معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۲/۰۶- ۰۷:۰۰ - مشاهده: ۱۳۸

کاهش وام های خارجی و تاثیر آن بر پروژه‌های در حال اجرا در کنیا

دست‌کم 19 پروژه بزرگ از تغییراتی که در هزینه‌های دولت و سپس از کاهش بودجه وام‌دهندگان خارجی به وجود آمد، برای سال منتهی به ماه ژوئن حداقل به میزان 66.8 میلیارد شیلینگ آسیب دیده‌اند.

پروژه‌های زیرساختی مانند توسعه جاده ‌ها و بخش انرژی بیشترین آسیب را از کاهش بودجه توسط سرمایه‌گذاران بین المللی مانند بانک جهانی و بانک توسعه آفریقا (AfDB) می‌بینند که دولت روتو را مجبور به به‌تعویق انداختن ساخت آنها خواهد نمود. برای مثال، در خط انتقال Kamburu-Embu-Thika، مبلغ 4.5 میلیارد شیلینگ از سرمایه گذار چینی China Exim Bank تامین اعتبار می‌شود که در حال حاضر با مشکل مواجه شده است. ساخت خط انتقال 1045 کیلومتر با 500 کیلوولت جریان مستقیم ولتاژ بالا (HVDC) که به دنبال اتصال شبکه‌های کنیا و اتیوپی است و به پروژه بزرگراه برق شرقی (اتصال بین اتیوپی-کنیا) معروف است، 3.15 میلیارد شیلینگ ضرر کرده است. بودجه بانک جهانی برای پروژه ای که به دنبال افزایش دسترسی به برق از طریق کاهش هزینه‌های ساخت و ساز است، 2.9 میلیارد شیلینگ کاهش یافته است و یا خط انتقال 400 کیلوولتی Gilgil-Thika Konza  معادل 2.3 میلیارد شیلینگ ضرر داده است. کنیا به وام های خارجی برای ارتقای خطوط برق موجود و افزایش عرضه و کیفیت برق برای پاسخگویی به افزایش تقاضا برای جمعیت رو به رشد خود و ایجاد رشد اقتصادی، متکی است. کنیا مانند سایر کشورهای زیر صحرای آفریقا برای روشن نگه داشتن چراغ های خود تلاش نموده و از کمبود منبع تغذیه کافی و شبکه توزیع قدیمی و غیر قابل اعتماد رنج می‌برد. خزانه داری تخمین‌های مخارج و کسری بودجه خود را برای سال مالی جاری که در ژوئن به پایان می رسد تا حدودی تغییر داده است تا کسری کمتری در بودجه به وجود آید. اسناد بودجه تکمیلی ارائه شده به پارلمان نشان می دهد که هزینه‌های کلی 3.37 تریلیون شیلینگ بوده که تا کنون 3.36 تریلیون شیلینگ هزینه شده است. البته می‌توان گفت هنوز مشخص نیست که کاهش بودجه توسط وام دهندگان خارجی ایجاد شده است یا به دنبال بررسی بودجه ملی توسط وزارت خزانه داری.

خط انتقال Loiyangalani-Marsabit با کاهش 1.9 میلیارد شیلینگ مواجه شده است، در حالی که برای دو باندی شدن 41.7 کیلومتر بزرگراه مومباسا – ماریاکانی نیز معادل 1.6 میلیارد شیلینگ کاهش اعتبار وجود داشته است. بازیگران بخش خصوصی نسبت به اقدامات ریاضتی که توسط دولت جدید اجرا می‌شود، محتاط هستند، زیرا بیم آن می رود که کاهش هزینه‌ها به چشم انداز اقتصادی آنها در 12 ماه آینده آسیب برساند.

پاسخ دهندگان در نظرسنجی Market Perceptions که توسط بانک مرکزی کنیا (CBK) انجام شد بر این عقیده بودند که کاهش هزینه‌ها که توسط دولت انجام می‌شود، چشم‌انداز اقتصاد را مختل خواهد نمود. شرکت کنندگان در این نظر سنجی به انسجام مالی برنامه ریزی شده - سیاست هایی با هدف کاهش کسری بودجه و انباشت بدهی - توسط خزانه داری به عنوان یکی از تهدیدات خوش بینی در سال جاری اشاره کردند. در مجموع، انتظار می‌رود استقراض مستقیم از وام دهندگان خارجی، از جمله وام‌دهندگان دوجانبه، از 290.9 میلیارد شیلینگ به 224.16 میلیارد شیلینگ، کاهش یابد. دولت جدید به دنبال توقف بسیاری از پروژه‌های متوقف شده است که قبلا آغاز شده بودند. در آخرین بودجه تکمیلی، تخصیص بودجه برای حمل و نقل سریع با اتوبوس (BRT) یک میلیارد شیلینگ کاهش یافته است که نشان می دهد سیستم حمل و نقل در اولویت دولت روتو نیست.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما