معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۲/۱۹- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۴۷

یونان در رتبه چهارم گرانترین هزینه برق در اروپا

یونان بعد از ایتالیا، مالت و فرانسه در رتبه چهارم گرانترین کشورهای اروپایی از لحاظ قیمت برق قرار گرفته است.

در پی جنگ اوکراین که موجب افزایش قیمت گاز طبیعی گردید، بسته به میزان سهم گاز طبیعی در تولید انرژی برق کشورهای اروپایی، قیمت برق در این کشورها نیز افزایش پیدا کرد. به نقل از گزارش آژانس همکاری و تنظیم‌کننده‌ مقررات انرژی اتحادیه اروپا (ACER) پیرامون بازار انرژی برق اروپا در سال 2022، قیمت برق بین 51 تا 155 درصد نسبت به سال 2021 افزایش یافته و بین 137 تا 306 یورو برای هر مگاوات ساعت فروش رفته است.

بر اساس این گزارش، یونان بعد از ایتالیا، مالت و فرانسه در رتبه چهارم گرانترین کشورهای اروپایی از لحاظ قیمت برق قرار گرفته است. در یونان، سهم گاز طبیعی در تولید انرژی برق در سال 2022 به 38 درصد (از 41 درصد سال 2021) رسید. به نقل از گزارش ACER، قیمت میانگین برق در یونان در طول سال 2022 به 278 یورو برای هر مگاوات ساعت رسید که در مقایسه با سال 2021 به میزان 139 درصد افزایش یافته است. ایتالیا با 306 یورو، مالت با 295 یورو و فرانسه با 280 یورو برای هر مگاوات ساعت، به ترتیب در رتبه‌های اول تا سوم قرار دارند.      

افزایش قابل توجه قیمت برق در سال گذشته، دولت را مجبور کرد یارانه برق را افزایش دهد. بیش از 63 درصد از مصرف‌کنندگان و خانوارهای یونانی در یونان مشترکین شرکت برق دولتی هستند و می‌بایست این افزایش قیمت را پرداخت کنند. دولت برای اینکه به تعهد خود مبنی بر پرداخت هزینه واقعی مصرف کنندگان بین 0.14 تا 0.17 یورو به ازای هر کیلووات ساعت پایبند باشد، مجبور شد سطح یارانه خود را خصوصا در اواسط سال گذشته به شدت افزایش دهد. منتقدان پرداخت یارانه توسط دولت می‌گویند که این یارانه بار سنگینی را بر دوش بودجه و در نتیجه بر دوش مالیات دهندگان می‌گذارد، تصور نادرستی از هزینه واقعی برق به مصرف کنندگان می‌دهد و انگیزه کافی برای کاهش قیمت‌ها برای تامین کنندگان فراهم نمی‌کند. آتن در سپتامبر سال گذشته حدود 1.9 میلیارد یورو یارانه به خانوارهای یونانی برای پرداخت قبوض برق و گاز خود هزینه کرد و تا 94 درصد از افزایش قبوض ماهانه برق برای خانوارها و 89 درصد افزایش را برای شرکت‌های کوچک و متوسط پوشش داد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما