معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۲/۰۶- ۰۷:۰۰ - مشاهده: ۲۰۷

راهکارهایی برای فعالیت شرکت‌های علاقمند در بازار سهام برزیل

در نوشتار پیش رو به طور اجمالی راهکارهای ارتقاء فعالیت شرکت‌های علاقمند در بازار سهام کشور برزیل مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

به تازگی در نشریات اقتصادی کشور برزیل، اخباری مبنی بر علاقمندی واگذاری سهام برخی شرکت‌های معظم فعال در این کشور منتشر گردید. در میان این شرکت‌ها به فروش سهام شرکت معدنی واله (Vale غول معدنی که مقر آن در ریودوژانیرو است) هم اشاره شده است و ظاهراً شرکت دولتی Cosan، 6.5 درصد سهام این شرکت را در سال 2022 خریداری نموده و تبدیل به سهامدار اصلی این شرکت شده است)[1]. در دوره افزایش آشفتگی بازار برزیل و با توجه به ریسک‌گریزی فعالین اقتصادی، ادغام و تملک (M&A) به طور فزاینده‌ای شرکت هایی را که قبلاً در بورس اوراق بهادار این کشور فهرست شده اند، درگیر خواهد نمود.

این در حالی است که برخی از شرکت‌های  مدیریت سرمایه‌گذاری فعال در برزیل مانند شرکت سرمایه‌گذاری مبادله (Mubadala  با بیش از 16 میلیارد دلار دارایی تحت مدیریت و حضور در لندن، نیویورک، سانفرانسیسکو، ریودوژانیرو و دفتر مرکزی در ابوظبی) در تلاش هستند به یک مدیر دارایی جهانی در مقیاس قابل توجه تبدیل شوند و از فرصت حضور در بازار برزیل در این راستا بهره برداری نمایند.

این شرکت همچنین دارای دو صندوق در برزیل با تمرکز بر موقعیت‌های ویژه بوده و از زمان آغاز فعالیت خود در برزیل به دنبال ایجاد بازار سهامی همتراز با بازار اصلی بورس برزیل (B3) است[2]. از موفقیت‌های اخیر شرکت سرمایه گذاری ابوظبی می‌توان به خرید گروه بازرگانی آمریکایی (ATG) که به عنوان یک پلت فرم معاملاتی دارایی‌های مالی می‌باشد، نام برد (همچنین خریداری بزرگترین پالایشگاه نفتی ایالت باهیا -RLAM[3] در سال 2021).

پروژه صندوق مذکور این است که برنامه‌های قدیمی ATG برای راه‌اندازی یک بورس جدید در برزیل را از سر بگیرد و با این حرکت قصد دارد به رقیب B3 تبدیل شود. لازم به ذکر است مبادله با مشارکت 550 میلیون رئالی در فین تک ثبت دارایی مالی Cerc[4] درخواست خود برای افتتاح یک سپرده‌گذاری مرکزی و یک اتاق پایاپا در بانک مرکزی برزیل را به ثبت رسانده‌است.  

نکته قابل توجه اینکه به نظر می‌رسد در دوران ریاست جمهوری آقای لولا نیز در ادامه روند آغاز شده از سال 2022، شرکت‌های برزیلی که دارای سهام دولتی هستند تمایل زیادی برای خرید سهام و همچنین اکتساب  شرکت‌های خصوصی فعال در بازار سهام این کشور دارند. احتمالاً با توجه به عدم تمایل دولت فعلی برزیل برای واگذاری مدیریت و سرمایه‌گذارای در زیرساخت‌های اصلی لجستیکی برزیل به بخش خصوصی، عملاً ایده خصوصی سازی در برزیل با چالش‌هایی مواجه خواهد بود. البته نیاز به جذب سرمایه‌های داخلی و بین الملل می‌تواند به عنوان عاملی تعیین کننده در بلندمدت تاثیرگذار باشد.

نظر به علاقمندی برخی سرمایه‌گذران ایرانی (اشخاص حقیقی یا حقوقی که دارای حساب در بانک‌های معتبر بین‌المللی بوده و یا در شرکت‌های تراستی در خارج از کشور عضو هستند) در جهت مشارکت در بازار سهام برزیل (به ویژه در زمینه معدنی) به عنوان نمونه مراحل سرمایه‌گذارای در شرکت واله به شرح ذیل تبیین می‌گردد (البته باید توجه داشت که تجارت بین‌المللی شامل ریسک‌های اضافی مانند نوسانات ارزی و مقررات مختلف است. مهم است که قبل از سرمایه‌گذاری در سهام هر شرکتی، به طور کامل درباره این مخاطرات تحقیق تا اشراف کامل حاصل شود. در صورت لزوم می‌بایست از یک مشاور مالی مشاوره بگیرید[5]):

1- افتتاح حساب کارگزاری:

یک شرکت کارگزاری معتبر را انتخاب کنید که در برزیل فعالیت می‌کند و معاملات سهام واله را ارائه می‌دهد (برخی از کارگزارن معتبر بین المللی نیز در بازار برزیل به صورت آنلاین فعال هستند)[6].

2- هویت خود را تأیید کنید و مدارک لازم را ارائه دهید:

فرآیند افتتاح حساب را تکمیل کنید، که معمولاً شامل تأیید هویت، شماره شناسه مالیاتی و ارائه سایر اطلاعات و مدارک مورد نیاز است.

3- حساب خود را تامین مالی کنید:

وجوه را به حساب کارگزاری خود منتقل کنید تا از آن به عنوان وثیقه برای خرید سهام واله استفاده نمایید.

4- برای خرید سهام واله سفارش دهید:

از پلت فرم معاملاتی کارگزاری خود برای ثبت سفارش خرید سهام واله در B3 (BM&FBOVESPA سابق)[7]، بورس اصلی در برزیل، استفاده کنید.

5- بر سرمایه گذاری خود نظارت کنید:

عملکرد واله و ارزش سهام خود را پیگیری کنید و اگر فکر می‌کنید قیمت به اوج خود رسیده است، فروش را در نظر بگیرید.

اطلاعات خرید سهام واله در برزیل را می‌توانید از طریق منابع زیر بدست آورید:

1- وب سایت شرکت های کارگزاری:

اکثر شرکت های کارگزاری فعال در برزیل اطلاعات دقیقی در مورد نحوه افتتاح حساب و تجارت سهام واله در وب سایت های خود دارند (به عنوان نمونه شرکت مشاوره سرمایه گذاریXP[8]).

2- کمیسیون بورس و اوراق بهادار برزیل (CVM[9]):

بازار اوراق بهادار برزیل را تنظیم می‌کند و اطلاعاتی در مورد مقررات سرمایه گذاری، اخبار بازار و سایر منابع برای سرمایه گذاران ارائه می دهد.

3- وب سایت روابط سرمایه گذار واله[10]:

وب سایت روابط سرمایه گذاری واله گزارش های مالی، ارائه سرمایه گذاران و سایر اطلاعات مربوط به شرکت و سهامداران آن را ارائه می دهد.

4- وب سایت های خبری و تحلیلی مالی:

وب سایت هایی مانند بلومبرگ، رویترز و The Motley Fool[11] اخبار و تحلیل های به روز در مورد شرکت واله و بازار سهام برزیل ارائه می‌دهند.

5- با یک مشاور مالی‌ مشورت کنید(بعنوان نمونه شرکت مشاوره سرمایه‌گذاری MESSEM[12]):

یک مشاور مالی می‌تواند با درنظر گرفتن وضعیت مالی خاص و اهداف سرمایه‌گذاری شما، مشاوره و راهنمایی شخصی درمورد سرمایه گذاری در سهام واله ارائه دهد.

پاورقی‌ها:

[1]https://www.riotimesonline.com/brazil-news/brazil/acquisition-of-a-listed-company-gains-strength-in-brazil/

[2]https://valor.globo.com/financas/noticia/2023/02/06/mubadala-compra-atg-com-planos-de-tirar-nova-bolsa-da-gaveta.ghtml

[3]  The Landulpho Alves Refinery

[4] the Central de Receivables (Cerc)

در سال 2015 با تمرکز بر ثبت موارد تکراری تأسیس شد، به تدریج بدون اینکه با B3 تضادی داشته باشد، به بزرگترین رقیب B3 تبدیل شد. این شرکت فضاهایی را اشغال کرده است که بیشتر به اعتبار و درآمد ثابت مرتبط است.

[5] https://www.jusbrasil.com.br/advogados/direito-financeiro/

[6] https://www.interactivebrokers.com

https://www.tdameritrade.com

https://www.etoro.com

https://www.xtb.com

https://www.home.saxo

[7] https://www.b3.com.br/pt_br/

[8] https://www.xpi.com.br/

[9] https://www.gov.br/cvm/en

[10] https://www.vale.com/investors

[11] https://foolfoundation.org

[12] https://messeminvestimentos.com.br/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما