معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۲/۰۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۰۱

اخبار اقتصادی چین - گوانجو

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی جنوب چین در هفته اول اسفند ماه 1401 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

تاسیس مرکز جدید تحقیق و توسعه ExxonMobil در استان گواندونگ

شرکت ExxonMobil، غول محصولات شیمیایی آمریکا در تاریخ 15 ژانویه، مراسم نصب تجهیزات تولید پروژه اتیلن هویجو و همچنین تأسیس مرکز جدید تحقیق و توسعه را برگزار نمود. به گفته این شرکت، مرکز R&D  تحت عنوان مرکز فناوری دایوان (DTC)، اولین مرکز جامع تحقیق و توسعه این شرکت مجهز به یک کارخانه آزمایشی در خارج از مقر آمریکای شمالی است که دستاوردهای R&D را با فرایند توسعه ادغام می‌کند. این امر، موجب تشویق توسعه با کیفیت استان گواندونگ، بخصوص در صنعت تولید مواد شیمیایی خواهد شد. درنظر است ساخت مرکز فناوری دایوان، طی دو فاز صورت بگیرد و اولین فاز آن در سال 2025 به بهره برداری برسد. فرناندو والینا، رئیس شرکت سرمایه گذاری ExxonMobil (چین) گفت: "امیدوارم این پروژه جذابیت کافی را برای دانشمندان ایجاد نماید، این امر به بهبود توانایی تحقیق و توسعه ما در چین کمک خواهد کرد".

پروژه اتیلن ExxonMobil هویجو در ۲۲ آوریل ۲۰۲۰ با سرمایه گذاری بیش از ۱۰ میلیارد دلار آغاز شد. این مجتمع برای تولید پلیمرهای مورد استفاده در بسته بندی، خودروسازی و محصولات کشاورزی در دو فاز در نوامبر گذشته راه اندازی گردید. انتظار می رود درآمد سالانه این پروژه پس از اتمام مرحله اول به حدود 6.1 میلیارد دلار برسد.

منبع: https://www.newsgd.com/node_79eade3e8c/6f976182d7.shtml

راه اندازی مرکز ارتباطات بین المللی منطقه خلیج بزرگ در نانشا

مرکز ارتباطات بین المللی منطقه خلیج بزرگ همزمان با برگزاری مجمع بین المللی ارتباطات خلیج بزرگ گواندونگ-هنگ کنگ-ماکائو (GBA) در 18 فوریه 2023 در نانشا افتتاح گردید. سال گذشته شورای دولتی با هدف تعمیق بیشتر سیاست درهای باز در منطقه نانشا، طرح کلی ترویج همکاری‌های جامع میان گواندونگ، هنگ کنگ و ماکائو را تصویب کرد. به گفته دولت نانشا، انتظار می رود این مرکز از طریق همکاری با آژانس های رسانه ای و استفاده از فناوری‌های Big Data و هوش مصنوعی، سرویس اطلاعاتی GBA را به زبان‌های متعدد ارائه دهد. در این مرکز امکاناتی مانند اتاق کنفرانس مطبوعاتی، اتاق مصاحبه، استودیوی پخش زنده، اتاق های ملاقات و منطقه اداری مشترک وجود دارد. به گفته مقامات نانشا، منطقه خلیج بزرگ در حال باز شدن و پویا شدن است. ایجاد این مرکز توسعه GBA را تسریع خواهد کرد چرا که به گسترش اطلاعات کمک نموده تا به جهانیان در مورد توسعه اقتصادی و فرصت های کسب و کار این منطقه اطلاع رسانی کند.

منبع: https://www.newsgd.com/node_99363c4f3b/c0dac8c9ad.shtml

تعمیق همکاری استان گوانشی با آ.سه.آن

ساخت منطقه همکاری توسعه صنعتی چین-آ.سه.آن در شهر نانینگ، مرکز استان گوانشی آغاز گردید و این شهر تلاش می‌کند تا به مرکز نوآوری علم و فناوری کشورهای عضو آ.سه.آن تبدیل شود. نانینگ نزدیک ترین مرکز استان در چین به کشورهای آ.سه.آن و مرکز همکاری چین با کشورهای این منطقه می‌باشد. کل حجم واردات و صادرات نانینگ در سال 2022 حدود 23 درصد رشد یافت. چندین صنعت ۱۰۰ میلیارد یوانی (۱۵ میلیارد دلار) در بخش هایی نظیر خودروهای انرژی جدید، اطلاعات الکترونیکی، مواد جدید فلزی و شیمیایی و صنایع فرآوری آلومینیوم در این شهر فعال هستند. تعداد شرکت های تازه ثبت شده در منطقه تجارت آزاد نانینگ در سال ۲۰۲۲ به ۱۶۴۰۰ شرکت و تعداد موسسات مالی شهر مالی چین-آ.سه.آن به ۱۲۶ شرکت رسید.

منبع: http://en.gxzf.gov.cn/2023-02/16/c_859049.htm

تسریع ساخت شبکه حمل و نقل با کیفیت در استان گواندونگ

بر اساس اطلاعات منتشرشده توسط اداره حمل و نقل استان گواندونگ، این استان ساخت یک شبکه حمل و نقل جامع و کاملاً یکپارچه با کیفیت را تسریع خواهد کرد.  گواندونگ با تمرکز بر ترویج توسعه با کیفیت، در سال جاری ۲۳۰ میلیارد یوآن در بزرگراه‌ها و آبراه‌ها سرمایه گذاری خواهد کرد. این میزان شامل 120 میلیارد یوان در بزرگراه‌ها، 30 میلیارد یوان در جاده‌های روستایی و 20 میلیارد یوان در بنادر و آبراه‌ها می‌باشد. گواندونگ همچنین ۱۱۰ میلیارد یوآن در شبکه راه آهن سرمایه گذاری خواهد کرد. ساخت راه آهن پرسرعت گوانجو-شانوی-شانتو، گوانجو-ژانجیانگ، شنجن-ژانجیانگ، جوهای- ژائوچینگ و راه آهن بین شهری که گوانجو و شنجن را به هم متصل می‌کند تسریع خواهد شد.

این استان تا کنون یک بزرگراه پیشرو و شبکه گسترده جاده ای روستایی در چین ساخته است و در توسعه دیگر زیرساخت ها مانند بنادر، راه آهن و فرودگاه‌ها نیز در صدر کشور قرار گرفته است. آمار ها نشان می دهد که از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲، گواندونگ ۹۷۴٫۱۶ میلیارد یوان در بزرگراه‌ها و آبراه‌ها سرمایه گذاری نموده است.

منبع: https://www.newsgd.com/node_9bad7c4b3b/7cd34424dd.shtml

عملکرد تجارت خارجی 9 شهر منطقه خلیج بزرگ در سال 2022

بر اساس آمار اداره کل گمرک چین (GACC) ارزش واردات و صادرات 9 شهر منطقه خلیج بزرگ  گواندونگ-هنگ کنگ-ماکائو (GBA) در سال 2022 بالغ بر 7.94 تریلیون یوآن (1.1 تریلیون دلار) بود که ۹۵٫۶ درصد از کل استان گواندونگ و ۱۸٫۹ درصد از کل چین را تشکیل می داد. گمرک شنجن پلتفرم لجستیکی جدید "تحکیم چند کشوری چیانهای" (MCC) و مرکز خدمات منطقه منطقه خلیج بزرگ را در فرودگاه این شهر تأسیس کرده است. تا کنون، در مجموع 91.81 میلیارد یوآن محموله در مرکز خدمات باری هوایی چیانهای بارگیری و توزیع شده است.

تحت نظارت نوآورانه گمرک، خوشه ای از فرودگاه‌ها در GBA به شرکت های منطقه در صرفه‌جویی در زمان برای صادرات کالا کمک نموده و کاهش حدود 30 درصد از هزینه‌ها را به ارمغان خواهند آورد. 

منبع: https://www.newsgd.com/node_a21acd2229/de6d3ce4b4.shtml

کسب رتبه نخست محیط توسعه بنگاه‌های کوچک و متوسط (SME) در چین توسط شنجن

بر اساس گزارش ارزیابی محیط توسعه کسب و کار، شهر شنجن در سال ۲۰۲۲ از نظر محیط برای توسعه بنگاه‌های کوچک و متوسط (SMEs) در رتبه اول چین قرار گرفت و پس از آن شانگهای، نانجینگ، گوانجو و پکن قرار دارند. این گزارش در دومین مجمع محیط توسعه شرکت‌های کوچک و متوسط چین که در شنجن برگزار شد، منتشر شد. این گزارش پس از بررسی 34 هزار شرکت کوچک و متوسط از ۳۶ شهر چین تهیه شده است. این شهر با یک پله صعود نسبت به سال قبل، امتیاز ۷۹٫۴۲ را بدست آورد.

بر اساس این گزارش، شنجن همچنین از نظر سرعت رشد در سرمایه گذاری نوآوری و پرورش شرکت های فناور تخصصی و پیچیده پیشتاز شد. در سال ۲۰۲۲ سرمایه گذاری‌های این شهر در تحقیق و توسعه ۵٫۴۹% تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص داد که بالغ بر ۳٫۲۴ تریلیون یوان (۴۶۹٫۶ میلیارد دلار) بود.

منبع: Shenzhen Daily

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما