معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۱/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۹۷

اخبار اقتصادی ویتنام

گزیده اخبار اقتصادی روزنامه‌ها و رسانه‌های ویتنام در هفته چهارم بهمن ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

هدف ویتنام جهت رشد 9 درصدی اقتصادی مناطق مجاور دلتای رود سرخ

دولت ویتنام هدفگذاری نموده است مناطق مجاور دلتای رود سرخ از جمله شامل هانوی تا پایان 2030، سالانه 9 درصد رشد تجربه نماید. دفتر سیاسی حزب کمونیست ویتنام تصمیم گرفته است مناطق و نواحی اطراف دلتای رود سرخ را به یکی از مراکز مهم آموزشی، تکنولوژیکی، ابداع و نوآوری، بهداشت، متصل به اقتصاد جهانی و هاب مالی تبدیل نماید. این منطقه دروازه اصلی ویتنام و کشورهای عضو آ.سه.آن برای تجارت با چین بوده و اعتقاد دولت ویتنام بر این است که توسعه اقتصادی و اجتماعی آن متناسب با ظرفیت‌های آن شکل نگرفته است. رشد 9 درصدی هدفگذاری شده، 1.06 درصد بیشتر از متوسط رشد اقتصادی این منطقه طی سالهای 20-2005 می‌باشد. تاکید شده است که صنعت و ساخت و ساز، بخش‌های کلیدی این رشد با سهم 47 درصدی بوده و خدمات نیز 41 درصد رشد تجربه نماید. همچنین دولت این کشور هدفگذاری نموده است متوسط درآمد سرانه از 105.6 میلیون دونگ (4480 دلار) به 274 میلیون دونگ (11624 دلار) برسد. مناطق دلتای رود سرخ شامل 11 شهر و استان بوده و 6.4 درصد کل از خاک ویتنام . همچنین با 23 میلیون جمعیت، 24 درصد جمعیت کل کشور را تشکیل می‌دهد.

https://e.vnexpress.net/news/economy/vietnam-sets-economic-growth-target-of-9-for-red-river-delta-4569909.html

رکورد سودآوری بانکهای ویتنام در سال 2022

بیش از 20 بانک ویتنام در سال گذشته، رکورد جدید سودآوری با سود 265 تریلیون دونگ (11.5 میلیارد دلار) را ثبت نموده‌اند. عمده‌ترین دلایل آن افزایش رشد ارائه تسهیلات و کاهش ذخایر بیان شده است. هفت بانک بزرگ ویتنام با بیشترین سودآوری قبل از اعمال مالیات شاملVietcombank, Techcombank, BIDV MB, VPBank, VietinBank  و  Agribank بوده که هر یک به تنهای، بیش از 20 تریلیون دونگ (850 میلیون دلار) سود ثبت نموده‌اند. برخی از این بانکها، رشد سودآوری بسیار بالای تجربه نموده‌اند که از جمله آنها بانکهای EximBank با 200 درصد، BIDV با 70 درصد، LienVietPostBank با 56 درصد؛ SeABank با 55 درصد، VPBank با 48 درصد و ACB با 43 درصد سودآوری بوده‌اند. اگر چه متوسط رشد اعطای تسهیلات در سال گذشته 14.5 درصد بوده است (بالاترین میزان در طی 5 سال گذشته)، اما برخی از بانکها حتی بیش از این میزان نیز رشد اعطای تسهیلات داشته‌اند. بانک VPBank با رشد تسهیلات 28 درصدی، HDBank با 26 درصد و MB با 25 درصد رشد تسهیلات اعطایی، بالاتر از سایر بانکها بوده‌اند. هر چند برخی از بانکها نیز به دلیل سرمایه‌گذاری در بورس اوراق بهادار، اوراق قرضه و اسعار خارجی شاهد کاهش سودآوری بوده‌اند. در سال گذشته، در زمینه سودآوری، برترین بانک دولتیVietcomBank  و برترین بانک خصوصی ویتنام VPBank بوده‌اند.

https://e.vnexpress.net/news/business/data-speaks/2022-marks-new-profit-records-for-banks-4569114.html

 آغاز ساخت اولین سرمایه‌گذاری شرکت ژاپنیAeon در مناطق مرکزی ویتنام

عملیات احداث هفتمین مجتمع تجاری شرکت ژاپنی Aeon در ویتنام و اولین مورد در مناطق مرکزی این کشور در شهر Hue آغاز گردید. این مجتمع در 8.6 هکتار زمین و 2500 متر مربع پارکینگ و با سرمایه‌گذاری 156 میلیون دلار احداث خواهد شد و انتظار می‌رود تا سال 2025 به بهره‌برداری برسد. این شرکت ژاپنی (فعال در حوزه خرده فروشی) در حال حاظر دارای 200 مجتمع تجاری و سوپرمارکت در سراسر ویتنام با تمرکز بیشتر در شهرهای هوشی مین و هانوی می‌باشد.  شرکت Aeon برنامه سرمایه‌گذاری بیشتر در 16 پروژه در ویتنام تا سال 2025 از جمله 4 پروژه در شهر هانوی را در دست اقدام دارد.

https://e.vnexpress.net/news/companies/aeon-builds-first-mall-in-vietnams-central-region-4569866.html

 افزایش قیمت میوه در ویتنام همزمان با بازگشایی مرز و صادرات آن به چین

در بازار عمده فروشی ویتنام، قیمت میوه دوریان به رکورد تاریخی خود رسیده در حالی که قیمت برخی از میوه‌های دیگر تا سه برابر افزایش داشته است. قیمت عمده‌فروشی میوه دوریان با ثبت رکورد تاریخی 190 هزار دونگ (8 دلار) بیشترین میزان افزایش خود را ثبت نموده است. بازگشایی بازارهای عمده وارداتی میوه در چین، تقاضا برای میوه‌هایی که به گونه ای خارج از فصل برداشت می‌شوند را به شدت افزایش داده است. یکی از صادرکنندگان میوه ویتنام اعلام نموده است امسال اولین سالی است که حاضر به پرداخت کمیسیون به افرادی است که بتوانند منابع عرضه و تامین میوه در ویتنام را به او معرفی نماید. علاوه بر قیمت میوه‌ها، قیمت سایر اقلامی‌کشاورزی در ویتنام نیز در استانهای همجوار با چین افزایش یافته است که بیشتر میزان افزایش آن از زمان شروع کرونا در جهان می‌باشد. بر اساس اعلام وزارت کشاورزی ویتنام، این کشور سالانه بطور متوسط 10 میلیارد دلار میوه و سبزیجات به چین صادر می‌کند که این میزان، تقریبا نصف صادرات میوه و سبزیجات ویتنام با خارج از کشور می‌باشد.

https://e.vnexpress.net/news/economy/fruit-prices-soar-in-vietnam-as-chinas-reopening-boosts-exports-4569504.html

 افزایش سرمایه‌گذاری شرکت چند ملیتی Unilever در ویتنام

مدیرعامل شرکت چند ملیتی Unilever در سفر به ویتنام اعلام کرده است این شرکت با وجود در اختیار داشتن دو سایت تولیدی در ویتنام، در نظر دارد سرمایه گذاری بیشتری در این کشور انجام دهد. وی اعلام کرده است این سرمایه‌گذاری‌ها نه تنها در سایت تولیدی بلکه در خصوص برند و مردم ویتنام نیز خواهد بود. اظهار شده است از آنجا که تقریبا تمام محصول تولیدی شرکت در ویتنام مصرف می‌گردد، بنابراین این شرکت نمی‌تواند به ویتنام به عنوان یک پایگاه صادراتی ارزان قیمت بنگرد. وی همچنین اظهار داشته آسان‌ترین راه برای کاهش مصرف انرژی، سرمایه‌گذاری در ماشین‌آلات جدید و سیستم‌های روشنایی می‌باشد. وی که برای نخستین بار طی 4 سال گذشته به ویتنام سفر نموده است از عملکرد خوب این کشور در مدیریت کرونا سخن گفته و بیان نموده است در حال که شرکت متبوع وی در بسیاری از کشورها با چالش های مواجهه بوده، عملکرد شرکت در ویتنام بسیار خوب گزارش شده است.

https://e.vnexpress.net/news/companies/unilever-to-further-invest-in-vietnam-ceo-4570477.html

 افزایش فشار اقتصادی بر موسسات مالی از محل سررسید اوراق قرضه در سال جاری

در سال جاری میلادی به ویژه در سه ماهه دوم و سوم، اوراق قرضه شرکتی در ویتنام به ارزش 273 تریلیون دونگ (11.5 میلیارد دلار) سررسید خواهد شد. سررسید اوراق در سه ماهه‌های اول تا چهارم به ترتیب 30، 93 ، 89 و 60 تریلیون دونگ خواهد بود. این میزان سررسید اوراق 76 درصد بیشتر از سال گذشته خواهد بود. از این میزان اوراق قرضه، 102 تریلیون دونگ متعلق به بخش مسکن و شرکتهای ساخت و ساز می‌باشد. در این سال، 101 تریلیون دونگ اوراق قرضه بخش بانکی و مالی سررسید خواهد شد. مابقی اوراق سررسید شده متعلق به بخش‌های ساخت و ساز، سرمایه گذاری و تجارت با 69 تریلیون دونگ خواهد بود. شرکت اوراق بهادار VNDirect تحلیل نموده است در نیمه اول سال جاری به دلیل به تعویق انداختن عرضه اوراق توسط شرکتها، بازار اوراق قرضه شرکتی در ویتنام راکد خواهد بود. در ماه ژانویه سال جاری تنها یک مورد موفق عرضه اوراق قرضه در بازار اوراق بهادار هانوی با ارزش 110 میلیارد ( 4 میلیون 700 هزار دلار) صورت پذیرفته است.

https://e.vnexpress.net/news/economy/bond-maturity-pressure-to-surge-in-mid-2023-4570780.html

 پیشنهاد اعتبار 4.7 میلیارد دلاری مسکن اجتماعی وزارت ساخت و ساز ویتنام

وزارت ساخت و ساز ویتنام به مجلس و دولت این کشور پیشنهاد ارائه بسته 110 تریلیون دونگی (4.7 میلیارد دلار) را جهت توسعه مسکن اجتماعی ارائه نموده است. این پیشنهاد در پیش نویس طرحی که به منظور توسعه و ارتقاء بازار املاک و مستغلات ویتنام در حال تنظیم می‌باشد، ارائه شده است. هدف از آن تزریق منابع مالی و تسهیلات بانک‌های تجاری به مستاجران، خریداران و کارگران مسکن اجتماعی در این کشور بوده است. وزارت ساخت و ساز ویتنام اعلام کرده است جزئیات این پیشنهاد همانند بسته اعتباری 30 تریلیون دونگی (1.27 میلیار دلاری ) قبلی ارائه شده به توسعه مسکن اجتماعی در سال های 2013 تا 2016 می‌باشد. بسته اعتباری قبلی شامل 70 درصد وام برای مستاجران و خریداران  مسکن اقتصادی و اجتماعی با مساحت کمتر از 70 متر مربع و با سقف قیمتی 150 میلیون دونگ (638 دلار) برای هر متر مربع بوده است. حداکثر دوره وام 10 ساله در نظر گرفته شده بود.

https://e.vnexpress.net/news/business/property/construction-ministry-proposes-4-7b-social-housing-credit-4571122.html

چالش‌های غیرقابل پیش‌بینی شرکت برق دولتی ویتنام

وزیر صنعت و تجارت ویتنام اعلام نموده است شرکت برق دولتی ویتنام (به عنوان شرکت انحصاری تولید و توزیع برق در این کشور به دلیل تغییر در هزینه‌ نهاده‌های تولید با چالش‌های غیرقابل پیش‌بینی رو برو بوده است. این شرکت برآورده نموده  مجموع زیان آن در سالهای 2022 و 2023 بالغ بر 93 تریلیون دونگ ( 3.94 میلیارد دلار) گردد. زیان این شرکت در سال 2022 برابر با 28.8 تریلیون دونگ و در سال 2021 برابر با 64.94 تریلیون دونگ بوده است. این ملاحظه وجود دارد که در صورت عدم افزایش قیمت خرده فروشی برق در این کشور، شرکت برق دولتی ویتنام به چالش‌های جدی‌تر مواجه گردد. این شرکت اعلام کرده است تا ماه می، نقدینگی شرکت تمام و از ماه ژوئن قادر به پرداخت هزینه‌های خود نخواهد بود. از ماه مارس 2019 قیمت برق در این کشور افزایش نیافته است؛ هر چند اخیرا و از تاریخ 3 فوریه در پی درخواست شرکت برق دولتی ویتنام، قیمت برق در این کشور افزایش دو رقمی یافت. پیش‌بینی می‌شود این میزان افزایش قیمت برق، تاثیرات منفی خود را بر تورم، زندگی مردم و مدیریت اقتصادی کلان دولت ویتنام بر جای بگذارد.

https://e.vnexpress.net/news/economy/evn-faces-unprecedented-challenges-minister-4570989.html

 درخواست توزیع‌کنندگان سوخت در ویتنام مبنی بر تغییر مکانیسم قیمت‌گذاری سوخت

توزیع‌کنندگان سوخت در ویتنام نگرانی خود را از عدم امکان بازپرداخت وام‌ها و ورشکستگی در شرایط عدم دریافت کمیسیون‌های خود اعلام نموده‌اند، این در حالی است که عمده فروشان و واردکنندگان نیز از ضرر و زیان خود ناشی از نوسانان قیمت ارز سخن می‌گویند. شرکت‌های توزیع‌کننده سوخت اعلام نموده‌اند در صورت عدم اصلاح قیمتها، این شرکتها با زیان‌دهی و نهایتا اعلام ورشکستگی مواجه خواهند شد. هر چند برخی از عمده فروشان سوخت نظیر Saigon petro نیز در سال گذشته اعلام زیان‌دهی نموده است. از 33 واردکننده و عمده‌فروش سوخت در ویتنام، نیمی از آنها توانسته‌اند سرمایه مورد نیاز برای واردات سوخت در ماه‌های اخیر را تامین نمایند. واردکنندگان سوخت در ویتنام از نوسانات قیمت‌های جهانی سوخت و همچنین نوسانات نرخ برابری ارزی در این کشور متحمل زیان شده اند. شرکت Petrolimex با در اختیار داشتن 50 درصد سهم بازار توزیع سوخت در ویتنام اعلام نموده است در شرایطی که عمده فروشان و واردکنندگان خود با زیان مواجه هستند، امکان پرداخت کمیسیون به خرده فروشان را نخواهند داشت. در ویتنام نزدیک به 17000 جایگاه سوخت وجود دارد که قریب به دو سوم آنها متعلق به بخش خصوصی این کشور می‌باشد.

https://e.vnexpress.net/news/industries/gasoline-distributors-demand-changes-to-price-mechanism-4571294.html

درخواست شرکتهای سازنده مسکن ویتنام برای تمدید دوره بازپرداخت اوراق قرضه آنها

شرکتهای سازنده مسکن در ویتنام پیشنهاد داده‌اند به منظور کاهش فشار بر بخش مسکن این کشور در سال جاری، سررسید اوراق قرضه آنها تمدید گردد. شرکتهای ساختمانی در نشست برخط با نخست وزیر ویتنام، علاوه بر طرح موضوعات مختلف، درخواست تمدید سررسید اوراق قرضه شرکتهای متبوع خود را نیز به عنوان یکی از چالش‌های عمده آنها در سال جاری مطرح نموده‌اند. تا پایان سال گذشته، مبلغ سررسید شده اوراق قرضه شرکتی شرکتهای ساختمانی ویتنام در حدود 2000 تریلیون دونگ ( 3.98 میلیارد دلار) گزارش شده بود که 30 درصد این مبلغ متعلق به شرکتهای ساختمانی می‌باشد.

https://e.vnexpress.net/news/business/property/property-developers-call-for-bond-maturity-extension-4571837.html

رقابت برخی از خطوط هوایی ویتنامی در جذب سرمایه‌گذاران جدید

شرکتهای هواپیمایی Pacific Airline، Bamboo Airline و Viettravel Airline به دنبال جذب سرمایه‌گذاران جدید به منظور حل مشکلات مالی خود و سرعت بخشیدن به بهبود اقتصادی خود پس از احیای اقتصادی پس از دوران شیوع کووید 19 هستند. شرکت هواپیمایی ویتنام که 98 درصد سهام شرکت Bamboo Airline را در اختیار دارد، از سال گذشته به دنبال یافتن سرمایه‌گذار برای خط هوایی زیر مجموعه خود بوده است. هواپیمایی ویتنام همچنین به دنبال فروش سهام خود در شرکت توزیع سوخت هواپیما Skypec می‌باشد تا از این طریق بخشی از زیان 1.45 میلیارد دلاری و زیان خود را کاهش داده و از خطر خارج شدن از فهرست شرکتهای حاضر در بورس اوراق بهادار نجات یابد. هر یک از این خطوط هواپیمایی نقاط قوتی برای جذب سرمایه‌گذار دارند. شرکتهایی نظیر Pasific Airline و یا Vietnam Airline دارای پایگاه در فرودگاه‌های عمده ویتنام از جمله در شهرهای‌هانوی و هوشی‌مین هستند. شرکت Bamboo Airline سریعترین رشد اقتصادی را داشته است به گونه‌ایی که تنها پس از 4 سال از تاسیس آن، دارای 30 فروند هواپیمایی ملکی بوده و دارای مسیرهای پروازی مناسب داخلی و خارجی می‌باشد. علاوه بر سرمایه‌گذاری مناسب و دسترسی به بازارها و مسیرهای بین‌المللی، عواملی چون قیمت سوخت، نرخ‌های ارز، رشد اقتصادی جهانی و تورم نیز بر عملکرد مطلوب و سودآوری خطوط هواپیمایی تاثیر دارند.

https://e.vnexpress.net/news/economy/vietnamese-airlines-race-to-find-new-investors-4570950.html

شرکت مونتاژ خودرو Thaco ویتنام به دنبال رشد 7 درصدی فروش خودرو در سال جاری

علیرغم چالش‌های بازر خودرو در ویتنام در سال جاری، شرکتThaco  به عنوان بزرگترین تولید کننده (مونتاژی) خودرو در ویتنام در نظر دارد با رشد 7.7 درصد فروش خودرو و فروش 120 هزار دستگاه در سال جاری، درآمدی معادل 90 تریلیون دونگ معادل 3.8 میلیارد دلار را کسب نماید. در این برنامه‌ریزی، تعیین شده است در سال جاری، شرکت مزبور 96 دستگاه خودرو سواری، 23,500 دستگاه کامیون و 1500 دستگاه اتوبوس به فروش برساند. هر چند مدیرعامل این شرکت اعلام نموده است چالش‌های چون افزایش تورم جهانی و کاهش مخارج مصرف‌کنندگان، صنعت خودرو را تهدید می‌نماید. این شرکت در نظر دارد در سال جاری 15,000 دستگاه تریلر را به آمریکا، کانادا، مکزیک و ژاپن صادر نماید. این هلدینگ، علاوه بر فعالیت در بخش خودرو، در بخش صنعت، کشاورزی، دامپروری و ساختمان نیز فعال می‌باشد.

https://e.vnexpress.net/news/companies/thaco-eyes-7-auto-sales-growth-despite-headwinds-4571361.html

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما