معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۱/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۷۷

اخبار اقتصادی ترکیه - آنکارا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکیه در هفته چهارم بهمن 1401 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

افزایش شاخص اعتماد مصرف کننده در ترکیه

سازمان آمار ترکیه، شاخص اعتماد مصرف کننده در ماه فوریه را اعلام کرد. بر این اساس، شاخص اعتماد مصرف کننده در فوریه 2023 با  4.3 درصد رشد نسبت به ماه قبل از 79.1  واحد به 82.5 رسید.سازمان آمار ترکیه همچنین اعلام نموده است، از آنجایی که بخش قابل توجهی از داده‌های نظرسنجی قبل از 6 فوریه 2023 جمع آوری گردیده، نتایج تا حد زیادی منعکس کننده وضعیت قبل از وقوع زلزله در 10 استان می‌باشد.

 

تعویق در بازپرداخت بدهی مالیاتی مودیان مالیاتی در مناطق زلزله زده

وزارت خزانه داری و دارایی ترکیه در حساب توئیتری این وزارتخانه اعلام کرد: از تاریخ وقوع زلزله در 10 استان، وضعیت  فوق العاده اعلام شده است. بر این اساس، این وزارتخانه ساز و کار لازم برای تعویق در بازپرداخت دیون مالیاتی برای 669 هزار و 562 مودی مالیاتی فعال در منطقه زلزله زده را تا 31 آگوست سالجاری فراهم نموده است.    همچنین این وزارتخانه مهلت پرداخت، تعداد 2 میلیون و 166 هزار و 685 مودی مالیاتی وسائط نقلیه را در 10 استان زلزله زده تمدید نموده است.

 

ایجاد پلت فرم "خانه من، خانه تو" توسط دولت ترکیه، برای افراد زلزله زده

بعد از وقوع زلزله شدید در ترکیه و آوارگی تعداد زیادی از شهروندان در منطقه زلزله زده، دولت ترکیه اقدام به ایجاد پلت فرم "خانه من خانه تو" کرد. در این طرح، مالکان منازل مسکونی نسبت به در اختیار قرار دادن خانه‌های خود به زلزله زدگان از طریق فرمانداری اقدام می نمایند. در این طرح مخاطب مالکان واحدهای مسکونی فرمانداریها می‌باشند و مالکان واحدهای مسکونی  می‌توانند خانه‌های خود را بصورت رایگان حداقل سه ماهه و یا بصورت یکساله با قیمتی معقول به زلزله زدگان کرایه دهند.

مشکل کارگران در مناطق زلزله زده ترکیه

یکی از مشکلاتی که گریبان گیر جامعه کارگری مناطق زلزله زده ترکیه  شده است، بحث بیکاری آنان می‌باشد. براساس اعلام سازمان بیمه تامین اجتماعی ترکیه، بالغ بر یک میلیون و 797 هزار و 329 کارگر تحت بیمه اجباری در 10 استان زلزله زده ترکیه ساکن هستند. کارگران استان‌های زلزله زده 10.4 درصد از کل جمعیت کارگری ترکیه را تشکیل می دهند. بعد از وقوع زلزله برخی از کارگران اقدام به مهاجرت نمودند اما برخی دیگر نه تنها امکان مهاجرت را نداشتند بلکه علی رغم فراخوان کارفرمایان، هنوز نتوانسته اند به محل کارهای خود بازگردند. کارگرانی که بستگان خود را از دست داده اند یا خانه‌هایشان در زلزله آسیب دیده است، اکنون با خطر بیکاری روبرو می‌باشند. برخی اخبار حکایت از آن دارد که کارگرانی که علی رغم فراخوان کارفرمایان، شروع به کار نکرده اند،  در شرف اخراج شدن قرار دارند. در همین ارتباط سازمان بیمه و وزارت کار اعلام نموده اند، این دسته از کارگران حتماً نسبت به دریافت گواهی‌های مربوطه اقدام نمایند. چرا که براساس قوانین کار ترکیه، برای مشاغل آسیب دیده از زلزله، امکان فعالیت پاره وقت و یا مرخصی بدون حقوق پیش بینی می‌شود. طبق قانون کار ترکیه، چنانچه کارگری برای دو روز کاری متوالی یا دو روز کاری پس از تعطیلات در یک ماه یا سه روز کاری در طول یک ماه بدون اجازه کارفرما یا دلایل موجه به کار خود ادامه ندهد، کارفرما حق فسخ قانونی قرارداد وی را خواهد داشت.

سهم 39 درصدی استانبول در صادرات ترکیه

استانبول، قلب اقتصاد ترکیه، با سرعت تمام بر میزان صادرات خود ادامه می دهد.این شهر محل تلاقی فعالیت های اقتصادی در جهان است و با اختلاف زیادی در صدر صادرات استانهای ترکیه قرار دارد. استانبول به عنوان یک مرکز تجارت بین المللی با موقعیت ژئوپلیتیکی خود جایگاه مهمی در تجارت جهانی دارد.

بر اساس اطلاعات انجمن صادرکنندگان ترکیه، میزان صادرات انجام شده از استان استانبول در ژانویه 2023 نسبت به مدت مشابه سال قبل با ۸.۴ درصد افزایش به ۷ میلیارد و ۵۷۶ میلیون دلار رسید. بعد از استانبول به ترتیب استانهای کجاعلی با 1.3 میلیارد دلار، بورسا با 1.2 میلیارد دلار، ازمیر با 1.1 میلیارد دلار، غازی آنتپ با 802.8 میلیون دلار، آنکارا با 781.3 میلیون دلار، ساکاریا با 541.9 میلیون دلار، مانیسا با 353.5 میلیون دلار، دنیزلی با 309 میلیون دلار و مرسین با 274.4 میلیون دلار قرار دارند.

سهم استانبول در کل صادرات ترکیه در این مدت بالغ بر 39.1 درصد می‌باشد.

بیشترین صادرات شرکت های استانبول با 679.1 میلیون دلار به آلمان  بوده است. پس از آلمان به  ترتیب کشورهای آمریکا با 422 میلیون دلار، روسیه با 393.5 میلیون دلار، انگلیس با 357.4 میلیون دلار و اسپانیا با 335.6 میلیون دلار قرار دارند.

کمک شرکتهای بین المللی به زلزله زدگان ترکیه

شرکت‌های چند ملیتی بزرگ و مطرح دنیا، مبالغی را برای کمک به مردم آسیب دیده از زلزله و بازسازی مناطق زلزله زده جنوب و جنوب شرق ترکیه به شرح زیر اختصاص داده اند:

شرکت خدمات مشاوره ای اکسنچر ایرلند: 1 میلیون دلار، هلدینگ سرمایه گذاری و بیمه آلیانس: 6 میلیون دلار، شرکت آمازون: 500 هزار دلار، شرکت بایر: 1.5 میلیون یورو، شرکت نفتی شورون: 1 میلیون دلار، شرکت تولید ماست چوبانی: 2 میلیون دلار، اگزون موبیل: 100هزار دلار، هیوندایی: 450 هزار دلار، شرکت IKEA سوئد: 10 میلیون دلار، مرسدس بنز: 1 میلیون دلار، شرکت متا: 550 هزار دلار، پورشه: 1 میلیون یورو، سامسونگ: 3 میلیون دلار، زیمنس: 1 میلیون دلار،  بوئینگ: 500 هزار دلار،  یو پی اس: 1 میلیون دلار، فولوکس واگن: 1 میلیون دلار.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما