معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۱/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۰۷

اخبار اقتصادی تاجیکستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی تاجیکستان در هفته چهارم بهمن ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

ارائه ظرفیت­های گردشگری تاجیکستان در شانزدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری تهران

خبرگزاری خاور: شانزدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری و صنعتی تهران از 7 لغایت 10 فوریه در جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.

در این نمایشگاه هیاتی متشکل از نمایندگان کمیته توسعه گردشگری تاجیکستان، سفارت جمهوری تاجیکستان در جمهوری اسلامی ایران و مدیران عامل و نمایندگان شرکت­های گردشگری داخلی شرکت داشتند. در غرفه گردشگری جاذبه‌های گردشگری تاجیکستان از جمله دیدنی‌های طبیعی، گردشگری پزشکی و سلامت، گردشگری اکولوژی، ورزش و کوهنوردی، فرهنگ منحصر به فرد و تمدن باستانی به نمایش گذاشته شد.

https://khovar.tj/2023/02/imkonoti-sajyo-ii-to-ikiston-dar-namoishgo-i-16-umi-bajnalmilalii-sajyo-va-sanoatii-te-ron-muarrif-karda-shudand/

 

نرخ رشد تولید ناخالص داخلی تاجیکستان در سال گذشته 8 درصد اعلام شد

خبرگزاری اسپوتنیک: علیرغم رکود در اقتصاد جهانی به ویژه کمبود منابع انرژی(نفت و گاز) و مواد غذایی، تولید ناخالص داخلی جمهوری تاجیکستان از رشد خوبی برخوردار شده است. تولید ناخالص داخلی تاجیکستان در سال 2022 به 115 میلیارد سامانی افزایش یافته که نسبت به سال 2021 با 8 درصد رشد داشته است.

ذوقی ذوقی‌زاده وزیر توسعه اقتصادی و تجارت تاجیکستان با اشاره به مطلب فوق، دلیل رونق اقتصادی این کشور را افزایش 15.4 درصدی تولید محصولات صنعتی که به بیش از  42.9 میلیارد سامانی رسید، اعلام کرد. این دستاوردی بدلیل اطمینان از تقاضای بازار برای محصولات داخلی، راه اندازی ظرفیت­های جدید و استفاده از ظرفیت صادرات به دست آمد. در سال گذشته بیش از 487 شرکت جدید با ایجاد اشتغال برای 4000 نفر راه‌اندازی شد. رشد محصولات کشاورزی 8 درصد افزایش یافت و به 49.2 میلیارد سامانی رسید. به ویژه اینکه محصولات کشاورزی 7.7 درصد و دامپروری 8.75 درصد افزایش یافته است.

همچنین ارزش خدمات ارائه شده در زمینه تردد بار و مسافر 37.2 درصد، خدمات پرداختی 16 درصد، سرمایه گذاری در دارایی­های ثابت 11.4 درصد افزایش یافته است. در عین حال حجم کل گردش کالا 11.2 درصد افزایش یافت. نرخ تورم در سال 2022 در جمهوری تاجیکستان4.2 درصد بود.

شایان ذکر است که این رقم نرخ تورم 3.8 درصد کمتر از سال 2021 (در آن زمان نرخ تورم 8 درصد بود) می‌باشد. پیش از این امامعلی رحمان رئیس جمهور تاجیکستان در سخنرانی سالانه خود در پارلمان این کشور گفته بود که این سال از نظر اقتصادی برای کشور موفق بوده است.

https://sputnik-tj.com/20230214/surati-afzoishi-mmd-dar-tojikiston-elom-shud-1054900371.html

مبادلات خارجی تاجیکستان در سال 2022

براساس گزارش خبرگزاری دولتی خاور، عظیم تورسون زاده، معاون اول خدمات گمرک وابسته به دولت تاجیکستان در نشست خبری در تاریخ 26 بهمن ماه 1401 اعلام کرد این کشور در  سال 2022 با 109 جهان ارتباط تجاری داشته است. وی افزود: حجم تجارت تاجیکستان در سال 2022 به  7512.9 میلیون دلار رسید که نسبت به سال 2021 معادل 25.1 درصد رشد( 1508.2 میلیون دلار) داشته است. در این دوره میزان صادرات  به 2330 میلیون دلار و واردات به 5182.9 میلیون دلار افزایش یافت که نسبت به سال 2021 ، صادرات 30.4 درصد(543.1 میلیون دلار) و واردات 22.9 درصد(965.1 میلیون دلار) افزایش یافته است.

 حجم روابط تجاری تاجیکستان با کشورهای همسایه در سال گذشته بیش از 3.8 میلیارد دلار معادل 51.7 درصد از مبادلات تجاری این کشور بوده که در مقایسه با سال 2021 بیش از 761.2 میلیون دلار افزایش یافته که از این رقم صادرات تاجیکستان با کشورهای منطقه 762.6 میلیون دلار و واردات آن بیش از 3.1 میلیارد دلار است. حجم صادرات بیش از 190 میلیون دلار و واردات بیش از 580 میلیون دلار افزایش یافته است.

معاون اول خدمات گمرک تاجیکستان گفت: گردش کالا با دیگر کشورهای خارجی بیش از 3.6 میلیارد دلار یا 48.3 درصد از گردش مالی تجارت خارجی بوده است. به ویژه صادرات بیش از 1.5 میلیارد دلار و واردات بیش از 2 میلیارد دلاربوده که صادرات معادل 352.8 میلیون دلار و واردات به میزان 394.2 میلیون دلار افزایش یافت.

 

تاجیکستان مجدداً به جایگاه رهبری آسیای مرکزی در زمینه صادرات میوهای خشک باز می‌گردد.

خبرگزاری اسپوتنیک: نمایندگان آژانس صادرات جمهوری تاجیکستان در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کردند این کشور در صدد گسترش بازارهای صادراتی بوده و میزان صادرات آن هرساله در حال رشد است. دولت تاجیکستان تلاش می‌کند اقداماتی را برای ورود به بازارهای جدید انجام دهد. تا سال 2015، تاجیکستان در بین کشورهای آسیای مرکزی پیشگام صادرات میوه خشک به کشورهای خارجی بود و تا سال 2015 سالانه بیش از 90 هزار تن میوه خشک از جمهوری تاجیکستان صادر می­شد.

در سال 2022، تاجیکستان بیش از 52 هزار تن میوه خشکبار صادر کرد که تقریباً 27 درصد صادرات محصولات کشاورزی را تشکیل می داد. نمایندگان آژانس مذکور افزودند: «به دلیل صادرات خشکبار، رهبری تاجیکستان در آسیای مرکزی در حال بازیابی است.

بر اساس گزارش آژانس ملی آمار، درآمد تاجیکستان در سال 2022 بیش از 7.3 میلیارد دلار بوده است.

بدین ترتیب این رقم 15 درصد بیش از مدت مشابه سال 2021 است. بر اساس آمار، موازنه تجارت خارجی تاجیکستان همچنان منفی است. در نتیجه فعالیت­های تجارت خارجی، برداشت غیرقابل برگشت ارز از جمهوری تاجیکستان در سال گذشته بیش از 3 میلیارد دلار بوده است. صادرات کالا در سال گذشته بیش از 2.1 میلیارد دلار و واردات به کشور 5.2 میلیارد دلار بوده است.

https://sputnik-tj.com/20230214/lider-tojikiston-osiyoi-markaz-barqaror-1054901956.html

برنامه تاجیکستان برای جذب 1.5 میلیون گردشگر

تاجیکستان در نظر دارد تا 2 سال آینده سالانه بیش از 1.5 میلیون گردشگر از کشورهای مختلف جهان را جذب کند. کمال‌الدین مومن‌زاده رئیس کمیته رشد سیاحی(توسعه گردشگری) تاجیکستان، برای دستیابی به این هدف برنامه‌های متعددی شامل ایجاد زیرساخت‌های گردشگری، انواع گردشگری (گردشگری کشاورزی) و مسیرهای جدید گردشگری را در دست اجرا دارد.

بالاترین مقام گردشگری تاجیکستان افزود جهت معرفی جاذبه‌های گردشگری تاجیکستان ویدیو فیلم‌های تبلیغاتی تهیه شده و مذاکراتی نیز برای فیلمبرداری یک ویدیوی 57 ثانیه‌ای و یک مستند 4 دقیقه‌ای در مورد فرصت‌های گردشگری تاجیکستان در جریان است.

بر اساس گزارش کمیته رشد گردشگری تاجیکستان در سال گذشته میلادی 999.3 هزار نفر گردشگر خارجی از این کشور بازدید کردند که بیشترشان اتباع کشورهای منطقه و جمهوریهای شوروی سابق هستند.

در مجموع تعداد کلی گردشگرانی که طی 5 سال اخیر از تاجیکستان بازدید کردند به 3.9 میلیون نفر می‌رسد.در سال 2022 میلادی در قلمرو تاجیکستان 100 زیرساخت گردشگری به بهره‌برداری رسید و تعداد کل تاسیسات میزبانی گردشگران به 600 واحد رسیده است.

در سال گذشته میلادی شهروندان 52 کشور جهان توانستند بدون دریافت روادید از تاجیکستان بازدید کنند. همچنین اتباع 126 کشور دارای تسهیلاتی در روند صدور روادید هستند.

برق تولیدی نیروگاه راغون در سال 2022

خبرگزاری اسپوتنیک: براساس گزارش شرکت برق تاجیک، در سال گذشته، آن شرکت یک میلیارد و 640 میلیون کیلووات ساعت برق از نیروگاه برق آبی راغون خریداری کرده است. نیروگاه برق آبی راغون در سال 2022، 382 میلیون سامانی به شرکت برق تاجیک برق فروخت. این در حالی است که خرید برق از نیروگاه «راغون» در سال 2021 معادل 342 میلیون سامانی بود.

لازم به ذکر است در حال حاضر 2 واحد نیروگاه راغون در حال فعالیت هستند و ساخت بقیه واحدها (4)  ادامه دارد. انتظار می­رود این نیروگاه با ظرفیت بیش از 3600 مگاوات به بزرگترین نیروگاه در منطقه تبدیل شود. در حال حاضر مقامات تاجیکستان قصد دارند برای ادامه ساخت نیروگاه برق آبی "راغون" کنسرسیومی‌برای جذب سرمایه ایجاد کنند.

دلیر جمعه وزیر انرژی و ذخایر آب تاجیکستان اخیراً گفت قرار است کنسرسیومی مشابه پروژه کاسا-1000 ایجاد شود که توسط مؤسسات مالی بین المللی تأمین مالی می­شود. به گفته وی، مذاکرات با سرمایه گذاران بالقوه به نمایندگی از نهادهای مالی بین المللی و تک تک کشورها ادامه دارد.

https://sputnik-tj.com/20230213/r oghun-qadar-barq-istehsol-1054864382.html

 

افزایش صادرات برق تاجیکستان به ازبکستان

خبرگزاری اسپوتنیک: محمدعمر عصازده رئیس هیئت مدیره شرکت برق تاجیک اقدامات انجام شده برای افزایش صادرات برق به ازبکستان کشور همسایه از جمله منطقه سرخان دریا را تشریح کرد. بگفته وی، در

ماه ژانویه به دلیل برخی مشکلات در شبکه برق ازبکستان، استفاده از برق در منطقه سرخان دریا این کشور با اتصال به شبکه برق تاجیکستان افزایش یافت.

عصا زاده در این نشست خبری با اشاره به مشکلات شبکه برق در کشورهای آسیای مرکزی، بخشی از جمعیت این کشورها به شبکه ­های یک طرفه یا کشور دیگر متصل هستند. وی تاکید کرد براساس توافق، انتقال برق  بین کشورها به صورت برنامه ریزی نشده، نباید با ازبکستان بیش از 10 میلیون کیلووات ساعت و با قرقیزستان بیش از 5 میلیون کیلووات ساعت باشد.

به گفته رئیس شرکت برق تاجیک در ماه ژانویه، به دلیل مشکلات شبکه برق ازبکستان، استفاده از برق تاجیکستان  در استان سرخان دریا کمی افزایش یافت، اما از حد تعیین شده فراتر نرفت. تا پایان ماه ژانویه امسال حجم آن 9 میلیون و800 هزار کیلووات ساعت بوده که از میزان تعیین شده فراتر نمی­رود و هیچ قرارداد اضافی در اینجا منعقد نشده است. وی تاکید کرد که در چنین مواردی طرف ازبکستانی موظف است به اندازه میزان برق دریافتی ماه آینده برق تامین کند.

پیش از این مدیران شبکه ­های برق منطقه سرخان دریا در جنوب ازبکستان اعلام کرده بودند که واردات برق از تاجیکستان را افزایش داده اند تا مشکل کمبود برق را حل کنند.

شایان ذکر است در هفته ­های اخیر کشورهای آسیای مرکزی از جمله ازبکستان و تاجیکستان با توجه به موج  سرمای شدید، با مشکل تامین برق، تامین آب و حمل و نقل امواجه شدند.

https://sputnik-tj.com/20230213/barqi-tojik-afzoish-sodiroti-neru-uzbekiston-1054877986.html

 

نشست همکاری تاجیکستان و سازمان تجارت جهانی در ژنو

براساس گزارش خبرگزاری دولتی خاور، در نشست مذاکرات تجاری نمایندگان دولت تاجیکستان و مقامات سازمان تجارت جهانی در شهر ژنو، موضوع حفظ مالکیت معنوی در تاجیکستان و دستاوردهای آن ارائه شد. در این نشست افزایش ظرفیت ارگانهای دولتی، کمک و حمایت فنی به تاجیکستان پیشنهاد شد.

ریاست هیئت تاجیکستان را عشوربای سالی زاده، معاون اول وزیر توسعه اقتصادی و تجارت بر عهده داشت. در پایان این دیدار، هیئت رسمی تاجیکستان، آمادگی خود را برای گسترشِ همکاری‌هایِ دوجانبهِ سودمند و اجرایِ طرح هایِ مذکور را اعلام داشت.  همچنین پیشنهاد کمک و پشتیبانی فنی به تاجیکستان مورد حمایت این سازمان قرار گرفت.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما