معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۱/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۴۱

اخبار اقتصادی چین - شانگهای

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی شانگهای در هفته اول فروردین ماه 1402 مندرج در رسانه‌های حوزه شرق چین به شرح زیر ارائه می‌گردد.

اجباری شدن دوره‌های هوش مصنوعی در مدارس ابتدایی و متوسطه ججیانگ[1]؛  

استان ججیانگ، اخیرا اعلام کرده با هدف ادغام هوش مصنوعی در آموزش، دوره‌های هوش مصنوعی را در مدارس ابتدایی و متوسطه، اجباری کرده است. بر اساس اعلامیه ای که پس از کنفرانس آموزش دیجیتال این استان منتشر شده، مقرر است محتوای آموزشی هوش مصنوعی در دروسی مانند علوم تجربی و ریاضیات مدارس ادغام گردد. لازم به ذکر است پیشتر فناوری اطلاعات در آزمون سراسری ورودی کالج یا gaokao در ججیانگ آزمایش شده و مقامات این استان به این نتیجه رسیده اند که معرفی دوره‌های هوش مصنوعی در مدارس ابتدایی و متوسطه به ایجاد پایه ای محکم برای دانش آموزان کمک می‌کند.

سال گذشته، برای آزمایش این طرح، ججیانگ دو دسته از مناطق و مدارس آزمایشی "AI Plus Education" را راه اندازی کرد. پس از موفقیت این طرح های آزمایشی، شهر Wenzhou در استان ججیانگ تلاشها برای عمومیت دادن هرچه بیشتر دوره‌های هوش مصنوعی در تمام مدارس ابتدایی و متوسطه را آغاز نمود.  طبق برنامه ای که این شهر در ماه مارس 2022 صادر کرد، تا سال 2023، ونجو 700 مدرسه آزمایشی  جهت آموزش هوش مصنوعی و همچنین یک سیستم دوره سه سطحی برای آموزش هوش مصنوعی با ویژگی‌های منطقه ای متمایز ایجاد خواهد کرد.  بعلاوه تاسیس 1000 مدرسه عمومی و 100 مدرسه نمونه برای آموزش هوش مصنوعی ترویج دوره‌های هوش مصنوعی در تمامی مدارس ابتدائی و راهنمائی و حمایت دولت محلی از آزمایشگاه‌های هوش مصنوعی تا سال 2025 نیز در دستور کار مقامات این شهر می‌باشد. 

chinadaily.com.cn/23-03-17

ججیانگ همچنان خط مقدم کشاورزی دیجیتال چین؛

استان ججیانگ به عنوان پیشگام اقتصاد دیجیتال، جایگاه خود را بعنوان خط مقدم کشور چین در ساخت دهکده‌های دیجیتال حفظ کرده است. گزارش توسعه دیجیتال روستایی چین (2022) که به طور مشترک توسط اداره فضای سایبری چین و بخش کشاورزی و امور روستایی این وزارتخانه تهیه شده است، نشان می دهد که سطح توسعه کشاورزی دیجیتال در مناطق روستایی ججیانگ به 68.3 درصد رسیده است و برای چهار سال متوالی رتبه اول را در این کشور برای خود حفظ کرده است. علاوه بر سرمایه گذاری بالای این استان در فناوری کشاورزی، کشاورزی در دهکده دیجیتال مسلماً صنعتی است که از به کارگیری فناوری‌های نوین در زندگی روستاییان این استان نشات گرفته است. همچنین برای استفاده از فرصت های ارائه شده توسط دولت محلی برای فناوری‌های دیجیتال، استقبال کشاورزان سهم قابل توجهی در این زمینه دارند. دولت محلی ججیانگ برای تشویق کشاورزان به توسعه فعال کشاورزی هوشمند و یادگیری نسل جدید فناوری اطلاعات، با دانشگاه‌ها همکاری می‌کند تا اطلاعات دیجیتال و دانش لازم را در اختیار کشاورزان قرار دهد. همچنین به گفته کمیته حزبی ججیانگ؛ زیرساخت های دیجیتال نقش مهمی در پرورش و بهبود سواد دیجیتالی کشاورزان ایفا می‌کند. در این راستا مقامات قصد دارند بر ارتقای زیرساخت‌های فرهنگی در بین مردم به منظور ایجاد توازن در توسعه خدمات فرهنگی بین مناطق روستایی و شهری بیشتر تمرکز کنند.  

این اقدامات نه تنها راهبرد ملی پویایی روستایی را ترویج می‌کند، بلکه به حفظ فرهنگ سنتی روستانشینی نیز کمک میکند و نهایتا با افزایش درآمد روستاییان محلی، رفاه عمومی را ارتقا می‌دهد. بنابر برنامه دولت محلی ججیانگ، طی چند سال آینده، بخش بزرگی از صنعت کشاورزی روستائی این استان صنعتی خواهد شد. تصویر فوق نشان می دهد روستاییان هوجو در ماه فوریه از هواپیماهای بدون سرنشین برای کودپاشی روی مزرعه گندم استفاده می‌کنند.

zhejiang.chinadaily.com.cn/2023-03-17

افزایش تلاشهای شانگهای برای ارتقای سرمایه گذاری طی سه ماه آینده؛

شانگهای تلاش های خود را برای ارتقای سرمایه گذاری طی سه ماه آینده افزایش می دهد. این کلانشهر بعنوان مقصدی تثبیت شده برای سرمایه گذاری از داخل و خارج از کشور، مشتاق است با استفاده از احیای اقتصادی پس از کرونا، با سیاست ها و خدمات بهتر جذب سرمایه گذاری را افزایش دهد. 

کمیسیون توسعه و اصلاحات شانگهای روز چهارشنبه 22 مارس اعلام کرد؛ انتظار می‌رود هشت کمپین بزرگ شامل پروژه‌های سرمایه‌گذاری مهم و فعالیت‌های ترویج سرمایه‌گذاری در سه ماه آینده در شانگهای راه‌اندازی شود. کنفرانس سالانه ارتقای سرمایه گذاری جهانی شانگهای هم در اوایل آوریل  2023برگزار می‌شود تا آخرین تلاش های این شهر برای بهبود اقتصادی و احیای مجدد را بررسی کند. در این همایش مجموعه ای از پروژه‌های سرمایه گذاری بزرگ در صنایع مهم شهر یعنی مدارهای مجتمع، زیست پزشکی و هوش مصنوعی رونمایی می‌شود. همچنین این همایش با تیم‌های حرفه‌ای ترویج سرمایه‌گذاری برای جذب سرمایه به سمت خوشه‌های صنعت تخصصی که منطبق بر برنامه‌ریزی اقتصادی و شهری شانگهای است، همکاری خواهد کرد. هدف مقامات کلانشهر شانگهای از جذب بیشتر سرمایه گذاری خارجی، افزایش نفوذ جهانی شانگهای می‌باشد. ضمنا قرار است پروژه‌های بزرگ عمرانی در پنج منطقه جدید این شهر نیز در آینده نزدیک اعلام گردد.

Shinenews/23-03-22

رشد سریع تجارت خارجی  چوجو (Quzhou)در دوماه اول سال 2023؛  

بنابراعلام گمرک چوجو، واردات و صادرات این شهر (واقع در استان ججیانگ) در دو ماه اول سالجاری میلادی 10.24 میلیارد یوان (1.48 میلیارد دلار) ارزش گذاری شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 34 درصد افزایش داشته و بالاترین نرخ رشد در این استان را به خود اختصاص داده است. در همین مدت ارزش صادرات هم 5.99 میلیارد یوان بود که 12.8 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته، در حالی که واردات به ارزش 4.25 میلیارد یوان رسید که افزایش 82.4 درصدی نسبت به سال قبل را نشان می دهد.

گفتنی است رشد صادرات این شهر به میزان قابل توجهی متأثر از  فولاد بوده است. از ژانویه تا فوریه، صادرات فولاد چوجو به 540 میلیون یوان رسید که افزایش 17.4 برابری را نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می دهد. همچنین واردات خمیر کاغذ 1.57 میلیارد یوان ارزش گذاری شد که 169 درصد افزایش داشته و 37.1 درصد از کل واردات شهر را به خود اختصاص داد. از ژانویه تا فوریه، تجارت شهر چوجو با آسه آن 270.8 درصد افزایش یافت و به 2.49 میلیارد یوان رسید که 24.3 درصد از کل تجارت خارجی شهر را تشکیل می دهد. واردات از آسه آن هم به 1.66 میلیارد یوان رسید که 685.6 درصد افزایش داشت و 39.2 درصد از کل واردات این شهر را به خود اختصاص داد. تجارت چوجو با کشورهای عضو RCEP(پیمان مشارکت اقتصادی جامع منطقه ای) و کشورهای طرح کمربند - جاده هم به ترتیب 4.16 میلیارد یوان و 4.05 میلیارد یوان بود که 80.2 درصد و 135.9 درصد افزایش داشت. در این مدت 220 میلیون یوان کالا از طریق پلت فرم مدیریت تجارت الکترونیک فرامرزی گمرک در این شهر صادر شد که 34.8 درصد افزایش داشت. علاوه بر این، واردات و صادرات شرکت های خصوصی در مجموع به 8.44 میلیارد یوان رسید که افزایش 42 درصدی را نشان می دهد. صادرات به ارزش 4.78 میلیارد یوان، 21 درصد افزایش، در حالی که واردات 3.66 میلیارد یوان، 83.5 درصد افزایش یافته است.

 chinadaily.com.cn/23-03-22

رکورد جدید درآمد و جریان نقدی شرکت خودروسازی جیلی در سال 2022؛

بنابر اعلام شرکت خودروسازی جیلی در سال2022 با وجود کمبود تراشه‌ها و ادامه مشکلات ناشی از همه‌گیری کووید-19، درآمد و جریان نقدی آزاد این گروه خودروسازی به بالاترین حد خود رسیده است. گروه خودروسازی جیلی که برندهای مختلف از جیلی تا Lynk & Co و همچنین Zeekr را مدیریت می‌کند، سال گذشته 1.43 میلیون دستگاه خودرو فروخت که درآمد آن را به 148 میلیارد یوان (21.51 میلیارد دلار) رساند که 45.6 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشت. همچنین سود قابل انتساب به سهامداران  در این مدت 8.5 درصد رشد کرد و به 5.26 میلیارد یوان رسید و جریان نقدی آزاد آن با 20.4 درصد افزایش به سطح رکورد 33.7 میلیارد یوان رسید. از نظر مدیران این گروه خودروسازی،  مدل‌های رده بالا به این رشد کمک کردند. در سال 2022، فروش مدلهای رده بالای خودرو به 252787 دستگاه رسید که 23 درصد از کل صنعت خودروسازی چین را به خود اختصاص داد.

NEV ها (خودروهای مبتنی بر انرژی‌های نو) یکی دیگر از دلایل برجسته عملکرد خوب Geely Auto Group بود. در سال 2022، فروش NEV  ها به 328727 دستگاه رسید که بیش از 300 درصد نسبت به سال قبل افزایش داشت. صادرات این گروه خودرویی در سال گذشته به 194 هزار و 242 دستگاه رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل 72.4 درصد رشد داشت که بالاتر از میانگین سالانه 56.7 درصدی این صنعت بود. گروه خودروسازی جیلی هدف فروش سالانه 1.65 میلیون دستگاه خودرو NEV را برای سال 2023 تعیین کرده است که نسبت به فروش خودروهای انرژی نو و خودروهای برقی در سال 2022 دو برابر میباشد.

 chinadaily.com.cn/23-03-21

آغاز ساخت و ساز طولانی ترین پل راه آهن سریع السیر در عرض دریا در هانجو(مرکز ججیانگ)؛

اولین پایه پل راه آهن خلیج هانجو، بخشی جدایی ناپذیر از راه آهن پرسرعت نانتونگ-سوجو-جیاکسینگ-نینگبو، روز 17 مارس 2023 در شهرستان‌هایان واقع در استان ججیانگ حفاری شد و بنابراین  شروع ساخت و ساز دریایی در طولانی ترین پل راه آهن سریع السیر در عرض دریا درسطح جهان کلید خورد. راه‌آهن پرسرعت نانتونگ-سوجو-جیاکسینگ-نینگبو بخش مهمی از برنامه‌های میان‌مدت و بلندمدت شبکه راه‌آهن پرسرعت چین است. این پروژه نانتونگ و سوجو در استان جیانگ سو را به جیاکسینگ و نینگبو در استان ججیانگ از شمال به جنوب متصل می‌کند. پل راه آهن خلیج هانجو به عنوان بخش مهمی از این راه آهن سریع السیر بر مبنای سرعت 350 کیلومتر در ساعت طراحی شده و طول آن 29.2 کیلومتر است. به گفته لی چائو، یکی از اعضای کمیته دائمی‌هایان: «راه آهن مذکور، هایان را به یک پل مهم در ساحل شمالی خلیج هانجو تبدیل می‌کند که شهرهای اطراف را به هم متصل می‌کند، رقابت شهرستان را بهبود می‌بخشد و یکپارچگی و اشتراک منابع بین شهرها را ارتقا می دهد.

انتظار می رود تا پایان سال 2027، راه آهن سریع السیر نانتونگ-سوجو-جیاکسینگ-نینگبو تکمیل و به بهره برداری برسد. پس از آن، زمان سفر بین جیاکسینگ و سوجو و نینگبو از طریق راه‌آهن پرسرعت به ترتیب به 30 و 35 دقیقه کاهش می‌یابد که شبکه جاده‌ای منطقه دلتای رودخانه یانگ تسه را بهبود می‌بخشد و ضمن توسعه دلتای رودخانه یانگ تسه، سفر در این منطقه را بسیار تسهیل می‌کند. علاوه بر این، راه آهن مذکور به استان ججیانگ کمک می‌کند تا در همکاری‌ها و مبادلات منطقه دلتای رودخانه یانگ تسه مشارکت بیشتری داشته باشد و فرصت بیشتری برای تجارت کسب کند.

chinadaily.com.cn/2023-03-18

 رتبه دوم ججیانگ از نظر حجم صادرات کشوری در دوماه نخست سالجاری؛

استان ججیانگ از نظر حجم صادرات در دو ماه نخست سال جاری در رتبه دوم کشوری قرار گرفت. ارقام گمرک هانجو نشان می دهد که در این مدت، ارزش کل واردات و صادرات در این استان با 4.8 درصد کاهش سالانه به 691.35 میلیارد یوان (100.17 میلیارد دلار) رسیده است. همچنین ارزش کل صادرات ججیانگ به 502.94 میلیارد یوان رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل 6.4 درصد کاهش داشت، ضمن اینکه ارزش کل واردات 118.41 میلیارد یوان بود که 0.3 درصد نسبت به سال قبل کاهش داشت.

گفتنی است  آسه آن با پیشی گرفتن از  ایالات متحده به دومین شریک تجاری بزرگ ججیانگ تبدیل شد. تجارت ججیانگ با آسه آن، خاورمیانه، آمریکای لاتین و آفریقا به ترتیب به 93.77 میلیارد یوان، 84.34 میلیارد یوان، 69.28 میلیارد یوان و 50.07 میلیارد یوان رسید که به ترتیب 7.6 درصد، 4.2 درصد، 1.0 درصد و 3.4 درصد افزایش یافت. شایان ذکر است رشد قابل توجهی در صادرات محصولات انرژی نو مشاهده شد. صادرات سلول های خورشیدی، خودروهای الکتریکی و باتری‌های لیتیوم یونی به ترتیب 20.4 درصد، 84 درصد و 1.3 برابر سال به سال افزایش یافته است. علاوه بر این، تجارت تدارکات بازار و تجارت الکترونیک فرامرزی در دو ماه اول سال رشد قابل توجهی داشته است. ارزش صادرات تدارکات بازار ججیانگ 67.92 میلیارد یوان بود که 7.8 درصد نسبت به سال قبل افزایش یافته است. واردات و صادرات از طریق پلت فرم تجارت الکترونیک فرامرزی گمرک به 28.41 میلیارد یوان رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل 49.7 درصد رشد داشت. صادرات 20.91 میلیارد یوان بوده که 73.2 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته است.

 ezhejiang.gov.cn/23-03-22

[1] Zhejiang

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما