معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۱/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۲۱

اخبار اقتصادی ترکیه - آنکارا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکیه در هفته اول بهمن ماه 1401 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

اقدام دولت ترکیه در خصوص بخشش بدهی‌های دولتی شهروندان این کشور

اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در مورد تجدید نظر در ساختار بدهی‌های دولتی شهروندان این کشور و عفو این بدهی‌ها طی اظهاراتی گفت: بدهی‌های مالیاتی تا سقف 2 هزار لیر مشمول عفو می‌شوند و این بدهی‌ها حذف می‌گردند. همچنین بدهی‌ها به سازمانها، موسسات و ارگانهای دولتی با نرخ معینی بطور مجدد محاسبه و امکان اقساط آنها فراهم خواهد شد. همچنین جریمه رانندگان مشمول جرائم راهنمایی و رانندگی عفو خواهد شد. اما این عفو شامل جرائم راهنمایی و رانندگی ناشی از استفاده مشروبات الکلی، مواد مخدر، تصادفات فوتی و جرحی نخواهد شد.نورالدین نباتی، وزیر خزانه داری و دارایی ترکیه نیز در این باره اعلام داشت: امکان اقساط بدهی‌های دولتی شهروندان تا 48 ماه فراهم خواهد شد.

واردات دام زنده در پی افزایش شدید قیمت گوشت قرمز در ترکیه

در پی افزایش قیمت گوشت قرمز در ترکیه، وزارت کشاورزی این کشور خبر واردات دام زنده را اعلام نمود. در این ارتباط، 5 هزار دام زنده از مجارستان سفارش داده شده و اولین محموله نیز دریافت شده است. دولت ترکیه قصد دارد گوشت این دام ها را در فروشگاههای عرضه گوشت متعلق به وزارت کشاورزی با نرخ مناسب، عرضه نماید. گفتنی است قیمت گوشت قرمز در ترکیه طی 5 سال اخیر 400 درصد افزایش داشته است. همچنین وزارت کشاورزی ترکیه، 973 میلیون و 781 هزار لیر در سال 2023 به بخش دام برای بسیاری از طرح ها از جمله مبارزه با بیماری‌های دامی و توسعه زیرساخت ها اختصاص داده است.

 

افزایش 4.6 درصدی شاخص اعتماد مصرف کننده در ترکیه

براساس اعلام سازمان آمار ترکیه، شاخص اعتماد مصرف کننده این کشور در ژانویه 2023 با 4.6 درصد افزایش به 79.1 واحد رسید.

 

افزایش 15 درصدی کالاهای با فناوری بالا در سهم صادرات ترکیه

بر اساس اعلام وزارت تجارت ترکیه، صادرات محصولات با فناوری بالا و پیشرفته این کشور در سال 2022 در مقایسه با سال 2021 با 15.1 درصد افزایش به 7 میلیارد و 422 میلیون دلار رسید. در این دوره همچنین میزان صادرات محصولات با فناوری‌ها متوسط با 14.5 درصد افزایش به 81 میلیارد و 285 میلیون دلار، صادرات محصولات فناوری‌های سطح متوسط به پایین با 11.8 درصد افزایش به 73 میلیارد و 908 میلیون دلار و صادرات فناوری‌های سطح پایین نیز با افزایش 12.2 درصدی به 77 میلیارد و 705 میلیون دلار رسیده است.

 

نشست رئیس کل بانک مرکزی ترکیه با رئیس و اعضای انجمن صادرکنندگان ترکیه

شهاب کاوجی اوغلو رئیس بانک مرکزی ترکیه با رئیس و اعضای انجمن صادرکنندگان ترکیه دیدار و گفتگو کرد. وی در این دیدار ضمن اشاره به نوسانات نرخ ارز طی سالهای اخیر اذعان داشت: به لطف سیاستهای اقتصادی و پولی، نرخ ارز از یک ثبات نسبی برخوردار شده و در این زمینه دیگر مشکلی وجود نخواهد داشت. رئیس انجمن صادرکنندگان ترکیه نیز ضمن مثبت ارزیابی نمودن این نشست گفت: ثبات در اقتصاد بسیار مهم است. ثبات در نرخ ارز، تورم پایدار و ثبات در تولید کمک قابل توجهی به پایه‌های اقتصادی کشور می نماید. صادرکنندگان از ثبات حاکم بر نرخ ارز استقبال می نمایند زیرا می‌توانند با برنامه ریزی کوتاه مدت و میان مدت فعالیت های تجاری خود را پیش برند.

 

افزایش 14 درصدی تولید خودرو در استان کجاعلی ترکیه

براساس اعلام انجمن صنایع خودروسازی استان کجاعلی ترکیه، میزان تولیدات کارخانه‌های خودروسازی این استان در سال 2022 با افزایش 14 درصدی نسبت به سال 2021 به 570 هزار و 769 دستگاه رسید. برپایه این گزارش، شرکتهای خودروسازی فعال در این استان 48 درصد از کل تولید خودروی ترکیه را به خود اختصاص داده و روزانه 1563 دستگاه خودرو در این استان تولید شده است. از مجموع خودورهای تولید شده در این استان، بالغ بر 82 درصد، معادل 468 هزار و 55 دستگاه خودرو به کشورهای خارجی صادر شده است.

استان کجاعلی ترکیه میزبان برندهای بزرگ خودروسازی همچون فورد اتوسان، هیوندای آسان و آنادولو ایسوزو و همچنین صنایع تولید لاستیک، پلاستیک، رنگ، کائوچو محسوب می‌شود.

گفتنی است، بنابر اعلام انجمن صنعت خودروی ترکیه، کل تولیدات خودروی این کشور در سال 2022 با رشد 6 درصدی نسبت به سال 2021 به یک میلیون و 352 هزار و 648 دستگاه رسیده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما