معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۱/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۱۱

اخبار اقتصادی شمال افغانستان – مزار شریف

اهم اخبار و تحولات اقتصادی شمال افغانستان در هفته اول بهمن ماه 1401 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

آغاز صادرات و واردات بین افغانستان و ترکیه از راه زمینی

وزارت ترانسپورت و هوانوردی دولت موقت طالبان از آغاز صادرات و واردات بین افغانستان و ترکیه از راه زمینی خبرداد. «امام الدین احمدی» سخنگوی وزارت ترانسپورت و هوانوردی دولت موقت طالبان اعلام کرد: برای نخستین بار قرار است صادرات و واردات بین افغانستان و ترکیه از راه زمینی انجام شود. وی افزود کالای بازرگانی با کامیون از بندر آقینه به ترکمنستان، ایران و سپس به ترکیه انتقال می‌یابند و کالا‌های بازرگانی از این کشور‌ها به افغانستان نیز وارد خواهد شد. احمدی افزود این وزارتخانه تلاش دارد تا شرکت‌های حمل و نقل بتوانند به کشور‌های اروپایی نیز صادرات و واردات داشته باشند. قالی و گلیم دست بافت، میوه‌های خشک و سنگ‌های قیمتی افغانستان از جمله کالاهای صادراتی افغانستان است که به ترکیه و دیگر کشورها صادر می‌شود. (خبرگزاری تسنیم)

https://www.tasnimnews.com/fa/news/1401/10/30/2839668/آغاز-صادرات-و-واردات-بین-افغانستان-و-ترکیه-از-راه-زمینی

 ممنوعیت خروج طلا و ارز بیش از حد مجاز از فرودگاه بلخ

مولوی عبدالغفار فاروقی، سرپرست فرودگاه بین‌المللی مولانا جلال‌الدین محمد بلخی در شهر مزارشریف گفت که فعالیت و ارائه خدمات به مسافرین در این فرودگاه به خوبی جریان دارد و مسئولین حکومت مرکزی به فعالیت بهتر این میدان هوایی توجه جدی دارند. وی افزود که ایست بازرسی‌های موجود در فرودگاه بین‌المللی مولانا جلال‌الدین محمد بلخی در امر مبارزه با قاچاق مواد مخدر و انتقال اجناس ممنوعه مصمم و جدی هستند و هیچ فردی اجازه ندارد بیشتر از حد تعیین‌شده طلا و ارز از کشور خارج نماید. (خبرگزاری صدای افغان)

https://www.avapress.com/fa/news/264106/مسافرین-اجازه-ندارند-بیش-حد-مجاز-طلا-دالر-کشور-خارج-کنند

توقف فعالیت 1200 شرکت در پی قطع برق وارداتی از ازبکستان

عبدالجبار صافی؛ رییس انجمن صنعت‌کاران افغانستان می‌گوید که بیش از 1200شرکت صنعتی در پایتخت، جنوب و شرق کشور به دلیل قطع برق از فعالیت باز مانده‌ و هزاران نفر طی چند هفته‌ی اخیر بیکار شده‌اند. (خبرگزاری صدای افغان)

https://www.avapress.com/fa/news/264195/قطع-برق-وارداتی-ازبکستان-فعالیت-1200-شرکت-متوقف

 تمدید قرارداد واردات برق افغانستان با ترکمنستان

قرارداد واردات برق افغانستان از ترکمنستان بین دو شرکت برشنا و ترکمن انرگو با حضور ملا عبدالطیف منصور وزیر انرژی و آب گروه طالبان تمدید شد. شهروندان کابل و چندین استان دیگر بیش از یک هفته در تاریکی به سر برده و از 24 ساعت فقط یک ساعت برق دارند.  (خبرگزاری جمهور)

http://www.jomhornews.com/fa/news/157294/

 توقف ۱۰۰ پروژه‌ی توسعه‌ای در استان تخار

فداءالرحمان احمدی، رییس اقتصاد تخار، می‌گوید که پس از فروپاشی جمهوری کار بیش از ۱۰۰ پروژه‌ توسعه‌ای به ارزش چهار میلیارد و ۶۰۶ هزار افغانی در این استان، به دلیل کمبود بودجه متوقف شده است. جاده بخشداری‌های ماورای کوکچه و ورسج، سدهای کوچک و ساخت مدارس و مسجدها شامل پروژه‌های متوقف شده است. (خبرگزاری سلام وطندار)

https://swn.af/head-of-takhar-economy-the-work-of-100-development-projects-has-been-stopped-due-to-lack-of-funds/

شدت سرما در شمال افغانستان و تلف شدن ۳۶ هزار دام در بلخ

محمد ذکی مرادی، مدیر دامداری اداره کشاورزی بلخ، گفت: بر اساس گزارشات مردم سرمای اخیر ۳۶ هزار دام را در بخشداری‌های بلخ تلف کرده است. بخشداری‌های چمتال، چهارکنت، زارع، کشنده، کلدار و شورتپه بیشترین خسارت را محتمل شده‌اند. یک میلیون و ۱۱۹ هزار و ۶۴ راس دام در بلخ وجود دارد که ۱۲۱ هزار راس آن در خطر گرسنگی و سرما قرار دارند. در نتیجه سرمای اخیر در شمال هزاران راس دام در سرپل، فاریاب، جوزجان، سمنگان، بغلان، قندوز، تخار و بدخشان تلف شده بودند. (خبرگزاری جمهور)

https://www.avapress.com/fa/news/264285/تلف-شدن-۳۶-هزار-مواشی-پی-سرما-بلخ

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما