معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۱/۱۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۴۱

کاهش درآمد محصولات باغبانی کنیا همزمان با افزایش تورم در اروپا

داده‌ها نشان می دهد که درآمد کنیا از صادرات باغبانی در سال 2022 به دلیل تورم بالا در بازارهای اصلی مانند کشورهای اروپایی، 9.7 درصد کاهش یافته است. آمار صادرات محصولات فصلی نشان می دهد که درآمد حاصل از فروش محصولات باغی به خارج از کشور از 133.23 میلیارد شیلینگ سال گذشته به 120.26 میلیارد شیلینگ رسیده است.

تورم در اروپا 12 میلیارد دلار درآمد باغبانی را در کنیا کاهش می دهد. داده‌ها نشان می دهد که درآمد کنیا از صادرات باغبانی در سال 2022 به دلیل تورم بالا در بازارهای اصلی در میان ارزهای ضعیف تر، 9.7 درصد کاهش یافته است. آمار صادرات موقت نشان می دهد که درآمد حاصل از فروش محصولات باغی به خارج از کشور از 133.23 میلیارد شیلینگ سال گذشته به 120.26 میلیارد شیلینگ رسیده است.

این کاهش در سالی رخ داد که میانگین رشد قیمت در منطقه یورو، گروهی متشکل از 19 کشور که از یورو به عنوان ارز مشترک استفاده می‌کنند، به 8.35 درصد در مقایسه با 2.4 درصد در سال گذشته افزایش یافت. صادرکنندگان کنیایی دریافتند که تورم بالا در یک سال گذشته قدرت خرید مصرف کنندگان را در منطقه یورو و بریتانیا که مقاصد اصلی گل های شاخه ای، میوه‌ها و سبزیجات هستند، کاهش داده است.

بر اساس داده‌های جمع آوری شده توسط بانک مرکزی کنیا، درآمد حاصل از فروش سبزیجات تقریبا یک چهارم کاهش یافت و به 27.34 میلیارد شیلینگ رسید، در حالی که ارزش گل های شاخه ای با 10.21 درصد کاهش به 54.25 میلیارد شیلینگ رسید. با این حال، داده‌ها نشان می‌دهند که صادرات میوه‌ که با استقبال چین برای آووکادوی تازه تقویت شد، در سال گذشته 4.19 درصد بیشتر و به ارزش 38.67 میلیارد دلار رسید.

شورای گل کنیا با اشاره به فشارهای تورمی مداوم بر خانوارها در اروپا پس از جنگ روسیه و اوکراین، سال 2022 را به عنوان سال "وحشتناک" توصیف کرده بود که "بر علیه کشاورزان بود." اروپا بزرگترین بازار برای محصولات کشاورزی تازه کنیا است و تقریباً سه چهارم صادرات باغبانی این کشور را خریداری می‌کند.

کلمنت تولزی، مدیر اجرایی KFC اکتبر گذشته، زمانی که تورم منطقه یورو به 10.6 درصد و به اوج خود رسید، به بیزینس دیلی گفت: «با فشار تورمی‌که مردم در اروپا دارند، به ویژه در مورد هزینه‌های انرژی، آنها در حال کاهش هزینه‌ها برای کالاهای زینتی مانند گل هستند.

کنیا بیش از آنچه از اکثر شرکای تجاری اصلی خود در اروپا خرید می‌کند، می‌فروشد. حدود 72 درصد از صادرات باغبانی کنیا به یورو و حدود یک پنجم به پوند انگلیس پرداخت می‌شود. داده‌های CBK نشان می دهد که حجم سبزیجات فروخته شده در خارج از کشور با 30.11 درصد کاهش به 194,627 تن رسیده است، در حالی که گل شاخه ای با 6.35 درصد کاهش به 127,406 تن رسیده است.  

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما