معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۲/۲۹- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۳۲

اخبار اقتصادی ویتنام

گزیده اخبار اقتصادی روزنامه‌ها و رسانه‌های ویتنام در هفته چهارم اسفند ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

فروش 1.4 میلیارد دلار سهام VPBabk ویتنام به بانک ژاپنی

بانک خصوصی ویتنامی VPBank در نظر دارد طی معامله‌ای، 15 درصد از سهام خود به ارزش 1.4 میلیارد دلار به گروه مالی ژاپنی Sumitomo Mitsui واگذار نماید. بر اساس گزارش بلومبرگ، بانک ویتنامی قرار است 1 میلیارد سهام خود را به ارزش هر سهم 32000-33000 دونگ (1.3تا1.4 دلار) به فروش برساند. VPBank ویتنام در میان هفت بانک برتر ویتنام از لحاظ سود قبل از پرداخت مالیات می‌باشد. سود این بانک در سال 2022 با 48 درصد افزایش نسبت به سال قبل از آن، به 21.22 تریلیون دونگ ( 900 میلیون دلار) رسیده است. گروه مالی ژاپنی Sumitomo Mitsui به عنوان دومین گروه مالی بزرگ ژاپن، به دنبال توسعه فعالیت خود در کشورهای آسیایی می‌باشد. این بانک در ماه نوامبر سال گذشته نیز اعلام کرده بود 15 درصد از سهام بانک تجاری فیلیپینی Rizal را خریداری می‌نماید.

https://e.vnexpress.net/news/companies/vpbank-to-sell-1-4b-in-shares-to-japanese-megabank-bloomberg-4580336.html

مهلت به شرکتهای ساختمانی در بازپرداخت اقساط بانکی

بر اساس تصمیم دولت ویتنام، به شرکتهای ساختمانی درگیر بحران مالی اجازه داده شده است تا اصل بدهی و سود متعلق وام‌های خود را با تاخیر پرداخت نمایند. بر اساس این تصمیم دولت ویتنام که به منظور حل مشکلات بازار املاک و تقویت بازار مسکن اتخاذ گردیده است، پروژه‌های ساختمانی که با هدف تامین مسکن مردم و نیازهای تجاری آنجا در حال انجام می‌باشد نیز کمک مالی صورت خواهد گرفت. بر اساس این تصمیم پروژه‌های مسکن اجتماعی، احیای بافت ساختمان‌های فرسوده، ساختمان‌های اداری جهت اجاره و املاکی که در اختیار بخش خدمات، صنعت و جهانگردی قرار دارد نیز مشمول کمکهای دولت خواهند شد. همچنین دولت ویتنام از بانکهای تجاری درخواست نموده است به منظور حمایت از بازار املاک این کشور، نرخ‌های بهره تسهیلات خود را کاهش دهند.

https://e.vnexpress.net/news/business/property/cash-strapped-property-firms-graced-by-debt-payment-delay-4580414.html

شرکت ساختمانی Novaland به دنبال تامین سرمایه 1.2 میلیاردی دلاری از فروش سهام

شرکت Novaland به عنوان چهارمین شرکت بزرگ ساختمانی ویتنام در نظر دارد سرمایه خود را به میزان 29.25 تریلیون دونگ ( معادل 1.24 میلیارد دلار) به انتشار 1.95 میلیارد دلار سهام به سهامداران فعلی خود به فروش برساند. در صورت اجرایی شدن این برنامه، سهامداران فعلی این شرکت به نسبت 1 به 1 و با قیمت 10 هزار دونگ سهام جدید دریافت خواهند نمود. در صورت اجرای موفقیت آمیز این طرح، سرمایه ثبتی شرکت Novaland به 48.75 تریلیون دونگ خواهد رسید که این شرکت را به بزرگترین شرکت ساختمانی ویتنام تبدیل خواهد نمود. این شرکت در نظر دارد سرمایه تامین شده را صرف بازسازی بدهی‌های شرکت، افزایش سهم خود در شرکتهای زیرمجموعه، پرداخت هزینه‌های عمومی و مالیات، افزایش سرمایه در گردش خود و اجرای پروژه‌ها هزینه نماید. سال گذشته شرکت ساختمانی Novaland درآمد 11.15 تریلیون دونگی و سود پس از کسر مالیات 2.29 تریلیون دونگی را ثبت نمود که نسبت به سال قبل از آن به ترتیب 25 و 34 درصد کاهش نشان می دهد. در انتهای سال 2022، این شرکت 257 سرمایه در اختیار داشت که 82.6 درصد آن از بدهیهای شرکت تامین گردیده بود.

https://e.vnexpress.net/news/companies/novaland-goes-for-1-2b-more-capital-4580255.html

کاهش مخارج مصرف کنندگان ویتنامی در شرایط افزایش بیکاری

همزمان با افزایش تورم و بیکاری در ویتنام، مصرف کنندگان این کشور مخارج مصرفی خود بر هزینه‌های خرید و رستوران را کاهش می دهند. کاهش مخارج در بخش خوراکی و نوشیدنی در ویتنام از فصل چهارم سال گذشته آغاز گردیده است. این کاهش هزینها، به ویژه در فصل پر رونق خرید و فروش که قبل از آغاز سال نو ویتنامی می‌باشد، نیز به نحو مشخصی نمایان بود. در حال حاضر در بسیاری از مراکز خرید در شهرهای‌هانوی و هوشی مین می‌توان فضای تجاری خالی بسیار را یافت که مستاجران از اجاره مجدد آن منصرف شده اند. بنا به اطلاعات دفتر آمارهای عمومی ویتنام، هر چند فروش کالا و خدمات در سطح کشوری کماکان روند افزایش دارد، اما میزان رشد فروش نسبت به ماه گذشته 13.2 درصد افزایش داشته است، اما کمترین میزان افزایش از ماه آوریل سال گذشته بوده است.

https://e.vnexpress.net/news/business/data-speaks/consumers-cut-back-on-spending-amid-unemployment-4580655.html

بانک مرکزی ویتنام در پی کاهش میزان وام بانکها به سهامداران خود

بانک مرکزی ویتنام در پی کاهش میزان وام بانکها به سهامداران خود می‌باشد. این برنامه به منظور جلوگیری از دستکاری و کاهش مالکیت ضربدری در بانکها اتخاذ شده است. بر اساس این تصمیم بانک مرکزی ویتنام، حداکثر مجاز و میزانی که بانکها می‌توانند به یک مشتری وام دهند، از 15 درصد به 10 درصد کاهش خواهد یافت. همچنین حداکثر میزانی که یک مشتری و زیرمجموعه آن می‌توانند وام بگیرند، از 25 درصد به 15 درصد کاهش خواهد یافت. علاوه بر این، به موجب این تصمیم، میزانی که یک فرد می‌تواند در یک بانک ویتنامی مالکیت داشته باشد از 5 درصد به 3 درصد کاهش خواهد یافت. اشخاص حقوقی نیز می‌توانند حداکثر 10 درصد سهام یک بانک داشته باشند، در حالی که پیش از آن، این میزان 15 درصد بود. این تصمیم در خصوص بانکهای تحت کنترل خاص و یا تحت مالکیت دولتی اعمال نخواهد شد.

https://e.vnexpress.net/news/economy/central-bank-seeks-to-reduce-banks-loans-to-their-shareholders-4581552.html

کاهش تا 25 درصدی قیمت زمین در مناطق جنوبی ویتنام

همزمان با فروش املاک توسط شرکتها به منظور تامین نقدینگی مورد نیاز خود، قیمت زمین در شهر هوشی‌مین و مناطق جنوبی ویتنام بین 10 الی 25 درصد کاهش یافته است. بنا بر اعلام شرکتها و آژانس‌های املاک در مناطق جنوبی، حجم معاملات ملکی از نیمه سال 2022 رو به کاهش گذاشته و قیمت‌ها نیز نزولی بوده و به نظر می‌رسد در کوتاه مدت، چشم انداز رشدی برای بازار املاک در جنوب ویتنام متصور نمی‌باشد.  یکی از دلایل نزودلی شدن، کاهش فروش زمین و مستغلات توسط افرادی بوده است که به انگیزه سوداگری و سفته بازی و با دریافت وام و قرض، املاکی را خریداری نموده‌اند و اکنون با رکود بازار و نبود مشتری، حاضرند با سود اندک یا بدون دریافت سود و حتی با ضرر، سرمایه خود را از بازار املاک خارج نموده و وارد بازارهای سودده دیگری نمایند.

https://e.vnexpress.net/news/business/property/southern-land-prices-fall-25-4580764.html

 عدم فروش املاک ساحلی در دو ماه گذشته در ویتنام

 برخی از آژانس‌های املاک اعلام داشته‌اند طی دو ماه ابتدای سال جاری، هیچ گونه ملک و مستغلات ساحلی به فروش نرسیده است. این وضعیت برای اولین بار طی ده سال گذشته اتفاق افتاده است. برخی از سازندگان املاک ساحلی تخفیف‌های 30-40 درصدی به خریداران خانه-فروشگاه (Shophouse به املاکی اطلاق می‌گردد که در طبقات پایین فرودشگاه و در طبقات بالا امکان سکونت وجود دارد) در نظر گرفته اند، لیکن در شرایط رکود بازار و مشکلات اقتصادی، هیچ ملکی خریداری نشده است. همچنین برخی از املاک ساحلی در شهرهای ساحلی ویتنام، علیرغم ارائه تخفیف 20 الی 40 درصدی، خریداری نشده‌اند. 

https://e.vnexpress.net/news/business/property/in-unprecedented-slump-no-beachfront-properties-sold-for-2-months-4581144.html

تصمیم سازندگان ژاپنی- ویتنامی‌به ساخت شهر هوشمند هانوی در سال 2023

شرکت تجاری ژاپنی Sumitomo و گروه ساختمانی BRG ویتنام در نظر دارند عملیات احداث ساخت شهر هوشمند هانوی رابا هزینه 4.2 میلیارد دلار در سال جاری اجرایی نمایند. در این پروژه که در زمینی به وسعت 272 هکتار احداث خواهد شد، طرف ژاپنی به عنوان پیمانکار و طرف ویتنامی‌به عنوان سرمایه گذار اصلی خواهند بود. در طرح این شهر هوشمندکه انتظار می‌رود در زمان تکمیل، مدرن‌ترین شهر در جنوب شرق آسیا باشد، بلندترین ساختمان با 108 طبقه احداث خواهد شد. شرکت ژاپنی که در سال 1995 در ویتنام شروع به کار نموده است، علاوه بر طرح فوق، در ساخت پارکهای صنعتی Thang Long یک و دو در هانوی و استان همجوار و همچنین در بخش‌های یازده گانه خط یک مترو شهر هوشی مین مشارکت داشته است. گروه ویتنامیBRG یکی از شرکتهای بزرگ ساختمانی در ویتنام بوده که علاوه بر بخش املاک، در حوزه مالی و بانکداری و خرده فروشی نیز فعال می‌باشد.

https://e.vnexpress.net/news/economy/central-bank-seeks-to-reduce-banks-loans-to-their-shareholders-4581552.html

 افزایش 7 برابری قیمت میوه جک فروت در ویتنام همزمان با افزایش تقاضا

همزمان با ورود تامین کنندگان میوه جک فروت برای صادرات، قیمت این ومیوه در ویتنام نسبت سال قبل در این ایام، 6-7 برابر افزایش داشته است. در حال حاضر قیمت هر میوه جک فروت به وزن ده کیلو، نزدیک به 19.1 الی 20 دلار می‌باشد. همزمان با حذف محدودیت های کرونایی در چین و آغاز از سرگیری صادرات میوه به این کشور، قیمت انواع محصولات کشاورزی در ویتنام افزایش یافته است.

https://e.vnexpress.net/news/economy/jackfruit-prices-increase-7-times-as-foreign-demand-rises-4582399.html

 نگرانی تولیدکنندگان انرژی پاک در ویتنام از ورشکستگی در سایه قیمت های پایین

تولیدکنندگان انرژی‌های خورشیدی و بادی در ویتنام به دلیل آنچه اعمال تعرفه‌های پایین اعلامی دولت اظهار شده است، بیان نموده‌اند با اعمال این تعرفه‌ها، سود آنها ناچیز بوده و امکان ورشکستگی آنها زیاد است. در ویتنام 84 پروژه انرژی تجدیدپذیر با ظرفیت 4676 مگاوات وجود داشته که از این تعداد، 34 مورد به بهره‌برداری رسیده و مابقی در درست احداث می‌باشند.

https://e.vnexpress.net/news/economy/clean-energy-firms-fear-bankruptcy-amid-low-prices-4581681.html

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما