معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۱/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۱۱

اخبار اقتصادی ایتالیا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ایتالیا در هفته اول فروردین 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

بازگشت قیمت مواد اولیه کودهای شیمیایی به قیمت‌های قبل از پاندمی‌کووید – 19

بنا به گزارش دفتر مطالعات کنسرسیوم شرکت‌های کشاورزی ایتالیا، پس از گذشت یک سال از شروع جنگ اوکراین، قیمت کود‌های شیمیایی در ایتالیا دقیقا به سطح قبل از کووید – 19 بازگشته است. بر اساس این گزارش، در ماه ژانویه امسال قیمت هر تن اوره به 600 الی 650 یورو رسیده است که برابر با قیمت این کالا در پائیز 2021 می‌باشد. این قیمت حدود 40 درصد کمتر از قیمت هزار یورویی اوره در ایتالیا در ماه‌های اول پس از آغاز جنگ اوکراین بوده است. بنا به این گزارش، ایتالیا اکنون شوک وارد شده به این بازار (ناشی از جنگ اوکراین) را پشت سر گذاشته و در زمینۀ کود‌های کشاورزی به نقطه تعادل رسیده است، زیرا اگرچه واردات این محصول را از کشورهای اوکراین و بلاروس به ترتیب به میزان 81 درصد و 70 درصد کاهش داده است، ولی در عوض واردات خود را از الجزایر به میزان 160 درصد، از کانادا به میزان 10 درصد، از ترکمنستان به میزان 170 درصد و از چین نیز به میزان 86 درصد افزایش داده است.

وضعیت بحرانی سدهای برق - آبی در ایتالیا

بنا به گزارش اداره برق ایتالیا، در ژانویه امسال در مقایسه با سال قبل تمامی‌شاخص‌ها در بخش تولید انرژی برق - آبی منفی بوده‌اند. در واقع سال 2022 یکی دیگر از سال‌هایی است که سد‌های ایتالیا در معرض کم آبی قرار گرفته‌اند. به دلیل کمبود بارش در ایتالیا سطح آب پشت سدهای ایتالیا در مقایسه با سال گذشته به میزان 37.7 درصد کاهش پیدا کرده است. همچنین بر اساس داده‌های موسسه اتمسفر و علوم اقلیمی‌شورای ملی تحقیقات شهر بلونی، از اکتبر 2022 تا فوریه امسال، میزان مخازن آب‌های حاصل از بارندگی نسبت به میانگین، یک پنجم کاهش یافته است. کاهش سطح مخازن در شمال به 35 درصد و در جنوب به 13 درصد رسیده است. این وضعیت در شمال غربی ایتالیا هم نگران کننده‌تر شده است. به طور کلی، تولید انرژی ایتالیا در سال 2022 به 276.4 میلیارد کیلو وات ساعت رسیده که 1.3 درصد نسبت به سال 2021 کاهش داشته است.

افزایش خطر ورشکستگی برای بخش‌های پر مصرف انرژی

بنا به گزارش مؤسسه تحقیقات اقتصادی Cerved Rating Agency در پایان سال 2023، میانگین آمار ورشکستگی شرکت‌ها در ایتالیا به 5.8 درصد خواهد رسید که برابر با اوج دوران کووید است. فشار هزینه‌های انرژی مربوط به گاز و برق بر تراز مالی شرکت‌های بخش کشاورزی، صنایع شیمایی و متالورژی یکی از عوامل اساسی در افزایش خطر ورشکستگی این صنایع می‌باشد.

مخالفت ایتالیا با قوانین خودرویی اتحادیه اروپا

دولت ایتالیا در نشست سفرای کشورهای اتحادیه اروپا، مخالفت خود را با پیشنهاد مقررات اروپایی در مورد توقف تولید موتورهای احتراق داخلی از سال 2035 اعلام خواهد کرد. این اعلامیه از سوی وزیر محیط زیست پیستتو فراتین منتشر شده است.

هشدار انجمن اتحادیه‌های کشاورزی ایتالیا در مورد کاهش 100 هزار هکتاری سطح زیر کشت

بنا به گزارش انجمن اتحادیه‌های کشاورزی ایتالیا (Coldoretti)، طی 15 سال گذشته، بیش از 100 میلیون اصله درخت میوه در کشور ایتالیا از بین رفته است. طی این دوره زمانی، 16.4 میلیون اصله درخت پرتقال، 20 میلیون اصله درخت هلو و 30.4 میلیون اصله درخت انگور قطع شده‌اند.

به گزارش این انجمن از جمله دلایل بحران این بخش، افزایش هزینه انرژی است که موجب گردیده تا هزینه تولید، 42 درصد افزایش داشته باشد. این موضوع در تمام بخش‌های زیرمجموعه عرضه فرآورده‌های کشاورزی از سوخت گرفته تا مواد خام، از کودها گرفته تا بسته‌بندی‌هایی مانند پلاستیک مورد استفاده برای سینی یا سبد توری و غیره تاثیر گذاشته است. دلیل دیگر برای موضوع کاهش سطح زیر کشت، کاهش تقاضای مصرف کنندگان برای خرید میوه عنوان شده است.

تصویب لایحه برنامه اصلاحات سیستم مالیاتی ایتالیا

هیات دولت ایتالیا لایحه برنامه اصلاحات سیستم مالیاتی کشور را تصویب نمود. با این تصمیم، ماشین اصلاح مالیاتی ایتالیا رسما شروع به کار کرده و باید طی دو سال آینده به بازنویسی کامل نظام مالیاتی منجر شود. ایده اصلاحات که در اداره نخست وزیری ایتالیا تصویب شده است، در واقع کاهش و منطقی کردن همه مالیات‌ها است که مهمترین آنها مالیات بر درآمد افراد حقیقی می‌باشد. بر این اساس نرخ مالیات‌ها از سال آینده از چهار درصد به سه درصد کاهش می‌یابد. کاهش مالیات همچنین با کاهش هزینه‌های مالیاتی و گسترش سطح معافیت از پرداخت مالیات تا سطح 8500 یورو برای بازنشستگان و کارگران کم درآمد همراه خواهد بود.

در بخش مالیات بر شرکت‌ها، شرکت‌هایی که در کالاهای نوآورانه و واجد شرایط یا در زمینه اشتغال سرمایه‌گذاری می‌کنند و بدون تقسیم سود از رشد تجارت خود حمایت می‌کنند، در دو سال آینده، می‌توانند تا 9 درصد از نرخ فعلی مالیاتی مشمول تخفیف گردند. در این اصلاحات همچنین در 20 ماده، قوانین جدیدی در مورد تشخیص و جرم زدایی از مجازات (حدف جریمه مالیاتی) برای افرادی که قادر به پرداخت مالیات نیستند (حتی در صورت قسط بندی کردن بدهی مالیاتی خود) در نظر گرفته شده است. این اصلاحات همچنین بخشش‌های مالیاتی گذشته را کنار گذاشته و همزمان به بازرسان مالیاتی این اجازه را می‌دهد تا به صورت خودکار طلب‌های مالیاتی دولت را از مودیان حتی نزد شخص ثالث (مستقیما از حساب بانکی آنها) دریافت نمایند.

تاثیر بحران بانک‌های آمریکایی و سوئیسی  و وضعیت سیستم بانکی ایتالیا

آدولفو اورسو، وزیر شرکت‌ها و ساخت ایتالیا با آنتونیو پاتوآنللی، رئیس انجمن بانکداران ایتالیا ملاقات نموده و در مورد وضعیت سیستم بانکی ایتالیا و استحکام این سیستم در مقابل بحران‌های بین‌المللی بانکی گفتگو کردند. به عقیده رئیس انجمن بانکداران ایتالیا، این بحران مربوط به خارج از اتحادیه اروپا بوده و سیستم بانکی در اتحادیه اروپا و ایتالیا از استحکام کافی برخوردار می‌باشد.

وزیر شرکت‌های ایتالیا گفت: ما بسیار مراقب و هوشیار هستیم، بدیهی است که آنچه در گذشته اتفاق افتاده است، در این لحظات تکرار نخواهد شد، زیرا سیستم بانکی اروپا بسیار متفاوت است، حتی در مقایسه با ایالات متحده که برخی از نقاط ضعف آن آشکار شده است. وی افزود این پدیده در کشور ما، در سیستم بانکی اروپا و بنابراین در سیستم تولید ما بازتاب قابل توجهی نخواهد داشت.

 افزایش حجم سرمایه‌گذاری شرکت سیمست (Simest) و افتتاح 5 دفتر در کشورهای مختلف جهان

بنا به گفته رجینا کورادینی، مدیرعامل جدید شرکت سیمست، به منظور کمک به بین‌المللی سازی شرکت‌ها و حمایت از صادرات ایتالیا، این شرکت قصد دارد حجم سرمایه‌گذاری‌های خود را تا سال 2024 به میزان 18.5 میلیارد یورو افزایش دهد. کورادینی همچنین خبر داد که این شرکت قصد دارد 5 دفتر جدید در بلگراد و در بالکان غربی، در آفریقا، ایالات متحده آمریکا، آمریکای جنوبی و آسیای جنوب شرقی افتتاح کند. وی افزود: ما این کار را با همکاری سایر نهادهای حاضر همچون سفارتخانه‌ها، مؤسسه تجارت خارجی ایتالیا، ICE و با اتاق‌های بازرگانی محلی و در هم‌افزایی نزدیک با صنوف پس‌انداز و قرض Cdp انجام خواهیم داد. شایان ذکر است که شرکت سیمست طی 30 سال فعالیت در 150 کشور مختلف جهان حضور داشته است. 

شرکت ایتالیایی آرسنال با راه آهن عربستان سعودی قرارداد امضا کرد

شرکت ایتالیایی آرسنال، که در بخش گردشگری لوکس فعال است، تفاهم‌نامه‌ای را با راه‌آهن عربستان سعودی برای توسعه اولین قطار لوکس در پادشاهی سعودی امضا کردند. این توافقنامه بخشی از پروژه رویای صحرای عربستان و طرح گردشگری آهسته و سفرهای تجربی است که بر اساس آن قطاری با 40 کابین لوکس تا سال 2025 در راه آهن عربستان با سفری از پایتخت ریاض به قریات، در شمال کشور و در مرز با اردن، ساخته خواهد شد. بر اساس این تفاهم‌نامه قرار است تا سال 2025 میلادی، 51 میلیون یورو سرمایه‌گذاری توسط عربستان در بخش تولید واگن‌های لوکس در ایتالیا انجام گیرد

 منبع اخبار: روزنامه اقتصادی ایل سوله

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما