معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۲/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۹۶

اخبار اقتصادی ترکمنستان - عشق آباد

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکمنستان در هفته دوم اسفندماه 1401 به نقل از رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد

افتتاح مجتمع مسکونی با ظرفیت 1280 خانوار در ترکمن آباد

یک مجتمع مسکونی جدید با ظرفیت 1280 خانوار در مرکز اداری ولایت لباب در امتداد بزرگراه منتهی به فرودگاه بین المللی ترکمن آباد به بهره برداری رسید. بنا بر گزارش رسانه‌های رسمی ترکمنستان، طی مراسم باشکوهی ، افتتاح این مجتمع مسکونی انجام شد.

این مجموعه در زمینی به مساحت 96 هکتار شامل 40 ساختمان مسکونی چهار طبقه با 32 آپارتمان در هر ساختمان می‌باشد. پیمانکاران این مجتمع جدید عبارتند از: انجمن ساختمانی "Lebapgurluşyk"، شرکت دولتی "Şähergurluşyk we Hyzmat" وابسته به مدیریت شهری و شرکت های "Demirbetonönümleri" و "Demirbetonkonstruksiya" وابسته به وزارت صنعت و تولید ساختمانی ترکمنستان.

تعدادی از شرکت های خصوصی ترکمن نیز در ساخت ساختمان‌ها مشارکت داشتند، از جمله Zehinli Ussa، Jöwher Gala، Ýyndam Gurluşyk، Dowamly Nyşan، Asuda Nesil و Saldamly Goşant. شایان ذکر است، یک ساختمان مسکونی چهار طبقه جدید نیز در شهر سیدی ولایت لباب برای اسکان خانواده‌های کارکنان پالایشگاه نفت سیدی افتتاح شد.

منبع:https://business.com.tm/ru/post/9560/otkrylsya-zhiloi-kompleks-na-1280-semei-v-turkmenabate

 

تولید 208 هزار تن بنزین در پالایشگاه نفت سیدی

پالایشگاه نفت سیدی در 11 ماهه اول سال 2022 ، بیش از 208 هزار تن بنزین، 104 هزار تن گازوئیل و بیش از 28 هزار تن قیر تولید کرده است. به گزارش نشریه «ترکمنستان: عصر طلایی»، شرکت های ازبکستانی هم اخیراً به محصولات این کارخانه علاقمند شده و  در سال میلادی گذشته، بالغ بر 20 هزار تن بنزین و قیر تولید شده در این پالایشگاه را خریداری کرده اند.

بنا به اعلام رسانه‌های ارتباط جمعی ترکمنستان ، پالایشگاه نفت سیدی واقع در ولایت لباب یکی از بزرگترین شرکت های صنعتی ترکمنستان است. در سال های اخیر، این شرکت به طور قابل توجهی زیرساخت های خود را به روز کرده که این امر ، منجر به افزایش تولید و کیفیت آن شده است.

منبع:https://turkmenportal.com/blog/55625/na-seidinskom-neftepererabatyvayushchem-zavode-proizvedeno-208-tysyach-tonn-benzina

 

افزایش صادرات محصولات کارآفرینان ولایت لباب

بنا به گزارش رسانه‌های رسمی ترکمنستان، شرکت های خصوصی ولایت لباب در بازه یازده ماهه اول سال 2022 ، بالغ بر میزان 9 میلیون و 612 هزار و 359 دلار از محصولات تولیدی خود را صادر کرده اند. بر این اساس، شرکت های خصوصی مانند Altyn saraý، Döwrebap çözgüt، Altyn bürgüt و Mizemez Gadam به رشد پتانسیل صادراتی ترکمنستان کمک می‌کنند.

در دوره مذکور، شرکت «Mizemez gadam» بالغ بر 3 میلیون دلار کالای صنعتی صادر کرده و شرکت «Altyn saraý» نیز به میزان 392 هزار و 995 دلار محصولات خود را روانه بازارهای خارجی کرده است. در حال حاضر 16 شرکت خصوصی در ولایت لباب محصولات خود را به کشورهای خارجی صادر می‌کنند. طبق این گزارش، ایجاد شرایط مساعد برای تسریع در تردد کالا از مرزهای گمرکی ترکمنستان با کشورهای دیگر ، تاثیر مثبتی بر توسعه کالاهای صادراتی داشته است.

منبع:https://business.com.tm/ru/post/9573/eksport-produkcii-predprinimatelei-lebapskogo-velayata-prevysil-96-mln

 

استخراج بیش از 11 میلیارد متر مکعب گاز توسط کنسرن دولتی ترکمن گاز

بنا به گزارش رسانه‌های رسمی ترکمنستان، اداره Lebapgazçykaryş کنسرن دولتی «ترکمن گاز» در یازده ماهه اول سال 2022، بیش از 11 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی تولید کرده است. این اداره که در منطقه شرق کشور و در ولایت لباب واقع شده، برنامه تولید سالانه خود را با موفقیت به پایان رسانده است.

طی دوره مورد گزارش، اداره Lebapgazçykaryş بیش از 6.75 میلیارد متر مکعب گاز را از طریق خط لوله گاز مالای-بختیارلیک به مصرف کنندگان رسانده است. بر اساس این گزارش، بخش اعظم گاز تولید شده توسط این سازمان از طریق خط لوله ترکمنستان - ازبکستان - قزاقستان - چین به کشور چین صادر می‌شود. براساس خبرهای منتشره در رسانه‌های ارتباط جمعی ترکمنستان ، در دوره مذکور ، بیش از 41 هزار تن میعانات گازی که در پالایشگاه نفت سیدی مصرف می‌گردد ، تولید شده است.

منبع:https://business.com.tm/ru/post/9542/turkmenskoe-upravlenie-lebapgazchykarysh-dobylo-bolee-11-mlrd-kubometrov-prirodnogo-gaza

 

تولید انواع جدید فیلترهای هوا و روغن توسط شرکت خصوصی ترکمنی

شرکت خصوصی «Mekanara gatnawy» واقع در شهر آنو ولایت آخال تولید انواع جدید فیلتر هوا مدل HX 18185، HX 18188 و فیلتر روغن مدل YX 1614 E را آغاز کرده است. شایان ذکر است، این فیلترها که با علامت تجاری "Megafil" روانه بازار شده اند از ویژگی سازگاری با محیط زیست، کیفیت و قیمت مناسب برخوردار بوده و برای اتوبوس های داخلی استفاده می‌شوند.

این شرکت مجهز به تجهیزات پیشرفته از ترکیه و چین است و ماهانه حدود 25 هزار فیلتر تولید می‌کند. علاوه بر این، این شرکت انواع فیلترهای روغن و هوا برای خودرو های سبک و سنگین را تولید می‌کند. برای تولید محصولات مذکور از مواد اولیه داخلی و خارجی استفاده می‌شود.

منبع:https://business.com.tm/ru/post/9589/mekanara-gatnawy-pristupilo-k-proizvodstvu-novyh-vozdushnyh-i-maslyanyh-filtrov

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما