معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۱/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۲۲

اخبار اقتصادی ویتنام

گزیده اخبار اقتصادی روزنامه‌ها و رسانه‌های ویتنام در هفته سوم بهمن ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

کاهش صادرات برنج ویتنام در نتیجه کاهش تقاضای جهانی

در نتیجه کاهش تقاضای جهانی، صادرات برنج ویتنام در ژانویه سال جاری نسبت به سال قبل، بیش از 17 درصد کاهش داشته و به رقم 203 میلیون رسیده است. بر اساس اطلاعات وزارت کشاورزی و توسعه روستایی ویتنام، این میزان بصورت وزنی 20 درصد کاهش داشته و به رقم 400 هزار تن رسیده است. در نتیجه کاهش تقاضا، موجودی انبارها در بسیاری از کشورها افزایش یافته است. بر اساس گزارش ماه ژانویه دیپارتمان کشاورزی آمریکا، صادرات جهانی برنج در سال جاری 4 درصد کاهش داشته و به رقم 54.4 ملیون تن خواهد رسید که اولین کاهش از سال 2019 می‌باشد. همچنین اتحادیه صادرکنندگان برنج تایلند، هدف صادراتی خود برای سال جاری را از 8 میلیون تن به 7.5 میلیون تن کاهش دادند.

https://e.vnexpress.net/news/economy/vietnam-rice-exports-plummet-on-lower-global-demand-4567624.html

افزایش دو رقمی قیمت برق در ویتنام برای اولین بار از سال 2017

بر اساس تصمیم معاون نخست وزیر ویتنام، قیمت برق در شبکه توزیع این کشور برای اولین بار از سال 2017 بصورت دو رقمی افزایش یافته که مسیر را برای افزایش قیمت خرده فروشی کالاها ایجاد خواهد نمود. از تاریخ سوم فوریه سال جاری، حداقل قیمت برق با 13.7 درصد افزایش به 1826 دونگ (7.8 سنت دلار) برای هر کیلووات افزایش یافت. حداکثر قیمت نیز با افزایش 28 درصدی به 2444 کیلووات برای هر ساعت رسید. هر چند ادعا شده است یک افزایش مشخص در  بازه قیمت برق لزوما به معنای همان میزان افزایش در قیمت خرده‌فروشی نخواهد بود. اگر چه، این بازه جدید قیمتی، همگام با افزایش هزینه تولید برق در سال 2022، از جمله عوامل اصلی تعیین قیمت برق در سال جاری توسط وزارت صنعت و تجارت در نظر گرفته شده است. قیمت برق از سال 2019 در ویتنام ثابت مانده بود. شرکت برق ویتنام، اخیرا زیان 31 تریلیون دونگی (معادل1.3 میلیارد دلاری) را ثبت نمود که دلایل آن، افزایش قیمت نهاده‌ها و هزینه‌های تولید ذکر شده است. این شرکت به عنوان عرضه کننده انحصاری برق در ویتنام، اخیرا، پیشنهاد افزایش قیمت برق را ارائه داده بود. بر اساس اصلاعات پلتفرم GlobalPetroPrices قیمت برق در ویتنام 50 درصد از قیمت آن در فیلیپین ( به عنوان کشوری با گرانترین قیمت برق در جنوب شرق آسیا) ارزانتر می‌باشد. همچنین ادعا شده است قیمت برق در ویتنام از اندونزی و تایلند نیز ارزانتر است. هر چند ذکر شده است قیمت برق در ویتنام از کشورهای روسیه، بنگلادش، هند و ترکیه گرانتر می‌باشد.

https://e.vnexpress.net/news/economy/vietnam-raises-electricity-price-range-4567394.html

درخواست نخست وزیر ویتنام از بانکها برای ارائه تسهیلات مناسب به بخش مسکن

نخست وزیر ویتنام از بانکهای این کشور درخواست نموده است تسهیلات اعتباری را به سازندگان و خریداران مسکن با نرخهای بهره مناسب ارائه دهند. این درخواست که در بیانیه پایانی جلسه هیات وزیران این کشور در ماه ژانویه ارائه شده است، اعلام شده بخش مسکن 11 درصد تولید ناخالص داخلی ویتنام را تشکیل داده که ضمن مرتبط بودن با بخش‌های مهم اقتصادی دیگر، باعث ایجاد فرصت‌های شغلی فراوانی می‌گردد. اما این بخش اقتصاد ویتنام در سال 2022 با مشکلات تامین سرمایه و دریافت تسهیلات از بانکها و همچنین کاهش تقاضا برای آن مواجهه شده است. آخرین آمار منتشر شده از سوی وزارت ساخت و ساز ویتنام بیانگر ورشکستگی 40 درصدی سازندگان مسکن و مشاوران املاک در سال 2022 می‌باشد. در ماه ژانویه، نرخ بهره وام‌های بخش مسکن در ویتنام 5 الی 13 درصد اعلام گردید.

https://e.vnexpress.net/news/business/property/pm-orders-banks-to-smooth-credit-flows-to-property-sector-4568031.html

 هوشی‌مین در پی جذب سرمایه‌گذاری 3.3 میلیارد دلاری شرکت اینتل در این شهر

شهر هوشی‌مین انتظار دارد میزبان سرمایه‌گذاری 3.3 میلیارد دلاری شرکت آمریکایی اینتل در این منطقه باشد؛ هرچند مقامات این شرکت به این موضوع اشاره ایی نکرده‌اند. مقامات این شرکت ابراز داشته‌اند هر چند ویتنام بخش مهمی از زنجیره تولید جهانی آنها می‌باشد، اما برنامه‌ای برای سرمایه‌گذاری جدید اعلام نکرده است. شرکت اینتل در حال حاضر یک تاسیسات مونتاژ چیپ‌ست و تست در شهر هوشی‌مین دارد. در سال 2021، این شرکت 475 میلیون دلار در مجموعه تولیدی اینتل ( Intel Products Vietnam ) سرمایه‌گذاری نموده است که مجموع سرمایه‌گذاری این شرکت در ویتنام بالغ بر 1.5 میلیارد دلار گردیده است.

https://e.vnexpress.net/news/companies/hcmc-eyes-3-3b-investment-by-intel-4568127.html

تحلیل کارشناسان از فشار شدید تورمی در ویتنام در سال 2023

به باور کارشناسان اقتصادی، فشار تقاضا و افزایش هزینه‌های تولید در سال جاری منجر به افزایش تورم در ویتنام خواهد گردید. در واقع افزایش تقاضا و تقویت دلار در برابر پول ویتنام که خود منجر به افزایش هزینه کالاهای وارداتی خواهد شد؛ از عوامل اصلی افزایش تورم در ویتنام ذکر گردیده است. از این رو اظهار می‌شود که دستیابی به هدفگذاری سقف تورم 4.5 درصد در سال جاری به راحتی امکانپذیر نخواهد بود. پیش‌بینی می‌شود تقاضا برای برق و بنزین در سال جاری به عنوان نهاده واسط در تولید و در بخش مصرفی افزایش یافته که خود منجر به افزایش هزینه‌های تولید و مخارج مصرفی خواهد شد که در نهایت، به کاهش رشد اقتصادی خواهد انجامید. به منظور کنترل بهتر تورم توسط دولت، راهکاریی نظیر سیاستهای پولی و مالی منعطف، ثبات در اقتصاد کلان و تعیین نرخ بهره منعطف توصیه شده است.

https://e.vnexpress.net/news/economy/vietnam-faces-huge-inflationary-pressure-in-2023-expert-4567189.html

افزایش قیمت میوه دوریان در ویتنام همزمان با افزایش صادرات آن به چین

همزمان با افزایش صادرت میوه دوریان ویتنام به چین، قیمت آن در مزارع جنوب این کشور با افزایش سه برابری به قیمتی بین 150 هزار تا 190 هزار دونگ ( 6.4 الی 8.1 دلار) برای هر کیلوگرم افزایش یافته است. تجار و صادرکنندگان این میوه اظهار داشته اند همزمان با افزایش قیمت آن و صادرات به چین، تامین تقاضای بازار داخلی نیز با مشکل مواجه شده است. صادرکنندگان ویتنامی، هر کیلو دوریان را 170 تا 290 هزار دونگ (7.2 الی 12.3 دلار) به خریداران چینی می‌فروشند. گفته می‌شود تقاضا برای این میوه جهت صادرات به چین نسبت به سالهای قبل چند برابر افزایش یافته است به گونه‌ایی که عرضه آن توسط کشاورزان ویتنامی 30 الی 50 درصد تقاضای آن را پاسخ می‌دهد. یکی از صادرکنندگان ویتنامی اظهار داشته است او روزانه کمتر از 20 تن می‌تواند تهیه نماید در صورتی که نیاز او به منظور صادرات، صدها تن می‌باشد. سال گذشته، ویتنام 400 میلیون دلار میوه دوریان صادر نموده که 300 میلیون دلار آن صادرات به چین بوده است. شایان ذکر است، چین شریک اول تجارت خارجی ویتنامی می‌باشد.

https://e.vnexpress.net/news/industries/durian-prices-surge-as-demand-from-china-jumps-4566694.htm

برنامه شهر هوشی‌مین برای دریافت مالیات از صاحبان ملک دوم

مقامات شهر هوشی مین به عنوان بزرگترین شهر ویتنام و مرکز تجارت این کشور پیشنهاد کرده‌اند به منظور محدود نمودن تقاضاهای سفته بازی و استفاده مفید از منابع محدود، از املاک دوم و غیر استفاده مالکان مالیات اخذ نماید. در پیشنویس ارائه شده به وزارت برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری این کشور، دو گزینه برای اعمال مالیات بر دارایی دوم پیشنهاد شده است. گزینه اول، وضع مالیات بر مالکانی که بصورت مسقیم از زمین و ساختمان خود استفاده نمی‌کنند. در این گزینه، میزان و مدت اعمال مالیات توسط کمیته دائمی مجلس ملی تعیین می‌گردد. در گزینه دوم، اعمال نرخ‌های مالیاتی و عوارض بالاتر  (در زمان خرید یک ملک)، اعمال مالیات بر زمین‌های غیر کشاورزی و مالیات بر درآمد اشخاص در زمان فروش یک دارایی در نظر گرفته شده است که میزان آن توسط مقامات شهر هوشی‌مین تعیین خواهد شد. همچنین پیشنهاد شده عوارض ثبت ملک دوم نیز از 0.5 درصد کنونی به 2 درصد ارزش ملک افزایش یافته و سقف آن نیز از 500 میلیون دونگ (21,300 دلار فعلی) به 1 میلیارد دونگ (42,600 هزار دلار) افزایش یابد. افزایش شدید قیمت املاک در ویتنام در سالهای اخیر به ویژه در جنوب ویتنام که عمدتا ناشی از سفته‌بازی و نه تقاضای موثر بوده است، مقامات را تشویق نموده به منظور محدود نمودن افزایش شدید قیمت ملک و همچنین تضمین اینکه مسکن مناسب و قابل استطاعت برای شهروندان وجود دارد، این تصمیمات را اخذ نمایند. 

https://e.vnexpress.net/news/business/property/hcmc-seeks-to-tax-second-property-4566727.html

 افزایش 24 درصدی تجارت ویتنام با لائوس در سال 2022

بر اساس اطلاعات دفتر تجاری ویتنام در لائوس، تجارت دوجانبه میان ویتنام و لائوس در سال 2022 با 24 درصد افزایش به رقم1.7میلیارد دلار رسیده که فراتر از انتظارات دو کشور بوده است. در سال گذشته، ویتنام به لائوس به عنوان همسایه غربی خود با افزایش 10 درصدی، 656 میلیون دلار ذکر شده که عمدتا شامل گاز، کود، فولاد، ماشین آلات و وسایل حمل و نقلی بوده است. این در حالی است که واردات ویتنام از لائوس با افزایش 35 درصدی به بیش از 1 میلیارد دلار رسیده است. عمده اقلام وارداتی ویتنام از لائوس شامل چوب و مصنوعات چوبی، کود، لاستیک و ذرت می‌باشد. 

https://e.vnexpress.net/news/companies/hcmc-eyes-3-3b-investment-by-intel-4568127.html

برنامه هواپیمایی ویت‌تراول ویتنام به افزایش 6 برابری سرمایه ثبتی خود تا سال 2025

هواپیمایی ویت‌تراول ( Vietravel Airline) ویتنام به عنوان چهارمین شرکت بزرگ هواپیمایی این کشور، اعلام نموده است در نظر دارد سرمایه ثبتی خود را تا سال 2025 با افزایش 6 برابری به 324 میلیون دلار افزایش دهد. این پیشنهاد اخیرا از سوی این شرکت هواپیمایی به دولت ارائه شده است. در حال حاضر، این ایرلاین  دارای 3 هواپیمای بدنه باریک از نوع A321  می‌باشد. این شرکت هواپیمایی فعالیت خود را از 2 سال پیش آغاز نموده است.

https://e.vnexpress.net/news/companies/vietravel-airlines-plans-6-fold-increase-in-charter-capital-by-2025-4568108.html

 احیای کامل صنعت هوانوردی ویتنام تا پایان سال 2023

بر اساس گزارش اداره هوانوردی ویتنام، پیش‌بینی می‌شود صنعت هوانوردی ویتنام تا پایان سال جاری بطور کامل از اثرات منفی شیوع کووید 19 رها و احیا گردد. انتظار می‌رود، حمل و نقل مسافری با 45 درصد رشد، به میزان 80 میلیون مسافر برسد. همچنین پیش‌بینی شده است حمل و نقل هوایی بار در سال جاری با افزایش 15 درصدی به1.44 میلیون تن افزایش یابد. در صورت تحقق این پیش‌بینی‌ها، حمل و نقل مسافری با یک درصد رشد و حمل و نقل بار هوایی با رشد 14.8 درصد نسبت به سال 2019، صنعت هوانوردی ویتنام تا پایان سال جاری احیا خواهد گردید. بر اساس پیش‌بینی اداره هوانوردی ویتنام، انتظار می‌رود مسافرت خارجی از ویتنام در سال جاری با افزایش دو برابری نسبت با سال گذشته، به رقم 34 میلیون مسافر برسد. در این گزارش به چالش‌های صنعت هوانوردی این کشور از جمله وجود محدود فرودگاه‌های اصلی در ویتنام با امکانات محدود، نوسانات در قیمت سوخت، کمبود نیروی انسانی و تاثیرات منفی بحران روسیه و اکراین اشاره شده است.

https://e.vnexpress.net/news/economy/complete-recovery-for-vietnamese-aviation-in-2023-caav-4568311.html

اختصاص 21 درصدی وام‌های بانکی ویتنام به بخش مسکن

بر اساس گزارش بانک مرکزی ویتنام، در سال 2022، بیش از 21 درصد وام‌های بانکی به بخش مسکن اختصاص داده شده است. بر اساس آمار ارائه شده، در سال 2022 میزان 2580 تریلیون دونگ معادل بیش از 109 میلیارد دلار از سوی بانکها به بخش مسکن در  این کشور اختصاص یافته است که نسبت به سال قبل از آن، 24 درصد افزایش نشان می‌دهد. اظهار شده است میزان 21.2 درصد وام اختصاص داده شده به بخش مسکن در سال 2022، بالاترین درصد وام‌های تخصیصی به بخش مسکن در ویتنام طی 5 سال اخیر بوده است. از کل میزان 109.3 میلیارد دلار وام اختصاص داده شده، 69 درصد به خریداران و 31 درصد به سازندگان مسکن اختصاص یافته است. همچنین ذکر گردیده است میزان وام ارائه شده به بخش مسکن در 6 ماه ابتدای سال 2022، در یک دهه گذشته بی‌سابقه بوده است. در نتیجه اعطای سریع وام در شش ماهه ابتدای سال، بانکها سهمیه خود را تماما در نیمه اول استفاده کرده و در نیمه دوم سال با محدودیتهای در ارائه تسهیلات به بخش مسکن مواجه گردیدند. در نتیجه عدم امکان افزایش میزان وام اعطایی، متقاضیان وام تقریبا قادر به دریافت وام در نیمه دوم سال نبوده‌اند. 

https://e.vnexpress.net/news/business/property/21-of-outstanding-loans-in-2022-went-to-property-sector-central-bank-4568570.html

 تامین مالی 1.4 میلیارد دلاری دولت ویتنام از محل انتشار اوراق قرضه

وزرات دارایی ویتنام در ماه ژانویه 2023 توانسته است 1.4 میلیارد دلار برابر با 97 درصد اوراق ارائه قرضه شده از طریق برگزاری 8 مزایده در بازار اوراق بهادار هانوی به فروش رسانده و تامین مالی نماید. این میزان 30 درصد برنامه عرضه اوراق در سه ماهه اول سال و 8.2 درصد از هدف دولت برای فروش اوراق در سال جاری می‌باشد. از این میزان، 50 درصد اوراق قرضه ده ساله با نرخ بهره 4.36 درصد و 50 درصد مابقی اوراق قرضه با سررسید 15 ساله و نرخ بهره 4.56 درصد بوده است.

https://e.vnexpress.net/news/economy/nearly-1-4b-worth-of-government-bonds-raised-in-january-4568478.html

 واردات یک میلیارد دلاری بادام هندی ویتنام از کامبوج

بر اساس اطلاعات مرکز تجاری ویتنام در کامبوج، ویتنام در سال گذشته 1 میلیارد دلار بادام هندی از کامبوج وارد نموده است. کامبوج در سال گذشته 1.07 میلیارد دلار بادام هندی صادر نموده که 98.5 درصد آن به ویتنام بوده است. اتحادیه بادام هندی ویتنام اعلام نموده است این کشور در سال گذشته 1.9 میلیون تن بادام هندی خام به ارزش 2.66 میلیارد دلار از کشورهای مختلف وارد نموده است. مقدار قابل توجهی از بادام هندی وارداتی ویتنام پس از فرآوری، صادر می‌گردد. ویتنام در سال 2022 میزان 515 هزار تن بادام هندی به ارزش 3.05 میلیارد دلار صادر نموده است که نسبت به سال قبل از آن به لحاظ وزنی 12.5 درصد و به لحاظ ارزش 16 درصد کاهش نشان می‌دهد. در حال حاضر، در ویتنام در سطح 300 هزار هکتار بادام هندی تولید و برداشت می‌شود که این میزان تنها 30 درصد تقاضای صنعت فرآوری این محصول در ویتنام را پاسخ می‌دهد. در سالهای اخیر، از نواحی تحت کشت این محصول کاسته شده که دلیل آن توجه کشاورزان به کاشت محصولات با درآمدزایی اقتصادی بالاتر بوده است. اتحادیه بادام هندی با توجه به نیاز بخش فرآوری این کشور به بادام هندی خام، از وزارت کشاورزی این کشور درخواست ارائه برنامه و حمایت‌های لازم جهت توسعه کشت این محصول در داخل ویتنام و یا توسعه کشت فراسرزمینی این محصول در کشورهای کامبوج و لائوس را ارائه نموده است.

https://e.vnexpress.net/news/industries/vietnam-spends-1b-on-cambodian-cashews-4568946.html

 زیان‌دهی شرکت‌های هواپیمایی ویتنام در سال 2022

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، شرکتهای هواپیمایی ویتنام ایرلاین (هوایپیمایی ملی ویتنام) و ویت‌جت (خط هوایی با صرفه اقتصادی) در سال گذشته به ترتیب متحمل زیان 10 تریلیون دونگ ( 424 میلیون دلار) و 2.17 تریلیون دونگ (90 میلیون دلار) گردیده‌اند. دلایل ذکر شده قیمت‌های بالای سوخت و نوسانات نرخ ارز بوده است. شرکت ویتنام ایرلاین در سال گذشته درآمدی معادل سه میلیارد دلار کسب نموده است که از مجموع درآمد آن در سالهای 2020 و 2021 (در شرایط کرونایی) بیشتر بوده، اما این میزان تنها 70 درصد شرایط قبل از شیوع کرونا بوده است. با احتساب زیان سال گذشته، مجموع زیان انباشته این شرکت بیش از 1.36 میلیارد دلار می‌باشد. همچنین شرکت ویت‌جت به عنوان خط هوایی با صرفه اقتصادی (Budget Airline) این کشور درآمد 40 تریلیون دونگی (1.7 میلیارد دلاری) در سال گذشته داشته که بیش از 3 برابر درآمد این شرکت در سال 2021 می‌باشد. قیمت سوخت هواپیما در سال گذشته بطور متوسط 130 دلار در هر بشکه (در اواسط سال بیش از 160 دلار) بوده که از متوسط هر بشکه 72 دلار در سال 2021 بسیار بیشتر بوده است. همچنین افزایش نرخ بهره بانکی و افزایش قیمت دلار در برابر ویتنام دونگ نیز از دلایل زیان‌دهی این شرکتهای هواپیمایی ذکر شده است. گزارش سال مالی دو شرکت دیگر هواپیمایی ویتنام یعنی Bamboo Airline و Vietraverl منتشر نگردیده است ولی به باور کارشناسان بسیار بعید است که در سال گذشته سودده بوده باشند. علیرغم شرکتهای هواپیمایی، شرکتهای ارائه دهنده خدمات زمینی به صنعت هوایی ویتنام دارای سودآوری بالا بوده‌اند.

https://e.vnexpress.net/news/business/data-speaks/airlines-report-losses-in-2022-4568317.html

 تخفیف‌های گسترده نمایندگی‌های فروش خودرو در ویتنام به منظور افزایش فروش

پس از اعلام کاهش تقاضا برای خودرو در ماه‌های پایانی سال نو ویتنامی، اکنون نمایندگی‌های خودروسازان برند دنیا در ویتنام، تخفیف‌های بیشتری و تا بیش از 4 هزار دلار در برخی از مدلها به خریداران ویتنامی ارائه می‌دهند. این تخفیفات حتی شامل پرفروش‌ترین خودرو برند تویوتا در ویتنام (Vios) در سال گذشته نیز شده است. در برخی از مدلها نظیر تویوتا فورچونر که 8 درصد فروش محصولات این برند خودروی در ویتنام را شامل می‌شود، این تخفیفات به بیش از 4200 دلار می‌رسد. همچنین سایر برندهای خودروی در بازار ویتنام نظیر هوندا، میتسوبشی، هیوندای، کیا، سوزوکی، نیسان و فولکس واگن نیز تخفیف‌های از 1 تا 4 هزار دلار برای محصولات به منظور تشویق خریداران به خرید محصولات خود در نظر گرفته‌اند.

https://e.vnexpress.net/news/economy/auto-dealers-offer-up-to-4000-in-discounts-to-boost-sales-4568916.html

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما