معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۲/۱۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۰۳

اخبار اقتصادی ترکیه - طرابوزان

اهم اخبار تحولات اقتصادی ترکیه حوزه شرق دریای سیاه در هفته دوم اسفندماه 1401 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

شهرداری طرابوزان به 180 نفر از زلزله زدگان کارت حمل و نقل عمومی رایگان اهداء نمود.

شهرداری کلانشهر طرابوزان به زلزله زدگانی که به این شهر می آیند، کارت های حمل و نقل رایگان هدیه می دهد. مراد زورلو اوغلو، شهردار طرابوزان تمام امکانات شهرداری را برای ایجاد شرایط عادی زندگی در قهرمان ماراش بسیج نمود، تا جایی که پس از این زلزله که به عنوان فاجعه قرن توصیف می‌شود، به عنوان هماهنگ کننده منطقه ای منصوب شد، همچنین از زلزله زدگانی که به این شهر می آیند، مراقبت می‌کند.

زورلو اوغلو با بیان اینکه همه امکانات را برای تسهیل زندگی زلزله زدگان فراهم می‌کنند، گفت: خانواده‌های بازماندگان زلزله، که در طرابوزان ساکن شده اند، از اتوبوس رایگان بهره مند می‌گردند. ضمنا مراد زورلو اوغلو شهردار در پاکت های حاوی کارت حمل و نقل طرابوزان، پیام خوشامدگویی خود را نیز گنجانده بود. در این پیام آمده است: "به شهر ما خوش آمدید. روزهای سختی را با هم پشت سر خواهیم گذاشت. مفتخریم که میزبان شما برادران و خواهران گرانقدرمان در شهرمان هستیم.

 (گونه باکیش – 27 فوریه)

 

طرابوزان در صدر صادر کنندگان شرق دریای سیاه قرار گرفت.

سازمان آمار ترکیه (TUIK)، آمار واردات و صادرات ترکیه را به تفکیک استانها اعلام کرد. بر اساس اطلاعات اعلام شده، طرابوزان در اولین ماه سال 2023 بیشترین صادرات را در منطقه داشته است. در حالی که واردات در طرابوزان در ماه ژانویه 7 میلیون و 486 هزار دلار بود، رقم صادرات به 110 میلیون و 333 هزار دلار رسیده است. طرابوزان در مدت مشابه سال گذشته تنها 85 میلیون و 164 هزار دلار صادرات داشته است.

در آرتوین واردات یک میلیون و 575 هزار دلار و رقم صادرات 5 میلیون و 174 هزار دلار ثبت گردیده است. میزان واردات در گیره سون یک میلیون و 601 هزار دلار و رقم صادرات 18 میلیون و 517 هزار دلار بوده است. از سوی دیگر گوموشخانه 6 هزار دلار واردات و 3 میلیون و 771 هزار دلار صادرات انجام داده است. در اردو 3 میلیون و 931 هزار دلار واردات انجام شد که رقم صادرات 19 میلیون و 979 هزار دلار بوده است. در ریزه رقم واردات یک میلیون و 437 هزار دلار همانند قبل ثابت مانده و در مقابل رقم صادرات به 18 هزار و 802 هزار دلار افزایش یافته است.

(گونه باکیش – 1 مارس)

 

رئیس اتاق سازندگان و مشاوران املاک طرابوزان به صاحبان املاک پیشنهاد داد، از دانشجویان مستاجر خود درخواست کرایه مسکن برای دوره آموزش از راه دور نکنند.

پس از زلزله قهرمان ماراش، دانشگاه‌های ترکیه به دستور رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه به آموزش از راه دور روی آوردند و هدف از آن را استفاده از خوابگاه‌های دانشجویی برای حل مشکل سرپناه برای زلزله زدگان اعلام کردند. طبق اطلاعیه‌های مربوطه، دانشجویان اسکان گرفته در خوابگاههای دانشجویی، در این پروسه هزینه خوابگاه پرداخت نخواهند کرد، ولی دانشجویانی که خانه اجاره کرده اند با مشکل مواجه شده اند.

آیهان تافلان، رئیس اتاق سازندگان و مشاوران املاک طرابوزان از صاحبان املاکی که به دانشجویان آپارتمان اجاره می دهند، دعوت نمود و گفت: در چنین برهه ای، همه چیز پول نیست، یک امر ضروری است، اما در چنین فرآیندی، ما نیاز به همدلی داشته و خودمان را به جای خانواده آن بچه‌ها بگذاریم. این دانشجوها بامیل خود دانشگاهها را تعطیل نکردند. آنان در راستای تصمیمی‌که به خاطر این فاجعه گرفته شده است، مجبور به آموزش از راه دور خواهند بود.

  در این راستا، صاحبان املاک نخست باید از همه دانشجویانی که آپارتمانشان را به آنها اجاره می دهند به عنوان فرزندان خود نام برند. ماندن این بچه‌ها در خانه‌های استیجاری (در حال تعطیلی) و پرداخت اجاره منطقی نیست.

آیهان تافلان، رئیس اتاق سازندگان و مشاوران املاک طرابوزان خطاب به همه صاحبان املاک طرابوزان گفت: همانطور که ما از تجار اتاق خود حمایت نمودیم، از مردم طرابوزان نیز انتظار حمایت داریم. برای عبور از این روند و التیام سریع زخم‌هایمان، همه باید مسئولیتی را بر عهده گیرند. طی این مدت صاحبان املاک نباید از دانش آموزانی که می خواهند خانه را ترک نمایند مطالبه وجه کنند. در واقع اگر 4-3 ماه مدارس تعطیل باشد باید وجوهی که از قبل دریافت کرده اند از حسابشان کم گردد. در این روندی که ما طی می‌کنیم، آنها باید مانند یک پدر و مادر به این بچه‌ها نزدیک شوند.

(گونه باکیش – 1 مارس)

 

عدم درج استان طرابوزان در لیست تهیه شده از سوی آفاد (AFAD) در خصوص استان‌های ریسک پذیر در مقابل زلزله

دکتر اوغور تمیز استاد گروه مهندسی زمین شناسی با بیان این که ترکیه بر روی کمربند زلزله قرار دارد، هشدار داد که به عنوان یک کشور باید بیاموزیم که با زلزله زندگی کنیم و اقدامات احتیاطی لازم را به موقع انجام دهیم.

تمیز با یادآوری این که بیش از 10 هزار پس لرزه و زمین لرزه پس از زمین لرزه به مرکزیت قهرمان ماراش رخ داده است، گفت: در 15 بهمن ماه دو زلزله بزرگ اتفاق افتاد و بسیاری از استان‌های ما بر اثر این زمین لرزه‌ها متاثر شدند. تاکنون بیش از 10 هزار پس لرزه بر اثر این زمین لرزه‌ها رخ داده است. طبیعی است که در این مدت این اتفاقات رخ داده و این زمین لرزه‌ها ادامه داشته باشد. بیش از 500 گسل فعال در کشور ما وجود دارند. گسل هایی اند که توسط اداره کل تحقیقات و اکتشافات معدنی شناسایی و بررسی گردیده اند.

تمیز با بیان این که گسل های فعالی در سراسر یوزگات وجود دارد، گفت: در منطقه معدن آکداغ و چکرک گسل های فعال وجود دارند. اینها تقریباً 40-35 کیلومتر طول دارند. به همین دلیل ما به عنوان یک استان ممکن است تحت تأثیر زلزله‌هایی قرار بگیریم که ممکن است در استان یوزغات و سایر استان‌های اطراف آن رخ دهد. برای ما مفید است که برای این امر آماده باشیم و اقدامات احتیاطی لازم را انجام دهیم. ما باید یاد بگیریم که با زلزله زندگی کنیم و باید اقدامات احتیاطی لازم را انجام دهیم.

ازمیر، بالیکسیر، مانیسا، موغلا، آیدین، دنیزلی، اسپارتا، اوشاک، بورسا، بیلچیک یالووا، ساکاریا، دوزجه، کوجاعلی، کرشهیر، بولو، کارابوک، هاتای، بارتین، کانکیری، توکات، آماسیا، چاناک کاله، ارزینجان، تونجلی، موش، حاکاری، عثمانیه، کریک کاله و سیرت استانهایی هستند که جزؤ مناطق ریسک دار درجه اول شناخته می‌شوند.

تکیرداغ، استانبول، بیتلیس، قهرمان ماراش، وان، آدیامان، شیرناک، زونگولداک، تکیرداغ، آفیون، سامسون، آنتالیا، ارزروم، کارس، آرداهان، بتمن، ایغدیر، الازیغ، دیاربکر، آدانا، مالزی، اسکی کوتاهیا، چانکیری، آغری و چوروم استانهایی هستند که جزؤ مناطق ریسک دار درجه دو شناخته می‌شوند.

اسکی شهیر، تکیرداغ، ادیرنه، سینوپ، کاستامونو، اردو، گیرسون، آرتوین، شانلی اورفا، ماردین، کیلیس، آدانا، سیواس، گوموشخانه، بایبورت، کایسری، یوزگات، چوروم ، قونیه، مرسین و نوشهیر استانهای هستند که جزؤ مناطق ریسک دار درجه سوم شناخته می‌شوند.

(گونه باکیش – 1 مارس)

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما