معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۰/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۱۸

اخبار اقتصادی ترکمنستان - عشق آباد

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکمنستان در هفته سوم دی ماه 1401 به نقل از رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد

بورس ترکمنستان در هفته اول نوامبر 2022

بنا به اعلام رسانه‌های ترکمنستان، در هفته گذشته ارزش مجموع مزایده‌های بورس کالا و مواد اولیه ترکمنستان بالغ بر 10 میلیون و 334 هزار دلار شده است. در همین راستا، کارآفرینانی از کشورهای ترکیه، انگلیس و .... سوخت هواپیمای تولید شده در مجتمع پالایشگاهی ترکمن باشی را معامله کرده و تجاری از کشور قطر نیز سیمان پرتلند خریداری کردند.

همچنین کارآفرینان داخلی پلی پروپیلن (تولید شرکت ترکمن نفت)، پلی اتیلن (تولید ترکمن شیمی) و پنبه را برای بازار داخلی به ارزش 18 میلیون و 231 هزار منات خریداری کردند. هفته گذشته 9 معامله در بورس کالا و مواد اولیه ترکمنستان به ثبت رسید.

تصویب افزایش وام برای خانواده‌های جوان در ترکمنستان

ترکمنستان رسماً میزان وام با نرخ های ترجیحی برای جوانان تازه ازدواج کرده را افزایش داد. سند مربوطه در پورتال اطلاعات حقوقی وزارت دادگستری ترکمنستان منتشر شده است. لازم به یادآوری است که پیشتر سردار بردی محمداف رئیس جمهور ترکمنستان مصوبه ای را در خصوص بهبود هر چه بیشتر شرایط اجتماعی و معیشتی خانواده‌های جوان در ترکمنستان امضا کرده بود.

اکنون به جوانان تازه ازدواج‌کرده در ترکمنستان تا سقف 20 هزار منات وام با بازپرداخت 3 ساله و نرخ سالانه یک درصد داده می‌شود. به گزارش ترکمن پورتال، خانواده‌هایی که سن هر یک از زوجین بیش از 35 سال نباشد و ازدواج پس از 3 سپتامبر 2011 به ثبت رسیده باشد، می‌توانند از این وام ترجیحی استفاده کنند. این وام برای یکی از زوجین صادر می‌شود و تنها ضمانت نامه شخص ثالث به عنوان وثیقه لازم است.

برداشت ماش، لوبیا و کنجد در ولایت شمالی ترکمنستان

کشاورزان ولایت داش آغوز ۷۳۰۰ تن ماش، ۶۱۵ تن لوبیا چشم بلبلی و ۵۶۰ تن کنجد از مزارع برداشت کرده و بدین ترتیب تعهدات دولتی را با موفقیت انجام داده اند. به گزارش نشریه «ترکمنستان: عصر طلایی»، امسال در شمال کشور اراضی اختصاص داده شده برای کاشت حبوبات به طور قابل توجهی گسترش یافته است. بعنوان مثال، ماش تولید شده ، در مقایسه با سال گذشته میلادی ، تقریباً 2000 تن، لوبیا چشم بلبلی 239 تن و کنجد 210 تن بیشتر تولید و برداشت شده است.

لازم به ذکر است، در سال های اخیر در این منطقه توجه بیشتری به کاشت حبوبات که مصرف آب را کم و حاصلخیزی خاک را بهبود می‌بخشد، شده است.

راه اندازی مجتمع بازیافت زباله‌های صنعتی توسط یک شرکت ترکمنی

در حال حاضر، ده‌ها شرکت در زمینه بازیافت زباله در ترکمنستان فعالیت می‌کنند. در این حوزه، اصولاً مواد پلاستیکی و لاستیک های فرسوده خودرو به عنوان مواد اولیه استفاده می‌شود. همچنین برای بازیافت زباله‌های صنعتی، بویژه  زباله‌های سمی، رویکرد خاصی وجود دارد و برای این منظور مواد مصرفی، تجهیزات ویژه و پرسنل آموزش دیده مورد نیاز است. در همین راستا، شرکت «آک تاراپ» چند سالی است که در حال فعالیت در این بخش است و هم اکنون، شرکت پیشرو در بازیافت این گونه مواد در ترکمنستان محسوب می‌شود.

بنا به گزارش وبسایت اداره انتشارات دولتی، در سال 2020 این شرکت یک سامانه نوآورانه ساخت روسیه تحت عنوان "KTD-2500" را برای بازیافت و دفع صنعتی زباله در محدوده کلاس یک تا پنج زباله‌های خطرناک خریداری کرد. لازم به ذکر است، سامانه مذکور در سال جاری به بهره برداری رسید. این شرکت دارای یک کارخانه کوچک به مساحت 15 هکتار در نزدیکی شهرک جبل است که توانایی بازیافت حدود 2000 نوع زباله را دارد. بازدهی این کارخانه 3 تن زباله جامد و 1 تن زباله مایع در ساعت است.

فعالیت شرکت مذکور مطابق با تمام استانداردهای زیست محیطی بوده و از اداره حفاظت از محیط زیست وزارت کشاورزی و حفاظت از محیط زیست ترکمنستان، مجوز دولتی مربوطه را دریافت کرده است. از جمله مشتریان این شرکت می‌توان به شرکت Petronas Carigali (ترکمنستان)، BKE Shelf و Scomi اشاره کرد.

تولید نفت در مجتمع پالایشگاه‌های نفت ترکمن‌باشی

از ماه ژانویه لغایت اکتبر سال گذشته میلادی ، مجموعاً 4 میلیون و 84 هزار و 200 تن نفت در مجتمع پالایشگاه‌های نفت ترکمن‌باشی شرکت دولتی «ترکمن نفت» فرآوری شد و بر این اساس 110 درصد از برنامه پیش بینی شده تحقق یافت. همچنین این شرکت تا پایان اکتبر سال 2022 ، بیش از یک میلیون و 282 هزار تن انواع بنزین خودرو تولید کرده که این میزان 189 هزار تن بیشتر از برنامه مد نظر گرفته شده می‌باشد.

همانگونه که بیان شد، در ده ماهه نخست سال گذشته ، در مجتمع پالایشگاه‌های نفت ترکمن باشی برنامه تولید نفت سفید 112.7 درصد، روغن 102.8 درصد، گاز مایع 117.7 درصد، قیر نفتی 148.5 درصد و برنامه تولید سوخت گازوئیل نیز 112 درصد محقق شده است. در بازه زمانی فوق الذکر ، بیش از 4 میلیون و 108 هزار تن مواد اولیه نفتی وارد این مجتمع پالایشگاهی شده است.

برداشت سیب زمینی و هویج در ولایت لباب

به گزارش روزنامه «ترکمنستان: عصر طلایی»، بر اساس نتایج ده ماهه اول سال گذشته میلادی ، کشاورزان ولایت لباب بیش از 12 هزار تن سیب زمینی و تقریباً 9 هزار تن هویج برداشت کرده اند. همچنین تقریباً در تمامی نواحی پیاز و سیر به مقدار زیاد و فراتر از مقدار برنامه ریزی شده کاشته شده است. کشاورزان نواحی چارجو، سیات، خالاچ و کرکی شاخص های خوبی در این زمینه دارند.

شایان ذکر است، بخش اعظم محصول روانه بازار مصرف در ولایت لباب می‌شود، و مابقی در انبار نگهداری خواهد شد که این امکان را فراهم می‌کند تا سبزیجات و میوه تازه در طول سال برای مردم مهیا باشد.

ورود چند لوکوموتیو باری از روسیه به ترکمنستان

بنا بر گزارش برنامه خبری وطن از تلویزیون ترکمنستان، پنج لوکوموتیو باری دیزلی از فدراسیون روسیه وارد ترکمنستان شده و مورد استفاده آژانس خطوط ریلی قرار گرفته اند. این لوکوموتیوها بر اساس قراردادی که با کارخانه ماشین سازی بریانسک روسیه منعقد شده ، به ترکمنستان تحویل داده شدند. وجه تمایز این لوکوموتیوهای دیزلی باری، قدرت کشش بالای آنها می‌باشد.

بر اساس این گزارش، همکاری در بخش حمل و نقل بین ترکمنستان و روسیه به توسعه سریع این صنعت مهم کمک کرده و موجب تقویت روابط استراتژیک میان دو کشور می‌شود. توسعه پویای حوزه حمل و نقل و ارتباطات در سال های اخیر با افزایش سرمایه گذاری‌ها و فعالیت مداوم برای نوسازی این مجموعه مطابق با استانداردهای بین المللی ممکن شده است.

در سال 2021 ، اپراتور حمل و نقل ریلی ترکمنستان، شرکت سهامی عام Demirýollary، یک لوکوموتیو دیزلی مسافربری مدل TEP70BS و یک لوکوموتیو دیزلی باری مدل 2TE25KM را از شرکت Transmashholding روسیه خریداری کرده بود.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما