معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۱/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۶۲

اخبار اقتصادی ایتالیا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ایتالیا در هفته دوم فروردین 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

پیش‌بینی سازمان امنیت و همکاری‌های اروپا

بنا به جدیدترین گزارش سازمان امنیت و همکاری‌های اروپا (Osce)، اقتصاد کشور ایتالیا در سال جاری میلادی، 0.6 درصد رشد خواهد کرد که این رقم، 0.4 درصد بیشتر از رقم پیش‌بینی شده قبلی می‌باشد. بر اساس همین گزارش، در سال 2024 نیز رشد اقتصادی کشور ایتالیا مثبت و برابر با یک درصد خواهد بود. بنا به گزارش این نهاد اقتصادی اروپایی، در سال جاری میلادی تولید ناخالص داخلی جهانی، رشد 2.6 درصدی را تجربه خواهد کرد و در سال 2024 این رشد به 2.9 درصد خواهد رسید. بنا به همین گزارش، سیاست‌های بانک مرکزی اروپا در رابطه با کاهش عرضه نقدینگی و همچنین جنگ اوکراین، رشد اقتصادی کشورهای اروپایی را با شکنندگی مواجه ساخته است.

استقرار شناور تبدیل گاز (FSRU) در آب‌های مجاور بندر پیومبینو

کشتی تبدیل گاز گولار توندرا (Golar Tundra) که توسط شرکت اسنام ایتالیا خریداری شده بود، از مبدا سنگاپور به بندر پیومبینو (مرکز غربی ایتالیا) رسید. این کشتی به درخواست دولت قبلی ایتالیا، برای مقابله با قطع عرضه گاز از روسیه خریداری شده است و طبق توافقات انجام گرفته با ادارت منطقه‌ای، برای مدت 3 سال در بندر مذکور لنگر خواهد انداخت. این شناور  293 متر طول و 47 متر عرض داشته و دارای مجوز سالیانه تبدیل 5 میلیارد متر مکعب گاز مایع به گاز می‌باشد. سرمایه‌گذاری انجام شده برای این طرح 450 میلیون یورو اعلام گردیده که از این رقم 330 میلیون یورو ارزش کشتی می‌باشد. کارهای اتصال لوله‌های انتقال گاز به خشکی تا چند هفته آینده پایان خواهد یافت و این کشتی از اواسط ماه آینده می‌تواند کار خود را آغاز نماید. شرکت اسنام به همین منظور 10 مارس گذشته بین 165 تا 170 هزار متر مکعب گاز ال ان جی از طریق مزایده خریداری کرده است.

توافق بین شرکت‌های ایتالیایی و فرانسوی در مورد تولید انرژی هسته‌ای

شرکت انرژی اتمی آنسالدو (Ansaldo Nucleare)، زیرمجموعۀ هلدینگ انرژی آنسالدو، که 88 درصد از سهام آن متعلق به صندوق پس‌انداز و قرض (وزارت دارایی ایتالیا) می‌باشد، با شرکت فرانسوی Rdf پیرامون همکاری مشترک به منظور ساخت راکتورهای کوچک مدولار (Smr) که نسل جدید تولید انرژی هسته‌ای هستند، توافق‌نامه همکاری امضاء نمودند. به گفته امضاکنندگان این توافقنامه، انرژی هسته‌ای می‌تواند در کنار منابع تجدیدپذیر، نقش مکملی در تضمین ثبات و کمک به پایداری زیست‌ محیطی سیستم برق داشته باشد.

طرح تولید انرژی بادی فراساحلی در ایتالیا

توافقنامه همکاری بین شرکت نفت ایتالیا (Eni Plinitude)، صندوق پس‌انداز و قرض ایتالیا (Cdp) و صندوق سرمایه‌گذاری کپنهاگ دانمارک (Cip)، به منظور ایجاد یک شرکت مشارکت در سرمایه امضاء گردید. هدف از این توافق، ساخت سه مزرعه تولید انرژی بادی با ظرفیت تولید 2 گیگاوات انرژی در مناطق فراساحلی استان‌های لاتزیو و ساردنی نام برده شده است. انتظار می‌رود که با به راه افتادن این سه پروژه که زمان آن بین سال‌های 2028 و 2031 پیش بینی گردیده، سالانه 5 تراوات ساعت انرژی الکتریکی تولید گردد.

پشتیبانی از طرح‌های سرمایه‌گذاری در بخش تولید انرژی از منابع هیدروژنی

وزارت محیط زیست و امنیت انرژی ایتالیا یک میلیارد یورو بودجه برای پشتیبانی از طرح‌های شرکت‌ها و مراکز تحقیقاتی برای تولید انرژی از منابع هیدروژنی در نظر گرفته است. این طرح به منظور حمایت از سرمایه‌گذاری و پروژه‌های تحقیق و توسعه برای کربن‌زدایی از فرآیندهای صنعتی می‌باشد. در این طرح، کربن‌زدایی باید از طریق استفاده از هیدروژن کم‌کربن حاصل شود و در مرحله اول باید در بر گیرنده سوخت‌های فسیلی و همچنین بخش‌هایی باشد که در حال حاضر آلاینده‌تر بوده و تبدیل آنها دشوارتر است (hard-to-abate).

منبع اخبار: روزنامه اقتصادی ایل سوله

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما