معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۲/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۸۴

اخبار اقتصادی عراق - کربلا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی عراق - کربلای معلی در هفته سوم اسفندماه 1401 مندرج در سانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

حضور ایران در یازدهمین نمایشگاه امنیت صنایع دفاعی کشور عراق

به گزارش خبرگزاری ایران پرس، در یازدهمین نمایشگاه امنیت صنایع دفاعی کشور عراق، محصولات صنایع دفاعی جمهوری اسلامی ایران از جمله محصولاتی از سازمان صنایع دفاع، سازمان صنایع هوایی، سازمان پژوهش و نوآوری دفاعی، سازمان جغرافیایی، دانشگاه مالک اشتر و سازمان توسعه منابع انرژی به نمایش عموم گذاشته شد. یازدهمین نمایشگاه امنیت صنایع دفاعی کشور عراق به مدت 4 روز و با حضور مقامات عالی رتبه کشور عراق برگزار شد.

برگزاری پنجمین دور کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و عراق

به گزارش خبرگزاری رسمی اینا، وزارت بازرگانی عراق طی بیانیه‌ای از آغاز دور پنجمین کمیسیون اقتصادی عراق و ایران در بغداد خبر داد. این کمیسیون به ریاست اثیر الغریری وزیر بازرگانی عراق و احسان خاندوزی وزیر اقتصاد و دارایی جمهوری اسلامی ایران به مدت دو روز برگزار خواهد شد.

در همین خصوص آقای صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه اظهار داشت: هیئت ایرانی متشکل از نمایندگان بخشهای دولتی و خصوصی به ویژه جمعی از تجار و فعالان اقتصادی کشورمان به ریاست وزیر امور اقتصادی و دارایی به بغداد سفر کرده اند، تا در این اجلاس موضوعات مهم همکاری در زمینه‌های مختلف ازجمله بانکی، حمل‌ونقل و ترانزیت، کشاورزی، سرمایه گذاری، بیمه، تجاری و بازرگانی، صدور خدمات فنی و مهندسی، انرژی، علمی، ورزشی و ... را مورد بررسی قرار دهند و اسناد مختلف در زمینه تعمیق همکاری‌های دو جانبه را امضا کنند.

آقای آل صادق سفیر جمهوری اسلامی ایران در حاشیه نشست کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و عراق با اشاره به جدیت کمیته‌های ۵ گانه همکاری‌های اقتصادی دو کشور افزود: این کمیته‌ها کار مقدماتی را انجام می‌دهند و این توافقات در صورتجلسه‌ای به امضا خواهد رسید. وی گفت: اراده‌ای جدی در دو کشور برای راه‌اندازی راه آهن شلمچه-بصره وجود دارد. آل صادق تصریح کرد: در سفر محمد السودانی نخست‌وزیر عراق به ایران، این پروژه مورد تاکید قرار گرفت و شخص نخست‌وزیر بعد از سفر، کمیته‌ای تشکیل داد و اقدامات دو کشور به شکل جدی در جریان است. (خبرگزاری اینا)

احداث 45 بیمارستان جدید در عراق

صالح الحسناوی، وزیر بهداشت عراق از تلاش برای ساخت 45 بیمارستان در بغداد و سایر استان‌ها و اضافه کردن 2 هزار و 190 تخت بیمارستانی در بغداد خبر داد. به گزارش الفرات نیوز، وی در کنفرانسی مطبوعاتی گفت که 45 بیمارستان در دست احداث است، وزارت بهداشت قصد دارد در هر شهر یک بیمارستان با ظرفیت صد تخت احداث کند، در حال حاضر طراحی و تایید آن در چارچوب سرمایه گذاری دولت در سال 2023 در حال انجام است. الحسناوی افزود که تاسیسات موجود در بغداد در حال تکمیل است و حدود 2 هزار و 190 تخت در بغداد افزوده می‌شود.

وی گفت که بازسازی بیمارستان الکاظمیه، تجربه منحصر به فردی به شمار می رود و وزارت بهداشت عراق درصدد است که آن را در بیمارستان‌های الکندی وابن البلدی اجرا کند. وزیر بهداشت عراق تاکید کرد که وزارت بهداشت به تامین سهم اقلیم کردستان در بخش بهداشتی براساس بودجه سال 2023 پایبند است.(فرات نیوز)

پروژه انرژی خورشیدی 1000 مگاواتی عراق

به گزارش خبرگزاری اینا،  وزیر نفت عراق در حاشیه کنفرانس آب و هوای عراق اعلام کرد که دولت توجه ویژه‌ای به سرمایه گذاری‌های گازی و استفاده از این انرژی دارد. وی افزود که وزارت نفت در حال بازنگری طرح های حاضر در عرصه سرمایه گذاری در میدان‌های گازی جنوب و شمال و مرکز است و میزان گاز استفاده شده در تولید انرژی برقی به 56 درصد می رسد. برای نخستین بار در عراق شاهد انعقاد قرارداد طرح انرژی خورشیدی با توان تولیدی هزار مگاوات هستیم و این یک طرح بزرگ و نمونه در زمینه استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر است.(خبرگزاری اینا)

عراق درپی افزایش تولید برق در تابستان

وزیر نیروی عراق با اعلام جزئیات تولید برق عراق، تأکید کرد که این کشور در حال تنظیم قرارداد برای خرید گاز از ایران در فصل تابستان است. به گزارش خبرگزاری رسمی عراق اینا، زیاد علی فاضل وزیر برق عراق در مصاحبه‌ای تلویزیونی تأکید کرد که تولید برق عراق هم‌اکنون ۱۵ هزار و ۶۰۰ مگاوات است و شهروندان روزانه ۱۸ ساعت برق دارند.

وی با اشاره به نیاز ۳۵ هزار مگاواتی عراق جهت تأمین دائم برق در فصل تابستان، افزود: وزارت برق آماده امضای قرارداد با ایران برای افزایش خرید گاز مورد نیاز خود در فصل تابستان است که درصورت امضای این قرارداد، ۷ هزار مگاوات برق به (شبکه برق) عراق اضافه می‌کند. وزیر عراقی تصریح کرد: قراردادهای عراق با شرکت‌های "زیمنس" و "جنرال الکتریک" از ماه مارس جاری وارد فاز اجرایی می‌شود و به موجب آنها در فاز اول شرکت زیمنس ۱۴۰۰ مگاوات در نیروگاه "بیجی" و ۶۰۰ مگاوات در نیروگاه ذیقار، و شرکت جنرال الکتریک نیز ۳ هزار مگاوات برق تولید خواهند کرد. (خبرگزاری نون)

نیاز عراق به 2.5 میلیون واحد مسکن

به گزارش خبرگزاری رسمی عراق اینا، جابر الحسانی، معاون وزیر مسکن و شهرسازی عراق، اظهار کرد که بر اساس برآوردها، علاوه بر اقدامات اخیر دولت با اعطای زمین‌های کشاورزی به شهروندان، نیازمند 2.5 تا 3 ملیون واحد مسکونی برای حل بحران مسکن است.

وی افزود که رقم مذکور یک نیاز ضروری محسوب می‌شود، اما به دلیل رشد جمعیت در درازمدت، نیازهای سالیانه هم داریم و در نتیجه این رشد به واسطه جوان بودن جامعه عراق به 150 هزار واحد مسکونی دیگر در هر سال نیازمند خواهیم داشت.

الحسانی درباره برنامه‌های توسعه بخش وزارتخانه تاکید کرد که بسته اول این طرح ها که توسط نخست وزیر اجرایی شده، مهم ترین و بزرگترین طرح در تاریخ وزارت با هدف سهولت عبور و مرور و جلوگیری از بحران ترافیک به شمار میرود. همچنین توضیح داد که این طرح در ماه‌های آینده پس از پایان اقدامات قانونی آغاز خواهد شد. (خبرگزاری اینا)

پروژه  مسیر بندر فاو -بصره - ترکیه

به گزارش خبرگزاری المعلومه؛ شرکت ایتالیایی PEG مسئول برنامه‌ریزی و امکان‌سنجی مسیر موسوم به توسعه، که کریدور بین بندر فاو و ترکیه محسوب می‌شود، از آخرین پیشرفت‌های این پروژه خبر داد. بر اساس این گزارش "برونو تروکر" مدیر شرکت PEG گفت که مسیر تعیین شده از بند فاو بصره آغاز و از شهرهای ناصریه، کوت، بعقوبه عبور کرده و پس از گذر از شمال عراق به ترکیه می‌رسد.

خط آهن در مسیر مذکور از جنوب تا شمال عراق کشیده خواهد شد که دارای ایستگاه‌های متعدد برای استراحت، مسافرگیری و تخلیه بار می‌باشد و در ابتدا ظرفیت انتقال بار این خط آهن حدودا ۱۱۲ میلیون کانتینر است و تا سال ۲۰۳۸ ظرفیت جابه‌جایی بار توسط این خط آهن به یک میلیارد و ۱۰۳ میلیون کانتینر خواهد رسید. وی افزود: پروژه مسیر توسعه، از دو مسیر عبور خودرو و خط آهن تشکیل می‌شود و دارای کاربرد دوگانه هم برای جابجایی کالا و هم برای انتقال مسافران مورد استفاده قرار می‌گیرد. (خبرگزاری المعلومه)

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما