معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۱/۲۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۲۸

گزارش بنیاد تحقیقات سیاست اقتصادی ترکیه در خصوص توسعه مناطق زلزله زده این کشور

ارزیابی خسارت پس از زلزله قهرمان ‌ماراش که زندگی میلیون‌ها نفر را تحت تأثیر قرار داد، در جریان است. بر اساس گزارش تهیه شده توسط بنیاد تحقیقات سیاست اقتصادی ترکیه، هزینه طرح توسعه مجدد منطقه زلزه زده در یک دوره 5 ساله به حدود 150 میلیارد دلار خواهد رسید.

هزینه اضافی 600 میلیارد لیری بر بودجه ترکیه

بر اساس برآوردهای انجام شده در این گزارش، هزینه‌های ساخت روبنایی و زیربنایی، مقاوم سازی و تعمیر، حدود 88 میلیارد دلار خواهد بود.

پیش‌بینی می‌شود نیمی از این هزینه از منابع عمومی تامین شود و کل هزینه سالانه ناشی از زلزله در 3 سال اول حدود 30 تا 40 میلیارد دلار خواهد بود و عمده آن باید توسط مردم تامین شود.

در این گزارش با تاکید بر اینکه هزینه‌های زلزله نیاز به برنامه تامین مالی 5 ساله دارد، برآورد شده است که در سال‌های اول بین 2.5 تا 3.5 درصد نسبت به درآمد ملی، نیاز مالی اضافی ایجاد کند. کل هزینه اضافی که زلزله بر بودجه سال 2023 وارد می‌کند، 600 میلیارد لیر است.

پیش‌بینی می‌شود که حمایت‌های فعلی مانند مسکن، مراقبت، آموزش و اشتغال برای جمعیت آسیب‌دیده از زلزله در سطح 320 میلیارد لیر (17 میلیارد دلار) باشد.

 هزینه سالانه سرپناه موقت به تنهایی 78 میلیارد لیر (4 میلیارد دلار) برآورد شده است، در این گزارش آمده است: «در بلندمدت، تغییر شکل مدل توسعه ترکیه بر اساس بلایای طبیعی، بار اضافی قابل توجهی را بر بودجه عمومی‌برای 10 سال آینده ایجاد خواهد کرد.

 اقدامات کوتاه مدت:

اقدامات اقتصادی کوتاه مدت که در این گزارش برجسته شده است به شرح زیر است:

  • کمک هزینه جهت اشتغال موقت و یا کوتاه مدت، حمایت های سندیکاهای کارکری از جمله ایش کور و سازمان حمایت از صنایع و بنگاههای اقتصادی کوچک و متوسط باید به سرعت و به طور موثر برای ادامه اشتغال اجرا شود.
  • برای مدیریت موثر ریسک های کلان مالی، سیاست های پولی و مالی باید به سیاست های معقول پذیرفته شده بین المللی تفییر رویه دهند.
  • شهرهایی که قرار است بازسازی شوند باید با توجه به پتانسیل کشاورزی و تولید دام ترکیه برنامه ریزی شوند.
  • وزارت خانواده و سیاستهای اجتماعی برای مبارزه با فقر در مناطق زلزله زده به طور مؤثر اقدامات لازم را انجام دهد.

پیش بینی هزینه‌های در مناطق زلزله زده برای 5 سال آینده (ارقام میلیارد دلار)

هزینه‌ها

2023

2024

2025

2026

2027

مجموع

هزینه‌های عمرانی

22

24

20

13

9

88

حمایت تامین  اموال

5

12

12

5

1

35

اسکان موقت

4

1

0

---

---

5

کمک به خانوارها

8

4

2

---

---

14

حمایت ها جهت اشتغال

3

2

1

---

---

6

مجموع

41

43

34

18

10

147

 

تورم افزایش می یابد، درآمدهای گردشگری کاهش می یابد

در این گزارش با اشاره به افزایش میزان هزینه‌های عمومی و کاهش تولید و اشتغال و همزمان افزایش ریسک که منجر به کاهش رشد اقتصادی خواهد شد آمده است: زلزله در کوتاه مدت باعث افزایش قیمت مصرف کننده و تولیدکننده خواهد شد و قیمت مواد غذایی در سال 2023 افزایش خواهد یافت. فشار طولانی مدت قیمت بر نرخ مسکن و اجاره ادامه خواهد داشت و ممکن است تاثیر منفی بر درآمدهای گردشگری در سال 2023 داشته باشد.

منبع: بنیاد تحقیقات سیاست اقتصادی ترکیه 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما