معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۱/۱۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۷۳۶

نیازهای عمده وارداتی بازار برزیل

ده مورد از محصولات عمده وارداتی برزیل به همراه اطلاعاتی در مورد مقررات وارداتی و شرکت‌های واردکننده عمده این کشور به شرح زیر ارائه می گردد.

ده محصول برتری که برزیل در سال 2022 وارد نموده است عبارتند از[1]:

سایر روغن‌های نفتی – SH6 271019
روغن‌های نفت خام – SH6 270900
کلرید پتاسیم برای استفاده به عنوان کود - SH6 310420
روغن‌های سبک – SH6 271012
زغال سنگ قیری – SH6 270112
اوره – SH6 310210
آمونیوم دی هیدروژن ارتوفسفات – SH6 310540
سلول های فتوولتائیک – SH6 854143
گاز طبیعی – SH6 271111
علف کش ها – SH6 380893

                                                                                                                   

برزیل یکی از بزرگترین کشورهای تولید کننده نفت در آمریکای لاتین است، اما همچنان مقادیر قابل توجهی نفت خام را برای تامین نیاز داخلی وارد می‌کند.

سایر روغن‌های نفتی – SH6 271019
روغن‌های نفت خام – SH6 270900
روغن‌های سبک – SH6 271012
زغال سنگ قیر – SH6 270112
گاز طبیعی – SH6 271111

در برزیل، واردات کالا توسط سرویس درآمد فدرال برزیل[2] تنظیم می‌شود و مشمول مالیات و مقررات وارداتی است. برای واردات کالا در برزیل، واردکننده باید مجوز واردات معتبر صادر شده توسط وزارت اقتصاد را داشته باشد. همچنین واردکننده باید در سامانه یکپارچه تجارت خارجی[3] ثبت نام کرده و تمامی مدارک لازم را برای ترخیص کالا از گمرک را ارائه دهد.

برای واردات این گروه از کالاهای ذکر شده، واردکننده باید تمام مقررات و الزامات مربوطه را که توسط سرویس درآمد فدرال برزیل، آژانس ملی نفت، گاز طبیعی و سوخت های زیستی[4]، موسسه محیط زیست و منابع طبیعی تجدیدپذیر[5] و سایر مقامات مربوطه و برزیل تعیین شده است، رعایت کند.

صادرکننده باید تمام مدارک لازم برای ترخیص کالا از گمرک از جمله فاکتور تجاری، بارنامه و لیست بسته بندی و غیره را ارائه دهد. صادرکننده باید از همه رویه‌ها و مقررات گمرکی برزیل مانند پرداخت مالیات و عوارض واردات، ارائه مدارک مورد نیاز و رعایت سایر الزامات نظارتی پیروی کند. توجه به این نکته حائز اهمیت است که دولت برزیل همچنین ممکن است الزامات یا محدودیت های اضافی را برای واردات برخی کالاها از جمله سهمیه بندی، مجوزها و اقدامات بهداشتی یا حفاظت گیاهی اعمال کند.

قراردادهای تجاری:

برزیل قراردادهای تجاری مختلفی از جمله با مرکوسور و سازمان تجارت جهانی را امضاکرده است که می‌تواند بر تجارت زغال سنگ قیری و گاز طبیعی تأثیر بگذارد. واردکنندگان و صادرکنندگان باید از مفاد این قراردادها پیروی کنند.

خریداران بالقوه این محصول در برزیل شامل پالایشگاه‌ها، شرکت های پتروشیمی و سایر صنایعی هستند که از نفت به عنوان ماده خام در عملیات خود استفاده می‌کنند. بزرگترین صاحبان پالایشگاه‌های نفت در برزیل پتروبراس، رایزن و ایپیرانگا[6] هستند که نفت خام را به فرآورده‌های نفتی تصفیه شده مانند بنزین، گازوئیل و سوخت جت تبدیل می‌کنند. علاوه بر این، چندین شرکت پتروشیمی نیز در برزیل وجود دارند که از نفت خام به عنوان خوراک برای تولید مواد شیمیایی و سایر محصولات استفاده می‌نمایند.

برخی از شرکت های بزرگ پتروشیمی در برزیل عبارتند از:

براسکم[7] بزرگترین شرکت پتروشیمی در برزیل و یکی از بزرگترین شرکت‌های قاره آمریکا است. این شرکت طیف گسترده‌ای از مواد شیمیایی از جمله پلی اتیلن، پلی پروپیلن، پی وی سی و سایر مواد شیمیایی ویژه را تولید می‌کند.

گروه پتروشیمی اولترا[8] یکی از زیرمجموعه‌های گروه اولترا است و طیف وسیعی از محصولات پتروشیمی از جمله اتیلن، پروپیلن و سایر مواد شیمیایی را تولید می‌کند.

Oxiteno یک شرکت پتروشیمی‌برزیلی است که سورفکتانت ها، مواد شیمیایی ویژه و سایر محصولات را تولید می‌کند.

Unigel یک شرکت پتروشیمی است که مواد شیمیایی مانند اکریلیک، استایرنیک و سایر مواد شیمیایی خاص تولید می‌کند.

Innova یک شرکت پتروشیمی است که طیف گسترده ای از مواد شیمیایی از جمله پلی اتیلن، پی وی سی و سایر مواد شیمیایی ویژه را تولید می‌کند.

Ultrapar یک شرکت برزیلی است که در بخش های توزیع سوخت، پتروشیمی و گاز مایع (LPG) فعالیت دارد.

سایر خریداران بالقوه نفت خام، روغن‌های سبک و سایر روغن‌های نفتی در برزیل عبارتند از تاجران مستقل، واسطه‌ها و سرمایه گذارانی که نفت خام را برای مقاصد تجاری و سرمایه گذاری خریداری می نمایند.

انجمن‌های اصلی:

مؤسسه نفت، گاز و سوخت های زیستی برزیل[9]: شرکت هایی را در بخش های نفت، گاز و سوخت های زیستی فعال هستند را نمایندگی می‌کند (از جمله شرکت هایی که در واردات و استفاده از نفت خام و سایر محصولات نفتی دخیل هستند).

انجمن شرکت های واردکننده سوخت برزیل[10]: نماینده شرکت هایی است که سوخت، از جمله نفت خام و فرآورده‌های نفتی را برای توزیع در برزیل وارد می نمایند.

اتحادیه ملی شرکت های توزیع کننده سوخت و روان کننده[11]: نماینده شرکت های فعال در توزیع سوخت و روان کننده‌ها، از جمله شرکت هایی که نفت خام و فرآورده‌های نفتی وارد می‌کنند.

انجمن واردکنندگان سوخت برزیل[12]: نماینده شرکت های فعال در واردات و توزیع سوخت، از جمله نفت خام و فرآورده‌های نفتی است.

انجمن صنایع روغن نباتی برزیل[13]: نماینده شرکت های فعال در تولید و توزیع روغن‌های گیاهی است که اغلب همراه با روغن‌های مبتنی بر نفت استفاده می‌شود.

توجه به این نکته مهم است که فهرست انجمن‌ها ممکن است جامع نبوده و بسته به صنعت و محصول خاص متفاوت باشد.

اطلاعات مربوط به محصولات غیر نفتی به شرح ذیل می‌باشد:

کلرید پتاسیم برای استفاده به عنوان کود – SH6 310420

اوره – SH6 310210

آمونیوم دی هیدروژن ارتوفسفات – SH6 310540

علف کش ها – SH6 380893

برزیل یکی از بزرگترین واردکنندگان کلرید پتاسیم، اوره و آمونیوم دی هیدروژن ارتوفسفات برای استفاده به عنوان کود در جهان است. کاربرد اصلی این محصولات در کشاورزی به ویژه برای محصولاتی مانند سویا، نیشکر، ذرت، قهوه و مرکبات است. برزیل بخش کشاورزی وسیع و متنوعی دارد و استفاده از کود برای حفظ و افزایش بهره وری محصول ضروری است.

ذکر این نکته ضروری است که واردات کودها تابع مقررات وزارت کشاورزی، دامپروری و تامین مواد غذایی برزیل است و واردکنندگان باید الزامات خاصی را در مورد کیفیت، برچسب‌گذاری و ایمنی محصول رعایت کنند.

قوانین و مقررات مرتبط با کودها توسط وزارت کشاورزی، دامداری و تامین مواد غذایی برزیل (MAPA) تنظیم می‌شوند. بنابراین برای صادرات این محصولات به برزیل قوانین و مقررات خاصی وجود دارد که باید رعایت شود. برخی از این موارد عبارتند از:

ثبت: تمام کودهای وارد شده به برزیل باید در MAPA ثبت شوند. واردکننده باید درخواست ثبت را به همراه مدارک لازم از جمله گواهی آنالیز محصول ارائه دهد.

برچسب گذاری: بسته بندی کود باید مطابق با مقررات برزیل برای کودها برچسب گذاری شود. برچسب باید شامل نام محصول، نام و آدرس سازنده، تجزیه و تحلیل تضمینی محصول و سایر اطلاعات مورد نیاز MAPA باشد.

کیفیت محصول: محصول وارداتی باید مطابق با مقررات فنی تعیین شده توسط MAPA برای کیفیت و ترکیب کودها باشد.

الزامات بهداشت گیاهی: محصول وارداتی باید با الزامات بهداشت گیاهی برزیل مطابقت داشته باشد که شامل قوانین مربوط به حفاظت محصولات گیاهی و بقایای آنها می‌شود.

مجوز واردات: واردکننده باید قبل از واردات کود، مجوز واردات از MAPA دریافت کند. این مجوز پس از تأیید اینکه همه الزامات برآورده شده اند، اعطا می‌شود.

توجه به این نکته ضروری است که قوانین و مقررات واردات کلرید پتاسیم و سایر کودها ممکن است بسته به محصول خاص و کاربرد مورد نظر آن متفاوت باشد. توصیه می‌شود با MAPA و یا یک مشاور واردات/صادرات واجد شرایط برای اطمینان از رعایت تمامی مقررات و الزامات مشورت کنید. واردکنندگان باید مجوز واردات را از دبیرخانه تجارت خارجی وزارت اقتصاد برزیل (SECEX) برای آوردن کودهای شیمیایی به برزیل دریافت کنند.

شرکت هایی که کلرید پتاسیم را برای استفاده به عنوان کود وارد می‌کنند:

آگرو آمازونیا: یک شرکت بزرگ کشاورزی برزیلی که کود و سایر نهاده‌های کشاورزی توزیع می‌کند.

یارابرزیل:  زیرمجموعه ‌Yara International، یک شرکت نروژی که در زمینه کود و تغذیه محصولات کشاورزی تخصص دارد.

Fertilizantes Heringer یک شرکت کود کود برزیلی که کودهایی را برای توزیع وارد می‌کند.

Fertipar: یک شرکت برزیلی که در تولید و توزیع کود تخصص دارد.

Bunge Fertilizantes  شرکت تابعه از Bunge Limited، یک شرکت جهانی تجارت کشاورزی و مواد غذایی که همچنین کودهای شیمیایی را توزیع می‌کند.

 انجمن‌های برزیلی که نماینده شرکت های فعال در واردات و استفاده از کلرید پتاسیم برای کود هستند:

- انجمن صنایع فناوری برزیل در تغذیه گیاهی[14]: نماینده شرکت هایی است که کودهایی از جمله کلرید پتاسیم را در برزیل تولید و توزیع می‌کنند.

- انجمن ملی انتشار کودها[15]: نماینده صنعت کود برزیل، از جمله شرکت هایی که کلرید پتاسیم وارد و توزیع می‌کنند.

- انجمن تولیدکنندگان ذرت برزیل[16]: نماینده تولیدکنندگان ذرت برزیلی است.

- انجمن تولیدکنندگان سویا برزیل[17]: نماینده تولیدکنندگان سویا برزیلی است.

- انجمن تولیدکنندگان پنبه برزیل[18]: نماینده تولیدکنندگان پنبه برزیلی است.

سلول های فتوولتائیک SH6 854143

برای صادرات سلول های فتوولتائیک (SH6 854143) به برزیل، چندین مرحله وجود دارد که باید دنبال شود:

مجوز صادرات را از دبیرخانه تجارت خارجی وزارت اقتصاد برزیل دریافت کنید. برای انجام این کار، صادرکنندگان باید اسنادی مانند فاکتورهای تجاری، بارنامه‌ها و گواهی مبدا را ارائه دهند.

مقررات برزیل برای واردات سلول های فتوولتائیک توسط آژانس های نظارتی مختلف مانند موسسه ملی مترولوژی، کیفیت و فناوری برزیل (INMETRO) و وزارت کشاورزی برزیل وضع شده است. صادرکنندگان باید اطمینان حاصل کنند که محصولات آنها با مقررات و استانداردهای برزیل برای کیفیت، برچسب‌گذاری و بسته‌بندی مطابقت دارد.

موسسه ملی مترولوژی، کیفیت و فناوری برزیل الزامات خاصی برای واردات سلول های فتوولتائیک به برزیل دارد:

فرمان شماره 004/2011 [19]: این آیین نامه الزامات فنی ماژول های فتوولتائیک، از جمله الزامات عملکرد و ایمنی را تعیین می‌کند.

فرمان شماره 004/2012: این مقررات رویه‌های ارزیابی انطباق را برای ماژول های فتوولتائیک تعیین می‌کند. واردکنندگان باید قبل از وارد کردن ماژول های فتوولتائیک به برزیل، گواهی انطباق را از یک سازمان معتبر ارزیابی انطباق دریافت کنند.

فرمان شماره 004/2013: این مقررات الزامات برچسب گذاری ماژول های فتوولتائیک، از جمله اطلاعات مربوط به عملکرد، ایمنی و اثرات زیست محیطی را تعیین می‌کند.

شرکت های فعال در توزیع، نصب و نگهداری سیستم های فتوولتائیک در برزیل:

WEG; BYD; Eletrosolar; Canadian Solar; Trina Solar; Renesola; Jinko Solar; Risen Energy; Suntech; Yingli Solar.

انجمن‌ها:

انجمن انرژی خورشیدی فتوولتائیک برزیل[20]: این یک سازمان غیرانتفاعی است که نماینده شرکت ها و متخصصان فعال در صنعت فتوولتائیک خورشیدی در برزیل است. آنها توسعه این بخش را ترویج می‌کنند و برای ایجاد یک محیط مساعد برای رشد انرژی خورشیدی در کشور تلاش می‌کنند.

انجمن تولید پراکنده برزیل [21]: این انجمن نماینده شرکت هایی است که با تولید پراکنده کار می‌کنند که شامل نصب پنل های خورشیدی برای مصارف مسکونی و تجاری است. آنها از توسعه تولید پراکنده حمایت می‌کنند و برای ترویج استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر در برزیل تلاش می نمایند.

انجمن انرژی خورشیدی فتوولتائیک برزیل (SOLAR): این سازمان غیرانتفاعی دیگری است که توسعه انرژی فتوولتائیک خورشیدی را در برزیل ترویج می‌کند. آنها برای انتشار اطلاعات در مورد انرژی خورشیدی کار نموده و از سیاست هایی حمایت می نمایند که از رشد این بخش حمایت می‌کند.

 

[1] Other petroleum oils
Petroleum oils, crude
Potassium chloride for use as fertilizer
Light oils
Bituminous coal
Urea
Ammonium dihydrogen orthophosphate
Photovoltaic cells
Natural gas
Herbicides

[2] Receita Federal do Brasil

[3] Siscomex

[4] ANP

[5] IBAMA

[6] Ipiranga

[7] Braskem

[8] Petrochemical Group Ultra

[9] Instituto Brasileiro de Petroleo, Gás e Biocombustíveis (IBP)

[10] Associação Brasileira das Empresas Importadoras de Combustíveis (ABIEC)

[11] Sindicato Nacional das Empresas Distribuidoras de Combustíveis e de Lubrificantes (SINDICOM)

[12] Associação Brasileira dos Importadores de Combustíveis (ABICOMB)

[13] Associação Brasileira das Indústrias de Óleos Vegetais (ABIOVE)

[14] Associação Brasileira das Indústrias de Tecnologia em Nutrição Vegetal (ABISOLO)

[15] Associação Nacional para Difusão de Adubos (ANDA)

[16] Associação Brasileira dos Produtores de Milho (ABRAMILHO)

[17] Associação Brasileira dos Produtores de Soja (APROSOJA)

[18] Associação Brasileira dos Produtores de Algodão (ABRAPA)

[19] Ordinance No. 004/2011

[20] ABSOLAR

[21] ABGD

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما