معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۱/۰۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۲۳

اخبار اقتصادی چین - گوانجو

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی جنوب چین در هفته اول فروردین 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

برگزاری اجلاس میراث فرهنگی ناملموس در گوانجو

وزارت فرهنگ و گردشگری چین اعلام کرد اجلاس میراث فرهنگی ناملموس سال ۲۰۲۳ از ۲۳ تا ۲۵ مارس در گوانجو برگزار خواهد شد. اجلاس امسال به میزبانی مشترک وزارت فرهنگ و گردشگری و دولت استان گواندونگ به یک رویداد ملی میراث فرهنگی ناملموس ارتقاء یافته است. در طول این رویداد سه روزه، نمایشگاه‌هایی با موضوع حفاظت از میراث فرهنگی، توسعه برندهای میراث فرهنگی ناملموس و دستاوردهای مربوطه برگزار خواهد شد. فعالیت های دیگری از جمله نمایش هایی شامل میراث فرهنگی ناملموس، تعاملات خلاقانه میراث فرهنگی و نمایش لباس نیز در طول اجلاس برگزار خواهد شد.

لی شیائوسونگ، یکی از مقامات وزارت فرهنگ و گردشگری گفت که برگزاری این اجلاس در گوانجو به طور مشترک حفاظت از میراث فرهنگی ناملموس در گواندونگ، هنگ کنگ و ماکائو را ترویج خواهد کرد و برندهای فرهنگی را در منطقه خلیج بزرگ پرورش می دهد.

منبع: https://www.newsgd.com/node_3c3902cb95/f6de93315d.shtml

بازدید هیات شنجن از اسپانیا جهت بررسی راه‌های همکاری برد-برد

کین ویزونگ شهردار شنجن ریاست هیئتی از این شهر را در سفری سه روزه به اسپانیا برعهده داشت تا همکاری‌های عمیق بین دولت ها، بنگاه‌ها و موسسات تحقیقاتی دو طرف را در تلاش برای افزایش سهم شنجن در پیشبرد گشایش سطح بالاتر چین پیش برد. امسال پنجاهمین سالگرد روابط دیپلماتیک چین و اسپانیا است. این هیئت، اسپانیا را به عنوان اولین مقصد دیدارهای رسمی خارج از کشور خود انتخاب کرد و در کنفرانس همکاری و تبادل اقتصادی و تجاری چین (شنجن)-اسپانیا (مادرید) در مادرید شرکت کرد.

وو هایتائو، سفیر چین در اسپانیا و آندورا ویکتور فرانکوس دیاز دبیرکل وزارت فرهنگ و ورزش اسپانیا در این کنفرانس حضور داشتند. بسیاری از شرکت های مشهور اسپانیایی و انجمن‌های صنعتی مانند Iberia Airlines, Telefónica, fashion icon Lottusse  و اتاق بازرگانی اسپانیا نیز در این کنفرانس شرکت کردند. شرکت های شنجن و اسپانیایی توافقنامه‌های اقتصادی و تجاری به ارزش ۱ میلیارد یورو (۱٫۰۶ میلیارد دلار) را در زمینه‌هایی مانند اینترنت، انرژی جدید، فرهنگ، ورزش، و fintech امضا کردند.

کین در سخنرانی خود در این کنفرانس گفت: "در حالی که چین و اسپانیا پنجاهمین سالگرد روابط دیپلماتیک خود را در سال جاری جشن می‌گیرند، شنجن اجماع مهمی را که رهبران ارشد دو کشور به دست آورده اند، به طور جدی اجرا خواهد کرد و همکاری‌های همه جانبه با اسپانیا را در سرمایه گذاری و تجارت، نوآوری تکنولوژیک، توسعه صنعتی، امور مالی، انرژی، فرهنگ، ورزش و گردشگری تقویت خواهد کرد. شنجن به ترویج مشارکت استراتژیک جامع بین چین و اسپانیا در دوران جدید کمک خواهد کرد". هیئت شنجن در طول اقامت خود در اسپانیا از مقر باشگاه فوتبال رئال مادرید، منطقه 22@Innovation بارسلونا و مرکز ابرکامپیوتر بازدید کرد.

منبع: https://www.newsgd.com/node_5c070fdd03/3a243a9367.shtml

امضای اسناد همکاری هنگ کنگ و گواندونگ جهت توسعه منطقه خلیج بزرگ

دولت منطقه ویژه اداری هنگ کنگ و دولت استان گواندونگ اسنادی را با هدف تقویت همکاری‌ها و توسعه باکیفیت منطقه خلیج بزرگ گواندونگ-هنگ کنگ-ماکائو (GBA) امضا کردند. این اسناد در پی جلسه مشترکی با حضور مقامات بلندپایه دو منطقه امضا شد که موافقت کرده اند به پیشبرد پیوسته مبادلات و همکاری در بخش هایی مانند تکنولوژی، خدمات مالی و توسعه متروپل شمالی ادامه دهند. این اولین کنفرانس مشترک همکاری هنگ کنگ و گواندونگ بود که پس از لغو محدویت های کرونایی و عادی شدن سفر بین هنگ کنگ و سرزمین اصلی چین برگزار می‌شود.

جان لی رئیس اجرایی هنگ کنگ و وانگ ویزونگ، فرماندار استان گواندونگ، به طور مشترک ریاست این نشست را بر عهده گرفتند. یانگ وانمینگ، معاون شورای دولتی هنگ کنگ و دفتر امور ماکائو و ین زونگهوا، معاون دفتر رابط دولت مرکزی در هنگ کنگ نیز در این نشست شرکت کردند.

منبع: https://www.newsgd.com/node_5c070fdd03/950c674c0d.shtml

همکاری استان گوانشی و کره جنوبی در زمینه صنایع آرایشی و بهداشتی-پزشکی

دپارتمان بازرگانی استان گوانشی همکاری با کره جنوبی در صنعت پزشکی-آرایشی و بهداشتی را افزایش می دهد. بای لان، معاون دفتر منطقه تجارت آزاد آزمایشی چین گفت که گوانشی در مجاورت کشورهای آ.سه.آن قرار دارد و تنها مکانی در چین است که هر دو مسیرهای زمینی و دریایی با آ.سه.آن داشته که آن را به راحت ترین کانال برای کسب و کارها و محصولات چینی برای ورود به آ.سه.آن تبدیل کرده است. وی افزود: "گوانشی اهمیت زیادی برای توسعه صنعت بهداشت و درمان دارد و حاضر است همکاری با کره جنوبی در صنایع بهداشتی و درمانی را تقویت تا به طور مشترک یک زنجیره صنعت سلامت ایجاد نماید".

در مجموع ۲۲ شرکت آرایشی و بهداشتی- پزشکی کره جنوبی توافقنامه سرمایه گذاری در گوانشی امضا کردند. علاوه بر این، نانینگ، مرکز گوانشی و وونجو در کره جنوبی توافقنامه ای را برای ایجاد روابط خواهرخواندگی امضا کردند. دو طرف همکاری عمیقی را در صنعت بهداشت، ساخت یک پارک صنعتی آرایشی و بهداشتی- پزشکی و ساخت خطوط تولید تجهیزات آرایشی و بهداشتی- پزشکی انجام خواهند داد. وونجو یکی از مهم ترین قطب های حمل و نقل راه آهن در کره جنوبی است. این شهر دارای چهار پارک صنعتی در مقیاس بزرگ از جمله دره صنعت پزشکی و فناوری یوانژو است. همچنین خانه نزدیک به ۱۰ شرکت تولیدی صنعتی و ۸۰۰ بنگاه تجاری، پوشش فلز، ماشین آلات، منسوجات، مواد معدنی، فولاد، مواد غذایی و دیگر زمینه‌های صنعتی و همچنین کسب و کارهای خرده فروشی و عمده فروشی است.

تجارت بین گوانشی و کره جنوبی از زمان به اجرا درآمدن مشارکت جامع اقتصادی منطقه‌ای (RCEP) در سال گذشته افزایش یافته است. در سال ۲۰۲۲ حجم واردات و صادرات تجارت خارجی بین گوانشی و کره جنوبی به ۲٫۰۴ میلیارد دلار رسید که ۸۲٫۱ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشت. کره جنوبی همچنین در ۱۲۱ بنگاه در گوانشی به میزان ۳۲۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری کرده است.

منبع: http://en.gxzf.gov.cn/2023-03/22/c_871269.htm

بازدید هیئت توسعه سرمایه گذاری مشترک ماکائو-هنگچین از سنگاپور

هیئت توسعه سرمایه گذاری مشترک ماکائو-هنگچین (جوهای) از ۱۴ تا ۱۷ مارس از سنگاپور بازدید کرد و پنج کنفرانس ترویج سرمایه گذاری ترتیب داد. بیش از ۱۴۰ نماینده از بنگاه‌های سنگاپور به این کنفرانس ها دعوت شدند، بسیاری از شرکت کنندگان تمایل خود را برای سرمایه گذاری در ماکائو و هنگچین اعلام کردند. در این رویدادها نمایندگان شرکت کننده اعلام کردند که درک بسیار بهتری از محیط کسب و کار و فرصت های توسعه در ماکائو و هنگچین دارند. آنها مشتاقانه منتظر همکاری بیشتر و تبادل با ماکائو و هنگچین، با هدف کسب فرصت های کسب و کار هستند. طی این سفر، این هیئت به بازدید از موسسات و بنگاه‌های کلیدی در سنگاپور پرداخت و مذاکرات سرمایه گذاری را برای جستجوی فرصت های همکاری انجام داد. همچنین در مورد چگونگی استفاده کامل از فرصت های فراهم شده توسط ماکائو-هنگچین و انجام همکاری‌های بین المللی در زنجیره‌های صنعتی و نوآوری تبادل نظر صورت گرفت. طرفین مذاکراتی در مورد همکاری‌های صنعتی در زمینه‌های علوم، فناوری و بهداشت و درمان انجام دادند.

شرکت کنندگان در کنفرانس های ترویج سرمایه گذاری مانند سو کون، معاون کمیته اجرایی منطقه همکاری عمیق ماکائو- هنگچین (جوهای) گفت که چین یک سری سیاست های حمایتی در مورد توسعه صنعتی و دسترسی به بازار برای هنگچین اعلام کرده است. وی همچنین ابراز امیدواری کرد که جامعه کسب و کار سنگاپور به درک کامل تری از نشاط اقتصادی، قدرت نوآوری، جاذبه منطقه‌ای، و پتانسیل سرمایه گذاری ماکائو و هنگچین از طریق این رویداد دست یابد.

منبع: https://www.newsgd.com/node_a21acd2229/36059f2244.shtml

برگزاری مجمع رهبران جوان آسیا در گوانجو

مجمع رهبران جوان آسیا در تاریخ ۲۵ مارس 2023 با عنوان «افزایش همکاری جوانان، تقویت ارزش های مشترک و ترویج صلح و توسعه آسیا» و با حضور رهبران جوان ۳۱ کشور آسیایی در منطقه نانشا گوانجو افتتاح شد. گائو یونلونگ رئیس فدراسیون صنعت و بازرگانی چین در مراسم افتتاحیه سخنرانی کرد و گفت: "اکثر کشورهای آسیائی با وجود تغییرات شدید جهانی، توسعه با ثباتی را حفظ کرده اند. کشورهایی از جمله فیلیپین، مالزی، عربستان سعودی، هند، اندونزی و ویتنام سال گذشته شاهد رشد سریع اقتصادی بودند در حالی که رشد اقتصادی چین در میان اقتصادهای بزرگ در رتبه بالا قرار دارد".

انور ابراهیم، نخست وزیر مالزی نیز در مراسم افتتاحیه گفت: "ارزش ها و تاریخ ما تنها نمی‌تواند توسط غرب تفسیر شود". مبارک النخی، وزیر فرهنگ و جوانان امارات متحده عربی اظهار داشت که امارات متحده عربی و چین رابطه دوجانبه قوی و دیرینه ای دارند که همکاری آنها زمینه‌هایی مانند فضا، کسب و کار، آموزش و فرهنگ را در بر می‌گیرد. وی افزود: " بیش از 200 مدرسه در امارات متحده عربی آموزش زبان چینی دارند. این در تلاش برای تجهیز، توسعه و آماده سازی جوانان اماراتی برای به عهده گرفتن نقش های برجسته در بخش های کلیدی استراتژیک در داخل امارات متحده عربی است."

فنگ شینگیا، مدیر کل گروه خودروسازی گوانجو (GAC) گفت: " این شرکت کارمندان جوان را از چین و خارج از کشور جذب کرده است، که ۶۶ درصد از کل کارکنان ما را تشکیل می‌دهد. کارکنان جوان ما در اکثر پروژه‌های نوآوری در طول 17 سال گذشته شرکت کرده اند". وی توضیح داد که این شرکت بر جهانی شدن حمل و نقل هوشمند، به ویژه در مالزی، اندونزی، تایلند و دیگر کشورهای عضو مشارکت اقتصادی جامع منطقه ای (RCEP) و همچنین امارات متحده عربی تمرکز دارد.

منبع: https://www.newsgd.com/node_99363c4f3b/398aeea6cb.shtml

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما