معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۱/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۹۰

اخبار اقتصادی جمهوری آذربایجان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی جمهوری آذربایجان در هفته دوم بهمن 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

سرمایه گذاری بانک EBRD در پروژه‌های آذربایجان

بانک اروپایی بازسازی و توسعه EBRD) ) در سال 2022، 86 میلیون یورو در 9 پروژه در آذربایجان سرمایه گذاری کرد. بیشتر این سرمایه‌گذاری‌ها در بخش خصوصی، با 71 درصد در اقتصاد سبز کشور و در بخش‌هایی از انرژی‌های تجدیدپذیر و زیرساخت‌های پایدار گرفته تا مخابرات، رسانه و فناوری TMT) ) بوده است.

https://apa.az/en/finance/ebrd-unveils-investment-volume-in-azerbaijan-in-2022-395033

 

همکاری اتحادیه اروپا و فائو برای کمک به بخش کشاورزی آذربایجان

ویکتور بوژکوف، رئیس دفتر نمایندگی اتحادیه اروپا در آذربایجان گفت که اتحادیه اروپا و فائو (سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد) به دنبال برنامه مشترکی برای کمک به بخش کشاورزی آذربایجان، به ویژه کشاورزان محلی هستند. وی تصریح کرد: ما یک برنامه حمایتی سالانه برای آذربایجان داریم که به 15 میلیون یورو می رسد. ما هر سال این مبلغ را تخصیص می‌دهیم و تصمیم می‌گیریم آن را در حوزه‌های مختلف هزینه کنیم، مثلاً بهداشت،آموزش یا فرصت‌های سرمایه‌گذاری، بنابراین این برنامه از آن مقدار خاص پول می‌آید.»

https://en.trend.az/azerbaijan/3703209.html

 

مرز نخجوان و ترکیه باز شد(12بهمن)

به گزارش «قفقاز اینفو»، از امروز به تردد خودروهای شخصی از گذرگاه مرزی در منطقه سدرک واقع در جمهوری خودمختار نخجوان به ترکیه اجازه داده شد. با این حال، کسانی که می خواهند از مرز عبور کنند، فقط باید از اتباع جمهوری خود مختار نخجوان باشند. آنها می‌توانند با خودروی شخصی خود از مرز عبور کنند. در حال حاضر ممنوعیت تردد اتوبوس ها به قوت خود باقی است.

لازم به ذکر است که در زمان شیوع ویروس کرونا، مرزهای زمینی آذربایجان برای تمامی‌کشورهای همسایه بسته بود و تردد از نخجوان به ایران و ترکیه مجاز بود. اما از اول جولای 2022 تردد سایر خودروها به جز کامیون‌ها از نخجوان به کشورهای ایران و ترکیه متوقف شد.

https://baku.ws/social/176570

 

بانک مرکزی آذربایجان نرخ بهره را افزایش داد

با تصمیم هیات مدیره بانک مرکزی نرخ بهره با 0.25 واحد درصد افزایش به 8.5 درصد، حد پایین کریدور سود با 0.5 درصد افزایش به 6.75 درصد و سقف بالای کریدور سود با 0.25 واحد درصد افزایش به 9.5 درصد رسید.

به گزارش آذرتاج، طالح کاظموف، رئیس بانک مرکزی، این موضوع را در کنفرانس مطبوعاتی در مورد پارامترهای کریدور نرخ بهره گفت. خاطرنشان شد که این تصمیم با در نظر گرفتن پویایی عوامل افزایش و کاهش تورم در محیط داخلی و خارجی اتخاذ شده است.

https://azertag.az/xeber/Azerbaycan_Merkezi_Banki_uchot_derecesini_artirib-2469392

 

پیش بینی بانک مرکزی آذربایجان از تورم سال جاری

بانک مرکزی آذربایجان تورم امسال را حدود 8 درصد پیش بینی کرد. به گفته بانک مرکزی اگرچه تورم سالانه به طور کلی تمایل به کاهش دارد، اما سطح پیش‌بینی شده آن همچنان از شاخص هدف فراتر می‌رود. بر اساس پیش‌بینی‌های به‌روز، در صورت ثابت ماندن مفروضات سناریوی پایه، انتظار می‌رود تورم سالانه در سال 2023 حدود 8 درصد باشد.»

https://apa.az/en/finance/cba-announced-inflation-forecast-for-2023-395183

 

تهیه نقشه راه توسعه هوش مصنوعی در آذربایجان

میکائیل جباروف، وزیر اقتصاد آذربایجان در توییتر نوشت: «نقشه راه برای توسعه استراتژی ملی هوش مصنوعی تهیه شده است. این کار در چارچوب همکاری مرکز تحلیل و هماهنگی انقلاب صنعتی چهارم و پلتفرم هوش مصنوعی و یادگیری ماشین مجمع جهانی اقتصاد انجام شده است. دیجیتالی شدن و به کارگیری راهکارهای فناورانه مدرن، استفاده بهینه از ظرفیت های اقتصادی کشور را تسهیل می‌کند.»

https://apa.az/en/energy-and-industry/azerbaijans-economy-minister-a-roadmap-for-development-of-national-strategy-on-artificial-intelligence-drawn-up-395209

 

همکاری IFC و منطقه آزاد اقتصادی آلات

شرکت مالی بین‌المللی (IFC) تفاهم‌نامه‌ای را با منطقه آزاد اقتصادی آلات آذربایجان( AFEZ) امضا کرده است تا چارچوبی برای حمایت از توسعه پروژه‌های مشاوره‌ای و مراحل اولیه برای شرکت‌هایی که علاقه‌مند به استقرار فعالیت‌های خود در AFEZ هستند ایجاد کند. IFC، با همکاری وزارت دارایی فدرال اتریش و با همکاری اداره AFEZ، مشاوره و پشتیبانی را به ساکنان AFEZ ارائه خواهد کرد. هدف کمک به شرکت‌ها در شناسایی و توسعه پروژه‌های سرمایه‌گذاری است که بر حمایت از انتقال به کربن صفر و توسعه پایدار در برابر آب و هوا متمرکز است.

https://en.trend.az/business/3703651.html

برنامه ریزی برای افزایش تولید گندم خوراکی در آذربایجان

الشاد نوری اف، رئیس هیئت مدیره آژانس توسعه مناطق اقتصادی آذربایجان طی یک کنفرانس مطبوعاتی در مورد نتایج سال 2022 گفت: تولید گندم در پارک های کشاورزی آذربایجان در سال 2022 بالغ بر 152 هزار تن بوده است. این در حالی است که تولید جو در دوره گزارش 71000 تن، ذرت 128000 تن، سویا 2700 تن، سیلو 55000 تن، یونجه 14000 تن بوده است.

به گفته وی، از 152 هزار تن محصول گندم، 59 درصد معادل 89 هزار تن گندم خوراکی، 20 درصد معادل 31 هزار تن بذر گندم و 21 درصد معادل 32 هزار تن گندم خوراکی دام بوده است. وی گفت: در سال 2023 برنامه ریزی شده است که 145 هزار تن گندم خوراکی در پارک های کشاورزی آذربایجان کشت شود.

https://en.trend.az/business/economy/3703659.html

 

اعلام آمادگی کشتی ساز هلندی برای همکاری با آذربایجان

گروه کشتی‌سازی دیمن هلند  اعلام کرده است که این شرکت تجربه گسترده‌ای در ساخت و تحویل نفت‌کش‌ها، کشتی‌های بار خشک و کشتی‌ها دارد و می‌تواند دانش و تجربه خود را در توسعه این حوزه در آذربایجان به اشتراک بگذارد.

این شرکت گفته است که: گروه کشتی سازی دامن چندین فروند شناور به مشتریان آذربایجانی تحویل داد که قصد داریم همکاری خود را ادامه دهیم و در حال حاضر مذاکراتی با مشتریان در حال انجام است اما هنوز قراردادی منعقد نشده است.

https://en.trend.az/business/transport/3704184.html

معافیت پیاز وارداتی به آذربایجان از حقوق گمرکی

پیاز وارداتی به آذربایجان از حقوق گمرکی معاف و صادرات آن از کشور تنظیم می‌شود. کابینه وزیران آذربایجان در این باره تصمیم گیری کرد. پیازهای وارداتی به کشور تا 11 اردیبهشت از حقوق گمرکی معاف است.

https://apa.az/en/finance/onions-imported-to-azerbaijan-is-exempted-from-customs-duty-their-export-from-country-to-be-regulated-395417

تمایل اتحادیه اروپا به تقویت همکاری با آذربایجان در زمینه انرژی

کادری سیمسون، کمیسر انرژی اتحادیه اروپا در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با پرویز شهبازوف، وزیر انرژی آذربایجان، گفت:

"آذربایجان شریک قابل اعتماد ما است. در این مورد شکی نیست. مشارکت ما طولانی مدت است. کریدور گاز جنوبی (SGC)  نقش مهمی در بازار انرژی اروپا دارد و ما می خواهیم روابط خود را در زمینه انرژی بیشتر تقویت کنیم. گسترش SGC  در جلسه امروز مورد بحث قرار گرفت. ما از مشارکت فعال آذربایجان در این روند قدردانی می‌کنیم. ما پروژه ترانس خزر را در نظر گرفتیم.من فکر می‌کنم که همکاری ما نباید فقط به تامین گاز محدود شود.آذربایجان در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر پتانسیل بالایی دارد.امروز این موضوع مطرح شد. اتحادیه اروپا همچنین از آذربایجان در زمینه سرمایه گذاری در انرژی سبز حمایت می‌کند.»

https://apa.az/en/energy-and-industry/eu-energy-commissioner-azerbaijan-came-to-our-aid-in-a-difficult-moment-395434

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما