معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۱/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۷۸

اخبار اقتصادی ترکمنستان - عشق آباد

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکمنستان در هفته سوم بهمن ماه 1401 به نقل از رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد

بورس ترکمنستان در هفته اول دسامبر 2022

بنا به گزارش رسانه‌های ارتباط جمعی ترکمنستان، در هفته گذشته ارزش مجموع مزایده‌های بورس کالا و مواد اولیه ترکمنستان بالغ بر 18 میلیون و 454 هزار دلار شده است. در همین راستا، کارآفرینانی از کشورهای امارات متحده عربی و افغانستان گازوئیل، قیر و سوخت هواپیما که از محصولات تولید شده توسط شرکت دولتی "ترکمن نفت" می‌باشد را خریداری نموده و تجاری نیز از کشورهای ترکیه و افغانستان گوگرد فنی تولید شده توسط شرکت دولتی " ترکمن گاز " را معامله کردند.  

علاوه بر این، تجاری از کشورهای امارات متحده ، گرجستان و ازبکستان ، انواع منسوجات و سیمان پرتلند و کارآفرینان ترکیه، نخ پنبه را به ارزش 780 هزار منات خریداری کردند. شایان ذکر است، هفته گذشته 13 معامله در بورس کالا و مواد اولیه ترکمنستان به ثبت رسید.

منبع:https://business.com.tm/ru/post/9523/i-nedelya-dekabrya-summa-eksportnyh-sdelok-prevysila-184-mln

افزایش نرخ سود سپرده‌ها توسط " بانک ترکمنستان"

بانک تجاری دولتی " ترکمنستان " ، به مشتریان خود پیشنهاد داده تا با نرخ سود افزایش یافته 11 درصدی در سال، اقدام به سپرده گذاری در این بانک نمایند.

بنا به اعلام رسانه‌های ارتباط جمعی ترکمنسستان ، این سپرده گذاری یک ساله بوده و حداقل مبلغ برای افتتاح سپرده ، هزار منات می‌باشد. سپرده گذاری مذکور محدودیت سقف ندارد. واریز وجه به صورت نقدی یا غیرنقدی از طریق کارت حقوق سامانه آلتین عصیر امکان پذیر است.

منبع:https://turkmenportal.com/blog/55002/bank-turkmenistan-podnyal-stavki-po-vkladam-v-chest-dnya-neitraliteta

بهره برداری از مزرعه خصوصی پرورش قارچ در ترکمنستان

بنا بر گزارش روزنامه « ترکمنستان: عصر طلایی »، بزرگترین مزرعه پرورش قارچ شامپینیون کشور در منطقه اوادان تپه به بهره برداری رسیده است. این مزرعه متعلق به کارآفرین باباسادیک چوریف است که میسلیوم (قسمت زایای قارچ) را از شرکت هلندی Sylvan، یکی از تولیدکنندگان جهانی شامپینیون خریداری کرده است.

این کارآفرین قصد دارد در سال های آینده به بزرگترین تامین کننده قارچ در بازار داخلی با نام تجاری «توکایچی» تبدیل شود و سالانه 2.5 هزار تن قارچ پرورش دهد.

منبع:https://turkmenportal.com/blog/55072/v-turkmenistane-vvedena-v-stroi-krupnaya-chastnaya-ferma-po-vyrashchivaniyu-shampinonov

بهبود فضای کسب و کار در ترکمنستان با پیوستن به کنوانسیون نیویورک

نشریه تحلیلی «Arbitration Blog» می نویسد، الحاق ترکمنستان به کنوانسیون نیویورک در مورد به رسمیت شناختن و اجرای احکام داوری خارجی به جذب سرمایه گذاری خارجی و بهبود فضای کسب و کار در این کشور کمک شایانی خواهد نمود. این مقاله در مورد ویژگی‌های الحاق و دلایل و مراحل اصلی تشکیل ابزارهای حل اختلاف از طریق دادگاه داوری در ترکمنستان ، مطالبی را ارائه نموده است.

در همین راستا، کارشناسان عقیده دارند که الحاق به کنوانسیون مذکور یک رویداد مهم برای ترکمنستان است که سطح اطمینان بیشتری را برای تجارت بین‌المللی در حوزه قضایی ترکمنستان ایجاد می‌کند. این کنوانسیون،  خواستار ایجاد قوانینی در ترکمنستان برای حل و فصل حقوقی اختلافات در سطح بین المللی است که بایستی به طور کامل با اصول حقوق قضایی بین المللی مطابقت داشته باشد.

شایان توجه اسست که ترکمنستان کارهای موثری در اجرای قوانین ملی در این زمینه انجام داده و بنابراین، الحاق این کشور به کنوانسیون مزبور ، گامی اساسی در جهت بهبود قوانین داوری خارجی خواهد بود . قانون الحاق به کنوانسیون مزبور در اگوست سال گذشته اجرایی شده و بتدریج نتایج ملموس آن ، مشهود خواهد شد. بدین ترتیب، ترکمنستان به صد و هفتادمین کشور طرف توافقنامه حل و فصل اختلافات بین المللی توسط ساختارهای قضایی بین المللی تبدیل شده است.

منبع:https://orient.tm/en/post/42790/arbitration-blog-nyu-jorkskaya-konvenciya-uluchshaet-delovoj-klimat-v-turkmenistane

صادرات برق ترکمنستان به قرقیزستان از ژانویه تا اکتبر 781 میلیون کیلووات ساعت

بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط مرکز محاسبات انرژی قرقیزستان، این کشور از ده ماهه اول سال 2022 ، حدود 781 میلیون کیلووات ساعت برق از ترکمنستان وارد کرده است. در ماه اکتبر سال گذشته ، ترکمنستان بیش از 111.57 میلیون کیلووات ساعت برق به قرقیزستان صادر نمود.

در دوره مذکور، قرقیزستان در مجموع 2.6 میلیارد کیلووات ساعت برق وارد کرده است. علاوه بر واردات برق از ترکمنستان، در دوره ده ماهه اول سال 2022 ، قرقیزستان 1.2 میلیارد کیلووات ساعت برق از ازبکستان و 580 میلیون کیلووات ساعت برق از قزاقستان وارد کرده است.

شایان توجه است که صادرات برق ترکمنستان به قرقیزستان از اگوست 2021 آغاز شده است. پیش بینی می‌شود در سال 2023 قرقیزستان 2 میلیارد کیلووات ساعت برق ترکمنستان را از طریق ازبکستان وارد کند.

منبع:https://business.com.tm/ru/post/9507/kyrgyzstan-importiroval-781-mln-kvtch-turkmenskoi-elektroenergii-v-yanvareoktyabre

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما