معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۱/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۱۸

اخبار اقتصادی چین - شانگهای

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی شانگهای در هفته دوم بهمن ماه 1401 مندرج در رسانه‌های حوزه شرق چین به شرح زیر ارائه می‌گردد.

رشد تجارت خارجی شانگهای در سال 2022؛

به گزارش گمرک محلی شانگهای واردات و صادرات این کلانشهر در سال 2022 به رکورد 4.19 تریلیون یوان (619.14 میلیارد دلار آمریکا) رسید که نسبت به سال قبل 3.2 درصد افزایش داشت. درحالیکه بر اساس این گزارش، سال گذشته حجم واردات و صادرات شانگهای 10 درصد از کل تجارت خارجی چین را تشکیل می داد.

همچنین واردات و صادرات این کلانشهر با آسه آن با 5.2 درصد افزایش نسبت به سال گذشته به بیش از 566 میلیارد یوان در سال 2022 رسید. گفتنی است تعداد شرکت های فعال در تجارت خارجی به 55800 رسید که 0.8 درصد نسبت به سال قبل افزایش داشت.

ضمن اینکه صادرات خودروهای انرژی نو و باتری‌های لیتیومی در سال 2022 رشد داشت و به ترتیب با 130.1 درصد و 360.8 درصد افزایش به تقریباً 12.38 میلیارد دلار و 3.75 میلیارد دلار آمریکا رسید.
بندر نینگبو[1] (واقع در استان ججیانگ) همچنان پیشتاز جهانی در حمل و نقل بار؛

بنابر آمارهای اعلام شده توسط استان ججیانگ بندر نینگبو 1.25 میلیارد تن بار در سال 2022 جابجا کرده است و برای چهاردهمین سال متوالی در صدر رتبه بندی جهانی قرار گرفته است. از نظر حجم انتقال کانتینری هم این بندر در سال گذشته با 33.35 میلیون واحد معادل بیست فوت (TEU) در رتبه سوم جهانی قرار گرفت.

همچنین سال 2022، این بندر 13 مسیر کشتیرانی بین‌المللی را راه‌اندازی کرد و  تعداد کل مسیرهای کانتینری را به 300 رساند، از جمله 120 مسیر برای کشورهای مسیر کمربند- جاده.  در همین مدت، بیش از 1.45 میلیون TEU  از طریق مدل حمل و نقل ترکیبی ریلی- دریایی در این بندر جابجا شد. این میزان در میان بنادر داخلی در رتبه دوم قرار داشت و نشان دهنده افزایش بیش از 20 درصدی نسبت به سال گذشته بود. مدل حمل و نقل ترکیبی راه‌آهن- دریایی به مکانیزمی اشاره دارد که در آن کالاها قبل از اینکه از طریق دریا به خارج از کشور منتقل شوند ابتدا در قطارها به بندر نینگبو بارگیری می‌شوند و بالعکس.

جدید‌ترین کامپیوتر کوانتومی چین در آستانه راه اندازی در شهر خفی(Hefei)؛

اولین خط تولید تراشه کوانتومی چین این روزها  در خفی مرکز استان آنخویی(Anhui) در حال تولید  جدیدترین کامپیوتر کوانتومی چین تحت عنوان "Wukong" می‌باشد و قرار است خط تولید برای تولید تراشه‌های کوانتومی نیز بزودی راه اندازی شود. در  این مجموعه از تجهیزات ویژه تراشه کوانتومی، بیش از 1500 دسته از محصولات بصورت آزمایشی تولید شده و چندین دسته از تراشه‌های کوانتومی، تقویت کننده‌های کوانتومی و سایر محصولات  نیز به مرحله بهره برداری رسیده است. در آستانه جشن بهاره چینی امسال(2023)، تراشه کوانتومی "Wukong"با استفاده از این خط تولید ساخته شد. در حال حاضر، این تراشه در کامپیوتر کوانتومی Wukong درحال رفع اشکال است و به زودی راه اندازی خواهد شد.

طبق نقشه راه رسمی Origin Quantum تا سال 2025، Origin Quantum  از 1000 کیوبیت (واحد پایه‌ای پردازش کوانتومی ) عبور کرده و به 1024 کیوبیت خواهد رسید و  از محاسبات کوانتومی‌برای حل مشکلات مرتبط در صنایع مختلف و توسعه کامپیوترهای کوانتومی صنایع خاص استفاده خواهد کرد.

رونمایی شانگهای از جدیدترین برنامه اقدام برای دستیابی به رشد اقتصادی هدفمند؛

شهرداری شانگهای اخیرا آخرین نسخه از یک برنامه عملیاتی را برای بهینه سازی محیط تجاری این کلانشهر منتشر کرده است. در الزامات کلی برجسته شده  مندرج در طرح مذکور بر تلاش مداوم برای ایجاد یک محیط تجاری درجه یک بین المللی با راحت ترین تجارت و سرمایه گذاری، بالاترین کارایی اداری، استانداردترین خدمات دولتی و کامل ترین سیستم حقوقی تاکید شده است. این برنامه عملیاتی، 32 اقدام را در بر می‌گیرد که با هدف دستیابی به رشد اقتصادی هدفمند 5.5 درصد در سال 2023 تهیه شده است.  برنامه اقدام کامل از 1 فوریه 2023 لازم الاجرا خواهد شد.

برنامه اقدام مذکور بر تلاش در سه جنبه تمرکز دارد؛ تثبیت انتظارات، مرحله بندی اقدامات کمک مالی برای کاهش مشکلات شرکت ها و پیشبرد توسعه با کیفیت بالا. به عنوان مثال، برای حمایت قوی‌تر از توسعه شرکت‌ها، اقداماتی از قبیل کاهش و معافیت مالیات بر ارزش افزوده (VAT) برای مودیان مالیاتی کوچک و  بازپرداخت کلیه اعتبارات مالیات بر ارزش افزوده به شرکت های تولیدی پیشرفته به صورت ماهانه در دستور کار است. در این میان پنج اقدام هم برای گسترش تقاضا و تقویت عرضه با راه حل های عملی تر پیشنهاد شده است. به عنوان مثال، در مورد سرمایه گذاری خارجی، کلانشهر شانگهای برای تثبیت سهام، تلاش بیشتر برای جذب و استفاده از سرمایه‌گذاری خارجی، افزایش و بهبود کیفیت سرمایه گذاری خارجی اقدام خواهد کرد و در آخر هم برای ارائه پشتیبانی و خدمات قوی در سطح بالاتر تمرکز بر ایجاد یک محیط تجاری درجه یک بین‌المللی، تقویت خدمات و امنیت برای عوامل تولید، و ایفای کامل نقش پیشرو در حوزه‌های کلیدی مانند منطقه جدید پودونگ و منطقه ویژه لینگانگ برای تبدیل به یک هاب بین المللی خواهد بود.

برنامه دولت محلی شانگهای برای جذب استعدادهای برتر در منطقه پودونگ؛

 بنابر اعلام مقامات کلانشهر شانگهای، قرار است منطقه پودونگ دور جدید توسعه سطح بالای کشور را رهبری کند، بدین صورت که با معرفی جدیدترین سیاست استعدادیابی، تعداد تیم های استعداد جهانی، کارآفرینان سطح بالا، استعدادهای صنعتی و استعدادهای جوان با پتانسیل بالا را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

بر اساس نقشه راه مشخص شده در این سیاست، تعداد کل منابع انسانی مستعد در این منطقه تا سال 2025 به حدود 2 میلیون نفر افزایش خواهد یافت و آن را به یکی از مناطق با بالاترین درجه رقابت استعدادهای بین المللی در چین تبدیل خواهد نمود. بر اساس این نقشه راه، تا سال 2035، پیشرفت قابل توجهی در تشکیل تیم های استعدادهای استراتژیک و با کیفیت بالا و دستاوردهای جهانی در زمینه‌های تحقیقات پایه و فناوری هسته ای حاصل خواهد شد و تا سال 2050، پودونگ به طور کامل به عنوان یک منطقه پیشرو برای توسعه استعدادها با جذابیت، خلاقیت، رقابت و نفوذ قوی در جهان تثبیت خواهد شد.

بنابر این خط مشی، پودونگ از نظر روند توصیه برای مجوز اقامت دائم چین، بر لزوم تسریع در اجرای سیستم "یک مرحله ای" برای توصیه اقامت دائم برای استعدادهای خارجی سطح بالا و دامنه اجرای آن تاکید دارد و در قالب پروژه مروارید، که در میان 11 پروژه و سیاست حمایتی قرار دارد، پیشنهاد می‌کند گروهی از استعدادهای سطح بالا در خارج از کشور را معرفی کند که در خط مقدم علم و فناوری بین المللی قرار دارند. برای چنین استعدادهایی 12 مشوق شامل حمایت مالی، یارانه پروژه، حمایت از کارآفرینی و تامین اجتماعی اعطا خواهد شد.  ضمن اینکه به افرادی که به عنوان "استعداد " انتخاب شوند جایزه مشارکت سالانه 5 میلیون یوان (740000 دلار) تعلق می‌گیرد

برنامه کارخانه تسلا در شانگهای برای افزایش تولید در پی افزایش تقاضا در چین؛

به گزارش رویترز غول خودرو سازی تسلا اعلام کرده؛  قصد دارد تولید خود را طی دو ماه آینده در کارخانه واقع در شانگهای افزایش دهد.  این اقدام به منظور پاسخگویی به تقاضا انجام خواهد شد چراکه به دنبال کاهش قابل توجه قیمت خودروهای پرفروش تسلا در چین، تقاضای مردم افزایش یافته است.
در این گزارش به یادداشت داخلی ارسال شده برای کارکنان کارخانه اشاره شده است. بر اساس یادداشتی که جزئیات برنامه‌های تولید این کارخانه را شرح می دهد، تسلا قصد دارد به طور متوسط حدود 20000 دستگاه در هفته در کارخانه شانگهای در ماه‌های فوریه و مارس  2023 تولید کند. این شتاب در تولید باعث می‌شود که خروجی کارخانه شانگهای تقریباً مشابه ماه سپتامبر  2022 باشد.

گفتنی است در ماه دسامبر 2022 کارخانه تسلا در شانگهای برای انجام برخی اقدامات  تعمیری بسته شد و در ژانویه 2023 هم کارکنان به دلیل جشن سال نو چینی تعطیلاتی داشتند. بنابراین اکنون باید تولید برای پاسخگویی به تقاضا افزایش یابد، که از زمان کاهش قیمت خودرو در چین در هفته اول ژانویه به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. در هفته دوم ژانویه 2023، قیمت ها برای اروپا نیز کاهش یافت و در کشورهای اروپایی هم افزایش تقاضا را بدنبال داشت. 

[1] Ningbo-Zhoushan

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما