معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۱/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۷۸

اخبار اقتصادی بنگلادش

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی بنگلادش در هفته چهارم بهمن ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

نخست وزیر: صنعت کنف نسبت به صنعت پوشاک مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

خانم شیخ حسینه نخست‌ وزیر بنگلادش  25 بهمن (14 فوریه 2023) هنگام سخنرانی بعنوان مهمان اصل در مراسمی‌که به مناسبت روز ملی نساجی برگزار شد، گفت صنعت کنف علیرغم اینکه یک محصول کشاورزی دوستدار محیط زیست است، نسبت به صنعت پوشاک آماده، مورد توجه قرار نگرفته است. ایشان در همین روز(به صورت مجازی) شش دانشکده جدید مهندسی نساجی را هم افتتاح نموده است. وی در سخنرانی خود افزود صنعت کنف نیازمند حمایت است و دستورات لازم در این زمینه را اعلام کرده ام.(نیادیگانتا)

تصمیم برای خرید یک محموله ال ان جی از ژاپن

دولت بنگلادش تصمیم گرفته است براساس قانون ویژه افزایش عرضه سریع برق و انرژی، یک محموله دیگر به میزان 3 میلیون 360 هزار MMBTU گاز طبیعی مایع (ال ان جی) از ژاپن وارد کند. قیمت  برای هر MMBTU ال ان جی 16.50 دلار تعیین شده است. ( بی دی نیوز)

 شیخ حسینه خواستار افزایش سرمایه گذاری کره جنوبی در بنگلادش شد

جونگ سونگ مین فرستاده ویژه رئیس جمهور کره جنوبی که به بنگلادش سفر کرده است با شیخ حسینه نخست وزیر این کشور در اقامتگاه وی دیدار کرد. در این زمان، شیخ حسینه، نخست وزیر بنگلادش، از تجار کره جنوبی خواست تا سرمایه گذاری در بنگلادش را گسترش بدهند. به گفته نخست وزیر بنگلادش، برای تقویت روابط اقتصادی بین دو کشور پتانسیل زیادی وجود دارد. جانگ سونگ مین، فرستاده ویژه رئیس جمهور کره جنوبی، برای شرکت در جشن 50 سالگی روابط دیپلماتیک بین بنگلادش و کره جنوبی  در سفری سه روزه وارد داکا شد. ( یو ان بی)

واردات داروهای حیاتی 91 درصد کاهش یافته است

بیش از 90 درصد تقاضای دارویی بنگلادش توسط شرکت های دارویی محلی تامین می‌شود. مابقی که باید از خارج وارد شوند، عمدتاً در درمان بیماری‌های پیچیده مختلف از جمله سرطان، قلب، کلیه و عصبی استفاده می‌شوند. بحران دلار در حال حاضر بر واردات این داروها که برای نجات جان بیماران در شرایط بحرانی استفاده می‌شود، تاثیر نامطلوبی گذاشته است. در هفت ماهه نخست سال مالی جاری (ژوئیه-ژانویه) واردات این داروهای ضروری 91 درصد کاهش داشته است. واردات مواد اولیه و تجهیزات برای صنعت داروسازی نیز کاهش یافته است. ( بانیک بارتا)

نشست تجاری بنگلادش در داکا برگزار خواهد شد

فدراسیون اتاق بازرگانی و صنعت بنگلادش (FBCCI) در ماه آینده کنفرانسی سه روزه با عنوان «اجلاس تجاری بنگلادش» با هدف گسترش تجارت و سرمایه گذاری در این کشور برگزار خواهد کرد. شیخ حسینه، نخست وزیر بنگلادش، این نشست که از 11 تا 13 مارس برگزار می‌شود را افتتاح خواهد کرد.

 درآمد سالانه شش و نیم میلیون نفر دورکار اینترنتی در بنگلادش یک و نیم میلیارد دلار است

جنید احمد، وزیر مشاور در فناوری اطلاعات و ارتباطات بنگلادش گفت که در حال حاضر 6.5 میلیون نفر دورکار اینترنتی در این کشور وجود دارد که سالانه 1.5 میلیارد دلار درآمد دارند. تا سال 2025، یک میلیون نفر دورکار جدید دیگر ایجاد خواهد شد و درآمد از 5 میلیارد دلار فراتر خواهد رفت. ( پروتوم آلا)

بدهی خارجی دولت همچنان در حال افزایش است

بدهی‌های خارجی در بخش های مختلف دولت همچنان در حال افزایش است. از سوی دیگر، بدهی‌های خارجی در بخش خصوصی در حال کاهش است. در هفت سال و نیم گذشته، کل بدهی خارجی بنگلادش با افزایش 128 درصد به 93.8 میلیارد دلار رسیده است. بدهی خارجی انباشته از زمان استقلال این کشور در سال ۱۹۷۱ تا سال مالی 16-2015، 41.17 میلیارد دلار بوده و ظرف هفت سال و نیم گذشته بدهی خارجی بیش از 52.5 میلیارد دلار افزایش یافته است.( نیادیگانتا)

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما