معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۱/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۱۶

اخبار اقتصادی چین - شانگهای

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی شانگهای در هفته اول بهمن ماه 1401 مندرج در رسانه‌های حوزه شرق چین به شرح زیر ارائه می‌گردد.

تصویب قانون جدید در ججیانگ برای حمایت از شرکت های کوچک؛

طی نشست سالانه کنگره مردمی استان ججیانگ که روز دوشنبه 16 ژانویه 2023 به پایان رسید، مجموعه مقررات جدیدی برای تقویت رشد شرکت های کوچک (MSME) و متوسط تصویب گردید. همچنین  مجموعه‌ای از مقررات منتشر شده در سال 2006 بروزرسانی شد. این قوانین جدید نقش حیاتی در تقویت بیشتر کسب‌وکارهای خصوصی، به‌ویژه شرکت‌های کوچک و متوسط و افزایش اعتماد آنها به سرمایه‌گذاری و نوآوری خواهد داشت. معاون مؤسسه سیاست عمومی در دانشگاه ججیانگ و معاون کنگره مردمی این استان گفت: با ظهور اشکال و مدل‌های جدید توسعه اقتصادی و کسب‌وکار، مقررات قبلی که در رشد کسب‌وکارهای کوچک‌تر استان مؤثر بود، دیگر نمی‌توانست پاسخگوی نیازهای فعلی شرکت‌های کوچک و متوسط باشد. وی با توجه به تحولات جدید، در سال 2021 تلاش ها را در تهیه پیش نویس و سپس ارائه پیشنهاد اصلاحی به قوه مقننه استانی رهبری کرد.

این مقررات که به دنبال تقویت توسعه شرکت‌های کوچک و متوسط با ارائه حمایت قوی‌تر در کارآفرینی و ارتقای نوآوری، گسترش بازار و بروزرسانی سیاست های مالی و مالیاتی است به طور رسمی از اول مارس 2023 اجرا می‌شود. یکی از مهم ترین تغییرات در مقررات این است که دولت محلی اکنون مشاغل خرد را تحت پوشش قرار می دهد و مبنای قانونی برای حمایت سیاست های آتی از چنین شرکت هایی ایجاد می‌شود. ضمن اینکه مقررات جدید تصریح می‌کند که استان باید بودجه ویژه ای را برای توسعه شرکت های کوچک و متوسط اختصاص دهد. بر اساس ارقام اداره تنظیم بازار استانی ججیانگ، بیش از 3.25 میلیون شرکت در این استان وجود دارد که بیش از 90 درصد آنها، مشاغل کوچک و خرد هستند. به عبارت دیگر، به ازای هر 22 ساکن در ججیانگ، شرکتی وجود دارد که باعث ایجاد شغل و کمک به رشد اقتصادی می‌شود.

chinadaily.com.cn / 23-01-17

اولین عمل موفقیت آمیز برداشتن  تومور مغزی با استفاده از فناوری هوش مصنوعی در شانگهای؛

 بنابر اعلام بیمارستان مغز Donglei شانگهای، پزشکان محلی این بیمارستان با همکاری متخصصانی از ایالات متحده برای اولین بار در جهان عمل جراحی مغز بسیار کم تهاجمی، با موقعیت یابی دقیق از طریق فناوری اتصال انسانی مبتنی بر هوش مصنوعی را با موفقیت انجام دادند. طی این عمل 40 دقیقه ای یک تومور مغزی از سر یک بیمار ۶۳ ساله برداشته شد. پزشکان در این عمل از فناوری Burr Hole استفاده کرده‌اند، تکنیکی که بسیار پیشرفته است و فقط یک برش به قطر یک سانتی‌متر روی جمجمه بیمار برای انجام جراحی مغز ایجاد می‌کند.

این درحالیست که معمولاً یک برش استخوانی با قطر 2.5 تا 3 سانتی متر اندازه پنجره استخوانی در جراحی مغز و اعصاب کم تهاجمی ایجاد می‌شود. شکاف های بزرگتر به دلیل افزایش خطر نشت مایع مغزی نخاعی پس از عمل، تشنج، نقص عصبی و عفونت داخل جمجمه ای ریسک بالایی دارند. به گفته دکتر Huo Junfeng از بیمارستان مغز شانگهای و جراح ارشد این عمل که یکی از مخترعان فناوری  Burr Holeمی‌باشد، «جراحی با چنین برش کوچکی می‌تواند از مغز بیماران تا حد زیادی محافظت کند، کمترین تأثیر را بر بیماران بگذارد و بهبودی سریع‌تر را تضمین کند».

به گفته پزشکان محلی این جراحی، ترکیبی عالی از مهارت و فناوری جراحی پیشرفته است. فن آوری پیشرفته پشتیبانی قوی برای پزشکان جهت انجام جراحی‌های پیشرفته و در عین حال کاهش عوارض پس از آن ارائه می دهد.

Shinenews / 23-01-16

تلاش استان ججیانگ برای افزایش جذب سرمایه گذاری از هنگ کنگ؛

استان ججیانگ پیرو افزایش تلاش‌ها برای جذب سرمایه‌گذاری بیشتر، اخیراً هیئتی بدین منظور به منطقه ویژه هنگ کنگ اعزام کرده است. به گفته مقامات این استان، این تور آخرین تلاش برای جذب شرکت های بین المللی بیشتر جهت استقرار در این منطقه و ارتقای توسعه اقتصادی است. به گفته چن پین، معاون مدیر سرمایه گذاری بین المللی ججیانگ: "هنگ کنگ به عنوان یک مرکز تجاری و مالی بین المللی اولین مقصد مورد نظر ججیانگ بوده زیرا  پل مهمی است که سرزمین اصلی چین را به بازار جهانی متصل می‌کند."

این هیئت قرار است از سرمایه گذاری هنگ کنگ، شورای توسعه تجارت  و شرکت پارک های علم و فناوری سایر موسسات هنگ کنگ بازدید کند. حضور در مجمع مالی آسیایی نیز در دستور کار آنهاست. در طول این سفر، هیئت به معرفی بیشتر محیط سرمایه گذاری تجاری جذاب ججیانگ خواهد پرداخت.

بنابر اعلام اداره بازرگانی ججیانگ تجارت این استان در سال 2023 تمرکز اصلی بر ارتقای سرمایه گذاری در پروژه‌های بزرگ این استان و با هدف تقویت رشد پایدارتر، ایجاد ساختار  بهتر و بهینه سازی محیط کسب و کار خواهد بود. همچنین ججیانگ علاوه بر اعزام هیئت‌ها، به دنبال جذب سرمایه‌گذاری خارجی از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری، واسطه‌های مالی و پلتفرم‌های متعدد خواهد بود و مجموعه‌ای از سیاست‌های جدید را منتشر خواهد کرد.

داده‌های رسمی نشان می دهد که استفاده از سرمایه خارجی در ججیانگ در 11 ماهه اول سال 2022به 18.21 میلیارد دلار رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 11.4 درصد افزایش داشته است.

 China Daily / 23-01-17

ارائه خدمات پزشکی سیار رایگان در برخی مناطق  شهر هانجو (Hangzhuo)؛

اخیرا مقامات شهر هانجو واحد سیاری را با استفاده از وسایل نقلیه حامل دستگاه‌های تصویربرداری پزشکی و پزشکان متخصص و تکنیسین‌ها در منطقه چیان تانگ (Qiantang) شهر هانجو مستقر کرده اند تا برای افراد مسن امکان انجام معاینات رایگان با فناوری پیشرفته را در نزدیکی خانه‌هایشان، فراهم کنند.

هدف این واحد سیار تقویت غربالگری برای سالمندان، به‌ویژه افراد 65 سال به بالا و افرادی با شرایط پزشکی زمینه‌ای است. پزشکان می خواهند خطر ابتلا به بیماری‌های شدید و مرگ و میر ناشی از عفونت ریه  ناشی از کووید 19را کاهش دهند. این واحد سیار می‌تواند حدود 200 معاینه را در روز انجام دهد.

به گفته یوان‌هایجیانگ، یکی از مقامات مرکز خدمات بهداشتی محلی: «دسترسی به واحد سیار سی‌تی اسکن، تشخیص و درمان به موقع گروههای خاص مانند سالمندان به طور موثر کمبود منابع پزشکی را در مناطق دورافتاده کاهش داده و خدمات تشخیصی و درمانی سریع‌تر و بهتری ارائه می‌دهد.»

به گفته کمیسیون بهداشت منطقه Qiantang، بیش از 12000 نفر از ساکنان 65 سال و بالاتر بیماری‌های زمینه ای دارند و نزدیک به 5000 نفر از آنها به دلایل مختلف نیاز به غربالگری و سی تی اسکن در خانه خود دارند. دولت محلی متعهد شده است که این خدمات را به ساکنان هفت ناحیه دیگر خود گسترش دهد.

از زمان برداشته شدن محدویت های کرونایی در چین، تلاش‌های مختلفی از جمله توزیع مایحتاج روزانه و ملزومات پزشکی بین سالمندان در روستاها، ارتقای سطح آموزش بهداشتی و آگاهی‌های بهداشتی در بین مردم، انجام غربالگری رایگان بیماری‌ها و اعطای یارانه برای کادر پزشکی در استان ججیانگ انجام شده است.

 chinadaily.com.cn| 23-01-18

 برنامه پیشنهادی مقامات شهر ایوو (Yiwu) برای ترغیب تجار خارجی جهت سفر به این شهر؛

شهر ایوو، بعنوان یکی از قطب های مهم کالاهای کوچک در چین، در هفتم ژانویه مجموعه پیشنهاداتی را برای شرکت‌های محلی، بازرگانان  و انجمن‌های تجاری منتشر کرد تا از بازرگانان خارجی برای خرید به Yiwu دعوت کنند.

با کاهش رسمی محدودیت های دولت جهت جلوگیری از کرونا، از هشتم ژانویه2023 چین دیگر مسافران خارجی را ملزم به قرنطینه نکرده است و صرفا نتیجه  تست پی سی آر منفی 48 ساعت قبل از حرکت الزامی است.

بنابراین دولت محلی ایوو تصمیم گرفته در زمینه دعوت به چین، تمدید ویزا و همچنین صدور و تمدید مجوز اقامت برای خارجیانی که برای کار، تجارت، تحصیل و ... به  این شهر می آیند، اقدامات تسهیل کننده ای انجام دهد. از جمله برخی از بازارهای تجاری، بویژه بازگشائی و ارتقای بازار تجارت بین المللی ایوو و بازار پوشاکHuangyuan ، افتتاح بازار انرژی جدید و راه اندازی بازار دیجیتال برای نسل جدید تجار داخلی و خارجی. علاوه بر این، هتل ها، رستوران‌ها و گردشگری آماده استقبال از ورود تجار خارجی از سراسر جهان هستند.

این پیشنهادات به طور مشترک توسط دفتر بازرگانی  و همچنین دفتر روابط خارجی  ایوو منتشر شد.

 chinadaily.com.cn / 23-01-13

 ججیانگ رتبه اول تعداد مناطق تجاری هوشمند در چین؛ 

وزارت بازرگانی چین نهم ژانویه به طور رسمی اولین فهرست از 12 منطقه تجاری هوشمند و 16 فروشگاه هوشمند در این کشور را منتشر کرد.

سه واحد تجاری بزرگ در استان ججیانگ، از جمله منطقه تجاری هوشمند هانجو هوبین در منطقه شانگ‌چنگ و ناحیه تجاری وولین در منطقه گونگشو، در این فهرست قرار گرفتند.

در بین تمام استان‌ها و مناطق کشور، ججیانگ رتبه اول را دارد. منطقه تجاری هوشمند هوبین همراه با منطقه تجاری نانجینگ سینجیکو و سایر مناطق تجاری رتبه اول را در کشور دارد.

در سال 2022، رضایت مصرف کنندگان و کسب و کارها در 92 منطقه تجاری مستقر در ججیانگ 96.5 درصد بود که 2 درصد بیشتر از سال 2021 بود. مجموع گردش مالی 26 منطقه تجاری در این استان هم در سه فصل اول سال 2022 بیش از 96.3 میلیارد یوان (14.36 میلیارد دلار) بوده است.

  enzhejiang.gov.cn| 23-01-13

 هدف گذاری استان ججیانگ برای رشد «حداقل» 5 درصدی تولید ناخالص داخلی در سال 2023؛

روز پنجشنبه 19 ژانویه مقامات ججیانگ اعلام کردند که این استان، نیل به نرخ رشد تولید ناخالص داخلی 5 درصدی  در سال 2023 را مد نظر دارد.  بدین منظور در سال 2023، افزایش درآمد عمومی استان و افزایش درآمد ساکنان شهری و روستایی همگام با رشد اقتصادی و افزایش تورم زیر 3 درصد و بیکاری شهری زیر 5 درصد تعقیب خواهد شد.

بنابر گزارش نشست سالانه کنگره مردمی چین، تولید ناخالص داخلی استان برای سال 2022 حدود 3 درصد و درآمد سرانه شهرنشینان و روستایی‌ها به ترتیب 4.1 درصد و 6.6 درصد رشد داشته است. در این گزارش خاطرنشان شد که ارزش افزوده شرکت های صنعتی ججیانگ بالاتر از اندازه تعیین شده در سال گذشته، حدود 4.3 درصد افزایش یافته است. ضمن اینکه برای تقویت اعتماد نهادهای بازار، بیش از 400 میلیارد یوان (59 میلیارد دلار) معافیت های مالیاتی و معافیت های مالیاتی ارائه شد و یارانه‌های دولتی به ارزش بیش از 108 میلیارد یوان پرداخت شد.

گفتنی است کمپینی برای " اعزام 1000 هیئت تجاری از 10000 شرکت برای کاوش در بازار بین المللی" به منظور تحریک تجارت و سرمایه گذاری خارجی راه اندازی شده است که برآورد می‌شود واردات و صادرات استان طی سالجاری 13 درصد رشد سالانه داشته باشد. بر اساس این گزارش، برای سال 2023، ججیانگ همچنان بر بهبود اقتصادی تمرکز خواهد کرد.

هدف این استان این است که تا سال 2027، تولید ناخالص داخلی 12 تریلیون یوانی و و درآمد سرانه 85000 یوان محقق گردد. به طور خاص، انتظار می رود سرانه درآمد قابل تصرف ساکنان روستایی به 55000 یوان برسد و نسبت اختلاف درآمد بین ساکنان شهری و روستایی به کمتر از 1.9 کاهش یابد.

  China Daily/23-01-19

 تحقق ارزش صد میلیارد یوانی (14.7میلیارد دلار) برای صنایع ربات شانگهای تا سال 2025؛

بنابر اعلام تانگ ونکان، معاون کمیسیون اقتصادی  شانگهای، این کلانشهر قصد دارد ارزش صنایع مرتبط با ربات را تا سال 2025 به بیش از 100 میلیارد یوان (14.7 میلیارد دلار آمریکا) افزایش می دهد. این امر سطح دیجیتالی شدن و اتوماسیون شهر را بهبود می‌بخشد تا شانگهای به پایتخت نوآوری جهانی تبدیل شود. ضمن اینکه با طرح شانگهای برای توسعه صنایع استراتژیک مانند هوش مصنوعی و فناوری اطلاعات مطابقت دارد. به گفته کمیسیون اقتصاد شانگهای، تا سال 2025، این کلانشهر10 برند ربات پیشرو در صنعت، 100 سناریوی کاربردی نمایشی مانند کارخانه‌های هوشمند ایجاد خواهد کرد. همچنین پذیرش ربات های خدماتی را گسترش خواهد داد و یک مرکز نمایشی ربات را برای اولین بار در سراسر کشور افتتاح خواهد کرد.

در سال 2022 با وجود همه‌گیری کووید-19، شانگهای رتبه اول تولید ربات های صنعتی را در سراسر چین کسب کرد. همچنین برای ربات‌های خدماتی، سال گذشته برای شانگهای سال «جهش» در توسعه بود و کاربردهای بسیاری در بخش‌های پزشکی، ساخت‌وساز، کشاورزی، تجاری، خانگی و اورژانس برای صنعت ربات محقق شد.

در سال جاری همچنین قرار است یک مرکز نمایشی ربات به مساحت 2000 متر مربع برای اولین بار در چین در کلانشهر شانگهای افتتاح شود.

 Shinenews / 23-01-17  

آغاز مجدد پروازهای مسافری بین المللی خفی - بانکوک؛

پس از تصمیم دولت جین مبنی بر برداشتن محدودیت های کرونایی در 16 ژانویه، فرودگاه خفی (Hefei) مسیر مسافربری بین‌المللی به بانکوک (پایتخت تایلند) را از سر گرفت. این  اولین مسیر مسافری عادی به و از کشورهای جنوب شرقی آسیا است که توسط فرودگاه خفی از سر گرفته شده است.

این پرواز که توسط تایلند لاین ایر با هواپیمای 737-900 انجام می‌شود، قرار است هفته ای یک بار پرواز داشته باشد. چینی‌ها همیشه طرفدار گردشگری در تایلند بوده اند. آخرین پرواز این مسیر در فوریه 2020 انجام شده بود. بدنبال از سرگیری اولین پرواز، 193 مسافر از خفی به تایلند سفر کردند. این شرکت هواپیمایی در نظر دارد در فصل تابستان پروازهای خود را بصورت روزانه تنظیم کند.

با تعدیل سیاست دولت درباره کرونا، فرودگاه خفی تمام تلاش خود را برای از سرگیری سایر پروازهای مسافربری بین المللی انجام می دهد. مسیرهای بین المللی و منطقه ای از خفی به نها ترنگ ویتنام  و سنگاپور به صورت متوالی از سر گرفته می‌شوند.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما