معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۰/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۸۰

اخبار اقتصادی ترکمنستان (استان‌های ماری و لباب)

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکمنستان (استان‌های ماری به مرکزیت مرو و لباب) در هفته سوم دی ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

سردار بردی محمداف با استانداران در مورد پیشرفت کارهای مهم کشاورزی در محل گفتگو کرد.(13 دی)

خبرگزاری اورینت: سردار بردی محمداف رئیس جمهور روز سه شنبه با استانداران و معاون نخست وزیر در مجتمع صنعت کشاورزی از طریق لینک ویدئویی نشست کاری برگزار کرد. موضوع اصلی این نشست وضعیت کنونی بخش کشاورزی کشور است. موضوعات اجرای برنامه ملی اجتماعی-اقتصادی در استان‌ها، عملکرد بدون وقفه شبکه‌های تامین گرما، گاز، آب و برق نیز مورد توجه قرار گرفت.

استانداران درمورد پیشرفت کار مزرعه فصلی از جمله مراقبت از محصولات گندم، آمادگی برای کاشت پنبه آتی، کاشت سیب زمینی نوع زودرس و سایر محصولات میوه و سبزیجات، همچنین در مورد برداشت مداوم چغندر قند در استان‌های بالکان و ماری صحبت کردند.

رئیس دولت به هر یک از استانداران دستورات مشخصی در مورد نظارت بر کار کشاورزی جاری و حل مشکلات اجتماعی و اقتصادی داد و پس از آن به گزارش کلی معاون نخست وزیر آناگلدی یازمیرادوف استماع نمود که اطلاعاتی در مورد شاخص های تولید محصولات کشاورزی در کل کشور، روند کمپین‌های فصلی و وضعیت پایه مادی و فنی مجتمع کشت و صنعت ارائه کرد.

وی به ویژه از تجهیزات دریافتی در کشور که توسط دولت برای نیازهای صنعت خریداری شده است، همه چیز مورد نیاز روستاییان از جمله بذر پنبه برای کاشت آینده، تجهیزات و دستگاه‌ها را در اختیار روستاییان قرار داده است.

سردار بردی محمداف گزارش را با ارزیابی جامع جمع بندی کرد و دستورات متعددی را به معاون نخست وزیر داد که بر اهمیت توسعه روابط اجاره ای در زمینه شکل گیری ساختار بازار در بخش کشاورزی، بهبود سازماندهی اشکال تولید و کار و کارآفرینی روستایی تمرکز دارد.

 

251.8 هزار تن سبزیجات در منطقه جنوب شرق ترکمنستان برداشت شد.(14 دی)

خبرگزاری بیزنس ترکمنستان: خبری روز چهارشنبه توسط رسانه‌های رسمی‌کشور با استناد به آمارهای مربوط به حجم تولید در سال گذشته میلادی منتشر شد مبنی بر اینکه، در استان ماری در جنوب شرقی ترکمنستان، کشاورزان بیش از 251.8 هزار تن سبزیجات در سال 2022 میلادی برداشت کردند.

در این مدت بیش از 34.2 هزار تن میوه و 112.38 هزار تن سبزیجات و تره بار نیز در استان ماری تولید شد.

بر اساس این گزارش، میزان برداشت نیز بیش از 159.7 هزار تن سیب زمینی و 32.4 هزار تن انگور است.

به گزارش رسانه‌های ترکمنستانی، دامپروری در ماری یکی از حوزه‌های بسیار سودآور است. در حال حاضر بیش از 5.1 میلیون گوسفند و بز در مزارع با انواع مالکیت در استان از مراتع استفاده می‌کنند.

 

چاه جدیدی در میدان گازی گالکینیش به بهره برداری رسید.(21 دی)

خبرگزاری بیزنس ترکمنستان: روزنامه اینترنتی مجتمع نفت و گاز ترکمنستان روز چهارشنبه گزارش داد؛ چاه شماره 60 در میدان گالکینیش، دومین میدان گازی بزرگ جهان، واقع در استان ماری ترکمنستان، با موفقیت به بهره برداری رسید. 

حفاری چاهی با پیچیدگی فزاینده در آگوست 2021 میلادی آغاز شد. کار حفاری توسط متخصصان چینی تحت قرارداد بین شرکت دولتی ترکمن گاز و CNPC چین انجام شد.

احداث چاه طبق برنامه انجام شد. در نتیجه جریان صنعتی گاز طبیعی از عمق 4580 متری به دست آمد.

بر اساس دستورالعمل رئیس جمهور، سیستم دیجیتال با موفقیت در صنعت نفت و گاز ترکمنستان پیاده می‌شود. کابل های فیبر نوری، تجهیزات ارتباطی و نظارت تصویری نصب شده در دهانه به متخصصان ترکمن اجازه می دهد تا تولید گاز طبیعی خام از چاه را کنترل کرده و انتقال آن را از طریق خط لوله گاز فشار قوی از طریق سیستم دیجیتال مدیریت کنند.

در ژوئیه 2021 میلادی، رئیس جمهور ترکمنستان با امضای فرمانی به شرکت دولتی ترکمن گاز اجازه داد تا با شرکت چینی برای ارائه خدمات برای تکمیل ساخت و راه اندازی سه حلقه چاه بسیار پیچیده در میدان گالکینیش قرارداد امضا کند.

 

کارآفرینان استان لباب تولید شیر را در سال گذشته میلادی افزایش دادند.(21 دی)

خبرگزاری جیحون نیوز: شاخص های سال گذشته میلادی نشان می دهد که کارآفرینان استان لباب حجم تولید شیر را افزایش داده اند. آنها در دوازده ماه بیش از 1738.5 تن شیر دوشیدند. این تقریباً 128.5 تن بیشتر از شاخص کارآفرینان در سال 2021 میلادی است.

در سال 2022 میلادی، 52 کارآفرین گاو برای تولید شیر نگهداری می‌کردند. برخی از آنها عملکرد قابل توجهی داشته؛ برای مثال، دامداران شرکت خصوصی برکتلی جای در سال گذشته میلادی تقریباً 278 تن شیر دوشیده اند. این رقم 244 تن بیشتر از سال گذشته میلادی است. تولید شیر پاتما جومایوا کارآفرین بخش چارجو، به 110 تن رسید. این تقریباً سه برابر بیشتر از سال 2021 میلادی است. گاوهای رمضان خوجامقلی یف که در بخش چارجو فعالیت می‌کند سال گذشته میلادی آغاز به تولید شیر کردند. در سال اول 74 تن محصول برای مصرف کنندگان ارسال کرد. منصور آلتی بایف از همان بخش، بهره وری نیروی کار را دو برابر کرد و 72 تن شیر برای مصرف کنندگان فرستاد.

 

موز در شرکت اقتصادی "همسایه" کشت می‌شود.(21 دی)

خبرگزاری جیحون نیوز: گلخانه ای برای پرورش موز در شرکت اقتصادی "همسایه" ساخته شده است که در بخش کاکا در استان آخال فعالیت می‌کند.

در گلخانه که 5 هکتار وسعت دارد، همه شرایط برای رشد و بازگشت محصول بالای این گیاه گرمسیری فراهم شده است، رطوبت و حرارت لازم حفظ می‌شود. آبیاری به صورت قطره ای انجام می‌شود.

در حال حاضر رایج ترین و پرمحصول ترین نوع موز "کاوندیش" در مجتمع گلخانه ای کشت می‌شود. پیش بینی می‌شود در طول سال از هر هکتار 100 تن محصول برداشت شود.

 

برنامه سال 2022 میلادی در نیروگاه دولتی ماری 120.4 درصد محقق شد.(21 دی)

خبرگزاری جیحون نیوز: نیروگاه دولتی ماری در سال 2022 میلادی بیش از 13 میلیارد و 797 میلیون کیلووات ساعت برق تولید کرد. در نتیجه برنامه سالانه تولید برق 120.4 درصد محقق شد.

بیش از 9 میلیارد کیلووات ساعت از کل برق تولید شده در سال گذشته میلادی از نیروگاه سیکل ترکیبی است که در سپتامبر 2018 میلادی به بهره برداری رسید. برق تولید شده در نیروگاه ماری به طور مداوم به مردم و همچنین به شرکت های صنعتی و تأسیسات اجتماعی ترکمنستان عرضه می‌شود.

 

کارآفرینان استان لباب تولید آجر را افزایش دادند.(20 دی)

خبرگزاری جیحون نیوز: کارآفرینان استان لباب در سال گذشته میلادی تولید آجر را نسبت به سال 2021 میلادی افزایش دادند. به عنوان مثال، در شرکت خصوصی "دوری چشمه" که در قلمرو دهستان گویچبیرلشیک بخش حلچ فعالیت می‌کند، در سال 2021 میلادی 2 میلیون و 718 هزار آجر تولید شد و در سال گذشته میلادی این رقم به 3 میلیون و 160 هزار افزایش یافت. در شرکت خصوصی "آیدین ماکسات" سال گذشته میلادی با رقم 1 میلیون و 160 هزار آجر به پایان رسید. این رقم نسبت به سال قبل میلادی 260 هزار قطعه بیشتر است.

در سایر بنگاه‌های تولید آجر نیز در سال گذشته میلادی نرخ رشد بالایی مشاهده شد. شرکت خصوصی نسیل گلجگی 1 میلیون و 290 هزار قطعه از این ماده را تولید کرد که به طور گسترده در ساخت و ساز استفاده می‌شود. در تمام شرکت ها شاخص ها بسیار بالاتر از سال قبل است. شرکت خصوصی جوشگونلی ایش تقریبا 4 میلیون از این محصولات را بیشتر از سال 2021 میلادی تولید کرد و 5 میلیون و 46 هزار آجر را برای مشتریان ارسال کرد.

 

برنامه سالانه نان و محصولات نانوایی 277.5 درصد محقق شد.(20 دی)

خبرگزاری جیحون نیوز: در بنگاه‌های انجمن تولیدی لباب غله اونوملری، برنامه 2022 میلادی برای تولید نان و محصولات نانوایی 277.5 درصد محقق شد. به طور دقیق تر، در دوازده ماهه سال گذشته میلادی به جای ۱۶ هزار و ۲۹۰ هزار تن، ۴۵ هزار و ۲۰۷ تن نان و فرآورده‌های نانوایی پخته شده است. کارکنان نانوایی‌های شماره 1 و 2 ترکمن آباد سهم بسزایی در این امر داشتند.

 

در شرکت خصوصی "STT" در سال گذشته میلادی، تقریبا 5800 تن بتونه بیشتر از سال گذشته تولید شد(19 دی)

خبرگزاری جیحون نیوز: در شرکت خصوصی "STT" که در بخش کویتنداگ استان لباب فعالیت می‌کند، سال گذشته میلادی 7860 تن بتونه تولید شد. در سال 2021 میلادی، 2 هزار و 80 تن از این مصالح ساختمانی تولید شد. این بدان معناست که در سال 2022 میلادی، 5790 تن محصول بیشتر از سال قبل تولید شده است.

همچنین این شرکت 459 تن چسب کاشی، 434 تن آهک، 82 هزار و 620 ورق مقوا گچ، 4 هزار و 720 تن گچ، 170 تن نمک خوراکی، 23 تن نمک فنی تولید کرد.

این شرکت سال گذشته میلادی بخشی از محصولات خود را به خارج از کشور ارسال کرد. 6 هزار و 204 ورق مقوای گچ به قزاقستان، کمی‌کمتر از 1 هزار و 84.5 تن آهک - به ازبکستان، حدود 112 تن نمک - به روسیه ارسال شد.

 

در اداره لباب گاز چیکاریش در سال گذشته میلادی، طرح تولید گاز طبیعی 124 درصد محقق شد.(19 دی)

خبرگزاری جیحون نیوز: این اداره در سال گذشته میلادی حدود 12.1 میلیارد متر مکعب گاز تولید و برای مصرف کنندگان ارسال کرده است. همچنین بیش از 45.4 هزار تن میعانات گازی تولید شد و برنامه تولید آن 108 درصد محقق شد. در موفقیت به دست آمده، سهم شایسته ای از استخراج کنندگان بخش خطی تولید کوکورتلی وجود دارد. آنها در سال 2022 میلادی 9 میلیارد و 826 میلیون متر مکعب گاز طبیعی تولید کردند و برنامه سالانه را 126 درصد محقق کردند. حدود 7 میلیارد و 349 میلیون متر مکعب از محصولات قابل عرضه در بازار از طریق خط لوله گاز مالایی - بختیارلیک به مصرف کنندگان عرضه شد. بیشتر این محصولات از طریق خط لوله گاز ترکمنستان - چین به کشور دوست ارسال شده است.

 

 شرکت اقتصادی  "ییگیت" هر ماه بیش از 1.5 هزار تن گوجه فرنگی صادر می‌کند.(19 دی)

خبرگزاری بیزنس ترکمنستان: روزنامه ریزقال گزارش داد؛ تولیدکننده کشاورزی ترکمن ییگیت ماهانه 1.5 تا 2 هزار تن گوجه فرنگی با نام تجاری مخمل به روسیه، قزاقستان و قرقیزستان صادر می‌کند.

این شرکت مجتمع گلخانه ای را با مساحت 34 هکتار در هر 1000 هکتار زمین در قلمرو بخش کاکا استان آخال اداره می‌کند.

بر اساس این گزارش، این شرکت خصوصی ماهانه 200 تن گوجه فرنگی را با نام تجاری مخمل به بازار داخلی تحویل می دهد.

مجتمع گلخانه ای در فوریه ماه 2019 میلادی به بهره برداری رسید. در حال حاضر 500 کارمند دارد.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما