معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۲/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۷۴

اخبار اقتصادی ترکیه - طرابوزان

اهم اخبار تحولات اقتصادی ترکیه حوزه شرق دریای سیاه در هفته اول اسفندماه 1401 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

پرفسور عثمان بکتاش: تا دو سال دیگر زمین لرزه‌ها در منطقه زلزله زده ادامه خواهد یافت.

پس از زلزله 6.4 ریشتری که در شامگاه 20 فوریه در هاتای رخ داد، بحث ها پیرامون ادامه پس لرزه‌ها ادامه دارد. پروفسور عثمان بکتاش مهندس زمین شناسی در توضیح پس لرزه‌های زلزله ۷.۸ ریشتری قهرمان ماراش گفت: این زمین لرزه‌ها حداقل تا ۲ سال دیگر ادامه خواهد داشت.

عثمان بکتاش گفت، زلزله ی‌هاتای یک زلزله مستقل نیست، بلکه پس لرزه  تاخیری زلزله قهرمان مارش می‌باشد. وی با بیان این که ویرانی زمین لرزه به اندازه ای که در سطح زمین احساس شد متوقف نماند. وی افزود؛ آثار زلزله در زیر زمین نیز ادامه یافته و پس از وقوع آن، به طور کامل پایان نمی‌پذیرد. زمین لرزه از زیر زمین آغاز می‌گردد. زلزله زیر زمین باعث فعال شدن قسمت سیال زیر زمین شده  و این تغییر شکلها در عمق 15 کیلومتری زیر زمین، به مرور زمان باعث ایجاد گسل‌ها در منطقه  گردیده و زمین لرزه را ایجاد می نماید. بنابراین پس از شوک اصلی 7.8 ریشتری یعنی پس از زلزله پازارجیک، تمامی زلزله‌هایی که در آن منطقه ایجاد شده، پس لرزه‌های تاخیری اند. خواه 5، 4 یا 6 باشند. حال، برخلاف نظر برخی از دانشمندان که می‌گویند: "وقتی می‌گویید پس لرزه، کوچکتر از شوک اصلی خواهد بود، روی گسل یا نزدیک آن خواهد بود. چنین چیزی وجود ندارد."

وی با اشاره به این که زلزله سه فاز دارد و در هر فاز اثرات متفاوتی برجای می نهد، گفت؛ تخریب های ناشی از زمین لرزه در زیر زمین طی مرحله سوم می‌تواند در نقاط مختلف زمین، زمین لرزه ایجاد نماید. اکنون در اینجا سه مرحله زلزله وجود دارد. ما در فاز سوم بسر می‌بریم. در مرحله نخست زلزله ۷.۸ ریشتری، امواج زلزله به هر طرف پخش شد. ما هم سهم خود را از این امواج داشتیم که منطقه دریای سیاه نیز تحت تأثیر آن امواج قرار گرفت  و اگر گسل های آماده حرکت در جهت آن امواج می‌بود، زلزله ای رخ می داد که  آن مرحله تمام شد، یعنی انتشار امواج زلزله تمام شد. این اولین مرحله زلزله بود. در مرحله دوم نیز شکستگی پوسته رخ داد که تخمین زده می‌شود بین 3 الی 7 متر گسستگی زمین رخ داده است. این گسیختگی، یعنی لغزش جانبی چپ، باعث فشرده شدن برخی از گسل‌های منطقه و رفع برخی از آنها شد.

در مرحله سوم زلزله، تخریب هایی که بر روی زمین گذاشته در زیر زمین نیز بوجود می آورد. این کار در عمق 20-15  کیلومتری شروع می‌شود. اما از آنجایی که زیرزمین به اندازه بالای زمین شکننده نیست، مانند ماده نرم در زیر زمین لرزش بوجود می آورد. این جریان‌ها به مرور زمان به سمت شمال، جنوب، شرق و غرب گسترش یافته و گسل های اطراف را از پایین به راه می اندازند و باعث ایجاد پس زلزله می‌گردند. در نتیجه در حال حاضر فاز سوم زلزله را تجربه می‌کنیم.

 (گونه باکیش – 24 فوریه)

 

از این پس خرید خانه در ترابوزان به یک رویا تبدیل می‌شود.

مرکز تحقیقات اجتماعی و اقتصادی دانشگاه باغچه شهیر (BETAM) نتیجه تحقیقات خود در مورد بازار مسکن برای فروش را اعلام کرد. بر اساس اطلاعات اعلام شده، ترابوزان سومین شهر با بیشترین قیمت فروش مسکن است. در حالی که قیمت هر مترمربع در دی ماه سال گذشته 4 هزار و 500 لیر بود، از دی ماه امسال قیمت هر متر مربع به 11 هزار و 400 لیر افزایش یافته است. درصد تغییر قیمت مسکن فروشی در ترابوزان طی یک سال 153.3 درصد افزایش یافته است.

با نگاهی به رده بندی شهرهای ترکیه، شهر کوجاعلی در رتبه اول قرار دارد. قیمت متر مربع مسکن برای فروش در کوجاعلی که در ژانویه سال قبل 5 هزار لیر بود، در ژانویه 2023 با 166.7 درصد افزایش به 13 هزار و 333 لیر رسید. پس از کوجاعلی، مرسین، ترابوزان، آنتالیا، وان، آیدین، قیصری، شانلی اورفا، موغلا و دیاربکر قرار گرفتند.

(گونه باکیش – 24 فوریه)

 

تعداد 14 هزار و 44 نفر از زلزله زدگان به ترابوزان منتقل شده اند.

پس از وقوع دو زلزله به مرکزیت قهرمان‌ماراش که 11 استان ترکیه را تحت تاثیر قرار داده است و از آن به عنوان «فاجعه قرن» یاد می‌شود. تعداد  ۱۴ هزار و ۴۴ زلزله زده این حادثه به ترابوزان منتقل شده اند. استانداری ترابوزان نیز با هماهنگی‌های لازم توانسته است این زلزله زدگان را در هتل‌ها، خوابگاه‌های دانشجویان، آسایشگاه‌ها و خانه‌های سالمندان مستقر کند.

براساس اعلام استانداری، از میان این زلزله زدگان، تعداد 224 نفر از آدانا، 1246 نفر از آدیامان، 67 نفر از دیاربکر، 1272 نفر از قاضی آنتپ، 3 هزار و 446 نفر از هاتای، 3 هزار و 423 نفر از قهرمان ماراش، 20 نفر از کیلیس، 4 هزار و 17 نفر از مالاتیا، 158 نفر از عثمانیه، 8 نفر از الازیغ و 163 نفر از شانلی اورفا به این شهر آورده شده اند. از میان این افراد  2471 نفر در هتل، 295 نفر در آپارتمان، 307 نفر در مهمانپذیرهای عمومی، 551 نفر در خوابگاه‌های دانشجویی، 15 نفر در مراکز اقامتی  و 10405 نفر در منازل اسکان داده شده اند.

(کوزی اکسپرس – 24 فوریه)

 

بیمارستان فارابی دانشگاه کارادنیز تکینک به عنوان بیمارستان مرجع 4 شناخته می‌شود.

پروفسور جلال تکینباش، رئیس بیمارستان فارابی دانشگاه کارادنیز تکنیک ترابوزان اظهار داشت، این بیمارستان یکی از مهم ترین بیمارستان‌های ترکیه است و از نظر استانداردهای بهداشتی یکی از موسسات بهداشتی پیشرو در جهان و در واقع یکی از مراکز مهم دنیاست.

از نظر ظرفیتهای تخت و مراقبت های ویژه، تنوع پلی کلینیک ها و تعداد و کیفیت اعضای هیأت علمی در پلی کلینیک های مختلف کمبودی نداریم. به عبارت دیگر ما در بیمارستانی با نیروی انسانی آموزش دیده بالا کار می‌کنیم. بسیار مهم است که این بیمارستان در ترابوزان باشد و به مردم ما خدمت نماید. باعث افتخار ما نیز می‌باشد. البته بیمارستان ما فقط یک بیمارستان در خدمت ترابوزان نیست. این بیمارستان مرجع سطح چهارم است. به عبارت دیگر بیماران یا از استان‌های همجوار و یا استان‌های دیگر ترکیه به اینجا مراجعه می نمایند.

تکینباش با بیان اینکه در بسیاری از زیرشاخه‌های پزشکی از اطفال تا گوارش به بیماران خدمات ارائه می دهند گفت؛ بیماران بسیاری از استان‌های ترکیه در شاخه‌های پزشکی داخلی و خارجی به این بیمارستان مراجعه می‌کنند. تکینباش افزود؛ بیمارستان فارابی ترابوزان در زمینه گردشگری سلامت به موفقیت مطلوب دست یافته است. وی  با اشاره به اینکه مقرراتی برای بیمارانی که از خارج از کشور می آیند وضع گردیده است، اظهار داشت؛ البته در شروع کار گردشگری سلامت، پذیرش کمتری داشتیم و بعد از ورود بنده خدمات گردشگری سلامت راه اندازی شد. البته آقای حمدالله چوالجی رئیس دانشگاه حمایت زیادی از بیمارستان ما نمودند. در حال حاضر در وضعیت نسبتا خوبی هستیم و این کارها را منطبق با استانداردهای علمی انجام می دهیم. در این خصوص سه شرکت بین المللی مجاز در انجام گردشگری سلامت داریم.

(گونه باکیش – 24 فوریه)

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما