتبار دارد و در پایان بازه زمانی باید آن را تمدید کرد.

هیچگونه مالیاتی برای وسایل نقلیه شخصی که جهت استفاده موقت وارد آذربایجان می‌شود، محاسبه نخواهد شد.

صاحب خودرو فقط در صورتی می‌تواند خودروی خود را در آذربایجان بفروشد که مالیات و هزینه‌های مربوط به آن را به طور کامل پرداخت کرده باشد.

خودروهایی با شیشه دودی اجازه ورود به آذربایجان را ندارند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما