معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۱/۰۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۵۸

اخبار اقتصادی ترکمنستان (استان‌های ماری و لباب)

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکمنستان (استان‌های ماری به مرکزیت مرو و لباب) در هفته اول بهمن ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

کارخانه سیمان لباب ترکمنستان 1.1 میلیون تن سیمان تولید کرد.(29 دی)

خبرگزاری بیزنس ترکمنستان: کارخانه سیمان لباب، واقع در شرق ترکمنستان، در سال 2022 میلادی، 1.1 میلیون تن سیمان تولید کرد.

این شرکت واقع در بخش کویتنداگ، حدود 55 هزار تن محصولات مورد نیاز برای ساخت و ساز را به مصرف کنندگان خارجی صادر کرد.

این کارخانه مجهز به تجهیزات پیشرفته در حال حاضر با ظرفیت کامل طراحی که 1 میلیون تن سیمان در سال است در حال فعالیت است. این شرکت سیمان پرتلند و همچنین سیمان مقاوم در برابر سولفات مورد استفاده در ساخت سازه‌های هیدرولیک را تولید می‌کند.

مواد خام برای تولید سیمان - سنگ آهک، خاک رس، گچ، شن و ماسه کوارتز در معدنی در قلمرو بخش کویتنداگ استخراج می‌شود.

کارخانه سیمان در فوریه 2013 میلادی راه اندازی شد. محصولات این کارخانه در بازارهای داخلی و خارجی به فروش می رسد.

در سال 2020 میلادی ساخت مرحله دوم کارخانه سیمان در استان لباب آغاز شد. اجرای پروژه مهم توسط شرکت اقتصادی "ترکمن انجام" انجام می‌شود.

 

ترکمنستان نرم افزاری را طراحی کرد که به ساخت نیروگاه‌های خورشیدی کارآمد کمک می‌کند.(5 بهمن)

خبرگزاری اورینت: متخصصان مرکز علمی و تولیدی منابع انرژی تجدیدپذیر انستیتوی دولتی انرژی ترکمنستان در ماری نرم افزاری را طراحی کردند که به ساخت نیروگاه‌های خورشیدی و بادی کارآمد کمک می‌کند. این را کاکاگلدی ساریف، مدیر این مرکز در مطبوعات رسمی ترکمنستان بیان کرد.

سیستم دیجیتال به تعیین سریع و دقیق ظرفیت نیروگاه فتوولتائیک و بادی آینده، ارزیابی منابع انرژی خورشیدی و باد در یک منطقه خاص کمک می‌کند.

کار در این زمینه ادامه دارد. بدین ترتیب پایگاه داده دیجیتالی برای ارزیابی منابع خورشید و باد در مناطق کشور ایجاد شده است که امکان تعیین محل نصب نیروگاه‌های خورشیدی و بادی را گسترش می دهد.

معلمان و دانشجویان فارغ التحصیل انستیتوی دولتی انرژی ترکمنستان از سال 2012 میلادی در حال بررسی امکان به دست آوردن انرژی و خورشید برای تأمین گرما هستند. کار بر روی ایستگاه خورشیدی-بادی 2 کیلوواتی و کلکتور خورشیدی با مساحت مفید 1.6 متر مربع در حال انجام است که بر روی منبع تغذیه مستقل دو طبقه نصب شده است.

از سال 2014 میلادی، در پایگاه دانشگاه، مهندسان در تخصص "منابع انرژی غیر سنتی و تجدید پذیر" آموزش می‌بینند. آنها هستند که بر طراحی، محاسبه و بهره برداری از دستگاه‌هایی که بر اساس منابع انرژی تجدید پذیر در ترکمنستان کار می‌کنند، تمرکز خواهند کرد.

 

ساختمان مسکونی برای کارمندان وزارت امور داخله در ماری افتتاح شد.(5بهمن)

خبرگزاری اورینت: به گزارش روزنامه ترکمنستان، در شهر ماری استان ماری، ساختمان مسکونی برای کارکنان وزارت امور داخله و پرسنل نظامی در آستانه بزرگداشت روز مدافعان میهن در ترکمنستان به بهره برداری رسید.

خانواده‌های افسران نظامی و انتظامی در ساختمان جدید مدرن ۴ طبقه واقع در منطقه مسکونی ملک‌باگشی جشن خانه‌نشینی گرفتند. این خانه دارای 20 آپارتمان دو اتاقه و 20 آپارتمان لوکس سه اتاقه است.

در نزدیکی خانه یک مجموعه ورزشی، زمین بازی کودکان و پارکینگ وجود دارد.

پروژه مجتمع جدید ساختمان‌های انستیتوی تربیت معلم دولتی ترکمنستان در ترکمن آباد ارائه شد.(5بهمن)

خبرگزاری اورینت: به گزارش خبرگزاری رسمی ترکمنستان، مراسم معرفی پروژه مجتمع جدید ساختمان‌های دانشگاه در انستیتوی تربیت معلم دولتی ترکمن به نام سید نظر سیدی برگزار شد.

این پروژه شامل ساختمان اصلی و شش ساختمان آموزشی مجهز به تمام وسایل مورد نیاز برای تدریس و کار آموزشی، فعالیت های علمی معلمان و دانشجویان می‌باشد.

مجموعه جدید همچنین دارای یک سالن اجتماعات برای مراسم تشریفات، چهار خوابگاه، یک سالن بدنسازی و زمین‌های ورزشی در فضای باز، یک اتاق غذاخوری و یک محوطه پارک است. یک پردیس کامل در بیش از بیست و شش هکتار گسترش می یابد، جایی که معلمان آینده می‌توانند نه تنها درس بخوانند، بلکه اوقات فراغت خود را نیز مفید بگذرانند.

محل های فنی برای تضمین کار ارتباطات انستیتوی ساخته خواهد شد. همچنین احداث پارکینگ سرپوشیده را نیز در نظر گرفته است.

ابتکار ساخت مجتمع جدید ساختمان‌های انستیتوی تربیت معلم  دولتی ترکمنستان توسط قربانقلی بردی محمداف رئیس مصلحت خلق (شورای مردمی) در ژوئن سال گذشته میلادی در طی یک سخنرانی برای معلمان و دانشجویان دانشگاه مطرح شد.

 

پمپ بنزین بازسازی شده در استان ماری به بهره برداری رسید.(6بهمن)

خبرگزاری جیحون نیوز: در ورودی مرکز بخش مرغاب، یک پمپ بنزین پس از بازسازی اساسی به بهره برداری رسید.

در این پمپ بنزین شرکت فرآورده‌های نفتی وکیلبازار اداره ترکمن نفت اونوملری تحت شرکت دولتی ترکمن‌ نفت، صاحبان خودرو می‌توانند خودروهای خود را با بنزین A-80، A-92، A-95، ECO-93 و همچنین سوخت دیزل سوخت‌گیری کنند. ظرفیت سوخت گیری امکان سرویس دهی به 650 خودرو در روز را فراهم می‌کند.

 

کارخانه پنبه ریسی ترکمن آباد در سال گذشته میلادی 130 درصد رشد داشته است.(6بهمن)

خبرگزاری جیحون نیوز: کارخانه نخ ریسی ترکمن آباد در سال 2022 میلادی بالغ بر 8768 تن نخ پنبه تولید کرد. این بدان معناست که در طول سال به ارزش مبلغ بیش از 166 میلیون و 302 منات کار انجام شده است. در نتیجه 130 درصد از نرخ رشد تولید حاصل شد.

این کارخانه نخ های پنبه ای در سایزهای 20، 27 و 34 تولید می‌کند. 7214 تن از محصولات تولید شده در سال گذشته میلادی برای مصرف کنندگان داخلی در ترکمنستان و کشورهای خارجی ارسال شد. محصولات این شرکت به کشورهای امارات متحده عربی و ترکیه صادر می‌شود.

 

شرکت اقتصادی خوجالی اقدام به تولید محصولات قنادی کرد.(5بهمن)

خبرگزاری جیحون نیوز: شرکت اقتصادی خوجالی که در شهر ماری فعالیت می‌کند شروع به تولید انواع محصولات قنادی با نام تجاری کیلوان کرد.

شیرینی‌های تولید شده در اینجا با نام های واسپ، کسپ، خاص، رنده، آلتین دانه، پاسیل لار و سیرانا برای مصرف کنندگان ارسال می‌شود. در بسته بندی‌های جذاب و زیبایی بسته بندی می‌شوند.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما