معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۱/۰۶- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۰۰

مواضع هیات برزیلی در نشست سالانه مجمع جهانی اقتصاد 2023

گزیده ای از مواضع هیات برزیلی در نشست سالانه مجمع جهانی اقتصاد 2023 به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

با عنایت به برگزاری نشست سالانه مجمع جهانی اقتصاد (WEF) 2023 از 26 تا 30 دی ماه در داووسِ سوئیس در چارچوب تسهیل اقدام جمعی در راستای رفع برخی مسائل در ارتباط با برزیل ، هیات بلندپایه‌ای به سرپرستی آقای فرناندو حداد، وزیر دارایی جمهوری فدراتیو برزیل و همراهی خانم مارینا سیلوا وزیر محیط زیست این کشور به سوئیس سفر کرد و در پانل WEF در مورد نقشه راه اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی این کشور گفتگو بعمل آمد. خلاصه‌ای از اهم مطالب مطرح شده از سوی هیات برزیلی به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

آقای فرناندو حداد، وزیر دارایی جمهوری فدراتیو برزیل با اعلام اینکه هیات برزیلی با تعهد به دفاع از دموکراسی، پایداری حساب‌های عمومی و محیط زیست وارد مجمع جهانی اقتصاد شده است تاکید کرد که مدل اقتصادی مورد حمایت دولت تازه روی کارآمده رئیس جمهور لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا، تقویت رشد اقتصادی با پایداری مالی و زیست محیطی و همچنین عدالت اجتماعی است. وی با توجه به دستورکار زیست محیطی اجلاس، به همراهی مارینا سیلوا، وزیر محیط زیست برزیل اشاره و تاکید کرد که برزیل می‌خواهد طی مبارزه با جنگل‌زدایی و پیشرفت در انرژی‌های تجدیدپذیر، تعهدات زیست‌محیطی خود را از سر بگیرد و صنعتی‌سازی مجدد برزیل را بر اساس توسعه پایدار بر پایه محیط زیست آغاز نماید.

مارینا سیلوا، وزیر محیط زیست برزیل روز سه شنبه 27 دی ماه در اجلاس داووس گفت: «سرمایه‌گذاری‌های بین المللی به عنوان کمک به کشورش برای کاهش جنگل زدایی در آمازون و کمک به مبارزه با تغییرات آب و هوایی جهانی محقق نشده است». او افزود برزیل اعتماد پارلمان اروپا را در رابطه با مقاومت در برابر توافق تجاری اتحادیه اروپا با بلوک مرکوسور آمریکای جنوبی دوباره به دست آورده است. سیلوا در سخنرانی خود در مجمع جهانی اقتصاد بیان نمود دولت جدید برزیل که در 11 دی ماه روی کار آمده، در حال بازسازی آژانس‌های زیست‌محیطی برزیل و سیاست‌هایی است که توسط دولت قبلی "به طور کامل برچیده شده بود". رئیس جمهور لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا پیشنهاد برگزاری اجلاس آب و هوای COP30 در منطقه آمازون در سال 2025 را برای نشان دادن تعهد خود به مهار تغییرات آب و هوایی ارائه کرده است. او گفت: "ترتیبات جهانی خوبی وجود دارد اما سرمایه گذاری‌ها کم است و 100 میلیارد دلاری که کشورهای ثروتمند متعهد شده بودند، هنوز واصل نشده است. ما باید منابعی برای اقدامات کاهشی و همچنین برای سازگاری با شرایط فعلی داشته باشیم. مسئولیت حفظ جنگل‌های بارانی آمازون تنها بر عهده ما نیست".

از سوی دیگر به گفته سیلوا برزیل نیاز به مشارکت و حمایت تکنولوژیکی دارد. وزیر محیط زیست برزیل گفت: «ما می‌توانیم جنگل‌زدایی در آمازون را به صفر برسانیم، اما اگر بقیه جهان همچنان دی‌اکسید کربن منتشر نماید، آمازون به همان اندازه نابود خواهد شد».

سیلوا در انتهای نشست خود به خبرنگاران گفت که دولت جدید بر بی‌اعتمادی اروپایی‌ها نسبت به مدیریت برزیل در جنگل‌های بارانی آمازون غلبه کرده است و به همین منظور در توافق تجارت آزاد با مرکوسور "بازبینی" خواهد نمود. لولا تاکید نموده است که می‌خواهد درباره بخش‌هایی از توافق که مذاکرات آن ۲۰ سال طول کشیده، دوباره گفتگو کند و تضمین‌های زیست‌محیطی را اضافه نماید. او گفت که بانک توسعه بین آمریکایی، به ریاست ایلان گلدفاجن برزیلی، مایل به تامین مالی پروژه‌های پایداری محیط زیستی بوده و همزمان بنیاد بازیگر لئوناردو دی کاپریو به دنبال جمع آوری و سرمایه گذاری 100 میلیون دلاری در آمازون است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما