معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۲/۰۶- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۵۹

پیشنهاد دولت کنیا برای فروش شرکت هواپیمایی این کشور

شرکت هواپیمایی کنیا موسوم به KQ ، بازپرداخت وام خرید هواپیما از شرکت امریکایی را به تعویق انداخته و در نتیجه شرکت امریکایی به دولت کنیا به عنوان ضامن این وام اخطار داده است. در ماه دسامبر، رئیس جمهور کنیا در سفر خود به آمریکا با مدیران ارشد خطوط هوایی دلتا، بزرگترین شرکت هواپیمایی ایالات متحده ملاقات کرد و پیشنهاد دولت برای فروش کل 48.9 درصد سهام آن در کنیا ایرویز را مطرح نمود.

سرمایه‌گذار امریکایی به دلیل تأخیر در پرداخت اقساط وام 57.8 میلیارد شیلینگی که با ضمانت دولت کنیا به کنیا ایرویز داده‌شده‌بود، به خزانه‌داری این کشور هشدار داد. این نشان‌دهنده مشکلات این کشور با بدهی‌های عمومی رو به افزایش است که انتظار می رود این هزینه‌ها بیش از نیمی از درآمدهای پیش بینی شده دولت در سال مالی منتهی به ژوئن باشد.

کنیا ایرویز KQ بخشی از اقساط وام به مبلغ 525 میلیون دلاری خود را که از شرکت خصوصی تامین‌مالی صادرات (PEFCO) آمریکا تامین نموده‌است که آن نیز توسط Exim Bank تضمین و آن نیز به نوبه خود توسط دولت کنیا تضمین شده، را پرداخت ننموده است. این بانک 89 ساله که به طور کامل متعلق به دولت آمریکا است، وام های مستقیم، ضمانت وام های تجاری، بیمه اعتبار صادراتی و تضمین سرمایه در گردش را برای صادرکنندگان آمریکایی ارائه می نماید.

رئیس خزانه داری کنیا اعلام نموده است که ما در حال حاضر پرداختی معوق 462 میلیون دلاری داریم و این یک اخطار است که بانک Exim ایالات متحده از دولت کنیا خواسته است تا آنرا پرداخت کند. وی به کمیته بدهی عمومی و خصوصی‌سازی گفته است اکنون ما در واقع اعتبار کافی برای پرداخت نداریم. از نظر فنی، این اخطار به این معنی است که وام دهنده می‌تواند بازپرداخت کامل بدهی را به دلیل ترس از عدم توانایی آینده وام گیرنده برای پرداخت مطالبه کند.

وام KQ یک تسهیلات 12 ساله بود که در ابتدا توسط بانک سیتی و جی پی مورگان ارائه شد، پیش از آن که PEFCO آن را به عهده گیرد و دولت کنیا و بانک Exim به عنوان ضامن به آن ملحق شوند. این خط هوایی نیز به دلیل مشکلات مالی ناشی از بیماری کووید-19 قادر به پرداخت اقساط خود نشد. این شرکت هواپیمایی که با کمک‌های مالی دولتی از همه گیری جان سالم به در برده است، در ماه آگوست ضرر 9.8 میلیارد شیلینگی را گزارش کرد که عملکردی بهتر از ضرر 11.48 میلیارد شیلینگی در مدت مشابه سال قبل بوده است.

دولت در ماه دسامبر اعلام کرده بود که وام‌های هوایی کنیا به مبلغ 485 میلیون دلار را که به این شرکت ضمانت کرده بود، تصفیه خواهد نمود. مقامات خزانه‌داری به صندوق بین‌المللی پول (IMF) گفتند که دولت بسیاری از اینگونه وام‌هایی را که از نظر فنی به عنوان نوآوری شناخته می‌شود، پرداخت خواهند نمود. این شرکت هواپیمایی همواره از کمک‌های مالی دولتی بهره می‌برد و انتظار می‌رود که این شرکت 35 میلیارد شیلینگ دیگر در سال مالی جاری دریافت کند و بخشی از آن برای بازپرداخت بدهی‌های خود استفاده شود.

با عنایت به مشکلات مالی هواپیمایی کنیا، وزیر خزانه داری اعلام نموده است کابینه در مورد هواپیمایی کنیا تصمیم خواهد گرفت. در ماه دسامبر، رئیس جمهور روتو در سفر خود به آمریکا با مدیران ارشد خطوط هوایی دلتا، بزرگترین شرکت هواپیمایی ایالات متحده از نظر ارزش بازار، ملاقات کرد و پیشنهاد دولت را برای فروش کل 48.9 درصد سهام آن در کنیا ایرویز را مطرح نمود. روتو در حاشیه اجلاس سران رهبران آمریکا و آفریقا در جریان سفرش به واشنگتن به خبرگزاری بلومبرگ گفت: «من مایلم کل شرکت هواپیمایی کنیا را بفروشم. البته کار من اداره خطوط هواپیمایی که فقط پرچم کنیا را دارد نیست.»

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما