معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۱/۱۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۵۸

اخبار اقتصادی ساحل عاج

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشورهای ساحل عاج، کامرون و گابن در نیمه اول بهمن ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشورها به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

ساحل عاج

تصمیم جدید دولت ساحل عاج  در حوزه صنعت سیمان

آمادو کولیبالی، سخنگوی دولت ساحل‌عاج در گزارش شورای وزیران که در روز چهارشنبه 18 ژانویه 2023 برگزار شد، از تصمیم دولت این کشور در خصوص جایگزینی سنگ آهک که معمولاً از اروپا و آسیا به این کشور وارد می‌شود با ماده معدنی دولومیت در صنعت سیمان این کشور خبر داد.

 

پیش‌بینی رشد اقتصادی آفریقا در دو سال آینده

گزارش شش‌ماهه دوم سال 2022 بانک توسعه آفریقا (AfDB) که روز پنجشنبه 19 ژانویه منتشر شد، نشان می‌دهد که رشد اقتصادی پیش‌بینی شده این قاره در دو سال آینده فراتر از دیگر قاره‌های جهان خواهد بود.

طبق اعلام بانک توسعه آفریقا، انتظار می‌رود رشد اقتصادی این قاره طی دو سال آینده از رشد اقتصادی سایر نقاط جهان پیشی بگیرد و تولید ناخالص داخلی در سال‌های 2023 و 2024 به طور متوسط حدود 4 درصد از بیشینه قاره‌های دیگر افزایش یابد.

بنابراین گزارش، پنج اقتصاد آفریقایی ساحل‌عاج، روآندا، بنین، اتیوپی و تانزانیا که پیش از پاندمی‌کرونا رشد خوبی از خود نشان دادند به طور متوسط در بازه زمانی 2024-2023 می‌توانند جایگاه واقعی خود را در سطح جهان میان کشورهای آفریقایی باز پس گیرند.

 

فعالیت شرکت تولید و بسته بندی سیمان لیماک ترکیه در ساحل عاج

صنایع تولید سیمان Limak   ترکیه نیز در حوزه ساخت و ساز در ساحل عاج ازسال 2015 با سرمایه گذاری 65 میلیون یورویی با ایجاد کارخانه تولید و بسته بندی سیمان با ظرفیت یک میلیون تن سیمان و تولید یک میلیون تن بتن آماده فعالیت می نماید.[1] از نظر حجم سرمایه گذاری و نیروی انسانی  این شرکت چهارمین شرکت سرمایه گذار در حوزه سیمان در ساحل عاج می‌باشد.

 

آغاز به کار بخش نظارت بر برنامه توسعه ملی ساحل‌عاج

تیموکو میلیت کونه، معاون رئیس‌جمهور ساحل‌عاج روز دوشنبه، 23 ژانویه 2023 از آغاز به کار بخش نظارت بر برنامه توسعه ملی این کشور خبر داد. معاون رئیس‌جمهور ساحل‌عاج هدف از فعالیت این بخش را نظارت بر اجرای صحیح برنامه‌ها باهدف تثبیت دستاوردهای دوره ریاست جمهوری الحسن واتارا رئیس‌جمهور این کشور عنوان کرد.

شایان‌ذکر است، برنامه توسعه ملی ساحل‌ عاج باهدف تسریع در تحول اقتصادی و اجتماعی این کشور در تلاش است تا سطح درآمد مردم ساحل‌عاج را به متوسط جهانی برساند.

هلند بزرگترین واردکننده کالاهای ساحل‌عاج

طبق آخرین گزارش گروه بانکداری فرانسوی بی‌ان‌پی پاریبا، کشور هلند با واردات 10 درصد از محصولات کشور ساحل‌عاج به بزرگترین واردکننده کالاهای این کشور در جهان تبدیل شده است. بر اساس همین گزارش کشورهای آمریکا (6٪)، فرانسه (5.9٪)، مالزی (5٪)، ویتنام (4.9٪) در رتبه‌های دوم تا پنجم واردات از ساحل‌عاج قرار دارند. همچنین طبق اعلام این بانک کشورهای چین، نیجریه، فرانسه، آمریکا و هند بزرگترین صادرکنندگان به ساحل‌عاج می‌باشند

 

حمایت دولت از استارتاپ های ساحل‌عاجی

مامادو توره وزیر ارتقای جوانان، آموزش حرفه‌ای و خدمات مدنی ساحل‌عاج روز سه‌شنبه 24 ژانویه در مراسم آغاز به کار طرح حمایت دولت از جوانان به نام "تقویت سرمایه استارتاپ ها" از اختصاص مبلغ یک میلیارد فرانک جهت حمایت از استارتاپ های نوآورانه در این کشور خبر داد. وی خاطرنشان کرد کلیه پروژه‌های استارتاپ نوآورانه که توسط طراحان جوان بین 18 تا 40 سال ارائه می‌گردند واجد شرایط بهره‌مندی از این مبلغ می‌باشند.

 

برنامه‌ریزی برای برگزاری اولین جلسه جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا در سال 2023

بنا بر اعلام سخنگوی جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا - اکواس، اولین جلسه فوق‌العاده پارلمان این نهاد روز 30 ژانویه 2023 در گینه بیسائو برگزار می‌شود.

شایان‌ذکر می‌باشد پارلمان اکواس از 115 کرسی تشکیل شده که جهت برقراری عدالت به هر کشور 5 کرسی تعلق گرفته و 40 کرسی باقی مانده به نسبت جمعیت کشورها اختصاص یافته است و در نتیجه بر این اساس نیجریه 35 کرسی، غنا 8، ساحل‌عاج 7، بورکینافاسو، گینه، مالی، نیجر و سنگال هر کدام 6 کرسی و سایر کشورها یعنی بنین، کیپ ورد، گامبیا، گینه بیسائو، لیبریا، سیرالئون و توگو هر کدام دارای 5 کرسی در این پارلمان می‌باشند.

 

افزایش قیمت بنزین در ساحل‌عاج

وزارت معدن نفت و انرژی ساحل‌عاج طی اطلاعیه‌ای در روز سه‌شنبه 31 ژانویه 2023 قیمت جدید بنزین را برای ماه‌های فوریه، مارس و آوریل اعلام کرد. بر اساس این اطلاعیه، قیمت بنزین بدون سرب از اول فوریه به 815 فرانک سیفا افزایش خواهد یافت. شایان‌ذکر است قیمت سوخت در ساحل‌عاج به‌صورت ماهانه و مطابق با مکانیسم قیمت‌گذاری فرآوردهای نفتی در بازارهای بین‌المللی تعیین می‌شود.

 

کامرون

مشارکت کامرون، گابن، کنگو و گینه استوایی در زمینه اتصال شبکه فیبر نوری

بنا بر اعلام رسانه‌ها، فاز جدید پروژه اتصال شبکه فیبر نوری کشورهای آفریقای مرکزی که در سال 2018 آغاز شده بود با تأمین اعتبار لازم از سوی کشورهای ذی‌نفع میان کامرون، گابن، کنگو و گینه استوایی به طول 500 کیلومتر در بستر اقیانوس اطلس آغاز شد. شایان‌ذکر است، اتصال فیزیکی شبکه فیبر نوری میان کنگو و کامرون در سال 2019 عملیاتی گردید، اما به دلایل نامعلوم در دسترس عموم قرار نگرفت.

 

افزایش قیمت بنزین و گازوئیل  در کامرون

وزارت معدن، نفت و انرژی کامرون از افزایش قیمت سوخت در این کشور خبر داد. بر اساس اعلام این وزارت خانه از اول فوریه 2023 تا ماه مارس جاری، قیمت بنزین بدون سرب و گازوئیل با 100 فرانک افزایش به ترتیب به 730 و 720 فرانک سیفا افزایش خواهد یافت. همچنین بنا بر این اطلاعیه قیمت نفت سفید نیز با 145 فرانک افزایش به 350 فرانک خواهد رسید.

شایان‌ذکر است قیمت سوخت در کامرون به‌صورت ماهانه و مطابق با مکانیسم قیمت‌گذاری فرآورده‌ای نفتی در بازار بین‌المللی تعیین می‌شود.

 

اعطای وام 75 میلیون دلاری صندوق بین‌المللی پول به کامرون

صندوق بین‌المللی پول با صدور بیانیه‌ای از تصویب اعطای وام 75 میلیون دلاری در ماه مارس به‌منظور حمایت از اصلاحات ساختاری در کامرون خبر داد. به گفته یک مقام آگاه در این صندوق، اعطای این وام بخشی از اجرای یک برنامه کمک اقتصادی که توسط صندوق بین‌المللی پول به نفع کشور آفریقای مرکزی صورت می‌گیرد بوده است.

 

گابن

شناسایی 90 ماده معدنی در گابن

بر اساس اعلام آژانس ملی ترویج سرمایه‌گذاری در گابن (آنپی)، در سال 2022 میلادی 90 ماده معدنی در معادن این کشور شناسایی شده است. به گفته این آژانس در این جدول آهن با بیش از یک میلیارد و منگنز با ذخیره 250 میلیون تن بیشترین سهم را به خود اختصاص داده‌اند. همچنین در این گزارش به ذخایر غنی سنگ‌های گرانبها در این کشور نیز اشاره شده است.

[1] https://www.limakcimento.com/en/ivory-coast

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما