معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۱/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۷۷

اخبار اقتصادی جمهوری آذربایجان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی جمهوری آذربایجان در هفته اول فروردین ماه 1402مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

بانک توسعه آسیایی تاریخ تکمیل پروژه راه آهن آذربایجان را اعلام کرد

بانک توسعه آسیایی (ADB) در حال حاضر پروژه ای به نام برنامه توسعه بخش راه آهن در آذربایجان را تامین مالی می‌کند.  کندیس مک دیگان مسئول کشور آذربایجان به نمایندگی از بانک توسعه آسیایی در گفتگو با خبرگزاری «ترند» با اعلام این مطلب گفت که هزینه کل این پروژه 400 میلیون دلار است. مک دیگان افزود: این برنامه ارائه خدمات ریلی و پایداری مالی عملیات راه آهن در آذربایجان را بهبود می‌بخشد. این پروژه بر اساس سیاست اعتباری از اصلاحات در توسعه بخش راه آهن آذربایجان حمایت می‌کند. به عنوان بخشی از این پروژه، خط راه آهن «سومقاییت – یالاما» که تقریباً 166 کیلومتر طول دارد، بازسازی خواهد شد.

مک دیگان با بیان اینکه این پروژه قرار است تا پایان سال 2024 تکمیل شود، گفت: ما آماده ارائه کمک های اضافی برای افزایش ظرفیت ترانزیتی کریدورهای اصلی حمل و نقل مطابق با اولویت های دولت هستیم که می‌تواند به همکاری‌های منطقه ای و تجارت پایدار فراتر از قفقاز کمک کند.

بانک توسعه آسیایی تا کنون 65 وام، کمک بلاعوض و کمک فنی برای بخش دولتی به جمهوری آذربایجان به مبلغ کل 3.7 میلیارد دلار اختصاص داده است. اقدام فعلی بانک توسعه آسیایی در آذربایجان شامل 2 وام و 1 ضمانت دولتی به مبلغ 856.8 میلیون دلار است.

https://az.trend.az/business/3726088.html

 

روسیه امیدوار است نشستی سه جانبه در قالب مسکو-باکو-تهران برگزار کند

مسکو به فرمت همکاری روسیه، آذربایجان و ایران اهمیت زیادی قائل است. به گزارش «آپا» از مسکو، ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در نشستی که  برگزار شد، گفت که این موضوع ماهیت بسیار حساسی دارد. به گفته وی، این قالب پیش از این خود را به عنوان یک بستر همکاری موثر بر اساس اجرای پروژه‌های مشترک در حوزه‌های اقتصادی، حمل و نقل و انرژی ثابت کرده است. او در ادامه گفت که: یادآوری کنم که مبتکر این قالب الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان بود. ما امیدواریم که همکاری سه جانبه بیشتر به تقویت روابط دوجانبه سودمند بین کشورهایمان و ایجاد زیرساخت های حمل و نقل پایدار از جمله کریدور حمل و نقل شمال-جنوب که در شرایط مدرن مورد نیاز است کمک کند. این امر از نظر افزایش گردش تجاری بین کشورهای ما و تضمین تداوم حمل و نقل ترانزیتی در آینده بسیار مهم است. لذا امیدواریم در آینده نزدیک در خصوص موضوعات در دستور کار و مدت زمان نشست سه جانبه اجماع حاصل شود. ما آماده ارائه این کمک از جانب خود هستیم.

https://apa.az/az/xarici-siyaset/rusiya-moskva-baki-tehran-formatinda-ucterefli-gorusun-kecirilmesine-umid-edir-755557

سوکار ترانزیت نفت قزاقستان را از طریق خط لوله باکو - تفلیس - جیهان آغاز کرد

شرکت دولتی نفت جمهوری آذربایجان (SOCAR)از آغاز ترانزیت نفت قزاقستان از طریق خط لوله باکو - تفلیس - جیهان (BTC) خبر داد. به گفته سوکار، اولین محموله نفت قزاقستان از میدان تنگیز در تاریخ 23 مارس از بندر آکتائو از طریق نفتکش "پرزیدنت حیدر علی اف" به پایانه سنگچال آذربایجان وارد شد. حمل و نقل نفت قزاقستان از طریق BTC بر اساس توافقنامه اصلی بین سوکار و KazMunayGas انجام می‌شود که هدف آن ترانزیت 1.5 میلیون تن نفت در سال است.

https://apa.az/en/energy-and-industry/socar-starts-transit-of-kazakh-oil-via-baku-tbilisi-ceyhan-pipeline-named-after-heydar-aliyev-399341

 

صندوق بین المللی پول پیش بینی رشد اقتصادی آذربایجان را به روز کرد

صندوق بین المللی پول (IMF) پیش بینی رشد اقتصادی آذربایجان در سال جاری را به روز کرد. این صندوق افزایش واقعی تولید ناخالص داخلی آذربایجان را برای سال جاری 2.5 درصد پیش بینی کرد. صندوق بین المللی پول همچنین اعلام کرد که تورم آذربایجان در سال جاری حدود 10.8 درصد پیش بینی شده است.

https://apa.az/en/finance/imf-updates-economic-growth-forecast-in-azerbaijan-399462

 

گردش مالی گرجستان با آذربایجان در سال جاری افزایش یافته است

بر اساس گزارش اداره ملی آمار گرجستان، در ژانویه تا فوریه 2023، حجم گردش تجارت خارجی گرجستان با آذربایجان با 8.4 درصد افزایش به 246.4 میلیون دلار رسید. با این شاخص طی دو ماه اول سال جاری، آذربایجان چهارمین شریک تجاری کلیدی گرجستان بوده است. روسیه (467 میلیون دلار)، ترکیه (387 میلیون دلار) و چین (134 میلیون دلار) در سه جایگاه اول قرار دارند.

https://apa.az/en/finance/georgias-trade-turnover-with-azerbaijan-sees-increase-this-year-399496

 

افزایش حجم مبادلات تجاری آذربایجان و بلاروس

حجم مبادلات تجاری آذربایجان و بلاروس در ژانویه تا فوریه امسال به بیش از 48 میلیون دلار افزایش یافت. در این مدت، جمهوری آذربایجان محصولاتی به ارزش 43.4 میلیون دلار از بلاروس وارد کرده است، در حالی که حجم صادرات آذربایجان به بلاروس 4.9 میلیون دلار بوده است.

https://azertag.az/en/xeber/Azerbaijan_Belarus_trade_exceeds_48_million-2542178

 

نمایشگاه مالی و فناوری Fintech Summit 2023 در روزهای 13 تا 14 ژوئن در باکو برگزار می‌شود.

این نمایشگاه توسط انجمن بانک های آذربایجان (ABA) به عنوان بخشی از همکاری با VISA برگزار می‌شود. در این نشست "روندهای جدید در اکوسیستم بانکی و پرداخت: راه حل های نوآورانه، فین تک ها و امنیت" بحث خواهد شد.

بحث‌ها بر روی «اکوسیستم‌های یکپارچه: بانکداری و فین‌تک»، «برنامه بانکداری فوق‌العاده یا فین‌تک فوق‌العاده»، «بانکداری و بانکداری تعبیه‌شده» به عنوان یک سرویس، «دارایی‌های دیجیتال در یک محیط دیجیتال»، «روابط شرکتی: پایداری اهمیت دارد»، «رویکردهای نوین در اعتباردهی» و «امنیت سایبری» متمرکز خواهد بود.

https://azertag.az/en/xeber/Baku_to_host__quotFintech_Summit_2023_quot___Finance_and_Technology_Expo_in_June-2545172

 

کاهش واردات ایران از آذربایجان

واردات ایران از جمهوری آذربایجان از نظر ارزشی 24.7 درصد و از نظر حجمی 19.3 درصد در 11 ماهه نخست سال 1401 نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته است.ایران طی 11 ماه حدود 18 هزار و 400 تن کالا به ارزش 32 میلیون دلار از آذربایجان وارد کرده است. این در حالی است که واردات ایران از آذربایجان در 11 ماهه سال 1400 حدود 22800 تن به ارزش تقریبی 42.6 میلیون دلار بوده است.

بر اساس این آمار، ایران در دوره مورد گزارش، کالاهای مختلف، عمدتاً تجهیزات، سویای فشرده، انواع پروفیل و غیره را از آذربایجان وارد کرده است. بر اساس گزارش ها، حجم مبادلات تجاری غیرنفتی ایران با جمهوری آذربایجان در 11 ماه گذشته حدود 716 هزار تن به ارزش تقریبی 637 میلیون دلار بوده است.

https://en.trend.az/business/economy/3726480.html

جزئیات مبادلات تجاری غیرنفتی ایران با آذربایجان

حجم مبادلات تجاری غیرنفتی ایران با جمهوری آذربایجان در 11 ماهه سال 1401 حدود 716 هزار تن به ارزش تقریبی 637 میلیون دلار بوده است. بر اساس این آمار، حجم مبادلات تجاری بین دو کشور در این گزارش از نظر ارزشی 4.7 درصد افزایش و از نظر حجمی نسبت به مدت مشابه سال قبل 16.1 درصد کاهش داشته است. این در حالی است که در مدت مشابه سال 1400 حجم معاملات 853 هزار تن به ارزش بیش از 608 میلیون دلار بوده است.

در این آمار آمده است: عمده کالاهای مبادله شده بین ایران و آذربایجان به مدت 11 ماه مواد لاستیکی، محصولات کشاورزی و غذایی، محصولات پتروشیمی، محصولات صنعتی و غیره بوده است.

https://en.trend.az/business/economy/3725768.html

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما