معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۱/۰۹- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۴۲

خرید اعتباری نفت توسط کنیا و نحوه پرداخت شرکت های نفتی داخلی

شرکت‌های نفتی داخلی کنیا به دلیل کاهش ارزش شیلینگ در برابر دلار هزینه خرید نفت وارداتی را که به صورت اعتباری خریداری شده است، از طریق یک معامله دولت با دولت به شیلینگ کنیا پرداخت خواهند کرد.

شرکت‌های نفتی داخلی به دلیل کاهش ارزش شیلینگ در برابر دلار هزینه خرید نفت وارداتی را که به صورت اعتباری خریداری شده است، از طریق یک معامله دولت با دولت به شیلینگ کنیا پرداخت خواهند کرد.

دیویس چیچر، وزیر انرژی و نفت گفت که دولت هفته گذشته قراردادی را با آرامکوی سعودی امضا کرد تا برای شش ماه آینده گازوئیل و بنزین سوپر به کنیا عرضه کند، همچنین شرکت ملی نفت ابوظبی (ادنوک) هر ماه سه محموله سوپر بنزین را نیز به کنیا تحویل خواهد داد.

آرامکو عربستان سعودی بزرگترین تولید کننده نفت جهان اخیراً گروه روغن موتور و روان کننده‌های آمریکایی Valvoline را در کنیا خریداری کرده است. سومین بازیگری که توسط دولت برای شرکت در قرارداد واردات سوخت انتخاب شد، گروه شرکت ملی نفت امارات (Enoc) است. آقای چیرچیر گفت: "هزینه محصول اکنون به شیلینگ کنیا پرداخت می‌شود و این تضمین می‌کند که دلار برای سایر بخش های اقتصاد در دسترس است." او می‌گوید که دولت از نهادهای دولتی در خاورمیانه برای تامین سوخت به مدت 270 روز دعوت کرده بود. وی گفت: انتظار می رود معامله پیشنهادی با افزایش زمان مورد نیاز برای تامین دلار از پنج روز فعلی به 180 روز، بتواند تقاضای دلار ناشی از واردات نفت را کاهش دهد.

 آقای چیچر گفت؛ Adnoc، Aramco و Enoc به تامین کنندگان داخلی در کنیا نفت عرضه خواهند کرد که پس از مدت شش ماه باید خریدهای خود را به دلار پرداخت کنند. تامین کنندگان معین شده سوخت را به سایر مصرف کنندگان به شیلینگ کنیا می فروشند، به این معنی که آنها دیگر برای تضمین سفارشات خود به دلار نیاز نخواهند داشت. سپس دولت ریسک تامین ارز را از طریق حمایت از بازاریاب‌های منتخب نفت که با تامین‌کنندگان نفت خاورمیانه معامله خواهند کرد، به عهده خواهد گرفت. این در زمانی اتفاق می‌افتد که تأخیر در تحقق این معامله، نگرانی‌ها را نسبت به ذخیره‌سازی سوخت سوپر، دیزل و جت افزایش داده است.

وزیر نفت محمد لیبان در نامه ای به بازاریابان نفت می‌گوید که کنیا در ماه جاری به 85000 تن گازوئیل، 60000 تن بنزین سوپر و 40000 تن سوخت جت نیاز دارد. درخواست برای واردات بیشتر در بحبوحه توافق دولت با امارات متحده عربی صورت می‌گیرد که در آن کنیا امیدوار است با اعتبار 180 روزه سوخت وارد کند تا فشار بر بازار ارز را کاهش دهد.

واردات نفت تقریباً یک سوم صورتحساب واردات کنیا در هر ماه را تشکیل می دهد. دولت قصد دارد واردات را از اول آوریل آغاز کند. مقامات وزارت انرژی و اپرا در حال خرید زمان برای محکم کردن معامله با امارات هستند. بر اساس این قرارداد، کنیا قصد دارد بین 3،870،000 تا 4،230،000 تن گازوئیل و بین 3،060،000 تا 3،420،000 تن گازوئیل را برای 9 ماه تا پایان سال جاری وارد کند. این کشور همچنین 810000 تا 900000 تن سوخت جت را طی 9 ماه در این معامله وارد خواهد کرد که از آن زمان تاکنون بازاریابان نفت از دادگاه عالی درخواست کردند تا مانع از آن شود.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما