معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۰/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۱۰

اخبار اقتصادی قطر

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی قطر در هفته دوم دیماه 1401 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

جزئیات بودجه 2023 قطر :

علی بن احمد الکواری وزیر دارایی قطر، مازاد بودجه کشور برای سال مالی 2023 را بالغ بر 29 میلیارد ریال اعلام کرد. وی گفت: این مازاد بودجه برای پرداخت بدهی عمومی، حمایت از ذخایر بانک مرکزی قطر و افزایش سرمایه سیستم سرمایه گذاری قطر خواهد بود. وی درباره جزئیات بودجه عمومی سال 2023 ، مجموع هزینه‌های 199 میلیارد ریال (54.6 میلیارد دلار)  را با کاهش 2.6 درصدی نسبت به بودجه سال جاری 2022 اعلام کرد. وزیر دارایی قطر تاکید کرد: بودجه عمومی‌بر اساس میانگین قیمت نفت 65 دلار در هر بشکه بسته شده است که قیمتی محافظه کارانه است که توسط وزارت دارایی به عنوان بخشی از استراتژی خود برای اطمینان از توانایی تخصیص منابع مالی برای تعهدات مورد انتظار در طول سال و برای تأمین مالی برنامه‌ها و پروژه‌های استراتژی توسعه ملی اتخاذ شده است. وی افزود: مجموع درآمدها در بودجه سال مالی 2023 بالغ بر 228 میلیارد ریال (65 میلیارد دلار آمریکا) برآورد شده است که نسبت به برآوردهای بودجه سال  جاری 16.3 درصد افزایش نشان می دهد.

شکستن رکوردهای حمل و نقل و ارتباطات توسط بخش حمل و نقل ارتباطات قطر :

بخش حمل و نقل و ارتباطات قطر از زمان شروع فرآیند جام جهانی تا پایان مسابقات در تمامی خدمات ارائه شده به رکوردهایی دست یافته است. جابجایی هواپیما در هر یک از فرودگاه‌های بین المللی حمد و دوحه 26425 جابجایی هوایی را به ثبت رسانده است. وسایل مختلف حمل و نقل عمومی نزدیک به 26.8 میلیون بازدیدکننده و هوادار را جابجا کردند که از این تعداد بیش از 18 میلیون و 416 هزار مسافر در متروی دوحه جابجا شدند، 829741 مسافر از تراموای لوسیل استفاده کردند و تراموای مشیرب هم از 27.6 هزار مسافر در بازه زمانی (18 نوامبر تا 18 دسامبر 2022) میزبانی کرده است.  شرکت (راه آهن) به منظور پاسخگویی به نیاز مسافران  جام جهانی، ظرفیت سیستم مترو را به 110 قطار مدرن افزایش داد که علاوه بر آن اقدامات زیادی نیز انجام شد تا زمان انتظار 165 ثانیه بین هر قطار را شاهد باشیم.

گزارش شرکت Uber از تعداد سفر و حمل و نقل در طول ایام مسابقات جام جهانی :

گزارش جدیدی از شرکتUberاز تعداد سفر و حمل و نقل بی سابقه ای در طول ایام مسابقات جام جهانی خبر داد. در این گزارش اعلام شده است که 2.6 میلیون مسافر از برنامه Uber برای انجام سفرهای داخلی خود در دوحه با انجام 441،612 سفر استفاده کردند.

نصب 250 ایستگاه شارژ خودروی برقی در سال آینده در قطر :

مهندس راشد الرحیمی مدیر بخش بهره وری شرکت کهرماء قطر اعلام کرد: این برنامه مطابق با چشم انداز 2030 قطر و تعهدی از کهرماء برای حفظ محیط زیست در قطر و تبدیل شدن به حمل و نقل پایدار است. تا امروز نصب بیش از 100 ایستگاه شارژ برای وسایل نقلیه برقی در سراسر  قطر به پایان رسیده و تا پایان سال 2023 به 250 ایستگاه گسترش خواهد یافت.

تعداد مسافران شبکه‌های متروی دوحه و ترموای در ایام جام جهانی :

لوسیل شرکت راه آهن قطر اعلام کرد تعداد کل مسافرانی که در ایام مسابقات جام جهانی از شبکه‌های متروی دوحه و ترموای لوسیل استفاده کرده اند «18.2 میلیون» مسافرت بوده است. 17.4 میلیون بار در سراسر مترو و 800 هزار بار نیز از طریق تراموا ثبت شده است.

رزرو بیش از 2.1 میلیون شب هتل از طریق پلت فرم رسمی مسابقات جام جهانی :

اداره مسکن کمیته عالی طرحها و میراث اعلام کرد که جام جهانی فوتبال قطر شاهد رزرو بیش از 2.1 میلیون شب هتل از طریق پلت فرم رسمی این مسابقات برای بازدیدکنندگان از 200 ملیت مختلف بود. طبق آمار، این مسابقات همچنین روزانه شاهد ورود بیش از 45 هزار نفر به اقامتگاه‌ها بود.

پهلوگیری کشتی کروز «لو بوگانفیل» در بندر قدیمی دوحه :

کشتی کروز «لو بوگانفیل» دیروز در بندر قدیمی دوحه پهلوگرفت و در اولین سفر خود به قطر، آغاز فصل گردشگری دریایی 2022-2023 را کلید زد. سازمان بنادر قطر از طریق حساب رسمی خود در توییتر اعلام کرد که این کشتی متعلق به شرکت فرانسوی Ponant Cruises است که 131 متر طول و 18 متر عرض دارد و 294 نفر گنجایش دارد. شایان ذکر است که بندر دوحه شاهد تحولی چشمگیر برای تحقق نیازهای بخش گردشگری دریایی قطر در درازمدت بوده و اکنون به یکی از جاذبه‌های گردشگری مهم قطر تبدیل شده است. کشتی‌های کروز نیز به ارائه خدمات با کیفیت بالا مطابق با بالاترین استانداردهای بین المللی کمک می‌کنند، که قطر را بعنوان مقصدی مطلوب برای مسافران کروز در جهان معرفی می‌کند.

فروش محصولات برندهای کشاورزی قطر (المزروعه - الوکرة - الخور و الذخیره - الشیحانیه - الشمال) در میادین تولیدات داخلی قطر :

تا هفته گذشته، فروش محصولات برندهای کشاورزی قطر (المزروعه - الوکرة - الخور و الذخیره - الشیحانیه - الشمال) در میادین تولیدات داخلی قطر با فروش 370 تن سبزیجات و 59.5 تن میوه ، 116 کیلوگرم عسل، 373 کیلوگرم خرما و 200 جعبه قارچ همراه بود. میادین تولیدات داخلی بستر بازاریابی مستقیمی را برای کشاورز قطری فراهم می‌کند تا بدون واسطه با مصرف کننده تعامل داشته و با قیمت پایین تر محصولات ارائه شده نسبت به قیمت های روزانه سطح متمایز باشند.

پیشتازی قطر در سرعت اینترنت موبایل دنیا :

شرکت مخابراتی Ooredoo از پیشتازی و مقام اول قطر در سرعت اینترنت موبایل در دنیا خبر داد. این سرعت با متوسط آپلود 176.18 مگابیت در ثانیه و میانگین سرعت دانلود 25.13 مگابیت در ثانیه با توجه به سرعت تست های انجام شده در نوامبر 2022 اعلام شده است.

بازیافت زباله‌های جام جهانی :

کمیته عالی پروژه و میراث قطر اعلام کرد که در جریان مسابقات جام جهانی بیش از ۲ هزار تن زباله تولیدی بازیافت و به کمپوست تبدیل شد. بنابر اعلام این کمیته، حدود ۸۰ درصد از زباله‌های باقی مانده در ورزشگاه‌های محل برگزاری مسابقات جام جهانی بازیافت شده است.

مازاد تراز تجاری کالای قطر :

مازاد تراز تجاری کالا که نشان دهنده تفاوت کل صادرات و واردات قطر در نوامبر 2022 است به 26.2 میلیارد ریال قطری رسید که در مقایسه با ماه مشابه سال قبل 7 میلیارد ریال قطر یا 6.7 درصد افزایش داشت.این تراز همچنین افزایش 1.1 میلیارد ریالی  تقریبا معادل 4.3 درصدی را نسبت به ماه اکتبر نشان می دهد. طبق بیانیه سازمان برنامه‌ریزی و آمار قطر، ارزش کل صادرات قطر (شامل صادرات با مبدا داخلی و صادرات مجدد) در نوامبر 2022 به حدود 37.1 میلیارد ریال قطر رسیده که نسبت به نوامبر 8.2 درصد افزایش داشته است. در مقایسه بین نوامبر 2022 و نوامبر 2021 ارزش صادرات «گازهای نفتی و سایر هیدروکربن‌های گازی» شامل (گاز طبیعی مایع، میعانات، پروپان، بوتان و غیره) به حدود 24.7 میلیارد ریال یعنی 10.3 افزایش یافت. از نظر صادرات با توجه به کشورهای اصلی مقصد، چین در نوامبر 2022 با ارزش تقریبی 7.0 میلیارد ریال قطر یا 18.9 درصد از ارزش کل صادرات قطر، رتبه اول را در کشورهای مقصد برای صادرات به دست آورد. پس از آن هند با ارزش تقریبی 4.3 میلیارد ریال، یعنی 11.5 درصد از ارزش کل صادرات را تشکیل می دهد، سپس کره جنوبی با ارزش تقریباً 4.0 میلیارد ریال یا 10.9 درصد قرار دارد.

افزایش شاخص بورس های منطقه :

شاخص بورس های خلیجی دیروز افزایشی پایان یافت. شاخص اصلی بورس عربستان با افزایش 126.03 واحدی بسته شد و معاملات خود را در سطح 10485.29 واحد به پایان رساند. بورس کویت نیز معاملات خود را با افزایش 27.12 واحدی شاخص کل به پایان رساند. شاخص بورس مسقط نیز با 26.7 واحد افزایش معادل 0.55 درصد نسبت به آخرین جلسه معاملاتی که رقم 4845.41 واحد را به ثبت رساند، در سطح 4872.06 واحد بسته شد. بورس قطر نیز شاهد صعودی بازگشتی بود که با حمایت از رشد 5 بخش به پیشتازی بخش مخابرات همراه بود. بر این اساس، شاخص کل با 31.68 واحد افزایش 0.29 درصد به رقم 10795 واحد رسید.

گزارش املاک قطر :

در گزارش شرکت پروژه‌های املاک الاصمخ آمده است: بخش املاک و مستغلات قطر در سه ماهه چهارم سال گذشته 2022 نسبت به مدت مشابه در سال 2021 رشد خوبی را در ساخت پروژه‌های املاک و مستغلات شاهد بود. این گزارش تاکید کرد که جام جهانی فوتبال به افزایش بازده سرمایه گذاران در تمام بخش های بازار اعم از آپارتمان‌های مسکونی، تجاری، توریستی یا هتل کمک کرد.

این گزارش حاکی از آن است که ارزش معاملات ملکی طی سال گذشته حدود 19.3 میلیارد ریال بوده که نشان می‌دهد تقاضا برای واحدهای مسکونی یک و دو خوابه در نیمه اول سال جاری افزایش داشته است. انتظار می رود بخش املاک و مستغلات در قطر همچنان در سال 2023 رتبه اول را از نظر هزینه در بین همه بخش ها داشته باشد و در این سال شاهد تکمیل تعدادی از پروژه‌های املاک و مستغلات به ویژه در شهر لوسیل با مساحتی در حدود 1.8 میلیون متر مربع باشد.

افزایش واردات قطر :

سازمان برنامه‌ریزی و آمار قطر در توییتی در حساب رسمی خود اعلام کرد: ارزش واردات قطر در نوامبر گذشته نسبت به نوامبر 2021 میزان 11.7 درصد افزایش داشت، در حالی که نسبت به اکتبر 2022 15.5 درصد کاهش داشته است. این توییت همچنین از افزایش ارزش واردات کالا به حدود 10.9 میلیارد ریال خبر داد. واردات توربین (جت، پروانه و گاز) با قطعات آن 695 میلیون ریال، خودرو 407 میلیون ریال و گوشی نیز 382 میلیون ریال بوده است.

رکوردشکنی بنادر قطر در جابجایی محموله‌ها :

بنادر قطر در ماه دسامبر رکورد زد. هر یک از بنادر حمد، بندر رویس و بندر دوحه با جابجایی بیش از 140 هزار تن محموله عمومی در دسامبر با ثبت رشد 86 درصدی نسبت به سال گذشته همراه بودند.

وضعیت بورس قطر :

بورس قطر، سال جدید میلادی را با رشد 6 بخش و در رأس آن بخش خدمات و کالاهای مصرفی با حجم معاملات بالا و نقدینگی پایین نسبت به جلسه قبل آغاز کرد. شاخص کل با 153 واحد افزایش معادل 1.44 درصد به رقم 10834 واحد رسید. این روز شاهد داد و ستد 76.2 میلیون سهم به ارزش 261.4 میلیون بود، سهام 30 شرکت افزایش یافت و 15 شرکت دیگر کاهش یافت و دو شرکت نیز قیمت پایانی قبلی خود را حفظ کردند. در سطح سهم بخشی، شاخص‌های 6 بخش افزایش یافتند که در راس آنها بخش خدمات و کالاهای مصرفی با 2.37 درصد افزایش و سپس شاخص بخش مخابرات با 2.20 درصد بود.

افزایش ارزش گاز صادراتی قطر :

سازمان برنامه ریزی و آمار قطر در توییتی در حساب رسمی خود نوشت: ارزش صادرات گاز طبیعی مایع، میعانات گازی، پروپان و بوتان در نوامبر گذشته به 24.7 میلیارد ریال رسید که نسبت به نوامبر سال قبل 10.3 درصد افزایش داشت. میزان صادرات نیز در اکتبر گذشته به 25.5 میلیارد دلار و در نوامبر 2021 به 22.4 میلیارد دلار رسید. شایان ذکر است که داده‌های سازمان برنامه ریزی و آمار پیش از این نشان می داد که ارزش کل صادرات قطر در نوامبر گذشته با افزایش 8.2 میلیارد ریالی به حدود 37.1 میلیارد ریال رسیده است.

نتایج مثبت اقتصاد قطر در سال 2022 :

موسسه العربی لضمان الاستثمار اعلام کرد که قطر در سال 2022 به نتایج مثبتی از نظر نرخ رشد اقتصادی دست یافت. این موسسه در نشریه فصلی اخیر خود با عنوان "ضمانت سرمایه گذاری" به رشد مداوم بخشهای غیرنفتی در قطر اشاره کرد که به تقویت اقتصاد این کشور کمک کرده است. داده‌های قیمتی حاکی از بهبود حاشیه سود شرکت‌های قطری با افزایش قیمت‌های فروش کالاها و خدمات آن‌ها، با نرخی تقریبا بی‌سابقه و افزایش جزئی در قیمت نهاده‌های تولید بوده است. موسسه عربی اعلام کرد که قطر با توجه به نرخ پایین بیکاری در میان کشورهای عربی رتبه اول را به خود اختصاص داده است و به کمترین نرخ بیکاری با 0.1 درصد دست یافته است که این در نتیجه بهبود اقتصادی ناشی از گسترش پروژه‌های زیربنایی و سایر موارد مربوط به سازماندهی جام جهانی فوتبال بوده است. این موسسه افزود که قطر در صدر 18 کشور عربی قرار دارد که در سال 2022 تولید ناخالص داخلی سرانه آنان افزایش یافته است، چراکه این تولید ناخالص در سال 2022 به حدود 82.9 هزار دلار رسیده است و تولید سرانه بر اساس برابری قدرت خرید در قطر از ارزش آن فراتر رفته است

اولین فروشگاه هوشمند در قطر:

شرکت کالاهای مصرفی المیره پس از انجام موفقیت آمیز آزمایش های نهایی در حال آماده سازی برای افتتاح "المیره اسمارت" اولین فروشگاه سرویس اتومات در نوع خود در قطر است که بدون صندوق پرداخت، فعالیت می‌کند. این اولین فروشگاه هوشمند در قطر است و گامی جدید در برنامه توسعه استراتژی تحول دیجیتالی به شمار می آید.

قطر در صدر لیست مقاصد جذاب جهت سرمایه گذاری مستقیم خارجی:

گزارش سرمایه گذاری مستقیم خارجی برای سال 2023 در فهرست بهترین مقاصد سرمایه گذاری مستقیم خارجی حاکی از آن است که کشور قطر به دلیل ظرفیت اقتصادی و فرصت های سرمایه گذاری عالی، رتبه اول را به عنوان جذب کننده سرمایه گذاری مستقیم خارجی در جهان دارد. گزارش منتشر شده توسط FDI Intelligence نشان می دهد که قطر در بین 50 مقصد برتر سرمایه گذاری مستقیم خارجی در جهان، رتبه اول را دارد و انتظار می رود در سال 2023 شاهد تقاضای بیشتری برای سرمایه گذاری مستقیم خارجی باشد. مهمترین بخش های پروژه‌های سرمایه گذاری مستقیم خارجی تا سال 2022در قطر شامل نفت و گاز، خدمات مالی و نرم افزار و خدمات فناوری اطلاعات بوده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما