معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۱/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۴۱

اخبار اقتصادی چین - گوانجو

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی جنوب چین در هفته چهارم بهمن ماه 1401 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

تعیین رشد 10 درصدی تولید ناخالص داخلی بندر نانشا در سال ۲۰۲۳

به گفته وو یانگ، رئیس اجرایی منطقه نانشا گوانجو، این منطقه در سال ۲۰۲۳ رشد تولید ناخالص داخلی را ۱۰% تعیین کرده است. در سال ۲۰۲۲ تولید ناخالص داخلی نانشا به ۲۲۵٫۲ میلیارد یوآن رسید که ۴٫۲% افزایش یافت و رتبه اول را در گوانجو به دست آورد. ارزش کل تولید بخش کشاورزی به ۱۲٫۶ میلیارد یوآن رسید و ارزش تولید صنایع بزرگ ۳۸۰٫۵ میلیارد یوان بود که با افزایش ۶٫۱ % در رتبه دوم شهر قرار گرفت.

حجم کل واردات و صادرات منطقه نانشا ۲۹۸ میلیارد یوآن بود که ۱۵٫۱% افزایش داشت. سرمایه‌گذاری خارجی نانشا نیز با رشد 72% به 17.2 میلیارد یوآن رسید. در گزارش کار دولت نیز آمده است که در سال ۲۰۲۳ انتظار می رود سرمایه گذاری در دارایی‌های ثابت این منطقه ۳۰% افزایش یابد و ظرفیت حمل و نقل کانتینری بندر نیز به ۱۹ میلیون TEUs برسد.

منبع: https://www.newsgd.com/node_99363c4f3b/cf85d06aa4.shtml

حمایت شنجن از شرکت های خرد، کوچک و متوسط (MSMEs) در مسیر توسعه باکیفیت

دولت محلی شنجن از شرکت های خرد، کوچک و متوسط (MSMEs) به عنوان مشارکت کنندگان مهم در ایجاد شغل و توسعه اقتصادی حمایت می نماید. شنجن اخیراً 20 اقدام توسط هشت سازمان دولتی در راستای حمایت و ارائه کمک های بیشتر به این بازیگران کلیدی در اقتصاد، منتشر کرد. به گفته مقامات محلی این اقدامات در درجه اول به مشکلات پیش روی بسیاری از MSMEs در هزینه، تأمین مالی و سفارشات و همچنین توسعه کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت آنها در تحول و ارتقاء دیجیتال می‌پردازد.

یو شیکوان، مدیر اداره صنعت و فناوری اطلاعات شنجن گفت: "پنج اقدام از ۲۰ اقدام با هدف پرداختن به مشکلات تأمین مالی MSMEs صورت می‌گیرد که اولین و مهم ترین گام کمک به بنگاه‌ها برای کاهش هزینه‌های وام های بانکی است".

بر اساس این اقدامات، شنجن یارانه بهره وام را به بنگاه‌هایی اعطا خواهد کرد که برای اولین بار از ژانویه تا مارس سال جاری از بانک های تجاری درون شهر وام دریافت می‌کنند. هر بنگاه می‌تواند تا 200 هزار یوان یارانه دریافت کند.

منبع: Shenzhen Daily

اعلام سیاست های جدید گوانجو برای شناسایی استعدادهای خارجی

به تازگی اداره علوم و فناوری گوانجو اطلاعیه ای در مورد شناسایی استعدادهای خارجی منتشر کرد. بر اساس این اطلاعیه، استعداد خارجی ردهA  شامل دانشمندان، استعدادهای پیشرو علم و فناوری و کارآفرینان بین المللی هستند که به فوریت برای توسعه اقتصادی و اجتماعی چین مورد نیاز می‌باشند. استعدادهای حرفه ای خارجی ردهB  نیز شامل متخصصان خارجی هستند که الزامات دستورالعمل اتباع خارجی شاغل در چین را برآورده می‌کنند و در توسعه اقتصادی و اجتماعی چین نقش ایفا می‌کنند. این افراد در گروه‌های زیر طبقه بندی می‌شوند:

1- استعدادهای خارجی در سطح مدیریت ارشد و یا مشاغل فنی در 500 شرکت برتر چین، شرکت‌های فناور یونیکورن و شرکت های غول کوچک (شناسایی شده توسط دفتر فناوری اطلاعات استان) و مراکز تحقیقاتی کلیدی؛

2- متخصصین واجد شرایط دستورالعمل تشویق سرمایه گذاری خارجی؛

۳- استعدادهای خارجی که دستمزد شش برابر یا بیشتر از متوسط دستمزد شهروند محلی در سال گذشته داشته اند.

منبع: https://www.newsgd.com/node_99363c4f3b/3c64785685.shtml

کسب رتبه دوم جریان مسافر در چین توسط فرودگاه شنجن

فرودگاه بین المللی بائوآن شهر شنجن با رشد 86.5% تعداد مسافر در ماه ژانویه پس از لغو محدودیت های پیشگیری و کنترل کرونا، رتبه دوم در میان فرودگاه‌های چین را کسب کرد. این فرودگاه رکورد جریان مسافر ۱۵۶ هزار نفری در یک روز در ماه ژانویه را ثبت کرد. فرودگاه شنجن پروازها به بیش از ۱۳۰ مقصد در سراسر کشور را از سر گرفته است. این فرودگاه هم اکنون می‌تواند تا ۱۱۰۰ پرواز ورودی و خروجی را در روز مدیریت کند و به 29 هزار پرواز خدمات ارائه نماید که ۲5% نسبت به سال گذشته افزایش داشته و به 90% عملکرد سال ۲۰۱۹ (پیش از شیوع کرونا) رسیده است.

منبع: http://www.sz.gov.cn/en_szgov/news/latest/content/post_10425974.html

احداث کارخانه‌های شارژ سریع خودرو الکتریکی در نانشا

شرکت Guangzhou Greater Bay Technology CO., Ltd ، توسعه دهنده باتری‌های برق شارژ سریع و سیستم های ذخیره سازی انرژی برای خودروهای الکتریکی، به تازگی شروع به ساخت مقر و پایگاه تولیدی خود در منطقه نانشا شهر گوانجو نمود. کل سرمایه گذاری این پروژه حدود ۴ میلیارد یوان است و می‌تواند برای ۱۲۰ هزار خودروی انرژی الکتریکی، محصولاتی به ارزش سالانه ۷٫۲ میلیارد یوان تولید کند. طبق برنامه، این پروژه تا پایان شهریور ماه سال جاری تولید را آغاز می نماید. این شرکت توسط گروه خودروسازی گوانجو (GAC) تأسیس شده است. فناوری شارژ سریع eXtreme این شرکت، تنها در ۸ دقیقه امکان شارژ سریع خودروهای الکتریکی را به میزان 80% فراهم می‌کند و در برخی مدل های GAC Aion مورد استفاده قرار گرفته است.

هوانگ شیانگدونگ، رئیس این شرکت گفت: "شرکت در نظر دارد تا ۳۰ میلیارد یوآن برای راه‌اندازی ۴ تا ۵ پایگاه تولیدی در شمال، شرق و جنوب غربی چین سرمایه گذاری کند."

منبع: https://www.newsgd.com/node_99363c4f3b/6935ccbb5e.shtml

آغاز ساخت نسل بعدی آشکارساز نوترینو چین در جیانگمن

به گفته وانگ ییفانگ، سخنگوی رصدخانه نوترینو زیرزمینی جیانگمن (JUNO) و مدیر موسسه فیزیک انرژی، آکادمی علوم چین، پس از نه سال از ساخت این رصدخانه هم اکنون نصب و راه‌اندازی آشکارساز مرکزی آن آغاز شده و انتظار می رود در سال ۲۰۲۴ تکمیل و مورد استفاده قرار گیرد. وانگ در جریان بیست و یکمین نشست همکاری بین المللی JUNO که از ۶ تا ۱۰ فوریه 2023 در جیانگمن برگزار شد، این اطلاعات را بیان کرد. حدود ۲۰۰ محقق علمی از بیش از ۴۰ دانشگاه و موسسه در ۱۰ کشور جهان از جمله روسیه، آلمان و بریتانیا در این نشست شرکت کردند. پس از تکمیل، این پروژه قادر خواهد بود به چندین سوال علمی مانند نظم جرمی نوترینوها و مکانیسم انفجارهای ابر نواخترها پاسخ دهد. این مجموعه همچنین می‌تواند به درک قوانین فیزیک ذرات کمک کند و اهمیت زیادی برای تحقیقات کیهان شناسی، اخترفیزیک و حتی ژئوفیزیک دارد.

منبع: https://www.newsgd.com/node_6d449858df/f601a6f0e1.shtml

سفر هیأت منطقه پینگشان شنجن به فرانسه با هدف جذب سرمایه و استعدادها

هیأت منطقه پینگشان به سرپرستی یانگ جون، رئیس حزب منطقه، سفر تجاری خارج از کشور برای جذب سرمایه و استعدادهای برتر را آغاز کرد. اولین توقف این هیأت در پاریس و لیون فرانسه بود. این هیئت در جریان سفر به فرانسه از مجموعه ای از موسسات تحقیقاتی و شرکت های فناور از جمله Station F، Sanofi، Sanofi Pasteur و SP Technologies S.A.S بازدید کرد تا در مورد همکاری‌های علمی و نوآورانه، تعامل استعدادها و دستاوردهای علمی و فناوری به گفت وگو بپردازند. Station F بزرگترین مرکز استارتاپ جهان است که به دره سیلیکون فرانسه نیز مشهور است. آقای یانگ در بازدید از Station F گفت که هیأت او به دنبال فرصت های کسب و کار بین المللی، مطابقت با اکوسیستم های نوآورانه خارج از کشور در تولید، آموزش و تحقیق و ترویج بیشتر همکاری‌های بین المللی است.

در مذاکرات بین Sanofi و هیأت پینگشان موضوعاتی از جمله معرفی داروهای نوآورانه، تسریع در تحقیقات داروهای توسعه یافته چین، گسترش تولید و سرمایه گذاری در داروهای جدید و خدمات پزشکی دیجیتال مورد بررسی قرار گرفت. Sanofi، شرکت چندملیتی داروسازی و مراقبت های بهداشتی فرانسوی است. منطقه پینگشان محل استقرار یکی از پایگاه‌های مهم تحقیقاتی و تولیدی این شرکت است. Sanofi به این منطقه کمک خواهد کرد تا به مرکز اصلی برای صنعت زیست پزشکی در منطقه خلیج بزرگ گواندونگ-هنگ کنگ-ماکائو (GBA) تبدیل گردد.

این هیأت در روزهای بعد به سوئیس و آلمان خواهد رفت تا به دنبال جذب سرمایه و استعدادها برای افزایش بیشتر توسعه با کیفیت منطقه پینگشان و شنجن باشد.

منبع: http://www.sz.gov.cn/en_szgov/news/latest/content/post_10427863.html

اعزام هیأت تجاری فوشان به اروپا

دو هیأت تجاری از فوشان بمنظور تقویت مبادلات و همکاری‌های دوجانبه، سفری را به اروپا در ۱۴ فوریه آغاز کردند. این هیأت که متشکل از نمایندگانی از اداره ترویج سرمایه گذاری فوشان و کمیته اداری منطقه صنعتی چین -آلمان شهر فوشان است، جهت فعالیت های ترویج و تبادل سرمایه گذاری به آلمان، هلند، اتریش، ایتالیا و بلژیک خواهد رفت. دینگ شیفنگ، عضو کمیته دائمی حزب شهرداری فوشان و پان دونگ شنگ، مدیر شهر علمی-فناوری سانلونگوان (منطقه خدمات صنعتی چین -آلمان)، سرپرستی هیأت اعزامی را به عهده دارند. در طول سفر، این هیأت مجموعه ای از رویدادها از جمله " کنفرانس توسعه سرمایه گذاری فوشان (برلین)" را برگزار خواهد کرد. با تمرکز بر محیط کسب و کار باکیفیت و فرصت های همکاری منطقه خلیج بزرگ و فوشان، این رویداد سیاست های چین در زمینه همکاری‌های صنعتی و خدمات پشتیبانی باکیفیت از پارک صنعتی چین- آلمان را معرفی خواهد کرد.

در طول ده سال گذشته، منطقه خدمات صنعتی چین-آلمان فوشان، ۵۰ پروژه آلمانی (اروپایی) شامل ساخت و ساز، خدمات صنعتی، تحقیقات علم و فناوری، مبادلات فرهنگی و آموزش را راه‌اندازی نموده است.

منبع: https://www.newsgd.com/node_5c070fdd03/e98585a53a.shtml

 

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما