معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۲/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۷۶

اخبار اقتصادی جمهوری آذربایجان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی جمهوری آذربایجان در هفته دوم اسفند 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

بهبود رتبه بندی ریسک بخش بانکی آذربایجان

آژانس بین المللی رتبه بندی S& Global Ratings P ارزیابی ریسک بخش بانکی آذربایجان را برای سه ماهه اول سال 2023 بهبود بخشیده است. این موسسه طی گزارشی اعلام کرده است که "ما امتیاز ریسک اقتصادی خود را برای آذربایجان از "9" به "8" تغییر داده‌ایم. ما معتقدیم که بخش بانکداری آذربایجان در سال‌های اخیر انعطاف‌پذیری بهتری در برابر چالش‌های اقتصاد کلان نشان داده است، زیرا هزینه‌های اعتباری و وام‌های غیرجاری (NPLs)در سیستم به طور قابل توجهی کمتر از انتظارات قبلی ما است.

https://apa.az/en/finance/sp-improved-risk-over-bank-sector-of-azerbaijan-397407

برنامه ریزی صادرات برق از آذربایجان به اروپا

میرجلال حسینوف، مدیر شبکه برق منطقه ای قره باغ گفت: قرار است حدود 1000 مگاوات برق از مرکز انرژی جبرائیل آذربایجان به بازارهای اروپایی صادر شود. حسینوف این اظهارات را در جریان یک تور رسانه ای که برای آشنایی با ساخت هاب انرژی برگزار شد، بیان کرد.

https://en.trend.az/business/energy/3715853.html

اصلاح و تمدید فهرست مواد اولیه و معاف از مالیات بر ارزش افزوده وارداتی

الهام علی اف رئیس جمهوری آذربایجان فرمان تصویب «فهرست مواد اولیه و مواد معاف از مالیات بر ارزش افزوده وارداتی» را امضا کرد. به گزارش «ریپورت»، بر اساس این تغییرات، «فسفات کلسیم» و «ترئونین» به فهرست مواد اولیه و موادی که واردات آنها از مالیات بر ارزش افزوده معاف است اضافه شد و مدت این تخفیف یک سال تمدید شد.  نرخ مالیات بر ارزش افزوده در آذربایجان 18 درصد است.

https://report.az/biznes-xeberleri/azerbaycanda-idxali-edv-den-azad-edilen-xammal-ve-materiallarin-siyahisi-genislenib/

وزیر امور خارجه روسیه: ایجاد کریدور حمل و نقل شمال-جنوب اهمیت منطقه را افزایش می دهد

ایجاد کریدور حمل‌ونقل شمال - جنوب و اجرای پروژه‌های دیگر از جمله حوزه سوخت و انرژی، اهمیت منطقه را در مقیاس جهانی افزایش می‌دهد. سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه این مطلب را در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با جیحون بایراموف همتای آذربایجانی خود بیان کرد. جیحون بایراموف وزیر امور خارجه آذربایجان نیز در پاسخ به سوال خبرنگاران بر اهمیت اجرای این پروژه حمل و نقل تاکید کرد که آذربایجان هم بر این باور است که پروژه شمال-جنوب نه تنها برای کشورهای شرکت کننده، بلکه برای کل منطقه یک پروژه مهم است.

https://report.az/xarici-siyaset/rusiya-xin-rehberi-simal-cenub-neqliyyat-dehlizinin-yaradilmasi-regionun-ehemiyyetini-artiracaq/

گسترش همکاری بانک های مرکزی آذربایجان و تاجیکستان بررسی شد

طالح کاظم اف رئیس بانک مرکزی آذربایجان با رئیس بانک ملی تاجیکستان دیدار کرد.به گزارش «آپا» طالح کاظم اف، رئیس بانک مرکزی این موضوع را در حساب توییتر خود به اشتراک گذاشته و نوشت: ما با خالق زاده حاکم حکمت الله، رئیس بانک ملی تاجیکستان ملاقات کردیم. در این دیدار درباره گسترش و همکاری بین بانک های مرکزی آذربایجان و تاجیکستان بحث و تبادل نظر شد. در این نشست همچنین در خصوص وضعیت کلان اقتصادی، مسائل توسعه بخش مالی و بانکی، اصلاحات در نظام بیمه و سایر موضوعات تبادل نظر شد.

https://apa.az/az/maliyye/azerbaycan-ve-tacikistan-merkezi-banklari-emekdasligi-genislendire-biler-751053

افزایش حجم مبادلات آذربایجان و ترکیه در سال 2022

جاهد باغچی سفیر ترکیه در آذربایجان در مراسم افتتاحیه نمایشگاه مجمع تجارت آگرو تجارت آذربایجان-2023 گفت: حجم مبادلات تجاری خارجی بین آذربایجان و ترکیه در سال 2022 به 5.8 میلیارد دلار رسیده است که به معنای افزایش 25 درصدی نسبت به سال 2021 است. به گفته وی، هدف افزایش گردش تجارت خارجی دو کشور به 15 میلیارد دلار است.

https://apa.az/en/infrastructure/trade-turnover-between-azerbaijan-and-turkiye-reaches-58-bn-ambassador-397506

مذاکرات بانکی و بیمه آذربایجان و تاجیکستان

به گزارش ترند، طالح کاظم اف، رئیس بانک مرکزی جمهوری آذربایجان، در توئیتی گزارش داد که رئیس  بانک مرکزی آذربایجان (CBA) در جریان سفر کاری خود به دوشنبه، پایتخت تاجیکستان، اصلاحات در سیستم بیمه را با رئیس بانک ملی تاجیکستان مورد بررسی قرار داده است.

https://en.trend.az/business/3716200.html

ترانزیت انرژی سبز به اروپا از طریق دریای سیاه

آذربایجان و رومانی در مورد ترانزیت انرژی سبز از آذربایجان به اروپا از طریق دریای سیاه گفتگو کردند.این گفتگوها به عنوان بخشی از دیدار با هیئتی به ریاست دبیر کل دولت رومانی ماریان نئاکشو انجام شد.

https://en.trend.az/business/energy/3716266.html

افزایش 50 درصدی حمل و نقل بار در کریدور شمال جنوب

جیحون بایراموف وزیر امور خارجه آذربایجان در کنفرانس مطبوعاتی با همتای روس خود سرگئی لاوروف که در سفر به باکو به سر می‌برد، گفت: ترافیک بار در امتداد کریدور شمال-جنوب در سال 2022،  50 درصد افزایش یافته است. به گفته وی، طرفین در حال بررسی گام های بعدی برای تقویت پتانسیل این کریدور هستند.

https://en.trend.az/business/economy/3716385.html

خدمات شرکت کشتیرانی دریای خزر از طریق خانه کسب و کارهای کوچک و متوسط

آژانس توسعه کسب و کارهای کوچک و متوسط آذربایجان اعلام کرد: کارآفرینانی که مایل به استفاده از خدمات حمل و نقل باری شرکت کشتیرانی دریای خزر آذربایجان CJSC (ASCO) هستند، مجازند به خانه SME باکو مراجعه کنند. در خانه SME، ASCO خدمات دریافت سفارشات، هماهنگی و اطلاع رسانی در مورد اجرای آنها را به کارآفرینان ارائه می دهد.

https://en.trend.az/business/3716541.html

پیش بینی وزیرخارجه روسیه از حجم ترانزیت آذربایجان تا 2030

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه گفت: آذربایجان می‌تواند تا سال 2030 به کشور ترانزیتی برای حمل و نقل سالانه 15 میلیون تن کالا و بار تبدیل شود. لاوروف در افتتاحیه کنفرانس "روابط روسیه و آذربایجان در قرن بیست و یکم: مشارکت راهبردی در زمینه امنیت منطقه" در بخشی از سومین نشست شورای تخصصی روسیه و آذربایجان در باکو اظهار داشت.

https://en.trend.az/business/transport/3716582.html

ارائه بی واسطه محصولات شرکت های خارجی به کشاورزان آذربایجانی

در حال حاضر شرکت های خارجی می‌توانند به طور مستقل محصولات خود را بدون هیچ تشریفات بوروکراتیک به کشاورزان آذربایجانی عرضه کنند و از امتیازات دولتی بهره مند شوند. به گزارش "ریپورت"، این مطلب الچین زینالوف، معاون وزیر کشاورزی این کشور در مجمع تجارت کشاورزی آذربایجان گفت.

https://report.az/biznes-xeberleri/elcin-zeynalov-xarici-sirketler-musteqil-olaraq-oz-mehsullarini-azerbaycan-fermerlerine-teklif-ede-biler/

حجم سرمایه گذاری شرکت های ترک در آذربایجان طی 3سال گذشته

طی 3 سال گذشته، شرکت های ترکیه ای 30 تا 35 میلیون دلار در آذربایجان سرمایه گذاری کرده اند. به گزارش «ریپورت»، هاکان کالندر، رایزن کشاورزی سفارت ترکیه در آذربایجان، این مطلب را در سخنرانی خود در مجمع تجارت کشاورزی آذربایجان بیان کرد.

https://report.az/ask/son-3-ilde-turkiyenin-azerbaycana-yatirdigi-investisiyalarinin-hecmi-aciqlanib/

ایجاد سیستم نظارت بر معاملات نقدی کلان در آذربایجان

در آذربایجان، یک سیستم نظارت منظم برای معاملات نقدی در مقیاس بزرگ برای مبارزه با قانونی کردن اموال به دست آمده از طریق جرم و تامین مالی تروریسم تشکیل خواهد شد. به گزارش"ریپورت" این موضوع در "برنامه اقدام ملی 2025-2023 در مبارزه با قانونی سازی اموال به دست آمده از طریق جنایت و تامین مالی تروریسم" منعکس شده است.

https://report.az/maliyye-xeberleri/azerbaycanda-irihecmli-nagd-emeliyyatlar-uzre-monitorinq-sistemi-formalasdirilacaq/

 

رایزنی آذربایجان و قزاقستان برای ایجاد ارز دیجیتال

به گزارش ترند به نقل از توییت رئیس بانک مرکزی آذربایجان، طالح کاظیموف، رئیس بانک مرکزی آذربایجان (CBA) در سفر کاری به قزاقستان با همکار خود از بانک ملی قزاقستان گالیمژان پیرماتوف درباره ایجاد یک ارز دیجیتال گفتگو کرد.

https://en.trend.az/business/3716898.html

حراج اموال AGbank آذربایجان

به گزارش ترند به نقل از صندوق بیمه سپرده آذربایجان، املاک و مستغلات AGbank آذربایجان (در مرحله انحلال) در تاریخ 27 مارس در مرکز حراج باکو به حراج گذاشته خواهد شد. یک واحد مسکونی به مساحت 94.49 متر مربع واقع در شهر گابالای آذربایجان به مزایده گذاشته می‌شود. قیمت اولیه 57500 منات (33823 دلار) است.

https://en.trend.az/business/finance/3717066.html

ایجاد کارگروه معرفی بانکداری اسلامی در آذربایجان

ذاکر نوریف، رئیس انجمن بانک های آذربایجان (ABA) در کنفرانسی با عنوان "چشم انداز توسعه بازارهای مالی جایگزین در آذربایجان" گفت: کارگروهی در آذربایجان برای معرفی بانکداری اسلامی در این کشور تشکیل شده است. به گفته نوریف، طی 20 سال گذشته تغییرات جهانی و تأثیرات منفی، بانکداری اسلامی تنها بستر پایدار باقی مانده است.

https://en.trend.az/business/3717449.html

اشتغال بالای پرسنل متخصص در زمینه‌های فنی و فناوری، اقتصادی و مدیریتی

میکائیل جباروف، وزیر اقتصاد آذربایجان در توییتر گفت: مطالعه انجام شده توسط وزارت اقتصاد نشان می دهد که تقاضای بالایی در بازار کار برای پرسنل متخصص در زمینه‌های فنی و فناوری، اقتصادی و مدیریتی وجود دارد. وی خاطرنشان کرد: بر اساس داده‌های سه ماهه آخر سال 2022، میزان اشتغال فارغ التحصیلان این گروه‌های تخصصی در سال های 2014 تا 2020، 70 درصد است.

https://azertag.az/en/xeber/Employment_level_among_2014_2020_graduates_of_technical_technological_economic_and_management_fields_in_Azerbaijan_is_70_study_says-2514419

سرمایه گذاری 20 میلیارد یورویی اروپا در آذربایجان طی 10 سال گذشته

کنول علیوا سرپرست معاونت وزارت اقتصاد در کنفرانسی با عنوان "افزایش ایمنی جاده‌ها در آذربایجان" گفت: اتحادیه اروپا طی 10 سال گذشته حدود 20 میلیارد یورو در اقتصاد آذربایجان سرمایه گذاری کرده است. به گفته علی‌وا، تنها از ابتدای سال جاری، گردش تجاری بین آذربایجان و اتحادیه اروپا از 2 میلیارد دلار فراتر رفته است.

https://en.trend.az/business/economy/3717959.html

افزایش تعداد شرکت های روسی صادرکننده محصولات دامی‌به آذربایجان

سرویس فدرال نظارت بر دامپزشکی و بهداشت گیاهی روسیه (روسسلخوزنادزور) گزارش داده است که 10 شرکت دیگر دامپروری روسیه حق صادرات محصولات دامی‌به آذربایجان را به دست آورده اند. به گزارش Rosselkhoznadzor، آژانس امنیت غذایی آذربایجان به شرکت های روسی حق صادرات محصولات دامی را بر اساس ضمانت هایی مبنی بر انطباق شرکت ها با الزامات دامپزشکی و بهداشتی آذربایجان اعطا کرد.

https://en.trend.az/business/3718114.html

درآمدهای میادین نفت و گاز آذربایجان طی 2 ماه گذشته

به گفته صندوق دولتی نفت، مجموع درآمدهای حاصل از میدان آذری-چراغ-گونشلی (ACG) در مدت 2 ماه بالغ بر 1.324 میلیارد دلار بوده است. میدان «شاهدنیز» (گاز و میعانات گازی) در ژانویه تا فوریه 2023، 534 هزار و 751 میلیون دلار درآمد داشته است، در حالی که درآمد حاصل از فروش میعانات گازی در میدان «شاهدنیز» بالغ بر 58.069 میلیون دلار بوده است.

https://azertag.az/en/xeber/Total_revenues_from_Azeri_Chirag_Gunashli_field_reach__13_billion_in_two_months-2516087

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما