معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۱/۱۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۳۲

اخبار اقتصادی چین - گوانجو

برخی از مهمترین اخبار و تحولات اقتصادی جنوب چین در هفته دوم بهمن ماه 1401 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

برگزاری کنفرانس توسعه باکیفیت استان گواندونگ

دولت گواندونگ در ۲۸ ژانویه کنفرانس بزرگ توسعه باکیفیت را در اولین روز کاری پس از تعطیلات سال نو چینی برگزار کرد. در این رویداد مقامات بلندپایه دولتی و رهبران کسب و کار برنامه‌های خود را برای سال ۲۰۲۳ به اشتراک گذاشته و فرصت ها را در گواندونگ، استانی که بزرگترین تولید ناخالص داخلی در چین را به مدت ۳۴ سال متوالی دارد، برجسته نمودند. بیش از ۱۰ نماینده از جمله روسای بخش های دولتی استانی و شهرداری، بنگاه‌های داخلی و خارجی و همچنین اتاق های بازرگانی خارجی در گواندونگ در این کنفرانس در گوانجو شرکت کردند. بیش از 25 هزار نفر از نمایندگان بخش ها و بنگاه‌های دولتی 21 شهرستان استان به صورت آنلاین حضور داشتند. هوانگ کویمینگ، رئیس حزب کمونیست گواندونگ در این کنفرانس گفت: "توسعه باکیفیت یک مسیر اجتناب ناپذیر برای گواندونگ جهت رسیدن به نوسازی است. توسعه باکیفیت کلیدی برای این استان بمنظور مقابله با چالش های موجود جهانی، توسعه تکنولوژی و بهینه سازی ساختار اقتصادی است".

بیش از ۷۰۰ هزار تولیدکننده در این استان مستقر بوده که ارزش تولیدات آنها بیش از 16 تریلیون یوآن می‌باشد. تو گائو، مدیرکل صنعت و فناوری اطلاعات گواندونگ نیز اظهار داشت: " استان گواندونگ بخش صنایع مدرن را پرورش، سرمایه گذاری صنعتی را ترویج و پلتفرم های صنعتی را برای توسعه باکیفیت خواهد ساخت".

منبع: https://www.newsgd.com/node_5c070fdd03/784d308326.shtml

انتقال مرکز زنجیره تأمین محصولات P&G  از اروپا به استان گواندونگ

شو مین، مدیر عامل شرکت P&G چین در کنفرانس توسعه باکیفیت استان گواندونگ که در 28 ژانویه 2023 در گوانجو برگزار گردید، گفت:" این شرکت کالاهای مصرفی چندملیتی آمریکایی مرکز زنجیره تأمین محصول خود را از اروپا به گواندونگ منتقل خواهد کرد، که کسب و کارهای واردات و صادرات در بازار کشورهای عضو مشارکت جامع اقتصادی منطقه ای (RCEP) و کشورهای در امتداد کمربند-راه را پوشش خواهد داد". P&G در سال ۱۹۸۸ وارد چین شد و دفتر مرکزی آن در گواندونگ قرار دارد. تا کنون چین به دومین بازار بزرگ منطقه ای P&G تبدیل شده است در حالی که گواندونگ بزرگترین پایگاه تولید این شرکت را در خود جای داده است.

منبع: https://www.newsgd.com/node_5c070fdd03/bdea96715b.shtml

رشد 3.3 درصدی تولید ناخالص داخلی شنجن در سال 2022

بر اساس گزارش اداره آمار شنجن، تولید ناخالص داخلی این شهر در سال 2022 به ۳٫۲۴ تریلیون یوان (۴۷۷٫۴ میلیارد دلار) رسید که در سال ۳٫۳% افزایش داشت. ارزش افزوده کل بنگاه‌های صنعتی بزرگ شنجن برای اولین بار از ۱ تریلیون یوان فراتر رفت. ارزش تولیدات صنایع بزرگ شهر در سال ۲۰۲۲ به حدود ۴٫۵۵ تریلیون یوان رسید. علاوه بر این، ارزش افزوده هفت صنعت نوظهور استراتژیک شهر (۲۰ خوشه صنعتی) معادل ۱٫۳ تریلیون یوان بود که بیش از ۴۰% تولید ناخالص داخلی شهر را تشکیل می دهد. شش خوشه صنعتی شامل خودروهای هوشمند، مواد جدید، انرژی جدید، نرم افزار، تجهیزات پزشکی و اقتصاد دریایی در سال گذشته رشد دو رقمی خود را حفظ کردند. تولید خودروهای انرژی جدید (الکتریکی)، تجهیزات شارژ، هواپیماهای بدون سرنشین غیرنظامی و گوشی‌های هوشمند 5G به ترتیب ۱۸۳٫۴%، %۱۱۳٫۸، ۳۴٫۷% و ۲۲٫۳% در سال ۲۰۲۲ رشد یافت.

حجم کل واردات و صادرات این شهر در سال گذشته 3.67 تریلیون یوان بود که 3.7 % افزایش داشت. صادرات در سال 2022 به 2.19 تریلیون یوان رسید که 13.9 درصد رشد یافت در حالی که واردات 8.5 درصد کاهش یافت و به حدود 1.48 تریلیون یوان رسید.

منبع: Shenzhen SEZ Daily

کسب رتبه اول ارزش افزوده بخش صنعت در چین توسط شنجن

ارزش افزوده صنعتی در شنجن در سال ۲۰۲۲ از ۱٫۱ تریلیون یوان (۱۶۲٫۱۶ میلیارد دلار) پیشی گرفت که در میان شهرهای چین در رتبه اول قرار گرفت. از نظر مقیاس صنعتی، کل تویلیدات صنعتی بنگاه‌های بزرگ از ۴٫۵ تریلیون یوان در سال ۲۰۲۲ فراتر رفت و برای چهار سال متوالی در میان شهرهای چین رتبه اول را کسب کرد. ارزش افزوده بنگاه‌های صنعتی بزرگ نیز ۴٫۸% افزایش یافت و برای اولین بار از ۱ تریلیون یوان فراتر رفت. در میان صنایع، ارزش افزوده خودروسازی ۱۰۴٫۵%، اکتشاف نفت و گاز ۱۳٫۶% و تجهیزات ویژه تولید تا ۴٫۸% افزایش یافت.

این شهر توسعه خوشه‌های صنعتی بویژه تولید هوشمند و صنعت سبز را ترویج کرد. چهار خوشه صنعتی از جمله اطلاعات نسل بعدی برای خوشه‌های صنعتی تولید پیشرفته ملی گنجانده شده است. سرمایه گذاری‌های صنعتی این شهر در سال ۲۰۲۲ به رکورد جدیدی از ۱۶۰ میلیارد یوان رسید که نسبت به سال گذشته ۱۹٫۲% افزایش داشت.

منبع: http://www.sz.gov.cn/en_szgov/news/latest/content/post_10397853.html

ثبت رکورد سرمایه گذاری خارجی در شنجن

به گزارش اداره بازرگانی شنجن، سرمایه گذاری خارجی در این شهر در سال 2022 به 11 میلیارد دلار رسید که 39 درصد از سرمایه گذاری خارجی استان گواندونگ را به خود اختصاص داد. در مجموع ۹۱ کشور و منطقه در سراسر جهان سال گذشته در شنجن سرمایه گذاری کردند و کشورهایی مانند هلند، بریتانیا و آلمان سرمایه گذاری خود را در این شهر به طور قابل توجهی افزایش دادند. این کلان شهر جنوب چین نیز سال گذشته تعدادی از شرکت های فهرست جهانی فورچون 500 را به خود جلب کرد که جذابیت صنعت با فناوری پیشرفته شنجن را نشان می دهد. آمارهای رسمی نشان می دهد که سرمایه گذاری خارجی در صنعت فناوری پیشرفته این شهر در سال ۲۰۲۲ به ۴٫۵ میلیارد دلار رسید که ۴۱% از کل شهر را تشکیل می دهد و 13% رشد داشته است.

به گفته این اداره، شنجن به تشویق سرمایه گذاری خارجی، ترویج سیاست درهای باز و بهبود سیاست ها و قوانین سرمایه گذاری خارجی و همچنین ارتقاء خدمات سرمایه گذاری خارجی در سال گذشته ادامه داد. مقررات سرمایه گذاری خارجی این شهر رسماً در ۱ نوامبر ۲۰۲۲ به اجرا درآمد.

منبع: Shenzhen Daily

رشد 31 درصدی حجم روابط تجاری استان‌های جنوب چین با ایران در سال 2022

بر اساس اعلام ادارات گمرک استان‌های جنوب چین (گواندونگ، فوجیان، گوانشی، هونان، هاینان، جیانگشی، گوئیجو و یون نان) حجم روابط تجاری این استان‌ها با ایران در سال 2022 به 3 میلیارد و 445 میلیون دلار رسید که نسبت به سال گذشته 31% افزایش داشت. از این میزان، واردات از ایران بالغ بر 1 میلیارد و 309 میلیون دلار بود که 48% رشد یافت. صادرات به ایران نیز با افزایش 23% به 2 میلیارد و 136 میلیون دلار رسید. حجم تجارت استان گواندونگ بعنوان ثروتمندترین و پرجمعیت ترین استان چین در سال 2022 با ایران بالغ بر 2 میلیارد و 197 میلیون دلار بود که 34% رشد داشت.

اهم اقلام صادر شده از ایران به استان‌های جنوب چین نفت، پتروشیمی، مواد معدنی، سنگ، پسته، زعفران و انجیر می‌باشد. همچنین مواد شیمیایی، قطعات خودرو، لوازم الکتریکی و مخابراتی، ماشین آلات و پارچه از جمله مهم ترین اقلام صادراتی جنوب چین به ایران می‌باشد.

امضای قرارداد 30 پروژه فناوری پیشرفته در نانشا

در مراسم امضای پروژه‌های بزرگ گوانجو در ۲۹ ژانویه 2022، منطقه آزاد نانشا اعلام کرد که این منطقه ۳۳ پروژه را با سرمایه گذاری ۸۰٫۳ میلیارد یوان آغاز کرده و ۳۰ پروژه فناوری پیشرفته با سرمایه گذاری ۱۳۸٫۲ میلیارد یوآن را امضا کرده است. وی مین، معاون منطقه آزاد نانشا گفت که این منطقه قصد دارد در سال۲۰۲۳ بالغ بر ۱۶۰ میلیارد یوآن در دارایی‌های ثابت سرمایه گذار نماید. این پروژه‌ها شامل تأسیس مقری برای مدیریت انرژی صفر کربن، نیروگاه هوشمند صفر کربنی، مرکز پزشکی کوانتومی، مرکز تحقیق و توسعه و پایگاه تولید ماژول خورشیدی، باتری لیتیوم یون و تولید صفحه نمایش می‌باشد.

شرکت فناوری انرژی Rongjie 8.5 میلیارد یوآن برای تأسیس مرکز تحقیق و توسعه و کارخانه تولید باتری لیتیوم یون سرمایه گذاری می نماید که ارزش تولید محصولات آن بیش از 10 میلیارد یوآن است.

منبع: https://www.newsgd.com/node_99363c4f3b/028ef46524.shtml

آغاز ساخت پارک صنعتی هوش مصنوعی در گوانجو

پروژه ساخت پارک صنعتی هوش مصنوعی چین (گوانجو) با سرمایه گذاری ۸ میلیارد یوآن به طور رسمی در ۳۰ ژانویه 2023 آغاز شد. این پارک عمدتاً بر صنعت هوش مصنوعی و صنایع مرتبط با فناوری و امور مالی تمرکز دارد. در بخشی از این مجموعه یک پارک بین المللی یکپارچه هوش مصنوعی، اقتصاد دیجیتال و صنایع فرهنگی دیجیتال ساخته خواهد شد. این پروژه به طور مشترک توسط گروه رادیویی گوانجو (GRG) و Guangzhou Light Industry & Trade Group توسعه یافته است. بر اساس برنامه ریزی‌های طرح، پارک صنعتی حدود ۱۰۰ هزار مترمربع را پوشش خواهد داد که مجموعاً ۴۰۰ هزار مترمربع سطح زیربنا دارد. هوانگ یوئزهن، مدیر عامل GRG، گفت: " این پروژه فضای توسعه جدیدی برای هوش مصنوعی گوانجو و اقتصاد دیجیتال ایجاد خواهد کرد." 

بر اساس گزارش ها، در سه ماهه اول سال ۲۰۲۳، ۴۵ بنگاه دولتی گوانجو ساخت پروژه‌های مربوط به زیرساخت ها، صنعت مدرن، مدرن سازی شهری و معیشت اجتماعی را با مجموع سرمایه گذاری ۱۰۲ میلیارد یوآن آغاز خواهند کرد.

منبع: https://www.newsgd.com/node_99363c4f3b/8cf8244202.shtml

سرمایه گذاری 1 تریلیون یوآنی گواندونگ در پروژه‌های کلیدی در سال 2023

به گفته آی یانگ فنگ، مدیرکل کمیسیون توسعه و اصلاحات استان گواندونگ این استان ۱۵۳۰ پروژه کلیدی استانی را با مجموع سرمایه گذاری ۸٫۴ تریلیون یوان را برنامه‌ریزی نموده که ۱ تریلیون یوآن آن در سال جاری محقق خواهد شد. گواندونگ در سال ۲۰۲۳ بخش های شرقی، غربی و شمالی کمترتوسعه یافته را با نقاط قوت صنعتی دلتای رودخانه مروارید مرتبط و ساخت پروژه‌های زیربنایی بزرگ مانند راه آهن پرسرعت گوانجو-شانوی-شانتو را تکمیل خواهد کرد. وی تصریح کرد: "ما همچنین منطقه خلیج بزرگ گواندونگ-هنگ کنگ-ماکائو (GBA) را به یک مرکز علمی، تکنولوژیکی و نوآوری بین المللی توسعه خواهیم داد. این بخش تلاش خواهد کرد تا افزایش بیش از ۵ درصدی تولید ناخالص داخلی گواندونگ و افزایش ۸ درصدی سرمایه گذاری در دارایی‌های ثابت را تضمین کند."

منبع: https://www.newsgd.com/node_bf0fac6dbd/883d53955f.shtml

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما