معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۱/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۰۳

اخبار اقتصادی اسلوونی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی اسلوونی در نیمه دوم بهمن ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

رشد اقتصادی 5.4 درصدی اسلوونی در سال 2022

مرکز آمار اسلوونی رشد اقتصادی اسلوونی در سال 2022 را 5.4 درصد اعلام کرد. طبق این گزارش، این رشد در نیمه اول سال بارزتر بوده است و میزان رشد در نیمه دوم سال، کاهش یافته است. در سه ماهه اول سال گذشته، تولید ناخالص داخلی حقیقی نسبت به سال قبل 9.7 درصد، در سه ماهه دوم 8.3 درصد، در سه ماهه سوم 3.4 درصد و در فصل چهارم 0.2 درصد افزایش داشته است. در سه ماهه سوم، رشد به طور مثبت تحت تأثیر مصرف خانوارها، سرمایه‌گذاری در دارایی‌های ثابت و تبادل خدمات با کشورهای خارجی قرار گرفت. وجود تورم بالا، کاهش رشد در تقاضای داخلی را سبب گردید که البته در حد متوسط بلندمدت بود. آمارها نشان می‌دهد که مصرف نهایی و سرمایه‌گذاری ناخالص به طور مثبت به رشد تولید ناخالص داخلی کمک کردند، در حالی که سهم تراز تجارت خارجی منفی بود. به دلیل افزایش سریع‌تر واردات در مقایسه با صادرات و شرایط بدتر تجارت در هر چهار فصل سال 2022، مازاد تجارت خارجی به 961 میلیون یورو (از 3.3 میلیارد یورو در سال قبل) کاهش یافت.

موسسات داخلی و خارجی رشد پنج یا کمی‌بالاتر از پنج درصد را برای اسلوونی برای کل سال گذشته پیش‌بینی می‌کنند که خوش‌بینانه‌ترین پیش‌بینی، شش درصد است. بر اساس پیش‌بینی همه نهادها، رشد اقتصادی در سال جاری به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد و بین 0.5 تا 1.8 درصد تولید ناخالص داخلی خواهد بود.

https://www.rtvslo.si/gospodarstvo/gospodarska-rast-v-sloveniji-lani-5-4-odstotna/657816/

 پیش‌بینی رشد اقتصادی و تورم اسلوونی

 کمیسیون اروپا در آخرین گزارش خود، پیش‌بینی رشد اقتصادی اسلوونی در سال 2023 را از 0.8 درصد به 1 درصد و برای سال آینده میلادی از 1.7 درصد به 2 درصد افزایش داده است. این نهاد، پیش‌بینی نرخ تورم اسلوونی را از 6.5 به 6.1 درصد کاهش داده و برای سال 2024 در 3.5 درصد بدون تغییر گذاشت.

https://www.rtvslo.si/gospodarstvo/eu-sloveniji-letos-napoveduje-enoodstotno-gospodarsko-rast/657676/

بدتر شدن وضعیت معیشتی خانوارهای اسلوونیایی در سال 2022

آمارها نشان می‌دهد اسلوونیایی‌های بیشتری در خطر فقر هستند و خانواده‌های بیشتری در تامین مخارج زندگی خود در سال 2022 با مشکل مواجه بودند. بر این اساس خانواده‌های اسلوونیایی در سال 2022 با سختی گذران زندگی می‌کردند و حدود 252 هزار نفر یا 12 درصد از جمعیت اسلوونی زیر خط فقر زندگی می‌کردند. بر اساس گزارش اداره آمار، با افزایش شدید هزینه‌های گرمایش و مسکن، سهم خانوارهایی که با مشکلات مالی کم یا بسیار اندک مواجه شده اند، به 24 درصد کاهش یافته است. نسبت پاسخ دهندگانی که به سختی یا بسیار سخت در ماه درآمد خود را پشت سر گذاشتند با 2 درصد افزایش به 16 درصد رسید. تأمین مخارج زندگی 30 درصد از خانوارها با مشکل مواجه بود و 31 درصد به راحتی از پس آن برآمدند. از هر چهار خانوار یکی گزارش داد که هزینه‌های مربوط به مسکن بار بزرگی است و تنها حدود 17 درصد از تامین هزینه‌های مسکن برآمدند.

https://sloveniatimes.com/slovenian-households-worse-off-in-2022//

رکورد کسری تجاری اسلوونی در سال 2022

بر اساس اعلام اداره آمار اسلوونی، در سال 2022 صادرات اسلوونی 52.9 میلیارد یورو و واردات آن 56.8 میلیارد یورو بوده است. با پیشی گرفتن واردات از صادرات، کسری تجاری این کشور از رکورد ده ساله 2.6 میلیارد یورویی در سال 2021 به 3.9 میلیارد یورو در سال 2022 افزایش یافت. اسلوونی از دیرباز دارای اقتصادی صادرات محور بوده است و محصولات دارویی به طور سنتی نقش کلیدی در صادرات دارند که 34 درصد از کل صادرات در سال 2022 را به خود اختصاص داده‌اند. در حالی که 61 درصد از کل صادرات به کشورهای عضو اتحادیه اروپا بود، سوئیس با 18 درصد از سهم صادرات اسلوونی، از آلمان (بزرگترین بازار صادراتی کالاهای اسلوونی در سال 2022) پیشی گرفت و مقصد اصلی صادرات اسلوونی گردید. آلمان با 14.4 درصد، ایتالیا با 10.6 درصد، کرواسی با 8.4 درصد، اتریش با 6.7 درصد و فرانسه با 3.3 درصد در جایگاه‌های بعدی مقاصد صادراتی اسلوونی قرار گرفتند.

https://sloveniatimes.com/slovenian-export-growth-remains-robust

افزایش نزدیک به 20 درصدی قیمت مواد غذایی و نوشیدنی‌ها در سال گذشته

از دسامبر سال 2022 تا فوریه 2023، قیمت مواد غذایی و نوشیدنی‌ها 2.1 درصد افزایش یافته است. قیمت مشروبات الکلی و تنباکو 3.9 درصد و خدمات رستوران و هتل 2.3 درصد افزایش یافت. طی یک سال، به طور کلی قیمت کالاها به طور متوسط 11.1 درصد و قیمت خدمات 7.9 درصد افزایش یافت. کالاهای مصرفی روزانه 13.5 درصد، کالاهای بادوام 7.9 درصد و کالاهای نیمه بادوام 4.8 درصد گران شدند. قیمت مواد غذایی و نوشیدنی‌های غیرالکلی بیشترین سهم را در افزایش کلی قیمت‌ها به صورت سالانه داشته است. اداره آمار اعلام کرد که این میزان از ژانویه گذشته 19.3 درصد افزایش یافته است. خدمات و محصولات گروه تفریحی و فرهنگی 10.1 درصد، مسکن و لوازم خانگی و نگهداری آپارتمان‌ها 12.3 درصد، سوخت جامد 97.5 درصد و خدمات رستوران و هتل 12.1 درصد افزایش قیمت داشته است.

https://www.rtvslo.si/gospodarstvo/cene-hrane-in-brezalkoholnih-pijac-so-se-v-enem-letu-povisale-skoraj-za-petino/656955/

تلاش اسلوونی برای جذب 3.2 میلیارد یورو از بودجه اتحادیه اروپا

دولت اسلوونی آیین‌نامه اجرای سیاست انسجام اروپا در دوره 2021 تا 2027 که شرایط استفاده از حدود 3.2 میلیارد یورو را تعیین می‌کند، تصویب کرد. انتظار می‌رود دستورالعمل‌های تکمیلی نیز حداکثر در ماه مارس یا آوریل تکمیل شوند. در برنامه اسلوونی، سیاست انسجام اروپا که در اواسط دسامبر سال گذشته توسط کمیسیون اروپا تصویب شد، دسترسی به حدود 3.21 میلیارد یورو از بودجه اتحادیه اروپا پیش‌بینی شده است. در این دوره، سیاست انسجام از چهار صندوق تامین و اجرا می‌شود: صندوق توسعه منطقه‌ای اروپا (1.6 میلیارد یورو)، صندوق انسجام (718 میلیون یورو)، صندوق اجتماعی اروپا پلاس (636 میلیون یورو) و صندوق انتقال عادلانه (259 میلیون یورو).

https://www.rtvslo.si/slovenija/vlada-zeli-ohraniti-rokodelske-vescine-in-pocrpati-3-2-milijarde-evrov-iz-eu-ja/658134/

کاهش قیمت گازوئیل و ثبات قیمت بنزین در اسلونی

قیمت گازوئیل در پمپ‌بنزین‌های خارج از اتوبان‌ها از 10 فوریه، به مدت دو هفته، به میزان 4 سنت یورو کاهش خواهد داشت و به 1.489 یورو خواهد رسید. قیمت بنزین تغییر نخواهد کرد و همچنان 1.355 یورو باقی خواهد ماند. این قیمت‌ها برای مدت دو هفته یعنی تا تاریخ 24 فوریه تغییر نخواهد کرد و دولت به مانند گذشته هر دو هفته یکبار قیمت جدید بنزین و دیزل را اعلام خواهد کرد.

https://www.rtvslo.si/gospodarstvo/dizel-na-crpalkah-zunaj-avtocest-cenejsi-cena-bencina-nespremenjena/657761/

گسترش حضور شرکت MOL مجارستان در زمینه فروش بنزین در اسلوونی

شرکت انرژی مجارستانی MOL اعلام کرده است که مایل است برخی از دارایی‌های خود را بفروشد تا موافقت کمیسیون اروپا برای تصاحب پمپ‌بنزین‌های OMV در اسلوونی را به دست آورد. این اعلام پس از آن صورت گرفت که روزنامه Dnevnik گزارش داد که MOL در شرف آغاز فروش برخی از ایستگاه‌های خدمات خود است. MOL گزارش Dnevnik را در پاسخ به سؤالات STA در 7 فوریه نه تأیید و نه رد کرد و تنها گفت که در تحقیقات عمیق کمیسیون اروپا همکاری می‌کند. MOL در سال 2021 قرارداد 301 میلیون یورویی برای خرید 92.25 درصد از خرده‌فروشی سوخت OMV Slovenija را امضا کرد. MOL از طریق شرکت تابعه خود INA، در آن زمان 7.75 درصد از سهام OMV Slovenija را در اختیار داشت. OMV Slovenija دارای 120 پمپ بنزین بوده و دومین خرده فروش بزرگ سوخت در اسلوونی پس از Petrol است که دارای 318 جایگاه است.

MOL در سال 1996 با هدف ایجاد یک شبکه خرده فروشی و عملیات عمده فروشی وارد بازار اسلوونی شد. تا سال 2011، این شرکت 31 ایستگاه خدمات را راه اندازی کرد که شامل خرید شبکه ایستگاه‌های خدماتی بود که توسط خرده فروش TUŠ اداره می‌شد. در سال 2016، تعداد 11 ایستگاه خدمات Agip به مجموعه MOL پیوستند. OMV تصمیم گرفت پمپ‌بنزین‌های اسلوونیایی خود را به عنوان بخشی از یک برنامه واگذاری 2 میلیارد یورویی بفروشد.

https://sloveniatimes.com/mol-willing-to-sell-assets-to-get-omv-takeover-clearance//

درآمد بیش از یک میلیارد یورویی شرکت فرآوری آلومینیوم IMPOL

Impol، بزرگترین شرکت فرآوری آلومینیوم اسلوونی، 1.1 میلیارد یورو درآمد فروش در سال گذشته به دست آورد و برای اولین بار درآمد این شرکت از مرز یک میلیارد یورو عبور کرد که عمدتاً به واسطه افزایش قیمت این محصول در بازارهای بین‌المللی رخ داده است. آندری کولمانیچ، مدیرعامل این شرکت در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت هنوز نمی‌تواند ارقام دقیقی را برای سال 2022 ارائه کند، اما گفت که تخمین زده می‌شود که سود عملیاتی به بیش از 100 میلیون یورو رسیده است. این درحالی است که این شرکت از نیمه دوم سال گذشته و اخیرا در بخش حمل و نقل نیز شاهد کاهش تقاضا در صنعت ساختمان و مصرف عمومی‌بود و انتظار می‌رود این روند حداقل در نیمه اول سال جاری ادامه یابد و حدود 20 درصد کاهش تقاضا را پیش‌بینی می‌کنند. شرکت در حال حاضر در تامین مواد اولیه با مشکل مواجه نیست، زیرا آلومینیوم را از آفریقا و خاورمیانه تامین می‌کند و به طور فزاینده‌ای آلومینیوم مصرف شده را بازیافت می‌کند. شرکت در سال گذشته تقریبا 245 هزار تن محصول تولید کرد که از نظر حجم حدود 25 هزار تن کمتر از سال قبل است.

https://sloveniatimes.com/impol-passes-e1-billion-annual-sales-milestone/

افزایش میزان بازدید گردشگران خارجی از اسلوونی

بر اساس اعلام مرکز آمار اسلوونی تعداد 5.87 میلیون گردشگر در سال 2022 از این کشور بازدید کرده‌اند که 46.6 درصد افزایش را نسبت به سال ماقبل نشان می‌دهد. آمارهای منتشر شده توسط اداره آمار نشان می‌دهد که تعداد اقامت‌های شبانه با 38.5 درصد افزایش به 15.59 میلیون نفر رسیده است. آلمان، چک و هلند بیشترین میزان گردشگران خارجی اسلوونی را به خود اختصاص داده‌اند.

https://english.sta.si/3131962/tourist-arrivals-up-nearly-47-to-5-9-million-last-year/

برگزاری نمایشگاه بین المللی گردشگری اسلوونی

سی و سومین دوره نمایشگاه بین‌المللی گردشگری اسلوونی از 15 الی 18 فوریه 2023 در مرکز نمایشگاهی بین‌المللی لوبلیانا با حضور فعالان داخلی صنعت گردشگری اسلوونی و نمایندگان 9 کشور خارجی برگزار شد. ماتیاس هان وزیر اقتصاد و نوآوری، گردشگری و ورزش اسلوونی در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه طی سخنانی از این نمایشگاه به عنوان مهم‌ترین رویداد گردشگری کشورش نام برد و گفت در سال 2022 بیش از 5.8 میلیون گردشگر از اسلوونی بازدید کردند که بیانگر افزایش 47 درصدی گردشگران در سال گذشته می‌باشد. وی این میزان افزایش را از نشانه‌های پشت سرگذاشتن دوره رکود گردشگری به واسطه بحران کرونا دانست و چشم‌انداز آینده این صنعت را روشن ارزیابی نمود.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما